خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » دو سامانه برای حمایت از زیست‌بوم نوآفرینی رونمایی شد

دانلود کتاب های امتحان شده

دو سامانه برای حمایت از زیست‌بوم نوآفرینی رونمایی شد

سازمان فناوری اطلاعات پیرو آیین‌نامه حمایت از شرکت‏‌های نوپا مصوب سال ۱۳۹۸ هیئت‌وزیران، سامانه ایران نوآفرین را در تابستان ۱۳۹۸ به‌عنوان درگاه واحد ارائه خدمات به زیست‌بوم نوآفرینی کشور طراحی و پیاده‌‏سازی کرد. ازجمله خدمات این سامانه می‌توان به بوم‌واره، ارائه کدپستی به شرکت‏‌های مستقر در شتاب‌دهنده‌‏ها، مراکز رشد و فضاهای کاری اشتراکی و خدمت بوم سرمایه اشاره کرد.

به‌گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات، کارکرد اصلی سامانه ایران نوآفرین ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات برای ارتقای تصمیم‌گیری‌ها در سطوح مختلف است. در همین زمینه، امروز ۲۱ اردیبهشت سازمان فناوری داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین و درگاه یکپارچه زیست‌بوم نوآفرینی را رونمایی کرد. به‌گزارش زومیت، امیر ناظمی با اشاره به موضوع شفافیت در سامانه ایران نوآفرین گفت:

وقتی درباره شفافیت حرف می‌زنیم، غیرمستقیم به موضوع فساد نیز اشاره می‌کنیم؛ اما باید توجه کنیم تنها کارکرد شفافیت، نظارت عمومی برای مقابله با فساد نیست. در سامانه ایران نوآفرین، برای ارتقای تصمیم‌گیری‌ها نیز تلاش می‌کنیم؛ چراکه معتقدیم داده‌های این سامانه می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های اکوسیستم استارتاپی نقش مؤثری ایفا کنند. 

بوم‌‏سرمایه جدیدترین خدمت سامانه ایران نوآفرین که امروز رونمایی شد، بستر تعامل بین سرمایه‌گذاران و کسب‌‏وکارهای نوپا را فراهم می‌کند. در یک سوی آن، شرکت‌های نوپا قرار دارند که ایده‌هایشان را ارائه و در سوی دیگر، سرمایه‌گذاران تأییدشده سازمان فناوری امکان ایده مناسب را انتخاب می‌کنند. به‌گفته ناظمی، این خدمت استفاده از منابع دولتی را هدفمند می‌کند و کلاه‌برداری را در این فرایند کاهش می‌دهد.

امروز، داشبورد آماری سامانه ایران نوآفرین نیز برای استفاده عمومی رونمایی شد. این داشبورد ضمن ایجاد شفافیت در داده‌‏های ذخیره‌شده سامانه نوآفرین، دسترسی آسان و کاربردی برای پژوهشگران و علاقمندان به بررسی و سیاست‏‌گذاری برای توسعه زیست‌بوم نوآفرینی را فراهم می‏‌کند.

طبق آمار سازمان فناوری، سامانه ایران نوآفرین تاکنون میزبان حدود ۱۰ هزار ذی‌نفع بوده که بالغ بر ۷،۸۰۰ درخواست خود را در ۱۲ گروه‌بندی ارائه کرده‌اند. ۳۶ شرکت خصوصی نیز در بخش بوم‌وارده این سامانه از خدمات استفاده می‌کنند. در طرح بوم‌‏واره، شرکت‌‏های نوآفرین می­‌توانند به‌رایگان یا با تخفیف از خدمات شرکت‏‌های بزرگ در بازه زمانی مشخص استفاده کنند. این خدمات شامل پردازش و ذخیره‌سازی، خدمات کیف‌پول مشترک، خدمات نرم‌افزارهای حسابداری و اداری، خدمات درگاه پرداخت اینترنتی، خدمات تبلیغاتی، خدمات پایش و تحلیل، خدمات توزیع محصول، خدمات امنیت سایبری و داده، خدمات تیم‌سازی، خدمات آزادسازی داده‌های دولتی، خدمات مشاوره حقوقی، خدمات اپلیکیشن و میزبانی می‌شوند. در ازای ارائه این خدمات، شرکت‏‌های سرویس‌­دهنده از دولت تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند. تاکنون، حدود ۵،۰۰۰ ثبت‌نام در بوم‌واره سازمان فناوری انجام شده است.

جدول فهرست کاربران سامانه ایران نوآفرین

سازمان فناوری اطلاعات نیز تسهیلاتی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حوزه فناوری اطلاعات در نظر گرفته است‌ براین‌اساس، همه شرکت‌های توانمند یا شرکت‌های غیرنوپای دارنده پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا شرکت‌های معرفی‌شده آن‌ها که طرح معرفی کسب‌وکارشان مرتبط با توسعه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در حوزه فاوا داشته و حداقل ۵۱ سهام آن‌ها متعلق به بخش غیردولتی باشد، می‌توانند حداکثر ۴ میلیارد تومان با نرخ بهره ۹ درصد و دوره تنفس و بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماه و پس از ۱۲ ماه دوره تنفس وام دریافت کنند. سقف تسهیلات برای شرکت‌های نوپا ۶۷۵ میلیون تومان و شرکت‌های غیرنوپا ۲/۵ میلیارد تومان و شرکت‌های توانمند ۴ میلیارد تومان است.

به‌گفته امیر ناظمی، در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان به مجموع وام وجوه اداره‌شده وزارت ارتباطات برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا اضافه شد. این مبالغ مطابق با دستورالعمل‌ها به هر شرکتی تعلق می‌گیرد که ویژگی‌های علمی مدنظر را داشته باشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها