خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راه کارهایی برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی

دانلود کتاب های امتحان شده

راه کارهایی برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی

راه کارهایی برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی

اکثر افراد ترس بزرگی از مصاحبه کاری دارند و بخاطر این ترس مدت هاست که بیکار هستند و نمی توانند شغل مناسبی را برای خود پیدا کنند.


راه کارهایی برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی

یکی از کارمندان موفق در مورد تجربه ی خود برای غلبه بر ترس از مصاحبه کاری می گوید :زمانی که من برای کار ، مصاحبه می کردم، در مورد لحجه ام احساس دستپاچگی و خجالت داشتم ، در سانتیاگو در کشور شیلی متولد شده بودم، مدرک دکتری را در آمریکا گرفته بودم و قبل از راه اندازی شرکتم برای دولت واشینگتون کار می کردم. زمانی که برای کار دولتی تقاضا دادم ، می ترسیدم که لحجه ام موجب مدل ذهنی شود، یک تصور ذاتی که افکار و رفتار ما را اداره می کند. نا خودآگاه ، می ترسیدم ، مصاحبه گران لهجه من را بشنوند و رفتار کلیشه ای داشته باشند .

ما تصور می کنیم که چرا مصاحبه گران می توانند ما را رد کنند ، زیرا از نتیجه می ترسیم ، شاید شما در مورد یک سابقه پرش شغلی ، یک GPA کم یا تجربه کم ، خجالتی باشید ، که همه این ها می تواند یک مدل ذهنی ایجاد کند چنین تزلزلی ما را از انجام بهترین کارمان باز می دارد. شما نمی تواتید ترس های خود را از بین ببرید با این حال ، می توانید برای مصاحبه تان خود را با یک روش دقیق و جامع آماده کنید، که اعتماد به نفستان را افزایش دهد . اجازه دهید راه های آماده شدن برای مصاحبه شخصی و غلبه بر ترس از مصاحبه شغلی را در ادامه این مطلب به روز رسانی کنیم.

با خود تکرار کنید

آن ها در کنار من هستند ،ترس شما هر چه می خواهد ، باشد، بدانید که مصاحبه گران می خواهند که شما موفق شوید .پروسه مصاحبه وقت گیر و گران است ، و شرکت دیروز به شما نیاز داشت. وقتی مضطرب شدید تکرار کنید :مصاحبه شوندگان در کنار من و همراه من هستند و قصد شکست مرا ندارند. 

مانند یک فرد محلی به نظر برسید نه یک توریست

هنگامی که در جست و جو یک فرصت هستید، توصیف شغل و محتوای وب شرکت را تشریح کنید سپس ، این زبان را به پاسخ هایتان اضافه کنید .چگونه تجارب و توانایی های شما در مورد توصیف شغل و زبان آن صحبت می کنند ؟پاسخ شما اگر در شرکت ” محلی ” به نظر برسید ، نه به صورت یک گردشگر در یک سرزمین بیگانه ، بیشتر متقاعد کننده خواهد بود .1

خودتان را برای مصاحبه آماده کنید

تمرین سخت پیش از مصاحبه می‌تواند با استرس مصاحبه به خوبی مقابله کند. شما باید مهارت‌های خود را بشناسید و طی مصاحبه با ذکر چند مثال، توضیح دهید که چگونه با استفاده از مهارت‌هایتان توانسته‌اید بر مشکلات غلبه کرده و نتایج مثبت به دست آورید. مطمئناً اگر شخصی درونگرا باشید، استرس مصاحبه کاری برایتان دو چندان خواهد بود.

درباره شرکت مورد نظر تحقیق کنید

پیش از مصاحبه درباره شرکت مورد نظر تحقیق مفصلی انجام دهید. در نتیجه، طی مصاحبه می‌توانید دلایل و علایق خود برای کار کردن در آن مجموعه را توضیح دهید.

برای تحقیق، در ابتدا نام مجموعه را در گوگل جستجو کنید و اخبار مرتبط با آن‌ها را در خبرگزاری‌ها دنبال کنید. به این ترتیب از آخرین اخبار و اتفاقات آن مجموعه مطلع خواهید شد. همچنین، می‌توانید مطالب و محتوای موجود در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی آن شرکت را مطالعه کنید و حتی نام مدیر مجموعه و مسئول استخدام آنجا را به خاطر بسپارید.

راه کارهایی برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی

زودتر از وقت مقرر در محل مصاحبه حاضر شوید

زود رسیدن به محل مصاحبه به شما امکان می‌دهد تا با محیط شرکت آشنا شوید و در چند دقیقه باقیمانده به مصاحبه، افکار خود را جمع‌بندی کنید. همچنین به یاد داشته باشید که این مصاحبه تنها یک گفتگو ساده برای آشنایی شما با سازمان و بررسی توانایی شما در تناسب با اندازه آنجاست.

طبیعی رفتار کنید

در بیشتر مواقع، ممکن است استرس و اضطراب مصاحبه شغلی باعث بروز رفتاری غیر عادی در ما شود. باید به این نکته توجه کنیم که مصاحبه شغلی، اتاق بازجویی نیست. فردی که در مقابل ما قرار دارد هم نمی‌خواهد ما را بازجویی کند. به مصاحبه مانند یک گفتگوی دوستانه نگاه کنید تا استرس به بهتر بودنتان لطمه‌ای نزند.

اشتباهات را به عنوان بخشی از روند کار بپذیرید

کارفرمایان می‌دانند که همه افراد عالی و بی‌نقص نیستند. به همین دلیل به دنبال افرادی با انگیزه و با انعطاف‌پذیری بالا هستند. اگر بتوانید خود را به عنوان فردی ایده‌آل‌گرا معرفی کنید، کارفرما شما را به عنوان بهترین گزینه موجود در نظر خواهد گرفت. اگر بتوانید در مصاحبه شغلی این کار را انجام بدهید، در کارتان نیز قادر به داشتن بهترین عملکرد خواهید بود.2

برنامه‌ریزی کنید

هرچه آمادگی بیشتری داشته باشید، می‌توانید جلوتر از زمان پیش بروید. تا دقیقه‌های آخر برای تهیه‌ی کپی از مدارک و رزومه‌تان صبر نکنید. روز قبل از مصاحبه لباس‌های خود را آماده کنید، مسیر رفت و شدت ترافیک محل مصاحبه را بررسی کنید. هیچ شرایطی به اندازه‌ی دیر رسیدن به محل مصاحبه اضطراب را تشدید نمی‌کند پس سعی کنید ۱۵ دقیقه قبل از زمان مصاحبه در محل حاضر باشید و حتما شب قبل از مصاحبه به اندازه‌ی کافی بخوابید.

برخی عوامل را نادیده بگیرید

قبل از انجام مصاحبه عواملی زیادی وجود دارد تا به شما استرس وارد کند پس تا جایی که ممکن است آنها را نادیده بگیرید. برای مثال اگر از نحوه‌ی لباس پوشیدن در زمان مصاحبه آگاهی ندارید، با یک تماس به بخش منابع انسانی شرکت مورد نظرتان و پرسش راجع به نحوه‌ی پوشش اطمینان حاصل کنید.

با زودتر رسیدن آرامش را به خود هدیه بدهید

زودتر رسیدن به مکان مصاحبه، به شما این فرصت را می‌دهد که افکار خود را جمع‌بندی کنید، چند نفس عمیق بکشید و بر توانایی‌های خود تمرکز کنید. همچنین به خود یادآوری کنید که این مصاحبه تنها یک گفت‌وگو برای تعیین تناسب شما و سازمان با یکدیگر است.

به مصاحبه به عنوان یک گفت‌و‌گوی ساده نگاه کنید

وقتی انجام مصاحبه برای شما بسیار سخت است به آن به عنوان یک گفت‌و‌گو و نه یک مصاحبه شغلی نگاه کنید. یک گفت‌و‌گوی ساده بین دو نفر که سعی دارند یکدیگر را بیشتر بشناسند و به این نتیجه برسند که آیا برای کار کردن با یکدیگر مناسب هستند یا خیر. همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که مصاحبه‌کننده هم ممکن است استرس داشته باشد و با لبخند وارد شدنِ شما احساس آسودگی را بین طرفین ایجاد می‌کند.

راه کارهایی برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی

مثبت فکر کنید و اعتماد به نفس داشته باشید

قبل از مصاحبه، تصور کنید که در حال پاسخ به سؤالات هستید، به‌نحوی که با جواب‌های واضح و مختصر و با دانش‌تان راجع به شرکت، مصاحبه‌کننده را تحت تأثیر قرار داده‌اید. اگر دست شما می‌لرزد سعی کنید آن را از دید مصاحبه‌کننده پنهان کنید یا اگر صدای شما می‌لرزد با کشیدن چند نفس عمیق به آرامش خود کمک کنید و همیشه یک لبخند طبیعی را بر روی لب‌های خود حفظ کنید. حتما با وجود دلیل خاصی شما به مصاحبه دعوت شده‌اید. یک نفر در شرکت تحت تأثیر رزومه‌تان قرار گرفته و به این موضوع که ممکن است شما برای شرکت مناسب باشید، فکر کرده است. همیشه توانایی‌ها، مهارت‌ها، موفقیت‌هایتان و اینکه چرا بهترین فرد برای این شغل هستید را به خود یادآوری کنید.

به مصاحبه‌کننده به عنوان دوست نگاه کنید، نه دشمن

فردی که قرار است با شما مصاحبه کند هنوز دوست‌تان محسوب نمی‌شود اما اینکه او را به عنوان دشمن خود در نظر بگیرید باعث بالا رفتن آدرنالین و در نتیجه افزایش استرس می‌شود. مصاحبه‌کننده قصد دارد شما را بیشتر بشناسد، بنابراین به او به عنوان یک انسان نگاه کنید و نه یک ماشینی که قرار است شما را رد کند. با فکر کردن به این نکته که آنها به مهارت‌ها و توانایی‌های شما در انجام کارهای شرکت نیاز دارند آرامش را در وجود خود ایجاد کنید.

صاف بنشینید و خود را بی‌قرار نشان ندهید

با صاف کردن شانه‌های خود سعی کنید در وضعیت بهتری قرار بگیرید. به علاوه اگر قوز نکنید و صاف بنشینید، صدای طبیعی و رساتری را از خود به گوش طرف مقابل می‌رسانید. حتی اگر از درون آشفته و بی‌قرار هستید سعی کنید ظاهری با اعتماد به نفس بالا از خود نشان بدهید.

بر نقاط قوت و اهدف‌تان تمرکز کنید

همیشه استرس راهی دارد تا بهترین‌ آدم‌ها را افرادی فاقد صلاحیت و بازنده نشان بدهد. اما هیچ‌چیز مثل داشتن هدف، ترس و استرس را از بین نمی‌برد. همچنین بر نقاط قوتی که قصد انتقال آنها به مصاحبه‌کننده را دارید، متمرکز شوید. برای خواندنِ ذهنِ مصاحبه‌کننده و اینکه در حال فکر کردن به چه چیزی راجع به شماست، تلاش نکنید و فقط بر روی پاسخ‌های مطمئن و قوی خود تمرکز کنید.

در نظر داشته باشید که شغل‌های دیگری هم وجود دارد

برای یک مصاحبه شغلی فشار زیادی به خود وارد نکنید. همیشه به این فکر کنید که نباید همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار داد. اگر این تنها شغل و مصاحبه‌‌ی موجود برای شماست، داشتن استرس زیاد تا حدی قابل قبول است. اما فقط به این نکته فکر کنید که اگر به هر دلیلی در مصاحبه قبول نشدید حتما شغل دیگری برای‌تان وجود دارد.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.irantalent.com
3.www.chetor.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها