خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » اپل به نقض قوانین ضدانحصار اروپا متهم شد؛ جریمه ۲۷ میلیارد دلاری در انتظار کوپرتینویی‌ها؟

دانلود کتاب های امتحان شده

اپل به نقض قوانین ضدانحصار اروپا متهم شد؛ جریمه ۲۷ میلیارد دلاری در انتظار کوپرتینویی‌ها؟

کمیسیون اروپا (وابسته به اتحادیه‌ی اروپا) اتهام‌های جدیدی با محوریت قوانین ضدانحصار به اپل وارد کرده و گفته است این اتهام‌ها به رفتارهای اپل در‌قبال فروشگاه آنلاین اپ استور ارتباط دارد. به‌ادعای کمیسیون اروپا، اپل با سیاست‌های اپ استور قوانین رقابت در اروپا را نقض کرده است. بیانیه‌ی کمیسیون اروپا نتیجه‌ی شکایتی است که اسپاتیفای سال ۲۰۱۹ علیه اپل و کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور از خریدهای درون‌برنامه‌ای ثبت کرده بود.

به‌نوشته‌ی ورج، کمیسیون اروپا مشخصا اعتقاد دارد اپل برای توزیع اپلیکیشن‌های استریم موسیقی در اپ استور موقعیت غالب بر بازار دارد. به‌نظر می‌رسد اتحادیه‌ی اروپا روی دو قانونی متمرکز شده است که اپل برای توسعه‌دهندگان اعمال می‌کند: ۱. قانون استفاده‌ی اجباری از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اختصاصی اپل که ازطریق آن ۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کند؛ ۲. قانونی که به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد کاربران را از دیگر گزینه‌های خرید در خارج از اپلیکیشن‌ها، مطلع کنند.

کمیسیون اروپا متوجه شده است کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور موسوم به «مالیات اپل»‌ باعث شده است قیمت نهایی برای مشتریان افزایش پیدا کند. طبق ادعای کمیسیون اروپا، اکثر ارائه‌دهندگان سرویس استریم ازطریق افزایش قیمت پلن‌های اشتراکی، کارمزد اپل را به کاربران منتقل کرده‌اند. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید قوانین اپل با افزایش هزینه‌های توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های استریم موسیقی رقیب باعث تحریف رقابت در بازار سرویس‌های استریم موسیقی و در‌نهایت افزایش قیمت برای مشتریان iOS هنگام تلاش برای تهیه‌ی سرویس اشتراکی می‌شود. اتحادیه‌ی اروپا بیانیه‌ای برای اپل فرستاده تا به این شرکت بگوید دقیقا چه قوانینی را نقض کرده است.

اتحادیه‌ی اروپا در پرونده‌ی جدید روی دو قانونی که اپل برای توسعه‌دهندگان اعمال می‌کند متمرکز شده است

آنچه کمیسیون اروپا اعلام کرده، فعلا مرحله‌ی اولیه‌ی رسمی اقدام علیه فعالیت‌های اپل محسوب می‌شود و این شرکت اجازه دارد در ۱۲ هفته‌ی آینده به اتهام‌های واردشده‌ی اتحادیه‌ی اروپا پاسخ دهد. پرونده‌ی جدید اتحادیه‌ی اروپا صرفا به رفتارهای اپل در‌قبال سرویس‌های استریم موسیقی اپ استور ارتباط دارد و اتحادیه‌ی اروپا گفته است تحقیقات بیشتری انجام می‌دهد تا قوانین اپل درباره‌ی کتاب‌های الکترونیکی و به‌طور گسترده‌تر کل اپ استور را بررسی کند.

مارگارت وستاگر، از کمیسیونرهای اروپایی، می‌گوید این آخرین پرونده‌ی اتحادیه‌ی اروپا با محوریت اپل استور محسوب نمی‌شود و پرونده‌های دیگری نیز در آینده باز خواهند شد. کمیسیون اروپا قصد دارد تحقیقاتی برای بازی‌های موبایلی روی قوانین اپ استور انجام دهد تا احتمال نقض قوانین اروپا را بررسی کند. البته تحقیقات روی بازی‌های موبایلی اپ استور فعلا در مراحل اولیه قرار دارد. مایکروسافت سال گذشته‌ی میلادی و تنها چند ماه قبل از تنش‌های بحث‌برانگیز با اپل بر سر سرویس استریم بازی xCloud، از نهادهای تنظیم مقررات درخواست کرده بود سیاست‌های اپ استور را بررسی کنند. 

اگر درنهایت دادگاه تشخیص دهد اپل قوانین اتحادیه‌ی اروپا را نقض کرده است، این شرکت باید ۱۰ درصد از درآمد سالانه‌‌اش را به‌عنوان جریمه پرداخت کند. با درنظرگرفتن درآمد ۲۷۴٫۵ میلیارد دلاری اپل در سال گذشته‌ی میلادی، جریمه‌ی احتمالی این شرکت تا ۲۷ میلیارد دلار خواهد بود. همچنین، اپل ممکن است به تغییر مدل کسب‌و‌کارش مجبور شود که اثرهای گسترده‌تر و شدیدتری درمقایسه‌با جریمه‌ی مالی روی اپل خواهد گذاشت.

اسپاتیفای در اطلاعیه‌ای از اتهام‌های اتحادیه‌ی اروپا به اپل استقبال کرد. نماینده‌ی این شرکت در بیانیه‌ای می‌گوید فهرست اتهام‌های اتحادیه‌ی اروپا قدمی حیاتی برای این است که اپل را مسئول رفتارهای ضدرقابتی‌اش بدانیم. چنین اتهام‌هایی می‌توانند باعث شوند مشتریان انتخاب‌های معنی‌داری در‌دسترس داشته باشند و مزایایی نیز به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ارائه شود.

پرونده‌ی اتحادیه‌ی اروپا نتیجه‌ی شکایتی است که اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ تنظیم کرده بود

اپل به اقدام جدید اتحادیه‌ی اروپا واکنش نشان داده است. شرکت تیم کوک می‌گوید: «اسپاتیفای به بزرگ‌ترین سرویس اشتراکی موسیقی در دنیا تبدیل شده است و ما به‌‌دلیل نقشمان در این اتفاق به خود افتخار می‌کنیم. اسپاتیفای برای بیش از ۹۹ درصد مشتریانش هیچ کارمزدی به اپل پرداخت نمی‌کند و برای مشترکان باقی‌مانده‌ای که از‌طریق اپ استور کسب کردهة تنها ۱۵ درصد کارمزد می‌دهد.»

اپل می‌گوید درخواست اصلی اسپاتیفای این است که بتواند معامله‌های جایگزینی را در نسخه‌ی iOS اپلیکیشن خود تبلیغ کند و مجوز این درخواست را هیچ فروشگاهی در دنیا صادر نمی‌کند. اپل می‌گوید اسپاتیفای تمامی مزایای اپ استور را می‌خواهد و اعتقاد دارد برای دستیابی به این مزایا نباید پولی پرداخت کند. کوپرتینویی می‌گویند ادعای کمیسیون اروپا به نیابت از اسپاتیفای، متناقض با رقابت عادلانه است. 

بخش اصلی پرونده‌ی جدید اتحادیه‌ی اروپا به کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور برای سرویس‌های اشتراکی مرتبط است. شرکت‌هایی نظیر اسپاتیفای و نتفلیکس که کاربران اشتراکی زیادی دارند، مد‌ت‌ها است به مالیات اپل اعتراض می‌کنند؛ ولی اپل گفته است درآمد حاصل از‌طریق کارمزد را برای حفظ اپ استور و انتشار محتوا و اعمال قوانین حوزه‌ی حریم خصوصی و امنیت صرف می‌کند.

اسپاتیفای پیش‌تر گفته بود اپل از استور برای خفه‌کردن نوآوری استفاده و انتخاب‌های دردسترسِ مشتریان را برای ترغیب آن‌ها به استفاده از اپل موزیک محدود می‌کند. مدت زیادی از شکایت اسپاتیفای نگذشته بود که Rakuten پرونده‌ی مشابهی در اتحادیه‌ی اروپا علیه اپل ثبت کرد. Rakuten گفت سیاست اپل برای کسب کارمزد ۳۰ درصدی از فروش کتاب‌های الکترونیکی ازطریق اپ استور ضدرقابتی است. 

اپیک گیمز نیز به فهرست دَه‌ها شرکتی پیوسته است که اپل را به رفتار ضدرقابتی متهم کرده‌اند. توسعه‌دهنده‌ی بازی محبوب فورتنایت اوایل سال جاری میلادی در اتحادیه‌ی اروپا شکایتی علیه اپل ثبت کرد که بخشی از پرونده‌ی گسترده‌تری محسوب می‌شود که بین دو شرکت در جریان است. نخستین جلسه‌ی دادگاه اپل و اپیک گیمز چند روز دیگر برگزار می‌شود. 

اپل سال گذشته‌ی میلادی برخی از قوانینش در اپ استور را تغییر داد و اکنون به برخی از سرویس‌های استریم امکان می‌دهد قوانین اپ استور را دور بزنند و تمامی توسعه‌دهندگان با درآمد سالانه کمتر از یک‌میلیون دلار کارمزد ۱۵ درصدی را پرداخت نمی‌کنند. 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها