خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » حمله اوکراین به یک کشتی لجستیک نیروی دریایی روسیه/ اعلام قطع عرضه گاز به اروپا از طریق لهستان توسط گازپروم روسیه/تهدید روسیه به اقدام تلافی جویانه در صورت عضویت فنلاند در ناتو

دانلود کتاب های امتحان شده

حمله اوکراین به یک کشتی لجستیک نیروی دریایی روسیه/ اعلام قطع عرضه گاز به اروپا از طریق لهستان توسط گازپروم روسیه/تهدید روسیه به اقدام تلافی جویانه در صورت عضویت فنلاند در ناتو

حمله اوکراین به یک کشتی لجستیک نیروی دریایی روسیه/ اعلام قطع عرضه گاز به اروپا از طریق لهستان توسط گازپروم روسیه/تهدید روسیه به اقدام تلافی جویانه در صورت عضویت فنلاند در ناتو

 

بین الملل تابناک: هفتاد و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

حمله اوکراین به یک کشتی لجستیک نیروی دریایی روسیه
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ – ۱۲:۴۶

یک سخنگوی ارتش اوکراین در شهر بندری «اودسا» شب گذشته مدعی شد که نیروی دریایی اوکراین به یک کشتی لجستیک نیروی دریایی روسیه حمله و به آن آسیب وارد کرده است.

رادیو آزاد اروپا با گزارش این خبر توضیح داده که نمی‌تواند به طور مستقل این ادعا را تایید کند و ارتش روسیه نیز تا کنون اظهار نظری درباره این ادعا نکرده است.

خبرگزاری رسمی اوکراین به نقل از «سریهی براتچوک» سخنگوی منطقه‌ای ارتش اوکراین گفته که در این حمله کشتی روسی آتش گرفته است.

خبرگزاری اوکراین همچنین گزارش داده است که ناو «وسولود» که از کشتیهای حمل و نقل ناوگان دریای سیاه ارتش روسیه است دارای 95 متر طول دارد.

در ماه آوریل نیز ارتش اوکراین از انهدام یک ناو بزرگ نیروی دریایی روسیه خبر داده بود که وزارت دفاع روسیه آن را رد و اعلام کرد که برای این ناو جنگی حادثه پیش آمده و برا اثر طوفان ابتدا دچار آتش سوزی و سپس غرق شده است.

انگلیس: روس‌ها در تلاش برای تسلط بر شرق اوکراین هستند
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ – ۱۲:۴۵

در ادامه حملات روسیه در منطقه دونباس و درگیری نیروهای اوکراینی و روسی در هفتادوهشتمین روز جنگ، انگلیس مدعی تلاش روس‌ها برای تسلط بر شرق اوکراین شد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (جمعه) ادعا کرد: «روسیه تلاش‌های زیادی در مجاورت شهرهای ایزیوم و سورودونتسک انجام می‌دهد تا به سمت مناطق اسلوویانسک و کراماتورسک [در شرق اوکراین] پیشروی کند».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «هدف اصلی روس‌ها در این محور، محاصره کردن نیروهای اوکراینی در منطقه عملیاتی مشترک، منزوی کردن آنها از نظر پشتیبانی و تدارکات، و جلوگیری از تقویت آنها توسط واحدهای اوکراینی در غرب کشور است».

وزارت دفاع انگلیس در گزارش خود مدعی شد: «نیروهای اوکراینی با موفقیت از تلاش روسیه برای عبور از رودخانه در دونباس جلوگیری کردند».

این نهاد اطلاعاتی نظامی همچنین ارزیابی کرد: «تصاویر نشان می‌دهد که روسیه در هنگام عبور از رودخانه سیوِرسکی دونتس در غرب سوِرودونتسک، تجهیزات زرهی متحرک قابل توجهی از حداقل یک گردان رزمی تاکتیکی و همچنین تجهیزات پل پانتون مستقر را از دست داده است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در ادامه این بیانیه آمده است: «انجام گذر از رودخانه در یک محیط درگیری، حرکتی بسیار خطرناک است و نشان‌دهنده فشاری است که فرماندهان روسی برای پیشرفت در عملیات خود در شرق اوکراین تحت آن قرار دارند».

ارتش انگلیس در پایان افزود: «نیروهای روسی علی‌رغم تمرکز در این منطقه، پس از عقب نشینی و تقویت مجدد واحدها از استان‌های کی‌یف و چرنیهوف، نتوانسته‌اند پیشرفت چشمگیری داشته باشند».

تهدید روسیه به اقدام تلافی جویانه در صورت عضویت فنلاند در ناتو
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ – ۱۲:۴۲

وزارت خارجه روسیه در واکنش به احتمال پیوستن فنلاند به ناتو، اعلام کرد مسکو در این زمینه ناگزیر به اقدامات تلافی جویانه خواهد شد.

 تار نمای شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر نوشت: وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد؛ «فنلاند باید از مسئولیت و عواقب پیوستن به ناتو آگاه باشد، چراکه روسیه ناگزیر به اقدامات و برداشتن گام های تلافی جویانه در صورت پیوستن آن کشور به این اتحاد (نظامی) خواهد شد ».

بنابراین گزارش در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «اظهارات «سائولی نینیسته» رئیس جمهوری و «سانا مارین» نخست وزیر فنلاند که امروز در خصوص تمایل پیوستن آن کشور به ناتو بیان شد، یک تغییر اساسی در سیاست خارجی فنلاند است؛ هلسینکی باید نسبت به مسئولیت و عواقب چنین حرکتی آگاه باشد ».

سی ان ان درادامه گزارش داد: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که پیوستن احتمالی فنلاند به ناتو منجر به لطمه دیدن جدی در روابط دوجانبه میان دو کشور روسیه و فنلاند که حافظ ثبات و امنیت در منطقه اروپای شمالی است، خواهد شد.

بنابراین گزارش در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: مسکو ناگزیر است به منظور جلوگیری از تهدید های امنیت ملی (روسیه) که دراین زمینه بوجود می آید، اقدامات تلافی جویانه، چه از لحاظ ماهیت نظامی – فنی و چه در سایر موارد انجام دهد.

این بیانیه می افزاید: پیوستن فنلاند به ناتو همچنین نقض مستقیم تعهدات حقوقی بین المللی فنلاند، در درجه اول پیمان صلح پاریس در سال ۱۹۴۷ و معاهده ۱۹۹۲ بین روسیه و فنلاند در مورد اصول روابط خواهد بود.

سی ان ان گزارش داد: فنلاند با روسیه ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

سازمان ملل: وضعیت استان لوهانسک اوکراین نگران کننده است
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ – ۱۲:۴۱

دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه وضعیت استان لوهانسک اوکراین را نگران کننده دانست و اعلام کرد حدود ۴ هزار نفر از دسترسی به برق، آب، گاز و تلفن همراه در این منطقه محروم شده‌اند.

خانم جویس مسویا دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و معاون هماهنگ کننده امداد اضطراری در گزارشی به شورای امنیت درباره اوکراین، حملات و درگیری‌های اخیر در اوکراین را محکوم کرد و گفت این حملات باعث درد و رنج عظیم انسانی، عمدتاً در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین شده است.

دستیار دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه بر تعهد این سازمان به بررسی همه گزینه‌ها از آتش بس های محلی گرفته تا آتش‌بس‌های گسترده‌تر، برای دسترسی به تعداد بیشتری از افراد نیازمند و نجات جان آنها تاکید کرد.

مسویا از طرف‌های درگیر خواست موانع موجود در مقابل جابجایی فعالان امور بشردوستانه را مرتفع کنند تا از ادامه ارسال کمک‌های ضروری در سراسر اوکراین اطمینان حاصل شود.

او بار دیگر تاکید کرد که غیرنظامیان در اوکراین بهای بسیار گزافی را برای جنگ می‌پردازند و طرف‌های درگیر طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی موظف هستند از همه غیرنظامیان، خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و سایر زیرساخت‌های ضروری محافظت کنند.

مسویا ادامه داد که وضعیت به ویژه در استان لوهانسک نگران کننده است و طبق گفته مقامات محلی، حدود ۴ هزار نفر از دسترسی به برق، آب و گاز و شبکه های تلفن همراه در مناطق تحت کنترل دولت در این منطقه محروم شده اند.

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد که در اودسا، در جنوب اوکراین، چندین حمله هوایی در چند روز گذشته خسارات سنگینی به خانه‌ها، فرودگاه و دیگر زیرساخت‌های مهم غیرنظامی وارد کرده است و بر اساس گزارش ها همچنین در این حملات چندین غیرنظامی کشته شده اند.

“عمر عبدی” معاون رئیس صندوق کودکان سازمان ملل نیز با بیان اینکه تنها در یک ماه گذشته، نزدیک به ۱۰۰ کودک در اوکراین کشته شده اند، افزود که معتقدیم ارقام واقعی بسیار بالاتر است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد از آغاز جنگ اوکراین تا اواخر فوریه، بیش از ۶ میلیون نفر اوکراین را ترک کرده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اواخر آوریل پیش بینی کرده بود که ۸.۳ میلیون نفر از اوکراین فرار کنند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان بین المللی مهاجرت نیز، علاوه بر این، بیش از ۸ میلیون نفر، تقریباً از هر پنج نفر، یک نفر از جمعیت قبل از جنگ اوکراین، در داخل این کشور آواره شده اند.

اعلام قطع عرضه گاز به اروپا از طریق لهستان توسط گازپروم روسیه
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ – ۱۲:۴۰

شرکت گازپروم، غول گازی روسیه در بیانیه‌ای از قطع عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله یامال که از خاک لهستان می‌گذرد و به آلمان متصل می‌شود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری افه، تصمیم گازپروم برای توقف صادرات گاز از مسیر لهستان پس از اعلام تحریم‌های روسیه علیه ۳۰ شرکت اروپایی، از جمله «ایروپول گاز» لهستان اعلام شده است. این شرکت مالک بخش لهستانی خط لوله یامال است.

خط لوله گاز فراملی یامال- اروپا از قلمرو چهار کشور روسیه، بلاروس، لهستان و آلمان عبور می‌کند و ظرفیت آن ۳۲.۹ میلیارد متر مکعب گاز در سال است.

سرگئی کوپریانوف سخنگوی گازپروم اعلام کرد تحریم‌های روسیه به معنی ممنوعیت استفاده از خط لوله شرکت ایروپول گاز برای انتقال گاز این کشور است.

این قطع گاز روسیه در همان روزی اتفاق می‌افتد که فنلاند اعلام کرد کشوری بی‌طرف برای درخواست عضویت در ناتو نخواهد بود. «سائولی نینیسته» رئیس جمهوری و «سانا مارین» نخست وزیر فنلاند در بیانیه ای اعلام کردند فنلاند باید برای پیوستن به این سازمان «بدون تاخیر» درخواست دهد. مقام‌های این کشور اطمینان داده‌اند که امیدوارند اقدامات مقتضی در این راستا در روزهای آینده «به سرعت» برداشته شوند.

گازپروم پیش از این تحویل گاز به لهستان و بلغارستان را به دلیل امتناع از پرداخت هزینه عرضه به روبل متوقف کرد. بر اساس بیانیه این شرکت، تا زمانی که صوفیه و ورشو شرایط جدید را رعایت نکنند، عرضه گاز از سر گرفته نخواهد شد.

شرکت دولتی گاز اوکراین نیز در روزهای اخیر از تعلیق جریان انتقال بخشی از گاز صادراتی روسیه به اروپا خبر داد.

«سون استن» اقتصاددان ارشد اروپا در گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که «تحریم کامل» خطوط لوله گازی که از روسیه وارد خاک اروپا می‌شوند، افزایش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو را تا ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌دهد.

کشورهای اروپایی درحال مذاکره و تلاش برای قطع واردات انرژی از روسیه و تحریم کامل بخش انرژی این کشور هستند اما تحلیلگران، قطع کامل وابستگی قاره سبز به گاز کرملین را زمانبر اعلام کرده و احتمال داده اند حداقل تا سال ۲۰۲۴، این وابستگی ادامه داشته باشد.

اعلام حمایت ناتو و آمریکا از عضویت فوری سوئد و فنلاند در سازمان ناتو 

در پی تهدید روسیه علیه روسیه و فنلاند در صورت عضویت در ناتو، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده از درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو در صورت طرح این خواسته از سوی آن‌ها، حمایت خواهد کرد.

به گزارش صدی البلد، ساکی در یک نشست خبری گفت: «ایالات متحده از تلاش‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو در صورت تمایل حمایت خواهد کرد».

وی افزود که ایالات متحده آماده است تا حمایت‌های لازم را برای ورود به آنها ارائه دهد.

فنلاند و سوئد به تازگی در مورد امکان دست کشیدن از موضع بی طرفی طولانی مدت خود درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین صحبت هایی مطرح کرده و نشان داده‌اند که در آستانه تصمیم گیری برای پیوستن به ناتو هستند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، پیشتر اعلام کرد که فنلاند و سوئد در صورت عضویت در ناتو، به هدف بالقوه نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهند شد.

پولیانسکی خاطرنشان کرد زمانی که این دو کشور به عضویت ناتو درآیند، سرزمین آنها ممکن است هدف بالقوه نیروهای مسلح روسیه باشد.

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از تصمیم رهبران فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف استقبال کرد و گفت که روند الحاق به سرعت انجام خواهد شد.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد که “فرآیند روان و سریع خواهد بود.”

اعلام مخالفت چین با تحریم ها علیه روسیه 

یک دیپلمات ارشد چین در سازمان ملل گفت که تحریم‌های غرب علیه روسیه بیش از آن که باعث ایجاد صلح در اوکراین شود، بحران جهانی غذا و انرژی را بدتر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی تله سور، دای بینگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که در سناریوی کنونی جنگ در اوکراین، تلاش‌های مشترک مسکو و کی یف برای کاهش تبعات انسانی ضروری است.

دای بینگ اظهار کرد: ما امیدواریم که روسیه و اوکراین به افزایش هماهنگی در مورد مسائل انسانی ادامه دهند و هر کاری که ممکن است برای کاهش پیامدهای انسانی درگیری انجام دهند.

این مقام چینی همچنین در این نشست بیان کرد،” تحریم‌ها صلح را تضمین نمی‌کنند، تنها گسترش بحران غذا و سوخت را تسریع می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: در نتیجه، کودکان در سراسر جهان بیشترین هزینه را برای این مورد خواهند پرداخت.

این دیپلمات چینی ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که روسیه و اوکراین برای کاهش اثرات مخرب درگیری بر امنیت و ثبات جهان، تلاش‌هایشان را مضاعف کنند خاطر نشان کرد: ما از روسیه و اوکراین می‌خواهیم که به مسیر مذاکرات بازگردند و به تلاش برای ایجاد شرایط سیاسی مناسب برای بازیابی صلح ادامه دهند.

دای بینگ در سازمان ملل گفت: تحریم‌ها علیه روسیه به سبب عملیات نظامی این کشور در اوکراین صلح را به ارمغان نمی‌آورد، اما منجر به بحران انرژی، غذایی و مالی در جهان می‌شود.

در ۲۴ فوریه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پاسخ به درخواست کمک رهبران جمهوری‌های جدایی طلب خلق دونتسک و لوهانسک در اوکراین، عملیاتی با را با هدف اعلام شده “غیرنظامی سازی و نازی زدایی” را در اوکراین آغاز کرد.

وزیر اقتصاد آلمان: فعلا آماده تحریم گاز روسیه نیستیم

وزیر اقتصاد آلمان و معاون صدراعظم این کشور گفت، برلین در حال حاضر برای تحریم گاز طبیعی روسیه آماده نیست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان و معاون صدراعظم این کشور گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم بر گاز (روسیه) تحریم وضع کنیم. چندین بار در این مورد صحبت کرده‌ام. اگر مخالف آن اتفاق بیفتد و گاز روسیه قطع شود، ذخایر گازی ما ۴۰ درصد گاز دارند.

او با این حال گفت، آلمان آماده است تا تحریم نفت روسیه را در نظر بگیرد، اما آن‌ هم بی سروصدا نخواهد بود و عواقب خود را دارد.

هابک گفت: اقتصاد (آلمان) سقوط نمی‌کند، اما قیمت‌ها افزایش یافته و زنجیره‌های تجارت مختل می‌شود.

او تصریح کرد: در رابطه با گاز، باید شفاف و قاطعانه بگویم که هنوز خیلی از تحریم‌ها دور هستیم.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها