خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » دانستنی های لازم در ارتباط با سکته قلبی

دانلود کتاب های امتحان شده

دانستنی های لازم در ارتباط با سکته قلبی

دانستنی های لازم در ارتباط با سکته قلبی

سکته قلبی یا (MI) عبارت است از مرگ دایم سلولی غیر قابل بازگشت در عضله ی قلب. سکته قلبی میتواند یکدفعه و بدون علایمی از قبل اتفاق بیفتد یا بعد از چندین بار حمله و درد در قفسه ی سینه. عمده ترین دلیل سکته ی قلبی، بسته شدن رگ های تغذیه ی کننده ی قلب است.


دانستنی های لازم در ارتباط با سکته قلبی

سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد) یا حمله قلبی چیست؟

قلب هم مانند هر عضله بدن نیاز دارد به طور ثابت اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازش تامین شود. انفارکتوس حاد میوکارد نام پزشکی برای حمله قلبی است. حمله قلبی وضعیتی تهدیدکننده برای زندگی فرد است. سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به عضله قلب، ناگهان قطع شود و باعث آسیب بافت قلب شود. این حالت معمولا نتیجه انسداد یک یا چند مورد از عروق کرونری است. انسداد می‌تواند به علت ایجاد پلاک خونی باشد. پلاک ماده‌ای که عمدتا از چربی، کلسترول و مواد زائد سلولی تشکیل شده است.

در اثر انسداد عروق کرونری در قلب وضعیتی به نام ایسکمی قلبی اتفاق می‌افتد. اگر یکی از عروق کرونر اصلی مسدود شده باشد؛ بخش بزرگی از عضله قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر یک شریان شاخه‌ای کوچک‌تر مسدود شود؛ مقدار کوچکتری از عضله قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر ایسکمی قلبی بیش از حد طول بکشد، سلول‌های بافت قلبی می‌میرد. انفارکتوس میوکارد به معنای واقعی کلمه مرگ عضله قلب شناخته می‌شود.

پس از سکته قلبی، اگر بخشی از عضله قلب مرده باشد؛ در طی چند هفته بعد بافت اسکار جایگزین می‌شود.1
 

دلایل عمده سکته قلبی کدام اند؟

 

توتون و تنباکو

سیگار یا قلیان کشیدن یا زیاد در معرض دود بودن به خطر حمله های قلبی را بیشتر میکند.
 

فشار خون بالا

فشار خون بالا به مرور زمان روی شریان های قلبی اثری منفی میگذارند و از آن ها تغذیه میکنند. اگر در کنار فشار خون بالا به چربی یا کلسترول یا دیابت مبتلا باشید خطری که شما را تهدید میکند بزرگتر میشود.
 

سابقه خانوادگی یا ارث

اگر در خانواده ی شما یعنی پدر و مادر، خواهر و برادر یا پدربزرگ و مادربزرگتان سابقه ی حمله ی قلبی را داشتند احتمال اینکه شما هم دچار این حمله ها بشوید بالاتر میرود.
 

کافئین و الکل

برخلاف تصور خیلی ها الکل باعث التهاب بافت های بدن میشود و توانایی بدن را برای از بین بردن لخته های خونی کاهش میدهد. قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار هم همین اثر را دارند. پیشنهاد میشود در صورت داشتن نشانه های مشکلات قلبی، چای را جایگزین سایر نوشیدنی ها کنید.
 

ورزش سنگین یا عدم فعالیت فیزیکی

اکثر افراد میانسال فعالیت فزیکی بسیار کمی دارند و ورزش نمیکنند. عدم تحرک و زندگی پشت میزی باعث بروز سکته ی قلبی میشود همانطور که فعالیت فیزیکی شدید و ناگهانی هم احتمال این حملات را بالا میبرد.2
 

مهمترین علایم بروز سکته قلبی کدام اند؟

 

درد در قفسه‌ی سینه

مهمترین و شناخته شده ترین نشانه ی حمله ی قلبی، درد در قفسه ی سینه است. چه درد شدید و تیز باشد و چه درد آرام و مزمن. بیشتر کسانی که دچار حمله ی قلبی میشوند احساس میکنند چیزی مرکز قفسه ی سینه شان را فشار میدهد و این درد یکدفعه آرام میشود و باز شروع میشود. معمولا حمله هایی که موجب سکته میشوند باعث احساس درد در ناحیه ی استخوان سینه یا جناغ میشوند و نباید به هیچ وجه این دردها را دست کم گرفت.
 

سرگیجه یا احساس سبکی در سر

احساس سرگیجه و سبکی در سر یا غش کردن از دیگر نشانه های حمله ی قلبی است مخصوصا اگر با درد در قفسه ی سینه همراه باشد. این علامت برای همه رخ نمیدهد اما باید به آن توجه کنید. سبکی در سر بیشتر در زنان اتفاق می افتد ولی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
 

تنگی نفس

احساس تنگی نفس و کم آوردن اکسیژن یکی از شایع ترین نشانه های حمله های قلبی است. این اتفاق بیشتر شبیه این است که ورزش سنگینی کرده باشید و به نفس نفس افتادن بیفتید. زمانی که قلب به ویژه در بطن چپ در گردش خون مشکل داشته باشد باعث تنگی نفس میشود. توجه  داشته‌باشید که تنگی نفس گاه می‌تواند از علائم استرس و اضطراب باشد. برای اطمینان از بیماری سکته قلبی باید به پزشک مراجعه کنید.
 

حالت تهوع

اگرچه این علامت در زنان بیشتر از مردان بروز میکند اما در هر صورت از نشانه های حمله ی قلبی است. حالت تهوع ممکن است به ایجاد عرق سرد با استفراغ ختم شود.
 

نگرانی و اضطراب

آیا بدون دلیل خاصی احساس نگرانی و استرس را تجربه میکنید؟ طبق آمار بیشتر خانم هایی که سکته ی قلبی را گذرانده اند از تجربه ی استرس و اضطراب ناگهانی از چند ماه قبل تر از حمله ی قلبی، سخن میگویند. از نظر علمی قلب هایی که آسیب دیده اند اکسیژن کمتری را به خون میرسانند و منجر به ایجاد استرس میشوند.
 

سرفه های مداوم

اگر سرفه هایی ممتد و بدون بیماری خاصی دارید، میتواند نشانه ای از نارسایی قلبی باشد. وقتی قلب شما آسیب دیده باشد شش هایتان پر میشود و ممکن است حتی خلط خونی در سرفه هایتان ببینید.
 

آریتمی قلبی

قلبی که ضربان غیر طبیعی دارد از نشانه های یک مشکل بزرگتر است. اگر ضربان قلبتان تند شده یا احساس لرزش در سینه دارید یا حتی احساس میکنید قلبتان کند میزند نباید این نشانه ها را دست کم بگیرید. آریتمی قلبی میتواند هشداری جدی برای حمله ی قلبی باشد.
 

احساس درد در فک یا گردن

احساس درد در گردن یا فک از دیگر نشانه های حمله ی قلبی هستند. حمله های قلبی لزوما به دلیل گرفتگی عروق قلب رخ نمیدهند بلکه ممکن است لخته ی خونی در رگ باعث ایجاد آن شود.2
 

مشکلات و عوارض بعد از سکته قلبی

اگر مشکل سکته قلبی دارید ، دیدگاه شما به علت و شدت، سلامت کلی شما و عوامل دیگری از جمله سن بستگی دارد. مشکلات موجود می تواند شامل موارد زیر باشد:
 

ناتوانی یا نارسایی کلیه

سکته قلبی می تواند جریان خون را به کلیه ها کاهش دهد، که در نهایت منجر به نارسایی کلیه خواهد شد اگر درمان نشود . نارسایی کلیه ناشی از نارسایی قلبی می تواند به دیالیز برای درمان نیاز داشته باشد.
 

مشکلات دریچه قلب

دریچه های قلب که خون را در جهت درست از قلب حفظ می کنند، اگر قلبتان بزرگ تر شود و یا فشار در قلب به علت نارسایی قلبی بسیار بالا باشد، ممکن است به درستی عمل نکند.
 

مشکلات ضربان قلبی

مشکلات ریتم قلب ( آریتمی ها ) می توانند یک پیچیدگی بالقوه سکته قلب باشند.

بیماری کبد

سکته قلبی می تواند منجر به تجمع مایعات شود که فشار زیادی بر کبد وارد می کند. این پشتیبان مایع می تواند به زخم شدن منجر شود که باعث می شود کبد به سختی کار کند.3
 

چگونه انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی را درمان کنیم؟

حمله‌های قلبی به درمان فوری نیاز دارند. بنابراین بیشتر درمان‌ها در اتاق اورژانس آغاز می‌شود. ممکن است برای تخریب شریان‌هایی که خون را به قلب می‌رسانند؛ روشی فوری به نام آنژیوپلاستی استفاده شود.

در طول آنژیوپلاستی، جراح شما یک لوله طولانی و نازک به نام کاتتر را از طریق شریان خون وارد می‌کند تا به انسداد برسد. سپس یک بالون کوچک متصل به کاتتر به منظور باز کردن شریان باد می‌شود و اجازه می‌دهد جریان خون دوباره برقرار شود. جراح شما همچنین ممکن است یک لوله کوچک‌تر به نام استنت در محل انسداد قرار دهد. استنت می‌تواند مانع از بسته شدن مجدد شریان شود.

در بعضی موارد پزشک از پیوند عروق کرونر قلب (CABG) استفاده می‌کند. در اغلب موارد چند روز پس از سکته قلبی پیوند انجام می‌شود.

تعدادی از داروهای مختلفی که برای درمان سکته قلبی استفاده می‌شود:

رقیق‌کننده‌های خون مانند آسپیرین. اغلب برای شکستن لخته‌های خون استفاده می‌شود و جریان خون را از طریق شریان‌های تنگ شده بهبود می‌بخشد

ترومبولیتیک‌ها اغلب برای حل شدن لخته مفید هستند

داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل می‌تواند برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های جدید و رشد لخته‌های موجود موثر باشد.1
 

پیش گیری از ابتلا به سکته قلبی

با تغییرات در سبک زندگی می توانید از سکته قلبی جلوگیری کنید عبارتند از :

سیگار نکشیدن

کنترل شرایط خاص، مانند فشار خون بالا و دیابت

بیدار ماندن از نظر فیزیکی

خوردن غذاهای سالم

حفظ وزن سالم

کاهش و مدیریت استرس.3

پینوشتها
1.www.drdr.ir
2.www.honarehzendegi.com
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها