خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » در مورد ریزش مو چه می دانید؟

دانلود کتاب های امتحان شده

در مورد ریزش مو چه می دانید؟

در مورد ریزش مو چه می دانید؟

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برای برای جلوگیری از ریزش مو راه‌های فراوانی وجود دارد؛ اما انتخاب روش مناسب، به علت ایجاد این مشکل بستگی دارد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که موهای هر فرد در روز مقداری ریزش خواهد داشت و این موضوع امری کاملاً طبیعی است.


در مورد ریزش مو چه می دانید؟

12 دلیل ریزش مو و راه چاره

 

1.فشار جسمی

هر گونه ضربه ی فیزیکی مانند:جراحی، تصادف ماشین، بیماری شدید، و یا حتی آنفولانزا می تواند باعث ریزش موی موقتی شود ، این امر باعث تحریک گونه ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن نیز می شود. مو دارای یک چرخه ی عمر منظم است مرحله ی رشد، مرحله ی استراحت و مرحله ی ریزش.

دکتر گلاشور متخصص پوست در نیویورک می گوید:«هنگامی اتفاق استرس زایی برای تان رخ می دهد، می تواند بر چرخه ی موی تان تأثیر بگذارد و مو را به مرحله ی ریزش سوق دهد.» ریزش مو معمولاً 3 تا 6 ماه پس از ضربه اتفاق می افتد.
 

2.تاثیرات بارداری در ریزش مو

بارداری یکی دیگر از فشارهای جسمی است، که می تواند باعث ریزش مو شود (فشار جسمی و هورمون ها).

ریزش مو مرتبط با بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن بچه دیده می شود، تا زمان بارداری.

3.ریزش مو با مصرف بیش از حد ویتامین آ

با توجه به آکادمی پوست و مو امریکا، مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای حاوی ویتامین آ می تواند محرک ریزش مو باشد.

4.کمبود پروتئین از دلایل ریزش مو

با توجه به آکادمی پوست و مو آمریکا، اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کافی دریافت نکنید، ممکن است بدن تان با متوقف کردن رشد مو، کمبود پروتئین را جبران نماید.گفته می شود که این امر پس از دو تا سه هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می افتد.
 

5.الگوی طاسی در مردان سبب ریزش مو می شود

حدود 2 نفر از هر 3 مرد، تا سن 60 سالگی تجربه ی ریزش مو دارند، و اکثر اوقات این امر به دلیل الگوی طاسی آنها است.

این نوع از ریزش مو که توسط ترکیب ژن ها و هورمون های جنسی مردانه ایجاد می شود، معمولاً یک الگوی کلاسیک را دنبال می کند ،که مو از ریشه ها ناپدید می شود و باعث ایجاد خط موی M شکل می شود.

6.تاثیر وراثت در ریزش مو

الگوی ریزش مو در زنان، به نام آندروژنیک آلوپسیا، همان نسخه ی زنانه ی الگوی ریزش مو مردان است ، اگر از خانواده ای هستید که زنان در سن خاصی شروع به از دست دادن مو نمودند، احتمالاً بیشتر در معرض هستید.

زنان، برخلاف مردان دچار عقب رفتگی خط مو نمی شوند، در عوض فرقشان بازتر و موها شان به وضوح نازکتر می شود.

7.هورمون های زنانه از دلایل ریزش مو

همانطور که تغییرات هورمون های بارداری می تواند باعث ریزش مو شود، تغییر دادن یا کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری نیز می توانند باعث این امر شوند.

تغییرات در تعادل هورمونی که در زمان یائسگی اتفاق می افتد نیز ،ممکن است دارای نتیجه ی یکسان باشد.
 

8.فشارهای احساسی از دلایل ریزش مو

فشار احساسی کمتر از فشار جسمی باعث ریزش مو می شود، اما ممکن است به عنوان مثال، هنگام طلاق، پس از مرگ عزیزان یا هنگام نگهداری از والدین بیمار و سن دار پیش بیاید ؛ با این وجود، اکثرا فشار احساسی باعث ریزش مو نمی شود، بلکه مشکلی که وجود دارد را ،تشدید می کند.
 

9.کم خونی باعث ریزش مو می شود

تقریبا از هر 10 زن مابین 20 تا 49 سال، یک زن به دلیل کمبود آهن (متداول ترین نوع کم خونی) مبتلا به کم خونی است، که به سادگی یکی از دلایل ریزش مو می باشد ؛ برای اطمینان خاطر از ابتلا به این نوع از کم خونی، باید آزمایش خون انجام دهید.
 

10.کم کاری تیروئید از دلایل ریزش مو

این غده ی کوچک درون گردن، هورمون هایی ترشح می کند که برای سوخت و ساز، رشد و نمو ضروری است، هنگامی که هورمون کافی تولید نمی کند باعث ریزش مو می شود ؛ پزشک می تواند طی آزمایشاتی دلیل کم کاری این غده را کشف کند.

 

11.کمبود ویتامین ب از دلایل ریزش مو

با این که این مورد ،چندان متداول نیست، اما سطوح پایین ویتامین ب از دلایل دیگر قابل رفع ریزش مو است.

مانند کم خونی، مکمل های ساده و هم چنین تغییرات رژیم غذایی می بایست کارساز باشند.

ویتامین ب طبیعی را در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته دار و میوه های غیر مرکباتی بیابید.

مثل همیشه، داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی های خوب، مانند آووکادو و دانه ها برای سلامتی مو و عمومی بدن مفید است.
 

12.ریزش مو مربوط به مسائل خود ایمنی

این عمل آلوپسی آره-آتا نام دارد و اصولا حاصل سیستم ایمنی بسیار فعال است بدن گیج می شود و سیستم ایمنی مو را به عنوان عامل خارجی تصور می کند و اشتباها آن را هدف می گیرد. 1

در مورد ریزش مو چه می دانید؟
 

انواع ریزش مو

 

ریزش سکه ای مو

کچل شدن و ریزش مو به صورت سکه ای در سر یکی از بدترین نوع ریزش مو در افراد است.

این بیماری گاهی به ناخن و پوست بدن هم سرایت می‌کند. این ریزش در هر سنی اتفاق می‌افتد اما اکثر بیماران جوان هستند و کم تر از چهل سال سن دارند.

ریزش موی سکه ای در اثر نقص عملکرد سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. به این معنی که سیستم ایمنی بدن به جای عوامل بیماری‌زا و مهاجم خارجی، به اشتباه به سلول‌های سالم خود بدن حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد.

در مورد این بیماری، سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث التهاب ریشه مو و نهایتاً ریزش آن می‌شود.

شاخص‌ترین علائم این بیماری، ایجاد لکه‌های کچلی در نواحی مودار بدن است. در اثر این بیماری، لکه‌های کچلی به اندازه یک سکه بر روی نواحی مودار بدن از جمله در پوست سر، پدیدار می‌شود. اما به طور کلی علائم این بیماری ممکن است در هر جایی از بدن که مو رشد می‌کند، ار قبیل ریش و مژه نیز مشاهده شود.

افرادی با غده تیروئید پرکار، دیابت و سندرم داون بیشتر به ریزش مو سکه ای مبتلا می‌شوند. ژنتیک و سابقه خانوادگی بیش از هر دلیل دیگری در این نوع ریزش مو دخالت دارند.

دو حالت زیر مراحل پیشرفته ریزش مو سکه ای هستند.

طاسیِ سر alopecia totalis

طاسی سر و کل بدن alopecia universalis (هیچ مویی در بدن نیست)

آلوپسیا (ریزش مو) همراه با اسکار

آلوپسی اسکار معمولا به عنوان آلوپسی زخم شناخته شده است، و به گروهی از بیماری‌ها اشاره دارد که نه تنها باعث ازبین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود بلکه باعث ایجاد زخم و در نهایت باعث ریزش دائمی‌ مو می‌شود. این بیماری می‌تواند هر دو گروه مردان و زنان را صرف نظر از سن آنها تحت تاثیر قرار دهد.

علائم این بیماری اغلب با ریزش مو و زخم‌های تدریجی ظاهر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است با خارش، درد و سوزش همراه باشد.

در ابتدا، این حالت موجب ریزش مو در تکه‌های کوچک می‌شود که در نهایت در طول یک دوره زمانی گسترش می‌یابد. علاوه براین، منطقه آسیب دیده ممکن است قرمز و ملتهب شوند و گاهی اوقات تاول‌هایی در ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌شود.
 

آناگن افلوویم (Anagen effluvium)

ریزش موی سر، صورت و بدن  ناشی از شیمی‌درمانی، رادیودرمانی و ایمنی درمانی. البته همه ی داروهای شیمی‌درمانی سبب ریزش مو نمی‌شوند.

در اغلب موارد، پس از اتمام دوره درمان، مو مجدد رشد می‌کند.

تلوژن افلوویوم (telogen effluvium)

فقط موی سر نازک می‌شود. ریزش موی سکه ای یا ریزش در نقاط خاص نداریم.

این نوع ریزش مو ناشی از موارد زیر است:

تغییرات هورمونی مثل زمان بارداری

استرس عاطفی شدید

فشار زیاد از حد به بدن مانند زایمان

عفونت یا عمل جراحی اخیر

سرطان یا بیماری کبد

تغییر رژیم غذایی

داروهای بتابلاکر (برای درمان فشارخون) یا داروهای ضد لخته خون. 2
 

درمان‌های پزشکی ریزش مو

 

۱-لیزر درمانی

استفاده از لیزرهای کم قدرت می‌تواند به افزایش حجم مو برای مبتلایان به ریزش موی ژنتیکی و ریزش موی ناشی از شیمی درمانی کمک کند.

این روش که به درمان با نور قرمز نیز معروف است، باعث تحریک سلول‌های بنیادی اپیدرمی مو می‌شود.

شما می‌توانید دستگاه‌های لیزر خانگی را نیز تهیه کنید؛ زیرا برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر ممکن است به استفاده زیاد از این دستگاه نیاز داشته باشید.
 

۲- PLATELET-RICH PLASMA  (پلاسمای غنی از پلاکت)

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر، رشد مو را در قسمت‌هایی که دچار ریزش شده‌اند، تحریک می‌کند. پلاکت‌ها از طریق دستگاه سانتریفیوژ از خون جدا شده و سپس به پوست سر تزریق می‌شوند.

۳- MINOXIDIL (ماینوکسیدیل)

ماینوکسیدیل دارویی بدون نسخه است که به گفته‌ی کلینیک مایو برای حدود دو سوم از زنانی که از آن استفاده کرده‌اند، موثر بوده است.

محلول یا شامپو ماینوکسیدیل را هر روز روی پوست سرتان بمالید. این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند تحریک پوست سر و ایجاد آکنه داشته باشد.

عوارض جانبی دیگری که به ندرت رخ می‌دهد، تپش قلب و تاری دید است.

۴- FINASTERIDE (فیناستراید)

فیناستراید یک قرص تجویزی است که ممکن است به کند شدن ریزش مو کمک کرده و باعث رشد موی جدید شود.

به گفته‌ی کلینیک مایو، این دارو بیشتر برای آقایان تجویز می‌شود و در آقایان زیر ۶۰ سال تأثیرگذاری بالاتری خواهد داشت. زنان باردار و همچنین زنانی که قصد بارداری دارند، نباید از این دارو استفاده کنند.

۵- PHENYLEPHRINE (فنیل افرین)

فنیل افرین موضعی به دلیل خاصیت تحریک‌ انقباض عضلات فولیکول‌ها، برای جلوگیری از ریزش موی ناشی از حالت دادن به مو کمک می‌کند.

به عنوان مثال با استفاده از فنیل افرین، مو هنگام شانه شدن به راحتی کنده نمی‌شود. نکته‌ی مهم در مورد این دارو این است که هنگام استفاده از آن باید بسیار احتیاط کرد.

در مورد ریزش مو چه می دانید؟

سایر روش‌های جلوگیری از ریزش مو

 

اسانس‌های روغنی

اسانس‌های روغنی باعث کاهش ریزش مو می‌شوند. استفاده از ترکیب روغن چوب سدر با اسطوخودوس و رزماری می‌تواند به درمان طاسی سکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا) کمک کند.

اسانس روغنی علف لیمو و نعنافلفلی نیز برای درمان ریزش مو مفید هستند. چند قطره از هرکدام از ‌این روغن‌ها را با روغن حاملی مانند جوجوبا یا هسته‌ی انگور ترکیب کرده و به پوست سر بمالید و پس از ۱۰ دقیقه بشویید.
 

آب پیاز

افرادی که به طاسی سکه‌ای دچار می‌شوند، می‌توانند پس از استعمال آب پیاز خام به مدت دوبار در روز شاهد رشد مجدد موهایشان باشند.

دانشمندان معتقدند که این اثر جادویی در محتوای گوگرد پیاز نهفته است؛ اما مطالعات محدودی در این مورد انجام شده است.
 

ماساژ

همه‌ی ما می‌دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی به همراه دارد. اما آیا این کار می‌تواند به رشد موها نیز کمک کند؟ شاید!

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است، انجام چهار دقیقه ماساژ به صورت روزانه طی ۲۴ هفته می‌تواند تا حدودی برای رشد مو مفید باشد.
 

YOGA (یوگا)

اگر ریزش مو به دلیل استرس باشد، انجام یوگا می‌تواند به درمان آن کمک کند. بعضی از حرکت های یوگا می‌توانند اضطراب را تسکین داده و برای جلوگیری و کاهش ریزش مو موثر باشند.

این حرکت ها عبارتند از: حرکت سر با صورت رو به پایین، حرکت خم به جلو، حرکت شتر، حرکت ایستادن روی شانه‌ها، حرکت ماهی و زانو زدن. 3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.drghanei.ir
3.www.lafarrerr.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها