خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » دانستنی های لازم در ارتباط با تست پاپ اسمیر

دانلود کتاب های امتحان شده

دانستنی های لازم در ارتباط با تست پاپ اسمیر

دانستنی های لازم در ارتباط با تست پاپ اسمیر

تست پاپ یا پاپ اسمیر (Pap smear)، آزمایش نمونه های سلولی برداشته شده از گردن رحم است. آزمایشی ضروری برای کشف سرطان یا عوارضی است که به سرطان تبدیل می شوند.پاپ اسمیر، یک غربالگری ارزان است یک راه خوب برای شناسایی عوارض پیش سرطانی و مخفی تومورهای کوچکی که به سرطان گردن رحم منتهی می شوند.


دانستنی های لازم در ارتباط با تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر یا تست پاپ، فرآیندی است که در طی آن سرطان دهانه رحم در بانوان، بررسی می شود.پاپ اسمیر از طریق جمع آوری سلول های گردن رحم، که قسمت پایین و انتهای باریک رحم و در بالای واژن قرار دارد، انجام می شود.

تشخیص سرطان دهانه رحم از طریق پاپ اسمیر شانس درمان آن را بالاتر می برد و علاوه بر آن، پاپ اسمیر وجود سلول هایی که می توانند در آینده باعث سرطان شوند را نیز تشخیص می دهد. تشخیص این سلول های غیر طبیعی از طریق پاپ اسمیر، اولین قدم در متوقف کردن رشد احتمالی سرطان دهانه رحم است.1
 

آزمایش پاپ اسمیر برای چیست؟

بیشتر زنان از ۲۱ سالگی به بعد باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، زیرا برخی از زنان در خطر ابتلا به عفونت یا سرطان هستند. اگر شرایط زیر را دارید، باید تعداد آزمایش‌هایی که انجام می‌دهید بیشتر باشد:

HIV مثبت دارید.

در اثر شیمی‌درمانی یا پیوند عضو، ایمنی بدن‌تان کاهش پیدا کرده است.‌

اگر بالای ۳۰ سال هستید و ۳ آزمایش پاپ اسمیر پشت سرهم را با نتیجه‌ای مطلوب و عادی انجام داده‌اید، از پزشک‌تان بخواهید که هر ۵ سال یک‌بار، این آزمایش را اگر همراه با غربالگری HPV یا غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی است، برای‌تان انجام دهد. HPV، نوعی ویروس است که باعث زگیل می‌شود. دلایل اولیه ایجاد سرطان دهانه‌ی رحم، انواع HPV ۱۶ و ۱۸ است. چنانچه به HPV دچار باشید، احتمال ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم در شما بیشتر خواهد بود.

زنان بالای ۶۵ سال که تجربه آزمایش‌های پاپ اسمیر را در گذشته داشته‌اند و نتایج‌شان رضایت‌بخش بوده است، دیگر نیازی به انجام این آزمایش ندارند. حتی اگر همچنان روابط زناشویی دارید، باید آزمایش پاپ‌ اسمیر را در برنامه درمانی-پزشکی خود قرار بدهید. علت اهمیت انجام این آزمایش این است که ویروس HPV می‌تواند سال‌ها به‌طور مخفی و پنهان در بدن بماند و ناگهان فعال بشود.2

دانستنی های لازم در ارتباط با تست پاپ اسمیر

چه روش هایی برای گرفتن تست پاپ اسمیر وجود دارد و کدام یک بهتر است؟

اصولا دو روش هست. یکی روشی که به صورت سنتی از زمان جورجیوس پاپانیکولائو- پزشکی یونانی که در زمینه سیتوپاتولوژی و تشخیص زودهنگام سرطان پیش گام بود- بکار گرفته می شود. در این روش به کمک برس از دهانه رحم نمونه ها و ترشحاتی که سلول ها هم قاطی آنها هستند، برداشته می شود و روی لام یا شیشه گذاشته و زیر میکروسکوپ دیده می شود تا سلول ها از نظر وجود سلول های سرطانی یا تغییراتی که ممکن است در آنها ایجاد شده باشد، بررسی می شوند.
 
در روش جدید، نمونه داخل یک محلول مخصوص می ریزند و به آزمایشگاه می فرستند. آزمایشگاه به وسیله سانتریفیوژ سلول های دهانه رحم از آن مایع جدا می کند تا تغییرات آن زیر میکروسکوپ بررسی شوند. تست پاپ اسمیری که در مایع انجام می شود حتما تا زمان رسیدن به آزمایشگاه باید خنک نگهداری شود.

حسن روش جدید این است که می توان همزمان ویروس های HPV را هم ارزیابی کرد. منظور از ویروس های HPV ویروس های نوع بدخیم سرطان دهانه رحم هستند. در صورتی که این ویروس وجود داشته باشد در کنار آزمایش پاپ اسمیر گزارش داده می شود.3
 

شیوه آمادگی برای آزمایش پاپ‌اسمیر چگونه است؟

اگر دوره عادت‌ ماهیانه خود را می‌گذرانید حتما به پزشک‌تان اطلاع بدهید، زیرا ممکن است نتایج‌تان را تحت تأثیر قرار بدهد.

از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید، از دوش واژینال یا محصولات جلوگیری از بارداری اسپرم‌کش نیز در روز قبل از آزمایش استفاده نکنید.

آرام باشید. نفس عمیق بکشید و سعی کنید خونسردی‌تان را حفظ کنید.

برای انجام آزمایش پاپ‌ اسمیر می‌توانید هماهنگی‌های لازم را با متخصص زنان در معاینات سالیانه خود صورت بدهید یا مستقل از معاینات سالیانه، این آزمایش را انجام بدهید. از بابت هزینه‌ی این آزمایش نیز زیاد نگران نباشید، زیرا بیشتر بیمه‌ها هزینه‌ی آن را تأمین می‌کنند.

اگر هنگام انجام آزمایش پریود باشید، پزشک زمان دیگری را برای آزمایش مجدد مشخص خواهد کرد. زیرا در دوران عادت ماهیانه احتمال دارد که نتیجه آزمایش کاملا صحیح نباشد. رابطه جنسی، دوش واژینال و استفاده از محصولات جلوگیری از بارداری اسپرم‌کش نیز در روز قبل از آزمایش، احتمال مداخله در نتیجه‌ی صحیح را دارد.

در بیشتر موارد، انجام پاپ اسمیر در ۲۴ هفته اول بارداری نیز بلامانع است. بعد از این مدت، انجام پاپ اسمیر با درد توأم خواهد بود. بعد از زایمان نیز باید ۱۲ هفته صبر کنید و بعد آزمایش پاپ اسمیر را پیگیری کنید. آرام بودن بدن در هنگام انجام آزمایش پاپ اسمیر نقش مهمی در سهولت فرایند دارد. پس سعی کنید با روش‌های آرامش‌بخش و تنفس عمیق و … خود را خونسرد و آرام نگه دارید.2
 

خطرات و عوارض تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یک روش غربالگری بی خطر و مطمئن برای سرطان دهانه رحم است اما عاری از خطا نیست. این امکان وجود دارد که تست نتیجه منفی کاذب بدهد یعنی نشان بدهد هیچ ناهنجاری وجود ندارد در حالی که سلولهای غیر طبیعی وجود دارند. نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی رخ داده است.

عواملی که میتوانند به نتیجه منفی کاذب منجر شوند عبارتند از:

کافی یا مناسب نبودن برداشت سلولها

کم بودن تعداد سلول های غیر طبیعی

خون یا سلولهای التهابی مانع مشاهده سلولهای غیر طبیعی شده اند

اگر چه این امکان وجود دارد که سلولهای غیر طبیعی شناسایی نشوند اما خوشبختانه چند سال طول میکشد تا سرطان دهانه رحم ایجاد شود بنابراین اگر یک تست نتواند وجود سلولهای غیر طبیعی را شناسایی کند تست بعدی احتمالا میتواند.4

دانستنی های لازم در ارتباط با تست پاپ اسمیر

نتایج پاپ اسمیر به چه معنا است؟

دو نتیجه برای آزمایش پاپ‌ اسمیر وجود دارد: عادی و غیرعادی.
 

پاپ اسمیر عادی (نرمال)

اگر نتیجه نرمال یا عادی باشد، یعنی رشد غیرعادی سلولی وجود ندارد. نتیجه عادی گاهی با عنوان «منفی» نیز شناخته می‌شود. اگر نتیجه آزمایش‌تان عادی باشد برای سال بعد نیازی به پاپ اسمیر مجدد نخواهید داشت.
 

پاپ اسمیر غیرعادی (غیرنرمال)

اگر نتیجه پاپ اسمیر غیرعادی باشد، لزوما به‌معنای ابتلا به سرطان نیست. بلکه به این معناست که رشد غیرعادی سلول‌ها در دهانه‌ی رحم وجود دارد و شاید این رشد، حاکی از پیش‌سرطان باشد و بدن در آستانه ابتلا به سرطان قرار داشته باشد. سلول‌های غیرعادی سطوح مختلفی دارند:

آتیپیا (atypia)؛

خفیف؛

متوسط؛

دیسپلازی شدید؛

کارسینوم درجا.

سلول‌های غیرعادی خفیف‌تر، از انواع پیشرفته رایج‌تر هستند. بسته به اینکه وضعیت سلول‌ها به چه شکل باشند، تعداد آزمایش‌های لازم، بررسی و معاینه دقیق‌تر بافت دهانه‌ی رحم با روشی به نام «کولپوسکوپی» صورت خواهد گرفت.

در حین انجام کولپوسکوپی، پزشک از نور و ذره‌بین برای مشاهده دقیق واژن و بافت‌های دهانه‌ی رحم کمک می‌گیرد. در برخی از موارد نیز، پزشک برای بررسی بافت دهانه‌ی رحم از بیوپسی یا بافت‌برداری استفاده می‌کند.1

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com
4.www.vclinic.io

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها