خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » درمان سندرم تنگی کانال مچ دست با طب سنتی

دانلود کتاب های امتحان شده

درمان سندرم تنگی کانال مچ دست با طب سنتی

درمان سندرم تنگی کانال مچ دست با طب سنتی

در اکثر موارد زنان خانه دار و افرادی که بسیار با رایانه کار می کنند به دلیل انجام حرکات تکراری در مچ دست از درد شکایت می کنند.مچ دست دارای گذرگاهی برای عبور اعصاب مهم مانند عصب مدین و تاندون عضلات مهم خم کننده دست می باشد که با تحت فشار قرار گرفتن این اعصاب در تونل کارپال دست باعث ایجاد اختلالات عصبی در دست شده که آن را سندرم تونل کارپال می گویند.


درمان سندرم تنگی کانال مچ دست با طب سنتی

سندرم تنگی کانال مچ دست

سندرم تونل کارپانل یک مشکل شایع است که باعث بروز درد، بی حسی و مور مور شدن دست ها و بازو می شود. این عارضه زمانی ایجاد می شود که یکی از اعصاب اصلی دست  عصب میانی (مدیان) با وارد شدن به مچ دست فشرده شدن یا در تنگنا قرار می گیرد. در بیشتر بیماران، سندرم تونل کارپال یا همان تنگی کانال مچ دست با گذشت زمان شدیدتر می شود.

به همین خاطر است که تشخیص و درمان سریع این عارضه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا در ابتدای بروز این مشکل فرد می تواند به راحتی با استفاده از آتل مچ دست یا پرهیز از انجام فعالت های خاصی علائم این عارضه را درمان کند.

برای جلوگیری از آسیب دائمی مچ دست و برای برداشتن فشار از روی عصب مدیان نیاز عمل جراحی است .

 احتمال بروز این عارضه در زنان و مردان مسن بسیار بیشتر از دیگر افراد است.1
 

علائم تنگی کانال مچ دست

علائم تنگی کانال مچ دست یا همان سندرم تونل کارپال شامل موارد زیر است :

مورمور، گزگز و سوزن سوزن شدن انگشتان

بی حسی دست و انگشتان

آب شدن ماهیچه جلوی شست دست

افتادن اشیاء از دست

درد مچ دست

ناتوانی در انجام حرکات ظریف

ناتوانی در گرفتن اشیاء در دست

ضعف

تورم

اختلال حرکت

حساسیت به سرما

تغییر شکل ناخن ها.2

درمان سندرم تنگی کانال مچ دست با طب سنتی

علل تنگی کانال دست

سندروم تونل کارپال یا تنگی کانال دست عارضه شایعی است که در مچ دست دیده می‌شود. این عارضه ناشی از فشار بر روی عصب میانه بوده و شایع‌ترین مشکل عصب محیطی است، اعصاب محیطی همواره در معرض فشار، کم‌خونی، کشیده شدن یا قطع کامل هستند.

این عارضه در افرادی که با دست حرکات استاتیک زیادی انجام می‌دهند، دیده می‌شود. این عارضه در زنان خانه‌دار و افرادی که زیاد می‌نویسند، بیشتر دیده می‌شود. در این عارضه حالت تونل‌ مانند غلاف رتیناکلوم دست در اثر فشار، تغییر یافته و کانال را تنگ کرده و موجب بالا رفتن فشار روی مچ دست می‌شود.3
 

عوامل خطر تنگی کانال مچ دست

 

وراثت

این عامل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در بعضی از افراد تونل کارپال نسبت به دیگران تنگ تر بوده و این فضا از نظر آناتومیک با دیگران متفاوت است. این ویژگی ممکن است در تمامی اعضای یک خانواده مشترک باشد.
 

استفاده بیش از حد از دستها

 تکرار بیش از حد حرکات مچ دست یا فعالیت هایی که دائماً مچ دست دست را درگیر کند، ممکن است به تاندون های مچ دست فشار آورده و منجر به متورم شدن آنها شود. این متورم شدن تاندون ها باعث فشار آوردن به عصب داخل مچ دست خواهد شد.
 

وضعیت دست و مچ دست

فعالیت هایی که نیاز زیادی به انعطاف پذیری و کشش دست و مچ دست داشته باشد، به مرور زمان فشار بر روی عصب دست را افزایش داده و رفته رفته این عارضه را در فرد ایجاد می کند.
 

بارداری

تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری نیز می تواند باعث متورم شدن تونل کارپال مچ دست فرد شود.
 

بیماری های خاص

بعضی از بیماری ها مثل دیابت ، آرتروز روماتوئید، عدم تعادل غده تیروئید (کم کاری یا پرکاری تیروئید) همه اینها مواردی هستند که می توانند احتمال بروز سندرم تونل کارپال را در فرد افزایش دهند.3
 

درمان تنگی کانال مچ دست در طب سنتی

در ادامه به منظور درمان تنگی کانال مچ دست در طب سنتی، روش هایی توضیح داده شده است. این روش ها در کاهش درد تنگی کانال مچ دست موثر بوده. با این حال باستی در اسرع وقت به پزشک متخصص ارتوپدی برای درمان دائمی تنگی کانال مچ دست مراجعه کرد.
 

روش اول

از روش های اولیه در درمان تنگی کانال مچ دست در طب سنتی، استفاده از کمپرس سرد و گرم است. روش استفاده از کمپرس به این صورت است که در ساعات اولیه احساس درد، کمپرس آب سرد را روی مچ و محل احساس درد قرار داده. پس از آن می توان از کمپرس گرم برای کاهش درد تنگی کانال مچ دست استفاده کرد.
 
درمان سندرم تنگی کانال مچ دست با طب سنتی
 

روش دوم

روش بعدی که در طب سنتی برای درمان تنگی کانال مچ دست مطرح شده، خوردن شونیسل است. شونیسل به ترکیب ۴ واحد روغن سیاه دانه، ۲ واحد عسل و ۱ واحد سرکه گفته می شود. برای درمان توصیه شده است که به مدت ۸۰ روز، روزی دو قاشق غذاخوری شونیسل میل شود. هم چنین به جای روغن سیاه دانه می شود از روغن زیتون طبیعی و تصفیه نشده استفاده کرد.
 

روش سوم

روش بعدی برای درمان تنگی کانال مچ دست در طب سنتی مطرح شده مصرف سرکه انگبین به همراه اسپند است. به ترکیب دو لیوان عسل، دو لیوان عرق نعنا و یک لیوان سرکه انگورطبیعی، سرکه انگبین گفته می شود.

طریقه مصرف این ترکیب برای درمان تنگی کانال مچ دست به این صورت است که به مدت ۸۰ شب، به اندازه دو سوم یک لیوان آب ریخته و یک سوم باقی مانده آن را از این سرکه انگبین پر کرده و به همراه یک قاشق مرباخوری اسفند مصرف شود. بعد از گذشت ۴۰ شب این شربت بدون اسپند باید مصرف شود.
 

روش چهارم

روش بعدی که در طب سنتی برای درمان تنگی کانال مچ دست از آن استفاده می شود ،نوشیدن مخلوط یک فنجان شیر داغ در ترکیب با نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه است. این ترکیب به علت خواص ضد التهابی که دارد، به رهایی از درد کمک می کند.
 

روش پنجم

در انتها و در صورت عدم بهبودی و به منظور درمان تنگی کانال مچ دست با طب سنتی ابتدا حجامت عام توسط پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی انجام می گیرد. سپس حجامت سر شانه ها بعد از دو هفته انجام می شود و پس از دو هفته مجددا حجامت ساعد صورت می پذیرد.2
 

درمان سندرم تنگی کانال مچ دست

عارضه تنگی کانال مچ دست به مرور زمان پیشرفت کرده و اگر به موقع درمان نشود، علائم آن بیشتر خواهد شد. به همین علت، تشخیص و ارزیابی زود هنگام وضعیت فرد از اهمیت زیادی برخوردار است. در ابتدای ابتلای فرد می تواند جلوی عود کردن بیماری را تا حد زیادی گرفته و این روند را کند کرد.
 

درمان های غیر جراحی

با تشخیص و درمان به موقع، علائم آن بدون نیاز به عمل جراحی کاهش خواهد یافت. در صورت عدم اطمینان پزشک و یا وجود علائم خفیف ممکن است ابتدا درمان های غیر جراحی  پیشنهاد شود. درمان های غیر جراحی شامل موارد زیر می شود:
 

استفاده از مچ بند یا آتل

استفاده از مچ بند یا آتل در انتهای شب، و در صورت نیاز، در روز باعث کاهش علائم می شود. زیرا دست به حالت صاف قرار گرفته و فشار از روی عصب داخل تونل کارپال برداشته خواهد شد.

درمان سندرم تنگی کانال مچ دست با طب سنتی
 

دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهایی مثل ایبوپروفن و استامینوفن می تواند به کاهش درد و التهابات کمک کند.
 

تغییر فعالیت ها

بروز علائم زمانی است که مچ دست برای مدت طولانی در وضعیت ثابتی باقی مانده یا خم باشد. در صورتی که شغل یا فعالیت ها باعث شدت گرفتن این علائم می شود، باید شیوه زندگی و فعالیت های روزمره را تغییر داد تا پیشروی بیماری کندتر شود. گاهی حتی فرد باید شغل خود را عوض کند.
 

ورزش های عصب مچ دست

بعضی از بیماران به استفاده از ورزش هایی که به حرکت آزاد عصب مدیان در داخل تونل کارپال کمک می کند، نیاز پیدا می کنند. این ورزش ها باید توسط فیزیوتراپ یا پزشک تجویز شود.
 

تزریقات استروئیدی

کورتیکو استروئید یا کورتیزون خاصیت ضد التهابی فوق العاده ای دارد. با تزریق آن به داخل تونل کارپال می توان التهاب ها را تا حد زیادی کاهش داد.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drfarzadclinic.com
3.www.omidrehab.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها