خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راجع به روش های درمانی درد سینه در زنان چه میدانید؟

دانلود کتاب های امتحان شده

راجع به روش های درمانی درد سینه در زنان چه میدانید؟

راجع به روش های درمانی درد سینه در زنان چه میدانید؟

درد سینه (mastalgia) مشکل رایجی در میان زنان است. این درد به‌صورت حساسیت سینه، احساس درد و سوزشی تیز یا سفت شدن بافت سینه بروز می‌کند و می‌تواند همیشگی باشد یا فقط گاهی‌اوقات ایجاد شود. خوشبختانه در بیشتر موارد، درد سینه مشکل جدی و نگران‌کننده‌ای نیست و به‌راحتی درمان می‌شود.


راجع به روش های درمانی درد سینه در زنان چه میدانید؟

منظور از درد سینه یا پستان چیست؟

سینه های زنان به دلیل افزایش ترشح هورمون استروژن در زمان بلوغ رشد می کنند. در طی چرخه قاعدگی، هورمون های مختلف موجب تغییر بافت پستان می شوند که می توانند منجر به درد یا ناراحتی در برخی زنان شوند. در حالی که سینه ها معمولا دچار درد نمی شوند اما دردِ گاه به گاهی سینه ها رایج است.

درد سینه که همچنین ماستالژیا نامیده می شود، اتفاق رایجی در بین زنان است. این درد معمولا به صورت چرخه ای یا غیر چرخه ای دسته بندی می شود.

درد چرخه ای بدین معنی است که درد سینه با پریود شما مرتبط است. درد سینه قبل از پریود معمولا بعد از اتمام پریود یا در طی پریود کاهش می یابد.

درد غیر چرخه ای ممکن است علل بسیاری داشته باشد که شامل آسیب به سینه هم می شود. برخی علل درد سینه غیر چرخه ای ناشی از عضلات و بافت اطراف سینه هستند تا خود پستان. درد غیر چرخه ای به نسبت درد چرخه ای کمتر رایج است و تشخیص علل ایجاد کننده آن دشوارتر هستند.

شدت درد سینه می تواند از درد تیز و ناگهانی یا احساس سوزش ضعیف متفاوت باشد. برخی زنان ممکن است دچار حساسیت پستان ها شوند یا سینه هایشان بزرگتر از معمول به نظر برسد.1

راجع به روش های درمانی درد سینه در زنان چه میدانید؟

علت درد سینه

گاهی شناسایی علت دقیق درد سینه امکان‌پذیر نیست. معمولا درد سینه در اثر یک یا چند مورد از علت‌های زیر ایجاد می‌شود:
 

هورمون‌های تولیدمثلی

ظاهرا درد سینه چرخه‌ای ارتباط زیادی با هورمون‌ها و چرخهٔ قاعدگی دارد. معمولا درد سینه چرخه‌ای با بارداری یا یائسگی کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود.
 

ساختار پستان

معمولا درد سینه غیرچرخه‌ای ناشی از تغییراتی است که در مجاری شیر یا غدد شیری ایجاد می‌شود. این تغییرات می‌تواند منجر به ایجاد کیست پستان شود. آسیب یا ترومای پستان (Breast trauma)، جراحی پستان در گذشته یا سایر عوامل مرتبط با پستان نیز می‌تواند موجب درد سینه شود. گاهی درد سینه در خارج از پستان شروع می‌شود (برای نمونه در دیوارهٔ سینه، عضلات، مفاصل یا قلب) و به پستان گسترش می‌یابد.
 

تعادل نداشتن اسیدهای چرب

تعادل نداشتن اسیدهای چرب در درون سلول‌ها می‌تواند بر حساسیت بافت سینه به هورمون‌های موجود در گردش خون اثر بگذارد.
 

مصرف دارو

ممکن است بعضی از داروهای هورمونی مانند بعضی از درمان‌های ناباروری و قرص‌های ضدبارداریِ خوراکی با درد سینه مرتبط باشند. به‌علاوه، حساسیت پستان یکی از عوارض جانبی احتمالی هورمون‌درمانیِ استروژن و پروژسترون (که پس از یائسگی استفاده می‌شود) است. درد سینه می‌تواند با برخی از داروهای ضدافسردگی از جمله داروهای مهارکنندهٔ انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مرتبط باشد.
 

اندازهٔ سینه

ممکن است زنانی که سینه‌های بزرگی دارند، دچار درد سینه غیرچرخه‌ایِ مرتبط با اندازهٔ سینه‌های خود شوند. درد سینه‌ای که به‌دلیل بزرگ بودن سینه‌ها ایجاد می‌شود، با درد گردن، شانه و پشت همراه است.
 

جراحی پستان

گاهی درد سینه ناشی از جراحی پستان و تشکیل اسکار، پس از التیام و بهبود برش‌های جراحی نیز برای مدتی ادامه پیدا می‌کند.2
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در هریک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

– درد سینه به‌صورت روزانه و بیش از چند هفته ادامه پیدا کند.

– درد در قسمت خاصی از سینه ایجاد شود.

– درد سینه با گذشت زمان بدتر شود.

– درد سینه در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کند.

گرچه در زنانی که نشانهٔ اصلی مشاهده‌شده در آنها درد سینه است، خطر ابتلابه سرطان پستان کم است، ولی اگر پزشک انجام آزمایش و ارزیابی را توصیه می‌کند، حتما باید به توصیهٔ او عمل کنید.3
 

تشخیص علت درد سینه

از آزمایش‌ها و ارزیابی‌های زیر برای بررسی شرایط بیمار و تشخیص علت درد سینه استفاده می‌شود:
 

معاینهٔ بالینی پستان

پزشک، وجود تغییرات در پستان‌ها را بررسی و پستان‌ها و گره‌های لنفاوی پایین گردن و زیربغل را معاینه می‌کند. ممکن است که پزشک به صدای قلب و ریه‌هایتان نیز گوش بدهد و سینه و شکم را نیز بررسی کند تا مشخص شود که آیا درد سینه با مشکل دیگری مرتبط است. اگر سابقهٔ پزشکی و معاینهٔ فیزیکی، چیز غیرعادی را نشان ندهد، ممکن است که به انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های دیگری نیاز نداشته باشید.
 

ماموگرافی

اگر پزشک توده یا بافت ضخیم غیرعادی را در پستان حس کند یا متوجه شود که درد در قسمتی از بافت سینه متمرکز است، برای ارزیابی قسمت نگران‌کننده‌ای که در معاینهٔ پستان شناسایی شده است به پرتونگاری اشعهٔ ایکس از سینه نیاز خواهید داشت (ماموگرافی تشخیصی).

راجع به روش های درمانی درد سینه در زنان چه میدانید؟
 

سونوگرافی

در سونوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصویری از سینه‌ها استفاده می‌شود. معمولا سونوگرافی همراه با ماموگرافی انجام می‌شود. در صورت عادی بودن نتیجهٔ ماموگرافی نیز ممکن است که برای ارزیابی منطقهٔ تمرکز درد، به انجام سونوگرافی نیاز داشته باشید.
 

بیوپسی یا نمونه‌برداری پستان

برای اینکه پزشک بتواند علت اصلی درد سینه را تشخیص دهد، باید از توده‌های مشکوک پستان، قسمت‌های ضخیم بافت پستان یا قسمت‌های غیرعادی مشاهده‌شده در آزمایش‌های تصویربرداری نمونه‌برداری شود. در بیوپسی، پزشک نمونهٔ کوچکی از قسمت موردنظر بافت سینه را برمی‌دارد و آن را برای انجام بررسی‌های آزمایشگاهی ارسال می‌کند.2
 

چگونگی درمان درد سینه

این موضوع اهمیت دارد که افراد با مراقبان بهداشتی خود در مورد تصمیم‌گیری درباره ی علت درد سینه و نیاز به توجه بدان صحبت کنند.

علی‌رغم اینکه خوددرمانی ممکن است از نظرگاه علمی قابل تأیید نباشد، برخی از موارد برشمرده در زیر می‌تواند برخی از ناراحتی‌ها را کاهش دهند:
 
محدود کردن مصرف کافئین و سدیم: منابع کافئین شامل شکلات، قهوه، چای و نوشابه‌های غیر الکلی است.

پوشیدن سینه‌بند مناسب در تمام مدت روز، سینه‌بند ورزشی در طول ورزش، و لحاظ کردن پوشانیدن سینه‌ها در سینه‌بند در هنگام خواب برای آسایش بیشتر.

فراهم کردن کمپرس‌های سرد و گرم برای پستان‌ها

رعایت رژیم غذایی کم‌چربی، افزایش میزان مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات

حفظ وزن در محدوده ی سالم

مصرف ویتامین‌هایی نظیر B6، B1 و ویتامین E

مصرف داروهای بی‌نیاز از نسخه نظیر آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن

استفاده از روش‌های آرام‌بخشی برای کاهش استرس، اضطراب و تنش

در نظر گرفتن بخور کیست یا درناژ اگر توصیه شده باشد.

داشتن یک ژورنال علایم برای کمک به اتخاذ تدبیر مناسب اگر درد دوره‌ای یا غیر ادواری است.

مردم باید پیش از امتحان روش‌های خوددرمانی برای اطمینان از مناسب بودن وضعیت خود با مراقبان بهداشتی مشورت کنند. در برخی اوقات، افراد ممکن است برای درد سینه ی خود نیازمند برخورداری از مداخلات پزشکی باشند.3
 

پیشگیری از ابتلا به درد سینه

به زنانی که مستعد ابتلا به درد سینه هستند، توصیه می شود که مصرف دخانیات را ترک کنند و لباس زیر مناسب بپوشند. پیش از مصرف هر گونه مکمل و دارو، حتما باید با پزشک مشورت کرد. مکمل ها نیز نوعی دارو هستند و عوارض جانبی دارند. با مشاهده هرگونه درد سینه و تغییر در سینه حتما به پزشک مراجعه کنید.1

پینوشتها
1.www.drzakerin.com
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها