خانه » همه » مذهبی » سلام. می خواستم دررابطه با موضوعی باهاتون مشورت کنم. من یه دختر ۱۸ ساله ام، امسال کنکور داشتم و با توجه به اینکه نتایج انتخاب رشته هنوز مشخص نیست، احتمالا در یکی از چهار شهر تهران، مشهد،شیراز و یا اصفهان قبول میشم. از وقتی چشم باز کردم، خودم رو درخونواده ای دیدم که حجاب براش اهمیت زیادی داشته، به خصوص مادرم. پدر و مادرم انتخاب نوع پوششم رو به عهده خودم گذاشتن و من پنج شش سالی هست که چادری ام، و حتی بهش عادت کردم. بحث من حجاب نیست، چون حجابم رو تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم کنار بذارم. اما چیزی که در موردش تردید دارم، چادره. ما تو یه شهر کوچک زندگی می کنیم و چادری بودن اصلا کار سختی نیست، و چه بسا عرف شهر ما هم همین رو حکم کنه. اما نمی دونم می تونم توی شهرهایی که اسم بردم هم، چادری بمونم؟ همه رو بارها از نزدیک دیدم، چیزایی هم در موردشون شنیدم، شما هم از وضع الان جامعه باخبرید… سختی چادری بودن، اصلا کم نیست، اصلا… مخصوصا برای یه دختر دانشجو که بخواد تنها و دور از خانواده، تو این شهرا چندسالی زندگی کنه. صادقانه بگم، مطمین نیستم که اگه چادری برم، چادری می مونم و چادری هم برمیگردم … من چادرم رو واقعا دوست دارم ولی دلم قرص نیست… نمی دونم ایا چادر اونقدری باارزش هست که به خاطر اصرار بهش، بخوام این سختی ها رو تحمل کنم؟ ایا می تونم طعنه های اطرافیان و تنهایی تو خوابگاه و کلاس، و کم محلی استاد و … تحمل کنم؟ از یه طرف هم فکر میکنم، چادر، هرچقدر مهم، مستحبه!… من با چادر برم و طعنه هاش رو هم بشنوم و سختی هاش رو هم بکشم، بعد اگه درددل م رو پیش خدا ببرم، خدا نمیگه چرا واسه یه چیز مستحب خودت رو اذیت کردی !… مگه من واجب کرده بودم؟!… حجابم رو کنار نمیذارم اما درمورد چادر به شدت تردید دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

دانلود کتاب های امتحان شده

سلام. می خواستم دررابطه با موضوعی باهاتون مشورت کنم. من یه دختر ۱۸ ساله ام، امسال کنکور داشتم و با توجه به اینکه نتایج انتخاب رشته هنوز مشخص نیست، احتمالا در یکی از چهار شهر تهران، مشهد،شیراز و یا اصفهان قبول میشم. از وقتی چشم باز کردم، خودم رو درخونواده ای دیدم که حجاب براش اهمیت زیادی داشته، به خصوص مادرم. پدر و مادرم انتخاب نوع پوششم رو به عهده خودم گذاشتن و من پنج شش سالی هست که چادری ام، و حتی بهش عادت کردم. بحث من حجاب نیست، چون حجابم رو تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم کنار بذارم. اما چیزی که در موردش تردید دارم، چادره. ما تو یه شهر کوچک زندگی می کنیم و چادری بودن اصلا کار سختی نیست، و چه بسا عرف شهر ما هم همین رو حکم کنه. اما نمی دونم می تونم توی شهرهایی که اسم بردم هم، چادری بمونم؟ همه رو بارها از نزدیک دیدم، چیزایی هم در موردشون شنیدم، شما هم از وضع الان جامعه باخبرید… سختی چادری بودن، اصلا کم نیست، اصلا… مخصوصا برای یه دختر دانشجو که بخواد تنها و دور از خانواده، تو این شهرا چندسالی زندگی کنه. صادقانه بگم، مطمین نیستم که اگه چادری برم، چادری می مونم و چادری هم برمیگردم … من چادرم رو واقعا دوست دارم ولی دلم قرص نیست… نمی دونم ایا چادر اونقدری باارزش هست که به خاطر اصرار بهش، بخوام این سختی ها رو تحمل کنم؟ ایا می تونم طعنه های اطرافیان و تنهایی تو خوابگاه و کلاس، و کم محلی استاد و … تحمل کنم؟ از یه طرف هم فکر میکنم، چادر، هرچقدر مهم، مستحبه!… من با چادر برم و طعنه هاش رو هم بشنوم و سختی هاش رو هم بکشم، بعد اگه درددل م رو پیش خدا ببرم، خدا نمیگه چرا واسه یه چیز مستحب خودت رو اذیت کردی !… مگه من واجب کرده بودم؟!… حجابم رو کنار نمیذارم اما درمورد چادر به شدت تردید دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

خواهر عزیز آنچه بر زن لازم است این که در برخورد با نامحرم زمینة فساد را فراهم نکند و لباسش انگشت‌نما و لباس شهرت نباشد، حال پوشش او چادر باشد یا چیز دیگر، فرقی نمی‌کند(ستار هدایت خواه‌، زیور عفاف‌، پاسخ به اشکالات و شبهات بر حجاب اسلامی‌، ص 255 و 256) بنابراین‌; هر لباسی که دارای 3 ملاک زیر باشد مصداق حجاب اسلامی است .( همان‌، ص 195.)1.تمام اعضای بدن‌، از فرق سر تا ناخن پا را بپوشاند. (به جز دستها تا مچ و گردی صورت اگر زینت نداشته باشند.)
2.تمام برجستگیهای بدن زن را بپوشاند به طوری که حجم بدن او مشخص نباشد.
3.توجه نامحرم را به خود جلب نکند و تحریک‌آمیز هم نباشد.
پس با توجه به این مطالب‌; حجاب اسلامی تنها در چادر خلاصه نمی‌شود. اما به عقیده ما چادر بهترین و کاملترین نوع حجاب است‌ ولی مشکل اینجا است که بسیاری از دختران چادری که به هر دلیل چادر را کنار می گذارند متاسفانه کم کم به سوی بدحجابی سوق داده می شوند و مثلا هوس می کنند مانتوهایشان کوتاه چسبان و همرنگ جماعت شود تا به آنها متلک نگویند و مقداری موهایشان هم بیرون باشد تا نگویند فلانی امل است و به همین ترتیب از آموزه حجاب دور می شوند و مجبور می شوند که همرنگ محیط گردند و از باورهای خود دست بردارند. که خوب این حالت باعث نوعی دوگانگی شخصتی هم می شود که برایشان آزار دهنده است.
خواهر گرامی حجاب اسلامی یا مانتوی بلند و مقنعه در صورتی کامل است که‌: مانتو برجستگیهای بدن را بپوشاند، آستین آن بقدری گشاد نباشد که بالاتر از مچ را نمایان سازد. گریبان آن به گونه‌ای نباشد که زینتها و لباسهای زیر را آشکار نماید، رنگ و مدل آن توجه نامحرمان را به خود جلب نکند، مقنعه‌ای که می‌پوشد ساتر موها، تمام گردن‌، زیر چانه و سینه او باشد. علاوه بر آن جورابهایی بپوشد که رنگ پا را نمایان نکند. و نیز کفشی هم بپوشد که رنگ و صدای آن توجه نامحرم را به خود جلب کند. لذا اگر لباسهای او خصوصیات فوق را داشته باشد مصداق حجاب اسلامی است‌.( همان‌، ص 197(
حقیقت آن است که وقتی زن پوشیده و با وقار از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاک دامنی را رعایت کند، فاسدان و مزاحمان جرأت هتک حیثیت او را در خود نمی یابند. بیمار دلانی که در پی شکار می گردند، فرد دارای حریم را شکاری مناسب نمی بینند. در روایات آمده است: «المرأة ریحانه؛( وسائل الشیعة، ج 14، ص 120) زن همچون ریحانه یا شاخه گلی ظریف است.» بی تردید اگر باغبان او را پاس ندارد، از دید و دست گلچین مصون نمی ماند. قرآن کریم، زنان ایده آل را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می کند: «کَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ.»( سوره واقعه: 23) افزون بر این، گاه آن ها را به جواهرات اصیلی چون یاقوت و مرجان که جواهر فروشان در پوششی ویژه قرار می دهند تا همچون جواهرات بَدَلی به آسانی در دسترس این و آن قرار نگیرند و ارزش و قدرشان کاستی نپذیرد، تشبیه می کند.( گستره عفاف به گستردگی زندگی، حمیده عامری، کتاب زنان، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش 12، ص 117)
مطالب مفیدی درمورد حجاب و عفاف در سایت است که توصیه می کنیم سری به آنها بزنید.
کتاب جهت مطالعه ای بیشتر؛
کتاب حجاب شهید مطهری(ره).

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها