دانلود کتاب های امتحان شده

جهانگردی

معرفی واحد پول چین

واحد پول چین یوان است و با نام اختصاری CNY شناخته می‌شود. رنمینبی (Renminbi (RMB در واقع مانند استرلینگ در انگلستان یکای ارزش واقعی است.


معرفی واحد پول چین

کشور چین با جمعیتی در حدود 20 درصد جمعیت کره زمین، کشوری است که در اقتصاد هر کشور دیگری در جهان نفوذ کرده و تاثیرات خود را بر تمامی بنگاه‌های اقتصادی مقصد گذاشته است. دانستن واحد پول چین و آگاهی از ارزش پول این کشور باعث می‌شود که تجار وارد کننده به سود بیشتری دست یابند.

واحد پول چین چیست؟

یوان چین (نشان:元؛ کد:CNY) یکای جدید شمارش ارز کشور چین است. یوان چینی که با نام رنمینبی (Renminbi (RMB نیز شناخته می‌شود، در سرتاسر کشور چین به عنوان پول رسمی کشور شناخته می‌شود؛ در صورتی که در هنگ کنگ و ماکائو، دلار هنگ کنگ و pataca پول رایج کشور هستند.واحد پایه رنمینبی، یوان است که علامت اختصاری آن به صورت ¥نوشته می شود.
 
معرفی شهرهای توریستی و جاذبه‌های گردشگری چین
 
فرق میان یوان و رنمینبی همانند فرق میان پوند و استرلینگ است. پوند (بجای یوان) یکای حساب و استرلینگ (بجای رنمینبی) ارز واقعی است.
 
یوان خود نیز از اعضای کوچکتری به نام جیائو و فن تشکیل می‌شود به طوری‌که:

1 یوان = 10 جیائو

10 جیائو = 10 فن
 

معرفی واحد پول چین

در برخی نقاط کشور چین، به یوان، kuai و jiao نیز گفته می‌شود. پول رایج کشور چین، توسط بانک جمهوری خلق چین و در واحدهای یک، دو، پنج، ده، بیست، پنجاه و صد یوان صادر می‌شود. سکه‌های jiao و fen نیز در اندازه‌های 1، 2 و 5 عرضه می‌شوند. بسیاری از مسافران باید حتما در طی سفر خود، پول خود را به واحد پولی رایج کشور مقصد تبدیل کنند. در کشور چین، تبدیل ارز در اکثر بانک‌ها، هتل‌ها و فرودگاه‌ها انجام می‌شود.
 
همواره به یاد داشته باشید به دلیل کم نوسان بودن قیمت دلار، از بردن دیگر ارزها به کشور چین خودداری نمایید. به دلیل نا آشنا بودن بسیاری از افراد به زبان چینی و عدم آگاهی چینی‌ها به زبان انگلیسی بهتر است تبدیل دلار را در هتل و بانک‌ها انجام داده و از رفتن به مکان‌های غیرقابل اطمینان پرهیز نمایید. هزینه تاکسی در چین نسبتا ارزان بوده و فقط مراقب پول‌های تقلبی در این کشور باشید.
 

یوآن برای مسافر 

اولین دغدغه یک گردشگر برای سفر خارجی ارز است. اگر قصد سفر به چین را دارید حتما جواب این سوال‌ها را قبل از سفر پیدا کنید. واحد پول چین چیست؟ برای سفر به چین چه ارزی با خود ببرید؟ آیا امکان تبدیل ارز در چین وجود دارد؟ کجا می‌توان ارز خود را تبدیل کرد؟ آیا می‌توان از کارت اعتباری در چین استفاده کرد؟ امکان نقد کردن چک مسافرتی در چین وجود دارد؟

جواب دادن به این سوالات شاید نیاز به مطالعه چندین مطلب داشته باشد. اما به طورخلاصه:

واحد پول رسمی چین رنمینبی یا به زبان چینی یوان است.

دولت چین برای ورود و خروج ارز به کشورش بسیار سخت‌گیری می‌کند. می‌توانید دلار یا یورو با خود به چین ببرید و آنجا تبدیل به یوان کنید. این کار را می‌توانید در فرودگاه، برخی هتل‌های بزرگ یا صرافی‌های مجاز کشور چین انجام دهید.
 

معرفی واحد پول چین

به طور کل استفاده از پول نقد در چین آسان‌تر از بردن کارت اعتباری یا چک مسافرتی است با این حال امروزه اکثر دستگاه‌های ATM در شهرهای بزرگ چین دارای علائم بین‌المللی هستند پس مشکلی با استفاده از کارت اعتباری بین‌المللی خود نخواهید داشت. تنها مشکلی که شاید با آن برخورد کنید محدودیت برداشت روزانه وجه از این دستگاه‌ها است.

بانک‌ها برای خدمات مختلف همیشه آماده هستند حتی در روزهای تعطیل هم می‌توانید یک بانک باز پیدا کنید که خدمات مورد نیاز شما انجام دهند، حتی نقد کردن چک‌های مسافرتی.

در صورت استفاده از دستگاه خودپرداز برای گرفتن وجه نقد، کلیه رسیدهای ارزی خود را نگه دارید تا اگر در پایان سفر، خواستید واحد پول چین را تبدیل به ارز دیگری کنید؛ به این رسیدها احتیاج خواهید داشت وگرنه اجازه تبدیل ارز را به شما نخواهند داد.

 

چرا واحد پول چین ( یوآن ) میتواند برای ما مهم باشد

یکی از مهمترین مواردی که در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین عنوان می‌شود این است که چین واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد. در شرایط کنونی که میزان صادرات نفت ایران به کمترین میزان خود رسیده، هر افزایشی در روند صادرات نفت می‌تواند منجر به ارزآوری و کاهش قیمت دلار در اقتصاد ما شود.

بر این اساس است که برخی می‌گویند این قرارداد می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار شود. از طرف دیگر گفته می‌شود توافق همکاری‌های اقتصادی بین چین و ایران شامل سرمایه‌‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری پکن در تهران است. این سرمایه‌گذاری هم می‌تواند بر بازار ارز اثر بگذارد.

 

معرفی واحد پول چین

اما آنگونه که علی سعدوندی، اقتصاددان پیش از این مطرح کرده بود قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند بر بازار ارز تاثیر بگذارد اما در کوتاه‌مدت همچنان دسترسی ما به ارز محدود است.

به عبارتی شاید نتوان انتظار داشت که قیمت دلار بلافاصله تغییر چندانی داشته باشد. به خصوص که برخی گزارش‌ها می‌گوید بر اساس مفاد این قرارداد، چین پول حاصل از فروش نفت ایران را در قالب کالا و یوآن به ایران باز می‌‌گرداند و نه دلار و یورو. همین مساله ممکن است سبب شود که قیمت ارز در ایران تغییر محسوسی نداشته باشد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند این قرارداد می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت دلار در ایران داشته باشد. از آن جمله ستار عزیزی، کارشناس اقتصادی چندی پیش در گفتگو با ایمنا گفته بود: توسعه ارتباطات اقتصادی و بین‌المللی با کشورهای توسعه یافته و دارای بنیه اقتصادی در قاره آسیا و اقیانوسیه می‌تواند بخشی از نیاز بازار آزاد ارز را تأمین کند بنابراین قرارداد ۲۵ ساله با چین، نرخ دلار را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش میدهد.

کدام بانکهای چین مقصد حواله یوان خواهند بود؟

ما معمولا از بانک کشاورزی چین یا به‌اختصار بانک ABC برای انجام مراودات بانکی با چین و ارسال حوالجات دلاری به چین استفاده می‌کنیم. بانک کشاورزی چین یکی از ۴ بانک بزرگ این کشور و هم‌چنین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عمومی جهان است. با این حال، بانک‌های چینی دیگری نیز هستند که در مسیر مراودات مالی با چین و حواله یوان کمک‌کننده خواهند بود.

تبدیل ارزها

یوان چین در خارج از کشور چین نیز تبدیل می شود، مخصوصا جنوب شرقی آسیا و هنگ کنگ. اسکناس های خارجی و چک‌های مسافرتی نیز به راحتی در شعبات بانک مرکزی چین قابل تبدیل هستند. در هتل های مخصوص گردشگران، کالاهای لوکس وارداتی نظیر نوشیدنی‌های الکلی با ارز غربی فروخته می‌شود.

نسبت یوان به دیگر واحدهای پولی جهان (سپتامبر 2017)

 6.5 یوان:   1 دلار آمریکا
 7.8 یوان:   1 یورو
 8.6 یوان:   1 پوند انگلستان

منبع: سایت ستاره

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها