خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راجع به چربی پلک چه میدانید؟

دانلود کتاب های امتحان شده

راجع به چربی پلک چه میدانید؟

راجع به چربی پلک چه میدانید؟

چربی پلک یا گزانتلاسما برآمدگی زردرنگ و کوچکی است که زیرپوست پلک تشکیل می‌شود و بی‌ضرر است. اگرچه برخی افراد ازنظر زیبایی تمایل به خارج کردن آ ن دارند اما این عارضه اغلب باز می‌گردد.


راجع به چربی پلک چه میدانید؟

چربی پلک

چربی پلک بیماری پوستی است که با رشد چربی در زیر پوست فرد ایجاد می شود. این رشد چربی می تواند در هر نقطه ای از بدن ظاهر شود، اما معمولاً این چربی ها نواحی زیر را درگیر می کنند:

مفاصل به خصوص زانوها و آرنج ها

پاها

دست ها

باسن

چربی پلک می تواند در اندازه های بسیار متفاوتی ظاهر شود. در بعضی موارد این رشد چربی ممکن است به اندازه یک کشمش کوچک یا حتی به اندازه یک دانه انگور باشد. این برآمدگی ها معمولاً زیر پوستی بوده و به رنگ زرد یا نارنجی ظاهر می شوند.

این برآمدگی های چربی معمولاً باعث بروز درد نمی شوند. با این حال در بعضی از موارد فرد مبتلا ممکن است احساس خارش یا ناراحتی کند. این عارضه پوستی ممکن است به صورت دسته ای ناحیه ای از بدن را درگیر کرده یا در نقاط مختلف پوست ظاهر شود.

در بعضی از موارد بروز چربی پلک ممکن است نشانه ای از ابتلای فرد به بیماری های قلبی باشد. در نتیجه بهتر است این عارضه پوستی را نادیده نگرفته و حتماً برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.1

راجع به چربی پلک چه میدانید؟

عوامل زمینه ساز بروز گزانتلاسما

اصولا دلیل چربی پلک مشخص نیست ولی در برخی موارد عوامل زیر می توانند زمینه ساز بروز گزانتلاسما باشند:
 

جنسیت

جنسیت می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز این ضایعه باشد زیرا همان طور که گفته شد، گزانتلاسما در زنان بسیار شایع تر از مردان است و اغلب در زنان بیشتر رخ می دهد.
 

سن

ایجاد چربی پلک بیشتر در سنین 50 تا 60 سال شایع تر است اما به طور کلی شروع گزانتلاسما از سن 15 تا 75 سال است.
 

دیابت

یکی از عوامل تاثیر گذار در به وجود آمدن چربی پلک عدم کنترل دیابت در افراد دیابتی نیز می تواند باشد. زیرا که افزایش چربی خون بر اثر عدم کنترل دیابت باعث به وجود آمدن این ضایعه می شود.
 

چربی خون و کلسترول

افزایش چربی خون و کلسترول بالا نیز در به وجود آمدن چربی پشت پلک بسیار موثر است. افزایش چربی خون و کلسترول منجر به جمع شدن رسوب های چربی در بافت پوست شده و در نتیجه گزانتلاسما رخ می دهد.
 

کمبود کلسترول خوب در خون

کاهش یا کمبود کلسترول خوب خون یا همان HDL نیز می تواند یکی از عوامل زمینه ساز در به وجود آمدن دانه های زرد رنگ روی پلک باشد.
 

مصرف سیگار

یکی دیگر از عوامل زمینه ساز در بروز گزانتلاسما مصرف سیگار است.
 

چاقی

افزایش وزن و چاقی نیز می تواند در بروز این ضایعات موثر باشد.2
 

درمان خانگی چربی پلک

در ادامه مطلب به چند درمان خانگی که در رفع این مشکل مؤثر است، اشاره شده است. اما قبل از هر نوع اقدامی لازم است با پزشک خود مشورت کنید:
 

سرکه سیب

پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید وکمی فشار دهید. سپس آن را روی بر آمدگی قرار دهید و با چسب کوچک بچسبانید. پس از گذشت چند ساعت آن را بردارید و آن قسمت را شست وشو دهید.
 

روغن کرچک

اغلب افراد معتقدند که این درمان برای برآمدگی هایی که تازه‌تر است، بهتر عمل می‌کند.
 

سیر

یکی از شایع‌ترین و مؤثرترین درمان ها برای چربی پشت پلک سیر است. آن را به دو قسمت تقسیم کنید و روی بر آمدگی بمالید. سوزشی را حس خواهید کرد که طبیعی است. این کار را به مدت چند روز تکرار کنید.
 

پیاز

همانند سیر، پیاز نیز دراز بین بردن این چربی‌ها بسیار مؤثر است. نصف یک پیاز را رنده کنید و تا می‌توانید آب آن را بگیرید. کمی نمک را به آب پیاز اضافه کنید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس با کمک پنبه ‌آب پیاز را به چربی روی پلک بمالید و روز بعد صورت خود را بشویید.
 

پوست موز

گذاشتن تکه‌های کوچک از پوست موز روی چربی‌های پشت پلک طی چند روز نتایج چشمگیری را نشان می‌دهد. قسمت داخل تکه‌های پوست موز را روی بر آمدگی‌ها قرار دهید و با چسب آن را محکم کنید و روز بعد بشویید. برای کاهش دادن میزان کلسترول در خون بهتر است به یک برنامه غذایی کم کلسترول رو بیاورید تا با کاهش کلسترول بدن چربی‌ها خودبه‌خود از بین برود.3

راجع به چربی پلک چه میدانید؟

درمان چربی پلک

اگر چربی پلک یکی از علائم نشان دهنده بیماری زمینه ای باشد. می توان با بهبود و درمان بیماری زمینه ای، چربی پلک را نیز درمان نمود. این کار باعث جلوگیری از رشد چربی پلک بوده و احتمال بازگشت آن را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. همچنین  با کنترل سطح کلسترول و دیابت نیز می تواند احتمال بروز مجدد درمان چربی پلک را به حداقل ممکن رساند.

سایر روش های درمانی برای برطرف کردن چربی پلک شامل جراحی، لیزر یا درمان های شیمیایی با اسید تری کلرواستیک است. البته ممکن است بعد از درمان و از بین رفتن چربی پلک، عارضه پوستی مجدداً برگردد. در نتیجه از بین رفتن چربی پلک به معنی درمان کامل این عارضه پوستی نخواهد بود.

به طور خلاصه پزشک ممکن است با یکی از روش های زیر اقدام به برداشتن زائده چربی پلک کند:

از بین بردن زائده با دارو

منجمد کردن با سرمای شدید (که به آن جراحی کرایو گفته می شود)

برداشتن زائده با استفاده از لیزر

انجام عمل جراحی

درمان باسوزن الکتریکی (که به آن electrodesiccation نیز گفته می شود).2
 

پیشگیری چربی پلک

نمی توان به طور کامل از بروز چربی پلک جلوگیری کرد. اما اقداماتی وجود دارد که با انجام آن ها می توانید احتمال بروز این بیماری را به حداقل ممکن برسانید. به عنوان مثال اگر مبتلا به دیابت یا هایپرلیپیدمیا هستید با پیروی از توصیه های درمانی پزشک می توانید به درمان و مدیریت چربی پلک کمک زیادی کنید.

همچنین در صورت ابتلا به هرکدام از بیماری های زمینه ای گفته شده، بهتر است برای بررسی وضعیت سلامتی و معاینه به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این بهتر است پزشک معالج را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید زیرا در بعضی از موارد داروها باعث بروز این عارضه خواهند شد.

برای کنترل سطح کلسترول و لیپید خون نیز بهتر است وزن خود را ثابت نگه دارید. برای ثابت نگه داشتن وزن مصرف غذاهای سالم، ورزش منظم و مصرف داروهای تجویزی پزشک می تواند کمک زیادی کند.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drroghani.ir
3.www.asriran.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها