خانه » همه » مذهبی » روش تهیه قیقاناخ یا خاگینه تبریزی

دانلود کتاب های امتحان شده

روش تهیه قیقاناخ یا خاگینه تبریزی

عصراسلام: این خاگینه که جز دسرهای محلی تبریز و قزوین و البته برخی شهرهای دیگر است از آن به عنوان یک معجون مقوی و مغذی برای افرادی که دچار ضعف و یا کم خونی هستند یاد می‌شود البته که به عنوان یک صبحانه فوق العاده برای کودکان نیز حایز اهمیت است.
مواد لازم:

تخم مرغ : چهار عدد 
آرد :چهار قاشق غذا خوری
ماست شیرین :چهار قاشق غذا خوری
بیکینگ پودر: دو قاشق چایخوری
هل: یک و یک دوم قاشق چایخوری
وانیل: یک هشتم قاشق چایخوری
کره: به میزان لازم 

مواد میانی قیقاناخ: گردو ،بادام، پسته همگی نیمکوب شده، دارچین، پودر گل سرخ (از هر کدام یک مشت ، به جز دارچین که یک قاشق چایخوری)

مواد شهد:
شکر: سه چهارم پیمانه 
آب :سه چهارم  پیمانه
گلاب: یک چهارم پیمانه 
زعفران غلیظ دم کرده زیاد

طرزتهیه:

شکر و اب را روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود.اواخر به غلظت رسیدن شهد ،گلاب و زعفران دم شده را اضافه کنید، شعله را خاموش کنید تا شهد خنک شود.
تخم مرغ ها را با هل وکمی وانیل وبا همزن بزنید تا کرمی رنگ  و اندکی پف کند سپس ماست را اضافه کنید. آرد و بیکینگ پودر را روی مواد قبلی الک کرده و مخلوط کنید.  در تابه نچسبی که ترجیحا بزرگ نباشه ( برای اینکه خاگینه پف بیشتری داشته باشه) پنجاه گرم کره را آب کنید و  نصف مواد خاگینه را کف تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید.
وقتی اندکی خودش رو گرفت گردو یا بادام یا پسته نیمکوب شده (همه یا هرکدام که تمایل دارید) به همراه پودر دارچین و پودر گل سرخ، روی مواد بریزید و سپس بقیه‌ی مواد خاگینه را روی آن‌ها بریزید. درب تابه را ببندید و حرارت را ملایم کنید تا خاگینه ببندد. وقتی یک طرف خاگینه طلایی شد، طرف دیگر را بدون اینکه درب تابه رو بگذارید در کره سرخ کنید.
سپس بُرش زده و شهد را به ارامی روی خاگینه بریزید و دو دقیقه اجازه دهید روی حرارت بسیار ملایم شهد به خورد خاگینه رود. حرارت را خاموش کرده و وقتی شهد کاملا داخل خاگینه ته نشین شد آماده سرو است. 
نکته: شهد را با شکر کمتر درست کنید و زمانیکه شهد از حرارت افتاد کمی عسل به اون اضافه کنید.
حواس تان به قوام شهد باشد تا شل و آبکی نباشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها