خانه » همه » مذهبی » راهکارهای اصلی تقویت ایمان

دانلود کتاب های امتحان شده

راهکارهای اصلی تقویت ایمان


راهکارهای اصلی تقویت ایمان

۱۳۹۸/۱۱/۰۷


۶۵۲ بازدید

سلام.وقتتون بخیر.چقدر خوبه که این سایت رو درست کردین تا بتونیم براحتی سوالمون رو بپرسیم.

چکار کنم که ایمانم قوی بشه و هیچ وقت به بیماری افسردگی دچار نشم ودربرابرموقعیتهای زندگی خودم رو نبازم؟از یه روانشناس شنیدم به نسبت ایمانمون حال خوب وبدون افکار منفی میتونیم داشته باشیم.

دوست گرامی. تقویت ایمان یکی از عرصه های مهم خودسازی دینی است که زیربنای عرصه های دیگر اخلاقی و عملی آن می باشد. سوال بسیار خوبی مطرح کرده اید در ادامه به راهکارهای تقویت ایمان اشاره می کنیم.
راهکار تقویت ایمان:
معمولا همه ما در ابتدای زندگی ایمانمان تقلیدی است و موثرترین کاری که برای تقویت ایمان باید انجام دهیم، درک حقیقت هستی و انسان و دین و زندگی و معاد از طریق مطالعه، تحقیق و تفکر است. این حقایق همان سوالات اساسی زندگی و علوم بنیادین و اعتقادی هستند که هر قدر در آنها تحقیق صورت بگیرد باعث تقویت ایمان می شود.
خدای متعال به انسان قدرت عقل و فکر عنایت کرده است. مهمترین کار عقل مطالعه و مقایسه حق و باطل و بد و خوب و هست و نیست و انتخاب یکی از دو راه ایمان و کفر است. قلب انسان باید با مطالعه میان این دو راه تصمیم بگیرد و یکی را انتخاب کند.
حقیقت ایمان باور عمیق قلبی به حقانیت توحید و جریان خداپرستان به رهبری انبیای الهی و امامان معصوم (ع) و کارکرد قطعی آن در رساندن انسان به سعادت دنیا و آخرت است.
پذیرش قلبی ایمان و گرویدن به جریان خداپرستان، یک عمل اختیاری است که بر اساس عقل و تفکر و آگاهی و آزادی شکل می گیرد. انسان جستجوگر پس از مطالعه و تحقیق کامل و تعقل و تفکر درباره سیستم فکری و اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی مومنان و خداپرستان و در مقابل آنها، کافران و دنیاپرستان و بررسی اینکه در طول تاریخ کدام جریان موفق شده انسان کامل و شاخص تربیت کند و آدمی را به کمال و سعادت واقعی برساند، عمیقا به یکی از دو جریان گرایش پیدا می کند و عضو آن جریان می شود، یعنی افکار و عقاید آن ها را قبول می کند، به اخلاق و سنت های عملی و سبک زندگی آنها ملتزم می شود و تحت مدیریت و ولایت رهبران آن جریان قرار می گیرد.
مهمترین کار پیامبران دعوت به صراط مستقیم عبودیت خداوند است. همه پیامبران امت های خود را به خداپرستی دعوت می کردند. همانطور که انبیای الهی کارشان دعوت به یکتاپرستی بوده است کار عقل یا پیامبر درونی انسان نیز دعوت به عبودیت خداوند و یکتاپرستی می باشد. در آمده است که: العقل ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان؛ عقل نیرویی است که به وسیله آن خدای رحمان عبادت می شود و بهشت بدست می آید. اگر عقل میان حق و باطل درست بیاندیشد و عالمانه انتخاب کند، حتما انسان را به خداپرستی دعوت می کند و از شرک و کفر باز می دارد.
بنابراین اولین عامل تقویت ایمان شناخت حقیقت است و عامل دوم آن، عمل به مقتضای ایمان و تجربه عملی آثار و نتایج مفید و درک لذت آن در زندگی انسان است. هنگامی که انسان وارد عمل، اطاعت و عبادت خدای متعال و تبعیت از راهبران دینی معصوم (ع) و عالمان عادل و ربانی می شود، سبک زندگی خود را ایمانی قرار می دهد، اخلاق و رفتارش با دیگران، قرآنی می شود و به خصوص در صحنه مبارزه و جهاد اکبر و اصغر حضور می یابد، هر قدمی که به پیش برمی دارد، لذت ایمان را می چشد و آثار و برکات آنرا با تمام وجود خویش درک می کند و از این طریق ایمانش بیش از پیش تقویت می شود.
به تعبیر دیگر، هر قدر که شما در صراط مستقیم الهی حرکت کنید و به وظایف شرعی واخلاقی واجتماعی خود بهتر عمل نمایید و آثار مفید و مثبت آن را در زندگی خود و جامعه تجربه و مشاهده می نمایید، ایمان و باور شما به درستی این تفکر و راه، بیشتر تقویت می شود.
البته عوامل جزئی تر دیگری هستند که در این زمینه تاثیرگذار اند، مانند تلاوت با دقت قرآن کریم و روایات. هر روز مقداری با این کتاب مقدس مانوس شوید و آنرا با دقت تلاوت و مطالعه کنید تا ایمان شما تقویت شود.
همچنین یاد روزانه مرگ تقویت کننده ایمان است. یاد مرگ، یعنی بدانید و باور کنید که دنیا زودگذر است و ما بعد از مرگ به زندگی خود ادامه می دهیم و باید برای سفر آخرت آماده شویم. اگر کسی باور کند که هدف زندگی دنیا چیزی جز آمادگی برای سفر آخرت نیست، بیشتر به یاد خدا خواهد بود و کمتر به گناه آلوده می شود.
پرهیز از عوامل آسیب زا:
در کنار علم و عمل، لازم است از عوامل آسیب زا نیز پرهیز نمایید، عوامل محیطی فراوانی در تضعیف ایمان نقش دارند، بنابراین خود را در معرض شبهات و هجوم فرهنگی دشمن قرار ندهید، با اینترنت و شبکه های اجتماعی با احتیاط برخورد کنید و در صورتی که شک و شبهه ای پدید آمد، حتما از عالمان دینی سوال کنید و در رفع آن بکوشید. همچنین از دیدن عکس و فیلم و برنامه هایی که محرک شهوت است یا شک و شبهه ایجاد می کند، خوداری نمایید.
دوستان بد، یکی از این عوامل هستند، آنها با گفتار و رفتار بد خود قادرند بر دوستان و معاشران تاثیر بسیار بدی داشته باشند، بنابراین باید در انتخاب دوست دقت فراوان کنید و با اهل ایمان معاشرت نمایید.  

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها