خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راه هایی برای غلبه بر بی ارادگی

دانلود کتاب های امتحان شده

راه هایی برای غلبه بر بی ارادگی

راه هایی برای غلبه بر بی ارادگی

اراده جوهره‌ی خویشتن‌داری است و خویشتن‌داری برای مقاومت در برابر وسوسه‌ها و رسیدن به اهداف ضروری است.اما خبر خوب این است که تقویت اراده آن‌قدر که ما فکر می‌کنیم سخت نیست.


راه هایی برای غلبه بر بی ارادگی

چگونه بر بی ارادگی خود غلبه کنیم

بعضی از صفات هستند که اگر صاحب آن ها نباشیم می توانند تمام زندگی ما را با مشکل مواجه کنند و باعث شوند که ما در زندگی به انسانی ناکارآمد تبدیل شویم. یکی از این صفات که خیلی هم مهم است با اراده بودن می باشد. زمانی که شما اراده ی کافی نداشته باشید و فردی بی اراده به حساب بیایید خواهید دید که دیگر از پس کارهای مهم زندگی خود بر نخواهید آمد.

مثلا نمی توانید زمانی که وسوسه می شوید مقاومت کنید تا به گوشی خود سرک نکشید یا پول خود را در جای بی ارزشی خرج نکنید. یا زمانی که لازم است کاری را انجام دهید و احساس تنبلی می کنید، نمی توانید از پس آن بر بیایید، چون اراده ی لازم را ندارید و بی ارادگی تمام زندگی شما را در برگرفته است. همین موضوع می تواند برای شما بسیار بد باشد.

اراده چیست و تقویت آنچه سودی دارد؟!

اراده چیزی است که هر انسانی حداقل به مقدار کمی از آن برخوردار است و این مقدار در انسان های مختلف متفاوت است، و می تواند در فردی بسیار زیاد باشد به نحوی که هر زمانی تصمیم گرفت هر کاری را انجام دهد یا کاری را ترک کند. داشتن اراده قوی باعث می شود تا ما به خویشتن داری دست پیدا کنیم و بتوانیم هر کاری که سبب وسوسه می شود را انجام ندهیم و این گونه به موفقیت فردی در زندگی دست پیدا کنیم. چون این کارهای وسوسه انگیز موجب می شوند تا زمان و انرژی خود را درجایی صرف کنیم که عملا هیچ سودی برای ما در برندارد.

تقویت اراده آن قدرها هم که فکر می کنید سخت نیست و با انجام یک سری راه حل ها می شود آن را تقویت کرد. با استفاده از این راه حال ها به راحتی می توانید اراده ی خود را تقویت کرده، در مقابل وسوسه ها مقاومت کنید و بی ارادگی خود را از بین ببرید.

نقش اراده در زندگی شما چیست؟!

بهتر است به نقش اراده در زندگی تان بیشتر فکر کنید تا اهمیت آن را واقعا درک نمایید. فرض کنید که ساعت را برای صبح زود روی زنگ گذاشته اید تا قبل از این که به محل کارتان بروید، ساعتی هم به مطالعه بپردازید. ولی زمانی که ساعتتان زنگ می زند قادر نیستید از رختخواب گرم خود جدا شوید و برای همین هم فرصت مطالعه و پیشرفت را از خودتان می گیرید. حتی بدتر این که تا وقتی که مجبور نشوید و برای رفتن به محل کار دیر نشود بیدار نخواهید شد. زمانی تصمیم می گیرید از خواب بیدار شوید که دیر شده است و تمام مسیر را باید با عجله برای رسیدن به محل کار خود طی کنید.

تنها دلیلی که باعث می شود از این قبیل اتفاقات برای شما بی افتد نداشتن اراده است؛ چون نتوانسته اید با بی ارادگی خود مبارزه کنید و اسیر وسوسه ای شده اید که شما را مجبور کرده تا زمانی که دیر شود اقدامی انجام ندهید.

در زندگی روزمره مانند خواب اول صبح بسیاری از وسوسه های دیگر وجود دارد که می تواند اراده ی شما را تضعیف کرده و خویشتن داری تان را زیر سوال ببرد. باید بدانید که هرکدام از این کارها قادر است اراده ی شما را به شدت تضعیف کند، به طوری که بعد از مدتی مجبور شوید تن به هر وسوسه ای دهید و طرز زندگی تان دست خودتان نباشد. ولی نیازی به نگرانی نیست، زیرا می توانید با انجام چند راه حل ساده به راحتی اراده ی خود را تقویت نمایید.1

راه هایی برای غلبه بر بی ارادگی

در خط حمله بازی کنید

زمانی که بامایستر در آلمان، کارگران را تحت نظر گرفت، از این یافته متعجب شد که افراد هر روز بین ۳ تا ۴ ساعت در برابر تمایلات‌شان مقاومت می‌کردند. رایج‌ترین این تمایلات، میل به خوردن، خوابیدن و استراحت بین کار بود. اما یافته‌ی دیگر بامایستر نشان داد افرادی که خویشتن‌داری قوی‌تری داشتند، زمان کمتری را صرف مقاومت در برابر تمایلات‌شان می‌کردند. در آغاز، این یافته‌ها برای دکتر بامایستر گیج‌کننده بود. اگر خویشتن‌داری برای مقاومت در برابر تمایلات است، پس چرا کسانی که خویشتن‌داری بیشتری دارند، کمتر از آن استفاده می‌کنند؟ پاسخ خیلی زود برملا شد: آنها طوری به زندگی‌شان نظم می‌دهند که از موقعیت‌های مشکل‌ساز دور بمانند. اینها کسانی هستند که ماشین‌شان را پیش از خراب شدن، به مکانیک می‌سپارند، برای تمام کردن یک پروژه به خودشان زمان کافی می‌دهند و می‌توانند جلوی شکم‌شان را بگیرند. آنها به‌جای خط دفاع در خط حمله بازی می‌کنند، به این معنا که خودشان را آماده می‌کنند تا شانس واقع‌گرایانه‌ای برای موفقیت داشته باشند.

از آرامش قبل از طوفان استفاده کنید

شما نمی‌توانید استرس‌های ناگهانی زندگی را کنترل یا حتی پیش‌بینی کنید، اما می‌توانید از لحظات توأم با آرامش برای کنار آمدن با کارهای سخت، استفاده کنید. بهتر است ترک سیگار و صحبت کردن درباره‌ی فلان مسئله‌ی بحث‌برانگیز با همسرتان را در اوقاتی که آرامش دارید، انجام بدهید. بنابراین اگر شغل جدیدی را آغاز کرده‌اید، همزمان اقدام به ترکِ یکباره‌ی سیگار نکنید. اگر زندگی زناشویی‌تان دچار بحران شده است، همزمان سعی نکنید وزن‌تان را کم کنید و هر زمان که احساس می‌کنید گرفتار دوره‌ی استرس‌زایی شده‌اید، مثلا زمان پرداخت قسط‌هایتان نزدیک است یا مهلت انجام یک کار مهم در حال تمام شدن است، از خودتان بپرسید: «من امروز، این بعد از ظهر و هفته‌ی آینده، از اراده‌ام چگونه استفاده خواهم کرد؟»

تعلل نکنید

تعلل ورزیدن در انجام کارها، تقریبا یک گناه جهانی است و ۹۵ درصد انسان‌ها اعتراف می‌کنند که حداقل گاهی‌اوقات مرتکب آن می‌شوند، البته ما هیچ ایده‌ای نداریم که آن ۵ درصد باقی‌مانده چه کسانی هستند یا چه کسی را گول می‌زنند. روان‌شناسان، گناهِ تعلل ورزیدن را به گردنِ وسواسِ بی‌عیب‌ونقص انجام دادن کارها می‌اندازند. بی‌عیب‌ونقص انجام دادن کارها به‌ نظر عادت خوبی است، اما دکتر بامایستر و دکتر دیان تایس (Dianne Tice) دریافتند که به احتمال زیاد، پشت این عادتِ به‌ظاهر خوب، تکانشگری وجود دارد. زمانی که تعلل‌ورزها نگران یا کسل هستند، تسلیم این میل می‌شوند که روحیه‌شان را با انجام کار دیگری بهتر کنند. اما آنها خودشان را گول می‌زنند، چون درنهایت، مهلت انجام کاری که از آن طفره می‌روند به آخر می‌رسد و آنها خیلی بیشتر از کسانی است که طبق یک برنامه‌ی زمانی عمل می‌کنند از استرس ناشی از نقصان اراده رنج می‌برند.

پند اخلاقی: خم به ابرو نیاورید و شروع به کار کنید.2

همیشه اصول را به یاد داشته باشید

همزمان که در جهت هدفی کار می‌کنید، شاید وسوسه شوید به کارهای دیگر مثلا وعده‌های غذایی منظم و خواب خوب شب اعتنا نکنید. شما نمی‌توانید با گرسنگی و بی‌خوابی، بر بی ارادگی غلبه کنید و به سخت‌کوشی‌تان ادامه بدهید. بنابراین، بار دیگری که احساس کردید نیروی اراده‌تان می‌خواهد بدون وقفه بتازد، یک مشت بادام یا یک سیب بخورید و به‌یاد بیاورید که وقتی صحبت از اراده می‌شود، استراحت هم به اندازه‌ی تغذیه مهم است.

راه هایی برای غلبه بر بی ارادگی

سوابق اراده‌تان را روی کاغذ ثبت کنید

نگه داشتنِ ردِ پیشرفت، برای متمرکز ماندن روی هر برنامه‌ای، حیاتی است، به‌ویژه در اوقاتی که دچار تردید و سستی می‌شوید، می‌توانید با نگاه کردن به سابقه‌ی اراده‌تان، به‌جای اینکه کارتان را به‌عنوانِ «عملِ محکوم به شکست» کنار بگذارید، روحیه‌تان را تقویت کنید و بی ارادگی را کنار بگذارید. اگر نموداری از کم شدن تدریجی وزن‌تان در شش ماه گذشته تهیه کرده باشید، در آن صورت، بالا رفتن چند کیلو وزن در این هفته، ناامیدتان نخواهد کرد.

به خودتان پاداش بدهید

مشوّق‌ها برای غلبه بر بی ارادگی معجزه می‌کنند. اِستِر دایسون (Esther Dyson)‌ یک روزنامه‌نگار و کسی که روزانه به‌طور منظم شنا می‌کند از یافتن انگیزه‌ی درست برای استفاده‌ی منظم از نخ دندان پس از سال‌ها تنبلی در این کار می‌گوید: «اگر از نخ دندان استفاده کنم، به خودم اجازه می‌دهم روز بعد پنج دقیقه بیشتر شنا کنم.» این گفته‌ی چهار سال پیش اوست و از آن زمان تاکنون، او هر شب از نخ دندان استفاده کرده است. همه باید از مشوّق دلخواه‌شان برای انگیزه پیدا کردن و شکست دادن بی ارادگی استفاده کنند.3

پی نوشت:
1.www.parvaresheafkar.com
2.www.chetor.com
3.www.vista.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها