خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » خواص اعجاب انگیز جوانه های ماش

دانلود کتاب های امتحان شده

خواص اعجاب انگیز جوانه های ماش

خواص اعجاب انگیز جوانه های ماش

جوانه ماش خواص و مزایای بسیار خوبی دارد، از خواص جوانه ماش می توان به کمک به سلامت قلب و استخوان، درمان استرس، سلامت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و درمان کم خونی نیز اشاره کرد.


خواص اعجاب انگیز جوانه های ماش

جوانه ماش امروزه به عنوان یکی از غذاهای گیاهی مفید محسوب می شود که حاوی ترکیبات مورد نیاز برای بدن است. در واقع، این جوانه ها، عطر و طعم ملایمی دارند، و سرشار از ویتامین ها و مزایا برای سلامتی بدن هستند. جوانه های ماش به دلیل وجود مواد مغذی مختلف، مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی، پلی فنل ها، الیاف رژیمی و غیره در سلامت ما بسیار مفید هستند.

جوانه های ماش یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا هستند و به طور متوسط حدود 5 گرم پروتئین را با مصرف یک فنجان جوانه لوبیا دریافت می کنید. الیاف رژیمی که در جوانه های ماش وجود دارد، سلامت گوارشی ما را بهبود می بخشد و همچنین باعث کاهش وزن می شود. جوانه های خوش رنگ ماش همچنین دارای کالری کمی هستند و هیچ چربی ندارند، که در مورد کاهش وزن و بهبود سلامت قلب و عروق، بسیار موثر و تاثیرگذار خواهد بود.

بعضی از ترکیبات دیگر موجود در جوانه های ماش، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، نیاسین، تیامین، روی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و مس و غیره هستند و حضور این ترکیبات برای بدن بسیار مفید است و تعدادی از مزایای مانند بهبود متابولیسم، بهبود بینایی، مدیریت سطح کلسترول، ارائه مزایای آنتی اکسیدانال، بهبود سلامت قلب و عروق و غیره را فراهم می کند.

آنها همچنین حاوی یک آنزیم پروتئولیتیک هستند که به بدن کمک می کند تا پروتئین ها و کربوهیدرات ها را به آسانیهضم کنند، این آنزیم ها توسط بدن ما تولید می شود به طوری که می تواند به هضم پروتئین و کربوهیدرات کمک کند با این حال، هنگامی که آنها به راحتی در خود غذا (مانند جوانه های ماش) موجود هستند، بدن مان نیازی به تولید و ترشح جداگانه آن ها ندارد و می تواند در تولید سایر آنزیم های حیاتی بدن نقش ایفا کند.

چگونگی مصرف جوانه های ماش برای بهره مندی از خواص آن

جوانه های ماش، یکی از میان وعده های سالم هستند که می توانید در بخشی از رژیم غذایی خود داشته باشید و بسیار بهتر و سالم تر از غذاهای فرآوری شده است که امروزه الگوهای غذایی ما را تشکیل می دهند.

ارزش تغذیه ای و ویتامین های موجود در جوانه ماش

فیبر

ویتامین C

ویتامین K

آهن

فولات

مس

در ادامه این مطلب خواص ماش سحر آمیز را برایتان خواهیم گفت.

برای کمک به سلامت قلبی عروقی

آنتی اکسیدان قوی، محتوای ویتامین C در جوانه های ماش به داشتن قلب سالم کمک می کند.غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از گسترش آترواسکلروز قلب و کاهش احتمال سکته مغزی و حمله قلبی کمک می کنند.محتوای فیبر غنی میز می تواند فشار خون را تثبیت کند و حتی بیشتر، از بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و حملات قلبی محافظت می کند.

کمک به سلامت استخوان

جوانه های ماش به دلیل محتوای ویتامین K یک راه عالی برای کمک به حفظ سلامت استخوان شما هستند.افرادی که ویتامین K کافی دریافت می کنند، کمتر از شکستگی های استخوانی و پوکی استخوان رنج می برند.محتوای ویتامین C موجود در جوانه ماش نیز همچنین به حفظ استخوان های قوی و سالم کمک می کند.

برای کمک به بهبود و سلامت چشم

مصرف منظم جوانه ماش، به دلیل غنی بودن از ویتامین C، ممکن است به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک کند. ویتامین های B موجود در جوانه های ماش نیز به جلوگیری از ایجاد آب مروارید کمک می کنند و در کل برای تقویت بینایی مفید خواهد بود.

برای کمک به کاهش وزن

خوردن جوانه ماش به طور منظم برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است. این کاهش وزن عمدتا به دلیل کم بودن مقدار کالری آن است.خوردن 100 گرم جوانه ماشحدود 31 کالری انرژی را به وجود می آورد . مقدار کم کالری جوانه های ماش همراه با مزایای تغذیه ای آن باعث می شود که یک میان وعده ای عالی باشد که شما می توانید در هر زمان و هر کجا از آن لذت ببرید ؛ علاوه بر این، جوانه های ماش نیز منبع خوبی از الیاف رژیمی هستند که باعث می شود شکم برای مدت طولانی پر بماند و اشتها را کاهش می دهد.1

کاهش میزان کلسترول

یکی از مهم­ ترین خواص ماش ، کاهش میزان کلسترول بدن است. مطالعات نشان داده ­اند، آنتی ­اکسیدان ­های موجود درماش از ایجاد رادیکال های آزاد در خون جلوگیری می ­کنند. از دیگر خواص ماش ، کنترل و کاهش میزان التهاب است که می­ تواند از قلب در برابر بیماری ­های قلبی محافظت کند.

کاهش فشار خون

تحقیقات درباره­ این دانه نشان داده­ اند که پپتیدهای موجود در آن می­ توانند باعث کاهش تحرک عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون ­شوند (افزایش تحرک عروق موجب افزایش فشار خون می ­شود).

مبارزه با سرطان و جلوگیری از گسترش آن

ماش دارای آنتی ­اکسیدان­ های قوی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه با سرطان کمک می ­کند. مطالعات نشان می ­دهند که این دانه دارای خاصیت ضد توموری است و از DNA در برابر آسیب­ ها و جهش ­ها محافظت می ­کند

جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو و درمان آن

مطالعات در این زمینه نشان داده ­اند که ماش می ­تواند گلوکر خون، کلسترول تام و سطح تری­ گلیسرید را کاهش دهد. این امر در افزایش پاسخ به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو موثر است.

فراهم کردن پروتئین ­های بدن

ماش شامل پروتئین ­های گیاهی است. پروتئین ­های گلوبولین و آلبومین حدود ۸۵ درصد از مجموع اسیدآمینه ­های موجود در ماش را تشکیل می ­دهند.ماش برای افرادی که گیاه ­خوار هستند و به دنبال پروتئین­ های گیاهی می باشند، بهترین گزینه است.

افزایش سطح ایمنی بدن

مواد مغذی موجود در ماش دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که به افزایش توان سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ­ها و باکتری ­ها کمک می ­کنند.

فراهم کردن مواد مغذی ضروری بدن

ماش شامل ویتامین ­ها و مواد معدنی است که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. فولات موجود در این دانه نقش مهمی در سنتز DNA، تعادل هورمونی، عملکرد­های شناسایی بدن و تولید مثل دارد. هم­چنین منیزیم موجود در آن به ترمیم بافت ­های عضلانی و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.2

می تواند به سلامت گوارش کمک کند

ماش حاوی مواد مغذی متنوعی است که برای سلامت گوارش و هضم بسیار مفید هستند. این دانه ها فیبر زیادی دارند و در هر فنجان(۲۰۲ گرم) پخته شده از آن حدود ۱۵.۴ گرم فیبر وجود دارد. ماش حاوی نوعی فیبر محلول به نام پکتین است که می تواند با سرعت بخشیدن به حرکت مواد غذایی از طریق روده، نظم حرکات روده را حفظ کند.

ماش نیز مانند سایر حبوبات حاوی نشاسته مقاوم است. نشاسته مقاوم همانند فیبر محلول عمل می کند، زیرا به تغذیه باکتری های روده سالم شما کمک می کند. باکتری ها پس از هضم آن، آن را به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه، به ویژه بوتیرات تبدیل می کنند.

مطالعات نشان می دهد که بوتیرات از بسیاری جهات سلامت گوارش را تقویت می کند. به عنوان مثال، می تواند سلولهای روده بزرگ شما را تغذیه کند، دفاع ایمنی روده را تقویت کرده و حتی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد. از این گذشته، به نظر می رسد که هضم کربوهیدرات موجود در ماش آسانتر از هضم آن در سایر حبوبات است. بنابراین، در مقایسه با سایر انواع حبوبات، ماش احتمال نفخ کمتری دارد.

می تواند از بارداری سالم حمایت کند

اغلب به خانم ها توصیه می شود در دوران بارداری مقدار زیادی غذاهای سرشاراز اسید فولیک مصرف کنند.

اسید فولیک برای رشد و پیشرفت بهینه جنین ضروری است. با این حال، بیشتر خانم ها به اندازه کافی اسید فولیک دریافت نمی کنند، که این عدم دریافت اسید فولیک با خطر بیشتر نقص هنگام تولد مرتبط است.

ماش ۸۰ درصد از میزان اسید فولیک توصیه شده روزانه را از یک فنجان ماش پخته شده (۲۰۲ گرم) فراهم می کند. غنی بودن ماش از نظر آهن، پروتئین و فیبر بسیار زیاد نیز یکی دیگر از ویژگی های این دانه سودمند است. آهن، پروتئین و فیبر مواد معدنی هستند که زنان در دوران بارداری به آنها نیاز بیشتری دارند.

با این حال، خانم های باردار باید از خوردن جوانه ماش خام خودداری کنند، زیرا ممکن است باکتری هایی را که می توانند باعث عفونت شوند، به همراه داشته باشد.

اضافه کردن آن به رژیم غذایی متنوع و راحت است

ماش طعمی خوشمزه دارد و برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما گزینه متنوع و راحتی است. به راحتی می توانید آن را به هرگونه سالاد یا سوپ دلخواه تان اضافه کرده و از طعم و مزایای بی نظیرش بهره مند شوید. برای پخت آن، لازم است آن را حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.asriran.com
3.www.majalesalamat.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها