خانه » همه » مذهبی » راه مقابله با سفید بالک یا مگس سفید

دانلود کتاب های امتحان شده

راه مقابله با سفید بالک یا مگس سفید

 ظرف مدت کوتاهی تکثیر شده و به راحتی از بین نمی روند. نیازمند سموم قوی هستند در دمای 200 درجه فارنهایت از بین می روند یکی از بهترین راه ها کندن برگ های آلوده و در کیسه کردن آنها و دور کردن از محل می باشد. که قطعا به صورت کامل از گیاه حذف نمی شود.
راه حل:
مراجعه به متخصص فروش سموم و دریافت سم و سم پاشی… مانند مالاتیون و موسپیلان و کنفیدور و آدمیرال و …. 
راه حل بعدی : استفاده از زنبورهای پارازیتویید که قاتل اینها می باشند 
راه حل بعدی : استفاده از آخوندک به عنوان دشمن بیولوژیک
***
این حشره‌ی ریز که در فارسی سفیدبالک یا عسلک نیز نامیده می‌شود در اکثر نقاط کشور بخصوص در گلخانه‌ها انتشار دارد و بسیاری از گل‌های زینتی من‌جمله گل کاغذی، شاهپسند درختی، بگونیا، اژدر و همچنین بسیاری از گیاهان زراعی به عنوان میزبان این گیاه مطرح می‌باشند. چند سالی است که مگس‌های سفید به مهمان ناخوانده اما پر تعداد درختان پایتخت نیز تبدیل شده‌ و نشان داده‌اند که درخت های مختلف نیز از گزند آنها در امان نیستند. می‌توان گفت مگس های سفید از جمله سرسخت‌ترین آفت‌های شناخته شده‌ی گیاهان محسوب می‌شوند. این حشرات با تولید مثل انفجاری‌‌ای که دارند، طیف گسترده‌ی گیاهانی که مورد حمله قرار می‌دهند، تعداد زیاد زادآوری‌شان که تا ده نسل در یک سال می‌رسد، علاقه‌شان به گرما و از همه ترسناک‌تر مقاومت قابل توجهی که نسبت به انواع سموم شیمیایی از خود نشان می‌دهند به یک دشمن سرسخت گیاهان دست‌پروده‌ی انسان‌ها بدل شده‌اند.
 
مگس سفید در اکثر مناطق جغرافیایی ایران مشاهده شده و می‌تواند از بسیاری از گونه‌های گیاهی تغذیه ‌کند. سفید بالک ها نهایتا تا حدود ۱.۱۵ میلیمتر رشد می‌کنند و از بالا ظاهری مثلث‌مانند دارند و اکثرا به صورت دسته‌ای در زیر برگ ها قابل مشاهده هستند. آنها در طول روز فعال می‌شوند و از این جهت راحت‌تر از حشرات شب‌کار قابل مشاهده هستند. مگس های سفید قادرند تا سرمای زمستان را به سلامت سپری کنند و در اقلیم‌های گرم‌تر تقریبا در سرتاسر سال تولید مثل کنند.
 
این حشره را در جنس Sternorrhyncha (که در آن شته‌ها و شپشک‌ها نیز قرار می‌گیرند) و در راسته‌ی ناجوربالان (Hemiptera) طبقه‌بندی می‌کنند. دوره‌ی زندگی مگس سفید ۲۴ الی ۳۱ روز طول می‌کشد. بدین صورت که دوره‌ی جنینی تخم ۹ روز، دوره‌ی لاروی ۱۰ روز و دوره‌ی شفیرگی ۵ روز به‌طول می‌انجامد. هر حشره‌ی ماده دست‌کم ۱۰۰ الی ۲۰۰ تخم می‌گذارد. این حشره در سال تا ده نسل دارد. و بدین لحاظ قابل حدس است که فقط  از یک حشره بالغ تا پایان سال چه جمعیت انبوهی از همنوعانش می‌تواند تولید شود.
 
یکی از گونه‌های سفیدبالک‌ها، مگس سفید برگ‌نقره‌ای (silverleaf whitefly) است، که کمی کوچک‌تر و زردتر از سایر سفیدبالک ها می‌باشد. همه‌ی گونه‌های مگس سفید از جمله مگس برگ‌نقره‌ای بر روی طیف متنوعی از گیاهان تاثیر می‌گذارند. اغلب اوج فعالیت مگس‌های سفید از اواسط تا اواخر تابستان و وقتی می‌باشد که هوا بسیار گرم شده است. این مگس‌ها یکی از آفات رایج در گلخانه ها محسوب می‌شوند. مگس های سفید گرایش به تغذیه از شیره‌ی برگ‌های گیاهان زینتی و همچنین سبزیجات گرمسیری مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان، انواع فلفل و بامیه دارند. آنها همین‌طور به سیب‌زمینی شیرین و انواع کلم‌ها علاقه‌مند هستند.
***
اندازه سفیدبالک‌ها کوچک و سطح بدن و بال‌های آن‌ها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده‌است. در ظاهر این حشرات همانندی زیادی به یک پروانه کوچک دارند، اما در مقیاس کوچکتر، حشرات کامل این خانواده فعال بوده و می‌توانند آزادانه به اطراف پرواز کنند و عموماً در زیر برگ گیاهان و در حال تغذیه از شیره گیاهان مشاهده می‌شوند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها