خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

دانلود کتاب های امتحان شده

چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با چین و چروک و شاداب نگه داشتن پوست، گنجاندن کرم مرطوب کننده با کیفیت در روتین مراقبتی پوست است. به خصوص در ماه های سرد، مرطوب نگه داشتن پوست واقعاً به بهبود بافت و ظاهر پوستتان کمک می کند.


چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

استفاده از کرم مرطوب کننده یکی از راه‌های حفظ سلامت پوست است. همیشه باید رطوبت پوست را حفظ کرد. برای این کار باید بهترین کرم مرطوب کننده را متناسب با صورت خود انتخاب کنید.
 

چرا باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم؟

اگر می خواهید پوستتان بهتر به نظر بیاید، یکی از آسان ترین و ارزان ترین راه هایی که پیش روی شماست، استفاده منظم از کرم مرطوب کننده است. برای آگاهی از مزایای دیگر مصرف مرطوب کننده، توصیه می کنیم ادامه ی مقاله را بخوانید:
 

۱٫ جوان سازی پوست

یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با چین و چروک و شاداب نگه داشتن پوست، گنجاندن کرم مرطوب کننده با کیفیت در روتین مراقبتی پوست است. به خصوص در ماه های سرد، مرطوب نگه داشتن پوست واقعاً به بهبود بافت و ظاهر پوستتان کمک می کند.

چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

۲٫ درمان خشکی پوست

با مصرف منظم کرم رطوبت رسان، پوست خود را از خشکی و پوسته پوسته شدن محافظت می کنید. هیچ چیز ناخوشایند تر از این نیست که قسمت هایی از پوستتان لک یا تغییر رنگ داشته باشد. پس، برای داشتن چهره ای صاف، تأثیرگذار و یکنواخت، از مرطوب کننده ها کمک بگیرید.
 

۳٫ جلوگیری از ایجاد جوش

ممکن است تعجب کنید، اما باید صورت خود را کاملاً مرطوب نگه دارید تا بدون آکنه باشد و از چرب شدن آن جلوگیری شود. هنگامی که پوست شما خشک می شود، غدد چربی پوست برای جبران خشکی آن، چربی (سبوم) اضافی تولید می کنند. بنابراین، منافذ پوستتان مسدود می‌شود و جوش می زنید.
 

۴- مراقبت از پوست حساس

افرادی که پوست تحریک پذیری دارند، مواردی مانند قرمزی، اگزما و لکه های خارش دار را خیلی تجربه می کنند. اگر پوست شما هم حساس است، به دنبال مرطوب کننده صورت حاوی ترکیبات آرام بخش، مانند بابونه و آلوئه ورا باشید. این مواد از چهره ی شما محافظت می کند و به آن ظاهر مطلوبی می بخشد.

اکنون که فواید مرطوب کننده را می دانید، باید درباره ی زمان و چگونگی استفاده از آن بیشتر بدانید. ممکن است فکر کنید، می توانید هر نوع محصولی را روی صورت خود بزنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید، اما این فکر درست نیست.
 

چگونه نوع پوست صورت را برای کرم مرطوب کننده پوست بشناسیم؟

این روزها در بازار کرم‌های مرطوب کننده در انواع و اشکال مختلف وجود دارند. در ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید تا با توجه به آن بتوانید بهترین کرم مرطوب کننده صورت را انتخاب کنید.

برای تشخیص نوع پوست صورت خود مراحل آسانی را باید طی کنید. ابتدا صورت خود را از هرگونه آرایش پاک کنید و با شوینده مناسب بشویید. در این حالت پوست صورتتان در حالت طبیعی خود قرار دارد. در این حالت می‌توانید نوع پوست صورت خود را به راحتی تشخیص دهید.
 

انواع مختلف پوست صورت

پوست صورت انواع مختلفی دارد، که به طور کلی می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد:

پوست معمولی: پوست صورت معمولی نه خشک است و نه چرب. این نوع پوست عاری از هر گونه لکه و جوش است و نرمی لطافت خاصی دارد.

پوست خشک: پوست صورت خشک به ظاهر سفت به نظر می‌رسد و اغلب به حالت پوسته پوسته است.

چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

پوست چرب: پوست صورت چرب به ظاهر براق است و هنگامی که روی پوست چرب دست می‌کشید حالت لغزنده دارد. مقاله راهنمای انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده برای پوست چرب را مطالعه کنید

پوست مختلط: بعضی افراد دارای پوست مختلط هستند؛ طوری که قسمتی از پوستشان چرب و قسمتی دیگر خشک است.

پوست حساس: پوست صورت حساس به گونه‌ای است که به تغییرات آب و هوایی و انواع مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی حساس است. بنابراین توجه به این نوع از پوست اهمیت بالایی دارد و نیاز به مراقبت دارد.
 

بهترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب کننده صورت

بسیاری از افراد از کرم مرطوب کننده استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که اگر در زمان درست از کرم مرطوب کننده استفاده نکنید ممکن است تاثیر مناسب خود را نگذارد.

بهترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب کننده پس از شست و شوی صورت است. پس از شست و شو، چربی‌های صورت از بین می‌رود و پوست صورت کاملا تمیز است. بهتر است صبح‌ها پس از بیدار شدن و شب‌ها قبل از خواب صورت خود را بشویید و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

عجله نداشته باشید و صبر کنید تا کرم مرطوب کننده جذب پوستتان شود. این کار حدود یک دقیقه به طول می‌انجامد. پس از آن که کرم مرطوب کننده جذب صورتتان شد، می‌توانید از لوازم آرایشی دیگر استفاده کنید.

چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

اگر پوست خشکی دارید صبح ها و شب ها از مرطوب کننده استفاده کنید

اگر پوست خشکی دارید، ممکن است پوست تان زبر، دچار خارش و پوسته پوسته یا حتی ترک خورده باشد و از آن خون بیاید. بهترین راه برای درمان خشکی شدید استفاده از کرم های مرطوب کننده ای است که ترکیبات آن ها به ترمیم و حفظ حائل  طبیعی پوست کمک می کند. این محافظ طبیعی در حقیقت بیرونی ترین لایه ی سلول های پوستی است که رطوبت پوست را حفظ می کند و باکتری ها را دور نگه می دارد. در هنگام انتخاب کرم مرطوب کننده به دنبال ترکیباتی باشید که رطوبت را حفظ می کنند مثل گلیسیرین و دایمتیکون و مواد نرم کننده ای مثل وازلین و اسکوالین تا به استحکام محافظ طبیعی پوست کمک کنند.
 

ترکیبات مختلف کرم‌های مرطوب کننده

انواع مختلفی از مرطوب کننده‌ها در بازار وجود دارند. ممکن است هرکدام ترکیبات مختلفی داشته باشند. بعضی از کرم‌ها حاوی ترکیباتی هستند که ممکن اسن ئوست صورت را تحریک کنند و اثر مخرب بر پوست بگذارند. پس هنگام خرید کرم مرطوب کننده صورت حتما به ترکیبات آن توجه کنید.
 

چه ترکیباتی در کرم مرطوب کننده مضر هستند؟

بعضی از کرم‌های مرطوب کننده حاوی عطر و رنگ‌های افزودنی هستند. این عطر و رنگ‌ها گرچه باعث خوشبویی آن‌ها می‌شوند اما ممکن است پوست صورت را به شدت تحریک کنند و بثورات پوستی به وجود بیاورند.

هم‌چنین از استفاده از مرطوب کننده‌هایی که دارای الکل هستند نیز در بعض موارد سبب خشکی شدید پوست می‌شوند.
 

چه ترکیباتی در کرم مرطوب کننده مفید هستند؟

شما هم‌چنین می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده حاوی ضد آفتاب نیز استفاده کنید. این مسئله اهمیت زیادی دارد که از پوست خود در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کنید و با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده حاوی ضد آفتاب می‌توانید به اصطلاح با یک تیر دو نشان بزنید.

کرم‌های مرطوب کننده حاوی آنتی اکسیدان اغلب شامل روغن چای سبز، بابونه، انار، و ریشه شیرین بیان هستند. این ترکیبات و مواد باعث شادابی و نشاط پوست می‌شوند.

چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

کرم مرطوب کننده خانگی

بعضی افراد نیز از کرم‌های مرطوب کننده صورت خانگی استفاده می‌کنند. می‌توان از روغن زیتون، روغن نارگیل، گلیسیرین، آلوئه‌ورا، آووکادو و کره‌ی کاکائو به عنوان کرم مرطوب کننده خانگی استفاده کرد.
 

بهترین کرم مرطوب کننده ایرانی یا خارجی؟

برای خرید بهترین کرم مرطوب کننده صورت نیازی نیست درگیر آن شوید که کرم خارجی یا ایرانی باشد. خرید کرم مرطوب کننده خارجی لزومی بر کیفیت بالای آن نیست. کرم‌های مرطوب کننده ایرانی هم از کیفیت بالا برخوردارند.

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کرم مرطوب کننده باید متناسب با نوع پوست صورتتان باشد.
 

به علائم مشکلات پوستی خود بی توجه نباشید

داشتن یک روتین مراقبتی پوست برای حفظ سلامت آن ضروری است اما اگر دچار مشکلات پوستی جدی ای باشید، این روتین نمی تواند جای کمک های یک متخصص پوست را بگیرد. اگر پوست تان به طور مداوم تکه تکه زبر و خشک است، ترک خورده و دچار خونریزی می شود، میزان چربی آن از تعادل خارج شده یا دچار جوش های زیاد، روزاسه (نوعی بیماری پوستی به شکل قرمزی صورت و برآمدگی های قرمز و کوچک و پر از چرک)، اگزما و به طور کلی مشکلی هستید که با داروهای بدون نسخه درمان نمی شود، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا بهترین درمان را برای پوست شما پیدا کند. استفاده از ترکیبات اشتباه و نامناسب می تواند به ظاهر شما صدمه وارد کند.
 

۱٫ تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را بشناسید.

از لحاظ علمی، مرطوب کننده اصطلاح کلی است که برای انواع ترکیبات مرطوب کننده به کار می‌رود؛ از جمله:

* امولینت‌ (emollients): چربی و روغن ها
* اسکوآلن (squalene): روغن
* هموکتانت ها یا ترکیبات جاذب الرطوبه (humectants)
* ترکیبات پوشاننده (occlusive)

اما در دنیای تجارت و بازار جهانی، کلیه اصطلاحات دستخوش تغییر شده‌اند. در واقع، کرم آبرسان و کرم مرطوب‌کننده از جمله واژه‌های تجاری هستند که برندهای مختلف از آنها تعریف‌های متفاوت و دل‌بخواهی ارائه می‌دهند. از آنجاکه هیچ استاندارد مشخص و ویژه‌ای برای تعریف یک آبرسان و یک مرطوب کننده وجود ندارد در بیشتر موارد، هر برندی طبق میزان رطوبت رسانی محصول خود به پوست افراد این دو اصطلاح را تفکیک می‌کنند.

اگر خواهان پوستی سالم و هیدراته در تمام طول سال هستید، فراموش نکنید که باید هر دو فرآیند آبرسانی و مرطوب سازی را روی پوست خود انجام دهید. پس به طور کلی محصولی را انتخاب کنید که حاوی هم مواد مرطوب کننده و هم مواد آبرسان باشد. البته نوع پوست در انتخاب یکی از این دو محصول بسیار مهم است. نکات مربوط به پوست خشک و چرب را در مقاله “تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده” بخوانید.
 

مواد مرطوب کننده

مرطوب کننده ها موادی با پایه روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین و روغن های معدنی و همچنین امولینت‌ هایی چون استرها و روغن های گیاهی (روغن جوجوبا، روغن نارگیل و …) در برمی‌گیرند. این مواد روی پوست لایه‌ای را تشکیل می‌دهند که مانع از خارج شدن آب می‌شود. آنها همچنین در کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن نقش مهمی دارند.

چگونه یک آبرسان یا مرطوب کننده برای پوست خود انتخاب کنیم

مواد آبرسان

آبرسان ها موادی تحت عنوان humectants (هموکتانت یا جاذب الرطوبه) همانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک، آلوئه ورا و … هستند که آب را از هوا یا پوست شما جذب می‌کنند و بر روی پوست نگاه می‌دارند.
 

۲٫ ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست را رعایت کنید.

برای اینکه بهترین نتیجه را از محصولات مراقبت از پوست بگیرید، باید ترتیب استفاده از آنها را رعایت کنید. بر اساس تحقیقات، بهتر است که از رقیق ترین محصولات شروع کنید و به ترتیب تا غلیظ ترین آنها ادامه دهید. یعنی؛ ابتدا سرم، بعد روغن و سپس کرم را روی پوست خود بمالید. البته ضد آفتاب استثناء است. همیشه باید در آخر استفاده شود. ایده آل نیست که کرم ضد آفتاب را زیر لوسیون یا کرم مرطوب کننده قرار دهید.

زیرا طبیعت ضد آفتاب از جذب محصولات دیگر جلوگیری می کند. در واقع، شما می خواهید مواد مرطوب کننده به خوبی جذب پوست شوند، پس آنها را قبل از ضد آفتاب روی پوست خود بمالید.
 

۳٫ در زمان درست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

بعد از دوش گرفتن یا شستن صورت، می خواهید رطوبت را در پوست خود حبس کنید؛ اما اگر پوست شما خیلی خیس باشد، لوسیون به راحتی سر می خورد. بهترین راهبرد این است که مرطوب کننده را هنگامی که پوست هنوز نمناک است، مصرف کنید. یعنی بلافاصله بعد از اینکه پوست خود را با حوله خشک کردید، از مرطوب کننده استفاده کنید.
 

۴٫ به میزان کافی از آن مصرف کنید.

دقیقاً نمی توانیم بگوییم که چه میزان مرطوب کننده را باید روی صورت و بدن خود مصرف کنید. این اندازه کاملاً شخصی است. بنابراین، برای تعیین آن به کمی آزمون و خطا نیاز دارید.

اگر دیگر نمی توانید کرم بیشتری را روی پوست خود بمالید، احتمالاً زیاد از آن استفاده کرده اید، از طرف دیگر، اگر نتوانید به راحتی لوسیون را در همه جای پوست خود پخش کنید، احتمالاً مقدار کمی از آن را مصرف کرده اید و لازم است مقدار بیشتری را استفاده کنید.
 

۵٫ از گردن خود غافل نشوید.

هنگامی که مرطوب کننده صورت را بر صورت خود می مالید، هیچ دلیلی ندارد وقتی به گردن خود رسید این کار را متوقف کنید. بنابراین، از همان محصول روی گردن و قفسه ی سینه خود استفاده کنید. زیرا همه ی این قسمت ها علائم پیری را نشان می دهند. به عکس، از لوسیون بدن روی صورت خود استفاده نکنید. زیرا این کار، پوست حساس صورت را تحریک و منافذ آن را مسدود می کند.
 

۶٫ کرم را به سمت بالا بمالید.

با افزایش سن، گرانش زمین پوست شما را به سمت پایین می کشد. برای مقابله با این امر، برخی از متخصصان مراقبت از پوست، پیشنهاد می دهند مرطوب کننده را به سمت بالا روی صورت خود بمالید. ممکن است این کار برای معکوس کردن تأثیر گرانش کافی نباشد، اما دست کم اوضاع را بدتر نمی کند. همچنین، این تکنیک، ماساژ ملایمی است که گردش خون را افزایش می دهد و به کاهش پف صورت کمک می کند. افزون بر این، با این شیوه، پوست شما بیشترین مرطوب کننده ی ممکن را جذب می کند.
 

سخن آخر

با توجه به نکاتی که ذکر کردیم، اکنون می‌توانید بهترین کرم مرطوب کننده صورت را با توجه به نوع پوستتان خریداری کرده و استفاده کنید.

قدرت مرطوب کننده را دست کم نگیرید. اگر از مرطوب کننده ای مناسب و با کیفیت استفاده کنید، بدون شک از مزایای آن بهره مند می شوید. برای اینکه به مصرف کرم عادت کنید، پیشنهاد می کنیم هر روز در زمان مشخصی از آن استفاده کنید، مثلاً بعد از دوش گرفتن یا اصلاح صورت. این زمان ها برای استفاده از مرطوب کننده ایده آل هستند، زیرا پوست شما هنوز نمناک است و این رطوبت کمک می کند لوسیون راحت تر به داخل پوست نفوذ کند.

توجه داشته باشید که هر چقدر کرم مرطوب کننده صورت گرون‌تر باشد دلیلی بر با کیفیت بودن آن نیست. شما ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید، به ترکیبات کرم مورد نظر دقت کنید و سپس با توجه به آن کرم مرطوب کننده مناسب پوست صورت خود را انتخاب نمایید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت لافارر
سایت بیتوته

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها