خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راه کار هایی برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

دانلود کتاب های امتحان شده

راه کار هایی برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

راه کار هایی برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

درست است که در گذشته اعتماد به نفس ما پایین آمده است، ولی اعتماد به نفس یک عامل قابل تغییر است. یعنی میتوانیم با تمرین اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم.


راه کار هایی برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

نداشتن اعتماد به نفس از شرایطی مثل بیماری جسمی و یا اتفاقات منفی زندگی مانند از دست‌ دادن شغل، طلاق گرفتن، احساس کمبود در روابط و کنترل نداشتن روی اتفاقات زندگی تأثیر می‌گیرد. حس عدم کنترل معمولا در کسانی دیده می‌شود که از احساسات‌شان سوءاستفاده شده است، مورد آزار جسمی و جنسی قرار گرفته‌اند یا به‌خاطر مذهب، فرهنگ، نژاد، جنسیت مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. در هر صورتی که این اتفاق افتاده باشد، این اعتماد به نفس باید ترمیم شود. این مقاله را بخوانید تا با راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان، آشنا شوید.

گاهی اوقات کمبود اعتماد به نفس می‌تواند ریشه در دوران کودکی داشته باشد. تجربیاتی مانند دوری طولانی‌مدت از پدر و مادر، بی‌توجهی یا سوءاستفاده‌ی احساسی، جسمی و جنسی همه‌ی اینها می‌توانند دلیل کمبود اعتماد به نفس باشند. اگر فکر می‌کنید دچار چنین مشکلاتی هستید، حتما با یک روان‌پزشک متخصص صحبت کنید.

روند درمان یا مشاوره باعث می‌شود بتوانید درباره‌ی تجربیات‌تان صحبت کنید و بتوانید با آنها کنار بیایید. اما متأسفانه پیدا کردن مشاور و درمان درست، راحت نیست و از طرفی ممکن است برای همه مناسب نباشد.

کمبود اعتماد به نفس می‌تواند باعث افزایش احتمال بروز اختلالات روانی شود و اختلالات روانی هم به نوبه‌ی خود، می‌تواند ضربه‌ی بزرگی به اعتماد به نفس شما وارد کند. در بعضی موارد اختلالات روانی مثل افسردگی و اختلال شخصیت مرزی، مستقیما از کمبود اعتماد به نفس نشأت می‌گیرند.

رابطه‌ی بین عدم اعتماد به نفس و اختلالات روانی پیچیده است و یک فرد با اختلال روانی، به احتمال زیاد از عدم اعتماد به نفس در بلندمدت رنج می‌برد.

کسانی که به مدت طولانی دچار کمبود اعتماد به نفس بوده‌اند به‌طور کلی دنیا را خشونت‌آمیز و خود را قربانیان آن می‌بینند. درنتیجه تمایلی به بیان و اثبات خود ندارند و تجربیات جدید و موقعیت‌هایشان را از دست می‌دهند و در مقابل تغییر، احساس درماندگی می‌کنند. همه‌ی این موضوعات صرفا اعتماد به نفس آنها را بیشتر و بیشتر کاهش می‌دهد و در نهایت در اعماق یک مارپیچ گیر می‌افتند.

خوشبختانه موارد خیلی ساده‌ای وجود دارند که هر کسی می‌تواند با استفاده از آنها اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و خود را از این شرایط نجات دهد. ممکن است شما در حال حاضر برخی از این موارد را در زندگی روزمره خود انجام دهید. قطعا لازم نیست همه‌ی آنها را رعایت کنید؛ فقط کافی است مواردی را که برای‌تان راحت‌تر است پیدا کنید و سعی کنید آنها را به‌کار بگیرید.1

لیستی از نقاط قوت خود تهیه کنید

لیستی از نقاط قوت خود تهیه کنید و در آن تمام ویژگی های مثبت خود را بنویسید موفقیت ها و دستاوردهای خود را یادداشت کنید و هر کاری را که در انجام آن موفق بوده اید به ثبت برسانید گاهی این لیست را مرور کنید و به خود اجازه دهید که تمام این ویژگی‌های مثبت به بالید و از آنها احساس لذت و رضایت داشته باشید. این حق شماست که نسبت به ویژگی های مثبت خود دارای احساس خوبی باشید و دلتان بخواهد که آنها را مرور کنید انجام این کار باعث می‌شود که این ویژگی ها به مرور زمان در ذهن شما پررنگ شوند و در ورود شما تقویت شود به همین دلیل اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد.

وارد اجتماع شوید

اجتماعی بودن یکی از آن موضوعاتی است که به شدت در بالا رفتن اعتماد به نفس شما موثر است تلاش کنید تا این ویژگی را کسب کنید یعنی بتوانید وارد اجتماع شوید و در جمع دیگران حضور پیدا کنید این امر موجب می‌شود تا نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید به علاوه افرادی که می‌توانند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنند همیشه در نظر دیگران دارای اعتماد به نفس بهتری به نظر می‌رسد. بنابراین حتماً مهارت های ارتباط موثر را یاد بگیرید تا بتوانید با دیگران ارتباطات خوبی را ترتیب دهید به این شکل است که اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می‌کند زیرا در اجتماع پذیرفته می‌شوید.

راه کار هایی برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

به ظاهر خود توجه کنید

نوع لباس پوشیدن و سایر ویژگی های ظاهری اشخاص یکی از مهمترین عوامل در اعتماد به نفس آنهاست شاید خود شما متوجه اهمیت این موضوع نباشید اما یک ظاهر مناسب و آراسته می‌تواند تا حد بسیار زیادی در اعتماد به نفس شما اثر مثبت بگذارد سعی کنید همیشه مرتب و تمیز باشید موهایتان را شانه بزنید خوشبو و معطر باشید و به نظافت شخصی خود اهمیت بدهید این امر موجب می‌شود که بسیار با اعتماد به نفس تر در جمع دیگران حضور پیدا کنید.

نقاط ضعف خود را بپذیرید

فرار کردن از نقاط ضعف فراوان از شما یک فرد با اعتماد به نفس نخواهد ساخت شما نمی‌توانید نقاط ضعف خود را انکار کنید و یا حتی آنها را پنهان کنید به هر حال آنها یک روز در یک جا خودشان را نشان می دهند پس بهتر است که قبل از وقوع هر نوع حادثه‌ای که منجر به تحت الشعاع قرار گرفتن اعتمادبه‌نفس شما شود نقاط ضعف خود را بپذیرید و سعی کنید آنها را رفع نمایید در این صورت است که می‌توانید به بالا رفتن اعتماد به نفس خود کمک کنید؛ زیرا در حال رفع این نقاط ضعف می‌باشید و آنها را به نقاط مثبت تبدیل خواهید کرد.

خودتان را دوست داشته باشید

چرا مدام آرزو می‌کنید که کاش به جای فرد دیگری بودید این آرزو می‌تواند تمام نقاط قوت شما را زیر سوال ببرد و اعتماد به نفس شما را نابود کند خودتان را دوست داشته باشید با تمام ویژگی های مثبت و منفی همانطور که هستید برای خود ارزش قائل باشید و مطمئن باشید در جهان هیچ کس بهتر از شما نیست. ویژگی ها و استعدادهای خود را کشف کنید و با پرداختن به آنها از خود یک انسان فوق‌العاده بسازید اینکه آرزو کنید کاش به جای فرد دیگری بودید می‌تواند به شدت موجب کاهش اعتماد به نفس شما شود بنابراین از این کار دست بردارید.2

همیشه مشغول یادگیری و پیشرفت باشید

سعی کنید سطح اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید. کتاب بخوانید تا وقتی در بحثی شرکت می کنید حرفی برای گفتن داشته باشید.

سعی کنید همیشه مشغول یادگیری باشید. کلاس های آموزشی مورد علاقه خود را شرکت کنید.

از مقایسه خود با دیگران جدا بپرهیزید

یکی از اشتباهات بزرگی که والدین انجام میدهند مقایسه کودک با بچه های دیگر است. این مقایسه بزرگترین لطمه را به اعتماد به نفس کودک وارد می کند. شما این اشتباه آنها را ادامه ندهید. خود را با افراد دیگر مقایسه نکنید. هر کس نواقصی دارد و هیچ کس کامل نیست. شاید در یک جنبه شما از شخص دیگر کمتر باشید ولی ممکن است  در جنبه های دیگر بسیار بهتر از او باشید. همیشه کسی هست که از شما بهتر باشد.

روی خودتان کار کنید. خود را با دیروز خود مقایسه کنید. اگر یک پله نسبت به دیروز بهتر شده اید، به خود تبریک بگویید.

راه کار هایی برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

نه گفتن را بیاموزید

یاد بگیرید به درخواست های نامعقول دیگران پاسخ «نه» بدهید. نگویید «شاید نتونم» « فکر نکنم بتونم انجام بدم». به طور قاطع بگویید نه. نه گفتن به تعهدات جدید، سبب میشود تعهدات قبلی خود را بهتر انجام دهید.

از طرد شدن و پذیرفته شدن نهراسید

همش نگران این نباشید که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. آنها اینقدر درگیری دارند که وقت ندارند در مورد شما فکر کنند.

فرض کنیم فرصت فکر کردن داشته باشند، این را قبول کنید که شما نمیتوانید مورد تایید همه باشید. کاری که به نظر خودتان درست است را انجام دهید.

هدف داشته باشید و برای خود برنامه ریزی کنید

برای خود اهداف کوچک تعیین کنید. مثل یادگیری یک غذای جدید، تمرین آواز خواندن….

 برنامه ریزی کنید و هر روز قدمی در راستای رسیدن به هدف بردارید. یک برنامه روزانه داشته باشید و کارهای خود را با نظم انجام دهید. کارهایی که ناتمام هستند را تمام کنید.

کامل گرا نباشید

سطع توقع خود را پایین بیاورید. همیشه که نباید در همه چیز ایده آل بود. سعی کنید اول به مرحله خوب بودن برسید.

هیچ کس نمیتواند در همه موارد خوب باشد. این نقص ها هستند که انسان را متفاوت می کند. زندگی را آسان بگیرید.

از منطقه آرامش تان خارج شوید و با ترس ها روبه رو شوید

یکی از مهمترین دلایل کمبود اعتماد به نفس فرار از ترس هاست. چیزی که از آن ترس دارید مطمئنا به آن ترسناکی و بدی نیست. سعی کنید با ان رو به رو شوید. بدانید چطور به وجود آمده و روش از بین بردن آن چیست.

سعی کنید از منطقه امن خود خارج شوید. چیزهای جدید را امتحان کنید.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.mostafaee.com
3.www.pariebrahimvand.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها