خانه » همه » مذهبی » سلام خسته نباشید. با عرض پوزش پیام ها طولانی بودن و منم وقت خوندنشو نداشتم.میشه بگین که فرمان حمله اعراب به ایران رو چه کسی داد؟ممنون.خیلی مطلب مفیدی بود

دانلود کتاب های امتحان شده

سلام خسته نباشید. با عرض پوزش پیام ها طولانی بودن و منم وقت خوندنشو نداشتم.میشه بگین که فرمان حمله اعراب به ایران رو چه کسی داد؟ممنون.خیلی مطلب مفیدی بود

تصمیم جهت حمله به ایران توسط خلفای حاکم بر جهان اسلام پس از سقیفه گرفته شد، اما فرماندهان جنگ در زمان‌های مختلف فرق می‌کردند.
اختلاف منابع تاریخی از طبری و غیر طبری در باره نبرد و جنگ های ایرانیان و اعراب و یا اعراب و ایرانیان بسیار است . جنگ های متعددی بین ایران و اعراب از سال 13 تا سال 40 هجری اتفاق افتاد که برخی آن را یک جنگ و برخی آن را تا هفت جنگ دانسته اند . در این جنگها فرماندهان متعددی حضور داشتند .
جنگ ایران و اعراب و یا اعراب و ایرانیان از سال 13 هجری قمری آغاز و در سال 40 هجری قمری همه ایران فتح شد.
در هر مرحله از جنگ از فتح حیره تا سقوط ساسانیان، ( نخستین حمله به عراق و فتح حیره، جنگ قادسیه ، فتح عراق، فتح خوزستان ، جنگ نهاوند، فتح فلات ایران ) از پیروزی ها تا شکست های ایرانیان یا اعراب مراحل مختلفی طی شد و فرماندهان مختلفی در دو طرف حضور داشتند . و در نهایت ایرانیان شکست خوردند و اعراب پس از فتح عراق ( سواد عجم ،عربهای ایرانی عراق ، عراق در اختیار ایران) و فتح حیره و قادسیه و پس از فتح خوزستان و نهاوند ایران توسط اعراب بر تمام ایران مسلط شدند اما مقاومت های محلی و پراکنده دیلمیان تا سال 40 هجری ادامه یافت.
در باره فرماندهان جنگ در میان اعراب فرمانده اصلی ،خلیفه دوم و سوم و در میان ایرانیان در راس خسرو پرویز بود.
در مرحله فرماندهان میدانی جنگ اعراب از خالد بن ولید ، مثنی بن حارث شیبانی ،ابوعبید مسعود ثقفی ( پدر مختار ثقفی) ، سعد بن ابی وقاص ،ابو عبید بن الجراح ،زیاد بن ابیه ،عبدالرحمن بن ربیعه، مغیرة بن شعبه ،ضرار بن الخطاب نخعی، هاشم بن عتبة بن ابی‌وقاص و… و از ایرانیان در فرماندهان میدانی جنگ از رستم فرخزاد ، بهمن جادویه (یا بهمن دراز ابرو) پوراندخت دختر خسرو پرویز، هرمز، فرخ ،شهربراز،آذرمیدخت، پوراندخت، گلینوش ، هرمزان ، مهران ، فیروزان و… بیشتر نام برده شده است که ظاهرا فرماندهان اصلی میدان جنگ بودند .
منابع جهت مطالعه :
مدخل دائره المعارف ها و دانشنامه ها
– مدخل دائرةالمعارف بزرگ اسلامی. ج ۱۶. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
محمد بن جریر طبری(وفات‌ ۳۱۵‌)،تاریخ طـبری،تـرجمهء ابو القاسم پاینده‌،بنیاد‌ فـرهنگ ایـران‌،جلد‌ ۳، ۴،۵،۶،تـهران
– آژند، یعقوب (۱۳۸۵). ایران باستان. تهران: انتشارات مولی.
– نژاد اکبری مهربان، مریم (۱۳۸۶). شاهنشاهی ساسانیان. تهران: انتشارات کتاب پارسه.
– زرین‌کوب، عبدالحسین. تاریخ ایران بعد از اسلام. چاپ سوم. تهران: انتشارات امیرکبیر ۱۳۶۲
– زرین‌کوب، عبدالحسین. بامداد اسلام. تهران: انتشارات امیرکبیر ۱۳۵۶
– ابن اثیر الکامل فی التاریخ،
– بلاذری ، فتوح البلدان،
– ابن اعثم کوفی، الفتوح،
– اطلس تاریخ اسلام، حسین مونسی.
-تاریخ یعقوبی.
– مروج الذهب، مسعودی.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها