خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان خشکی پوست سر

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان خشکی پوست سر

از علت تا درمان خشکی پوست سر

خشکی پوست سر علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از, اگزما، کمبود رژیم غذایی، عفونت‌های پوستی، قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک، استفاده زیاد از شامپو و محصولات مراقبت از مو حاوی الکل است.


از علت تا درمان خشکی پوست سر

خشکی پوست سر

خشکی پوست سر، بیشتر با احساس خارش غیر قابل کنترل می باشد. خارش پوست سر نشان دهنده شوره سر، خشکی پوست و یا حتی ریزش مو است. بسیاری از اوقات، تغییر در آب و هوا یا استفاده از محصولات شیمیایی سخت می تواند پوست سر شما را خشک کند.

اگر با شستن منظم مو و پوست سر خود، بهداشت را رعایت نکنید، احتمال خشکی پوست سر شما بیشتر هم می شود. دلایل دیگر خشکی پوست سر می تواند شامل بیماری هایی مانند پسوریازیس یا اگزما باشد.1
 

چه عواملی باعث خشکی پوست سر می شود؟

خشکی پوست سر نتیجه غدد چربی مسدود شده و یا کم کار در پوست سر است، که قادر به تولید مقدار لازم روغن طبیعی در پوست شما نیستند. برخی از دلایل شایع انسداد این غدد چربیف عبارتند از:

استفاده بیش از حد از محصولات نامناسب

عفونت قارچی ناشی از قارچ های Malassezia

قرار گرفتن در معرض شرایط شدید آب و هوایی

کمبود مواد مغذی در بدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب

غفلت از مراقبت از مو، از جمله عادات زیبایی ناسالم و کمبود ویتامین ها

استفاده طولانی مدت از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند.

اولین قدم در درمان خشکی پوست سر، تشخیص علت اصلی آن است. بعد از تشخیص علت آن، می توانید چند راهکار مورد نیاز در روند مراقبت از موهای خود انجام دهید.1
 

راه‌های درمان خشکی پوست سر

 

– استفاده از شامپو مرطوب‌کننده

شما باید در مورد انتخاب پاک‌کننده مناسب برای پوست سرخود،دقت داشته باشید.مطمئن شوید که شامپو مرطوب‌کننده، مو و پوست سر شمارا از خشک شدن بیشتر محافظت می‌کند.استفاده از شامپوهای ملایم بسیار مهم است.همچنین شستن موهای شامپو زده،با آب داغ خشکی آن را تشدید می‌کند.
 

– اجتناب از محصولات حالت دهنده

محصولاتی که شامل عطرو الکل است ممکن است باعث خشکی پوست سر شود.این مهم است که استفاده از محصولات حالت دهنده مو را به حداقل کاهش دهید.استفاده از ژل مو، موس مو، اسپری های مو و …موجب خشک کردن پوست سر شما در دراز مدت خواهد شد. در واقع،قراردادن موهایتان در معرض گرما (به عنوان مثال، هنگام استفاده از سشوار)می تواند موها و پوست سر شما را خشک کند.
 

– درمان پوست سر با استفاده از روغن (دو یا سه بار در هفته)

درمان با چربی،تأثیر معجزه‌آسایی برای خشکی پوست سر دارد.روغن نارگیل که به‌راحتی نیز در دسترس است،یک مرطوب‌کننده شناخته‌شده می‌باشد.روغن نارگیل گرم را بر روی پوست سرخود به‌آرامی ماساژ دهید تا روغن کاملاً جذب شود. این عمل آب‌رسانی پوست را افزایش داده و خشکی پوست سر و پوسته‌پوسته شدن آن را تسکین می‌دهد.

همچنین، شما می‌توانید از روغن‌زیتون استفاده کنید. روغن‌زیتون دارای اثر مرطوب‌کنندگی فوق‌العاده است. بعد از استفاده از این روغن‌ها، پوست سرخود را به‌طور کامل با یک شامپوی ملایم بشویید.

از علت تا درمان خشکی پوست سر
 

– لایه برداری پوست سر

یکی از بهترین روشهای درمان خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر،لایه برداری آن است.

برای این کار دانه‌های شکر قهوه‌ای را به روغن‌زیتون اضافه کرده و پوست سرخود را با آن ماساژ داده و سپس مطابق معمول با شامپو بشویید.این کار پوسته‌های خشک را از بین برده و همچنین به تحریک غدد چربی کمک می‌کند.2
 

درمان گیاهی خشکی پوست سر

برای درمان خشکی پوست سر ابتدا باید علت آن را بررسی کرد. اگر دلیل بروز عارضه، عفونت های قارچی و مانند آن نباشد، نسخه های درمانی زیر در رفع خشکی پوست سر موثر است.
 

انار

در درمان اختلالات پوستی، تقویت عضو رئیسه و اصلی بدن یعنی کبد بسیار مهم است، زیرا نقش اساسی در تولید اخلاط اربعه ی سالم در بدن دارد. یکی از میوه های موثر در تقویت کبد (به ویژه در شرایطی که حرارت در بدن و کبد وجود دارد)، انار است. انار شیرین با طبع سرد و تر، در درمان انواع مختلف ضعف کبد کاربرد دارد. مقوی طحال بوده و موجب شادابی پوست می شود.

مصرف انار برای افرادی که معده و کبد سرد یا زخم معده و روده دارند توصیه نمی شود.3
 

روغن نارگیل

یکی از بهترین نسخه های همیشگی و نتیجه بخش رفع خشکی پوست و مو، استفاده از روغن نارگیل است.

این روغن گیاهی از دیر باز التیام بخش طبیعی خشکی پوست کف سر شناخته می شود. فقط کافی است مقداری از آن را روی پوست کف سر ماساژ دهید، سپس اجازه دهید مقداری روی سر بماند تا جذب پوست سر شود، سپس سرتان را بشویید. استفاده از روغن نارگیل باعث رطوبت و نرمی پوست سر و چربی موها می شود.3
 

سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضد میکروبی از خود نشان می دهد. همچنین به نظر می رسد که PH پوست سر را متعادل می کند. این، به نوبه خود، می تواند به عملکرد طبیعی غدد چربی کمک کند و می تواند پوست خشک پوست را تسکین دهد. 3-2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با اب رقیق کرده و با پنبه آن را به پوست سر خود بمالید.

پوست سر خود را با انگشتان خود به مدت 2-3 دقیقه ماساژ دهید. سرکه را به مدت حدود 20 دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب خنک بشویید. این کار را بیش از دو بار در هفته تکرار نکنید. اطمینان حاصل کنید که سرکه سیب را قبل از استفاده روی پوست سر خود رقیق کنید. همچنین می توانید مقداری عسل به این مخلوط اضافه کنید.1

از علت تا درمان خشکی پوست سر
 

آب پیاز

پیاز سرشار از مواد شیمیایی است که می تواند این بیماری شما را کاهش دهد. استفاده موضعی از آب پیاز ممکن است پوست پوسته پوسته را از بین ببرد و همچنین شوره سر را کاهش می دهد. یک پیاز را رنده کرده و آب آن را استخراج کنید. عسل را به این آب اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

این مخلوط را با پنبه به پوست سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت 5- 10 دقیقه بماند. موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید. ابتدا دو بار در هفته آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید. هنگامی که وضعیت پوست سر خشک بهبود یافت، می توانید هر دو هفته یک بار برای رشد موهای سالم از آب پیاز استفاده کنید.1
 

عسل و روغن بادام

برای تهیه ی این ماسک باید سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با چهار قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود. سپس مقدار کمی بابونه به آن اضافه کنید. این ماسک باید به مدت 30 دقیقه روی نواحی خشک پوست بماند.3
 

نسخه های غذایی

– مصرف انواع سبزی و میوه مانند هویج، کدو حلوایی، نارنگی، پرتقال، طالبی، غلات و آجیل به دلیل داشتن بتاکاروتن که یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود، برای درمان خشکی پوست سر و بدن مفید است.

– مصرف متعادل انواع گوشت باید در برنامه ی غذایی گنجانده شود.

– مصرف سیر، پیاز و تخم مرغ به دلیل داشتن گوگرد باعث حفظ لطافت و جوانی پوست می شود.

– مصرف جوانه ی گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز باعث دریافت ویتامین B1 و جلوگیری از خشکی پوست می شود.

– نوشیدن آب را فراموش نکنید. آب رطوبت بدن را حفظ و از بروز خشکی پوست سر و بدن جلوگیری می کند.

– مصرف زیاد فست فودها و غذاهای سرخ شده نوشابه، چیپس، شکلات برای پوست مناسب نیست.

– خواب کافی و ورزش کردن باعث بازسازی و ترمیم سلول های پوستی می شود و جریان خون را در رگ ها افزایش می دهد.

– نعناع، ریحان، بابونه، رزماری، اسفناج و آویشن از جمله گیاهانی هستند که برای نرم کردن پوست می توان از آن ها استفاده کرد.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.mankan.me
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها