خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز درباره تعریق زیاد

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز درباره تعریق زیاد

همه چیز درباره تعریق زیاد

عوامل متعددی بر میزان تعریق شما تاثیر می‌گذارند اما در ابتدا، باید درک کنید که چرا عرق می‌کنید؟ عرق کردن، روند طبیعی بدن برای خنک کردن خودش است. عرق می‌تواند ناشی از یک واکنش عاطفی مانند اضطراب، یک مریضی، یا یک فعالیت بدنی که در ادامه به آن می‌پردازیم باشد.


همه چیز درباره تعریق زیاد

عرق چیست و چرا عرق می‌کنیم؟

عرق مایعی بی بو است. بله عرق بو نمی‌دهد!

عرق توسط غدد زیر پوست به اسم «اکراین» و «آپوکراین» تولید می‌شود. عرق واکنش طبیعی بدن در مقابل گرماست. درواقع بدن با عرق کردن می‌خواهد خود را خنک کند. بیشتر حجم عرق را آب تشکیل می‌دهد. البته در عرق اسید لاکتیک، اوره و مقدار کمی مواد معدنی دیگر مانند سدیم، پتاسیم و… نیز وجود دارد. عرق به غیر نقش خنک کردن بدن، پوست را نرم و مرطوب می‌کند. یک فرد بالغ می‌تواند تا ۱۴ لیتر در روز عرق کند. اما چه عواملی باعث می‌شوند عرق کنیم؟!

گرما
تحرک و فعالیت‌های فیزیکی
خوردن غذای داغ یا تند
عوامل احساسی و عاطفی مانند ترس و استرس
عوارض جانبی داروها
بیماری و تب
تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری، بلوغ و…
پوشیدن لباس از الیاف مصنوعی
داشتن اضافه وزن

پس عرق یک واکنش دفاعی بوده و برای سلامتی ما مفید است. 1

تعریق شدید یا هیپرهیدروز چیست؟

هیپرهیدروزی (hi-pur-hi-DROE-sis) تعریق شدید و غیرطبیعی است که لزوما مربوط به گرما یا ورزش نیست. ممکن است خیلی زیاد عرق کنید به طوری که لباس‌هایتان خیس شود یا از دست‌هایتان عرق بچکد. علاوه بر اختلال در فعالیت‌های روزمره‌ی طبیعی، این نوع تعرق می‌تواند باعث اضطراب در اجتماع و خجالت شود.

پس از بررسی سابقه‌ی پزشکی و علائم بیمار، برای ارزیابی بیشتر علت بیماری ممکن است به یک سری آزمایش نیاز داشته باشید. تعدادی از تست‌ها برای مشخص کردن مناطق عرق کردن و تخمین میزان شدت بیماری در دسترس هستند. انجام آزمایش خون، ادرار یا سایر آزمایشات برای بررسی اینکه علت عرق کردن شما به دلیل بیماری دیگری مانند پرکاری تیروئید یا قند خون پایین است، توصیه می‌شود.

علائم تعریق شدید

اکثر مردم هنگام ورزش کردن، یا وقتی در محیط گرم هستند، یا وقتی در معرض اضطراب و یا تحت فشار قرار دارند عرق میکنند. عرق بیش از حد که به هیپریدروئید شناخته می‌شود، بسیار بیشتر از یک تعرق طبیعی است. نوعی از هیپرهیدروز که معمولا بر روی دست‌ها، پاها، زیر بغل یا صورت تاثیر می‌گذارد حداقل یک بار در هفته در طول ساعات بیداری اتفاق می‌افتد. و تعریق معمولا در هر دو طرف بدن اتفاق می افتد.

دلایل و علت زیاد عرق کردن چیست؟

عرق کردن یک مکانیسم بدن است تا خود را سرد کند. هنگامی که درجه‌ی حرارت بدن شما افزایش می‌یابد، سیستم عصبی غده‌های عرق را به طور خودکار تحریک می‌کند. عرق کردن (به خصوص در کف دست‌هایتان) وقتی عصبی می‌شوید، کاملا طبیعی است. شایع ترین نوع تعریق شدید، هیپرهیدروز کانونی اولیه (ضروری) است.

در این نوع، اعصابی که مسئول فرستادن سیگنال به غدد عرق هستند بیش از حد فعال می‌شوند، حتی اگر فعالیت بدنی و یا افزایش درجه حرارت آنها را تحریک نکرده باشد. با استرس یا عصبانیت، مشکل حتی بدتر می‌شود. این نوع معمولا روی کف دست و پاها و گاه صورت تاثیر می‌گذارد. هیچ علت پزشکی برای این نوع هیپریدروز وجود ندارد. علت آن ممکن است ارثی باشد. هیپرهیدروز ثانویه زمانی رخ می‌دهد که تعریق شدید ناشی از یک مشکل پزشکی است. این نوع کمتر رایج است که بیشتر باعث تعریق در سراسر بدن می‌شود. شرایطی که ممکن است منجر به تعریق شدید شود عبارتند از:

دیابت
گرگرفتگی یائسگی
مشکلات تیروئید
قند خون پایین
برخی از انواع سرطان
حمله‌ی قلبی
اختلالات سیستم عصبی
عفونت‌ها
بعضی از داروها
ترک اعتیاد نیز می‌تواند منجر به تعریق شدید شود. 2

گزینه های درمانی برای تعریق بیش از حد

چندین گزینه درمانی برای تعریق زیاد وجود دارد.

ضد عرق تخصصی

پزشک ممکن است یک ضد عرق حاوی کلرید آلومینیوم تجویز کند. این ضد عرق قوی تر از مواردی است که در داروخانه ها در دسترس است و اغلب برای درمان موارد خفیف هیپرهیدروز استفاده می شود.

یونتوفورزیس

در این روش از دستگاهی استفاده می شود که جریانهای الکتریکی سطح پایین را در حالی که شما در آب غوطه ور هستید ، فراهم می کند. جریان ها اغلب به دست ، پاها یا زیر بغل شما تحویل داده می شوند تا به طور موقت غدد عرق شما را مسدود کنند.

داروهای آنتی کولینرژیک

داروهای آنتی کولینرژیک می توانند از تعریق عمومی استفاده کنند. این داروها مانند گلیکوپیرولات (رابینول) مانع از کار استیل کولین می شوند. استیل کولین یک ماده شیمیایی است که بدن شما تولید می کند و به تحریک غدد عرق شما کمک می کند.

این داروها حدود دو هفته کار می کنند و ممکن است باعث عوارض جانبی مانند یبوست و سرگیجه شوند.

همه چیز درباره تعریق زیاد

بوتاکس

ممکن است از تزریق بوتاکس برای درمان هایفیریدروز شدید استفاده شود. آنها اعصاب تحریک کننده غدد عرق شما را مسدود می کنند. معمولاً قبل از شروع درمان، به چندین تزریق نیاز دارید.

عمل جراحی

اگر فقط در زیر بغل تعریق دارید ، ممکن است عمل جراحی بتواند شرایط شما را درمان کند. یک روش شامل از بین بردن غدد عرق در زیر بغل است. گزینه دیگر جراحی سمپاتکتومی توراسیک است. این شامل جداسازی اعصاب منتقل شده به غدد عرق شما می شود. 3

درمان‌های خانگی برای کاهش تعریق شدید

۱. از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست حاوی تانیک اسید می‌توانند در کاهش عرق تاثیر داشته باشند. می‌توانید این محصولات را از داروخانه‌ها تهیه کنید. چای هم حاوی تانیک اسید است. پارچه‌ای را در چای دم کرده غلیظ خیسانده و در محل مورد نظر قرار دهید. البته می‌توانید چای را مستقیما استعمال کنید.

خوبی تانیک اسید این است که برعکس ضد تعریق‌های قوی حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند. پس اگر حساسیت دارید از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید.

۲. غذاهای تند نخورید

غذاهای تند باعث تعریق می‌شوند. پس سعی کنید آن‌ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

۳. کافئین را کنار بگذارید

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید. به خصوص زمانی که در جمع حضور پیدا می‌کنید. به یاد داشته باشید که شکلات هم حاوی کافئین است. پس کمتر شکلات بخورید.

۴. ریلکسیشن

استرس باعث تعریق می‌شود. پس برای کاهش آن روش‌های ریلکسیشن را به کار ببرید. مثلا تمرین کنید که عمیق نفس بکشید. به این صورت که ۴ شماره دم و ۴ شماره بازدمتان طول بکشد.

۵. علت عرق زیاد خود را یادداشت کنید

سعی کنید بفهمید چه عاملی باعث می‌شود زیاد عرق بریزید. مثلا اگر غذای خاصی خوردید و متوجه ریزش عرق شدید، آن را یادداشت کنید. 1

پی نوشت:
1.www.digikala.com
2.www.doctoreto.com
3.www.beytoote.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها