خانه » همه » مذهبی » سیاست خارجی پیامبر اکرم- صدور انقلاب اسلامی – دشمنی با آمریکا

دانلود کتاب های امتحان شده

سیاست خارجی پیامبر اکرم- صدور انقلاب اسلامی – دشمنی با آمریکا


سیاست خارجی پیامبر اکرم- صدور انقلاب اسلامی – دشمنی با آمریکا

۱۳۹۸/۱۱/۰۵


۸۸۶ بازدید

باسلام.وعرض تشکربابت پاسخگویی.
سهنکته درخصوص پاسخ شما قابل تامل هست.
۱-نبی اکرم طی نامه ای ابرقدرتهای زمان, ایشان را دعوت, به اسلام کردند وهیچ گاه شعارصدور اسلام به کشورهای ایشان سر ندادند که موجب تحریک ولشکرکشی ایشان به بلاد مسلمین شود.
۲-موضع نبی اکرم همواره دفاع از بلاد مسلمین بود وهیچگاه ابتدا به ساکن اقدام تحریک ایشان واتخاذسیاستهای تهاجمی نکردند.کاری که درابتدای انقلاب درتسخیر سفارت امریکا وادامه دادن بیش از اندازه دشمنی تاکنون انجام شده که نهایتا لطمات وخسارات فراوانی طی این چهل سال دامن گیر ملت مسلمان وزجرکشیده ایران کرده که اثرانرا بر روح وروان وجان نهایتارشد جمعیت مسلمین مشاهده میگردد.
۳-بحثی درمثبت بودن اهداف انقلاب نیست.منتهی به دو شرط اساسی.اولادرتوان وظرفیت ایران وملت وحاکمیت باشد که نبی اکرم فرمود خداوند بندگان رابیش ازحدتوانشان تکلیف نکرده است.این جمله بدان معناست که اگر مثلا توان شما درحد یک وزنه ۵۰کیلویی هست شما زیر وزنه ۱۵۰کیلویی رفتی وکمرت شکست قطعابه خودت واطرافیانت ظلم کردی که اسباب زحمت ورنج ایشان رافراهم کردی ونهایتا درقبال این ظلم به خویشتن واطرافیانت باید پاسخگوی پیشگاه الهی باشی.
دوما.منطقا هرسیستمی در ابتدا باید به استقرارپایدارو عادلانه خود همجهت با خواسته های اکثریت ملت( پشتوانه اصلی حاکمیت)قدم بردارد وتوان خود را به تدریج افزایش داده وسپس به قدمهای بعدی را درکمک به سایرین بردارد.
برقرار باشید.
یدالله مع الجماعه

1. نامه پیامبر اکرم (ص) به قدرتهای روم و ایران و دعوت ایشان به اسلام همان صدور سخن حق اسلام بود اساساٌ رسالت پیامبر اکرم بر اساس «انا ارسلناک کافه للناس» و حوزه اسلام «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون»(سوره صف، آیه 9) جهانی است و محدود به جغرافیای خاصی نیست. منظور از صدور انقلاب اسلام، دشمنی و لشکر کشی به سایر کشورها نیست، بلکه صدور پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی و سخن حق انقلاب اسلامی در برابر فرهنگ مادی ضد دینی است. همانگونه که حضرت امام فرمودند: «ما که مى گوییم مى خواهیم انقلابمان را صادر کنیم، نمى خواهیم با شمشیر باشد، بلکه مى خواهیم با تبلیغ باشد. ما مى خواهیم تبلیغات گسترده اى را که کمونیست ها و دیگران بر ضد اسلام مى کنند، با تبلیغات صحیح خنثى کنیم، و بگوییم که اسلام همه چیز دارد.(صحیفه امام، ج 18، ص 73)
«ما مى خواهیم این طورى انقلابمان را صادر کنیم، نه جنگى با کسى داریم، نه مى خواهیم لشکرکشى کنیم، ما مى خواهیم با صحبت و با کار خوب که در اینجا انجام مى دهیم، به دنیا بفهمانیم که اسلام وضعش اینجورى است و اسلام براى همه مظلوم‌ها خوب است)صحیفه امام، ج 18، ص293(
«مایى که مى خواهیم اسلام در همه جا باشد و مى خواهیم اسلام صادر بشود، ما که نمى گوییم که مى خواهیم با سرنیزه صادر بکنیم؛ ما مى خواهیم با دعوت، با دعوت به همه جا اسلام را صادر کنیم.
(صحیفه امام، ج 18، ص 158)
«اینکه می گوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنی غلط را از آن برداشت نکنند که ما می خواهیم کشورگشایی کنیم. ما همه کشورهای مسلمین را از خودمان می دانیم. همه کشورها باید در محل خودشان باشند، ما می خواهیم این چیزی که در ایران واقع شد و این بیداری که در ایران واقع شد و خودشان از ابرقدرت ها فاصله گرفتند و دست آنها را از مخازن خودشان کوتاه کردند، این در همه ملت ها و در همه دولت ها بشود. آرزوی ما این است…»( صحیفه نور، ج 13، ص 127)
مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «معنای صدور انقلاب این است که ملتهای دنیا ببینند یک ملت، با قدرت خود و با اتکاء به اراده و عزم خویش و با توکل به خدا می‌تواند ایستادگی کند و تسلیم نشود. اگر ملتها این پایداری را دیدند، باور خواهند کرد و تشویق خواهند شد که خودشان را از زیر بار ظلم نجات بدهند. امروز شما واضحترین حرکات مسلمین را در جاهایی می‌بینید که سالهای متمادی مسلمانهای آن‌جا زیر فشار بودند؛ مثل کشمیر و سایر کشورهایی که امروز مسلمانها سر بلند کرده‌اند. البته، بر اینها فشار خواهند آورد و فشار آوردند و ظلم کردند؛ اما فشار به معنای از بین بردن نتیجه‌ کار نیست. فشار قادر نیست که یک حرکت مستمر و متوکل بر خدا را متوقف بکند؛ بلکه گاهی فشار، آن حرکت را وسیعتر هم خواهد کرد.
شما اگر امروز به مردم فلسطین در داخل سرزمینهای اشغالی نگاه کنید، می‌بینید که حقیقتاً مردم با فشار مبارزه کردند. این مبارزه در شرایط سختی در فلسطین انجام می‌گیرد؛ اما مردم این مبارزه را ادامه دادند. همین ملت افغانستان که با سختیهای بسیار مواجه شدند و در سرتاسر دنیا هیچ‌کس نبود که حتّی یک روز به داد اینها برسد و به آنها کمک کند، تنها و مظلومانه جنگیدند و ایستادند و ادامه دادند. بقیه‌ ملتها هم همین‌گونه‌اند و این از الگوی اسلام و جمهوری اسلامی در ایران ناشی می‌شود. انقلاب، این‌طور صادر می‌شود و درس و تعلیم و سرمشق برای ملتها به وجود می‌آورد.( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت ولی‌عصر (عجّل ا‌لله‌ تعالى فرجه الشّریف)،68/12/22)
همچنین فرمودند: «صدور انقلاب، یعنی صدور فرهنگ انسان‌ساز اسلام و صدور صفا و خلوص و تکیه و اصرار بر ارزشهای انسانی. ما به این کار و انجام این وظیفه افتخار می‌کنیم. این، راه انبیاست و ما این راه را باید ادامه دهیم.
دنیای غرب و سردمداران فرهنگ فاسد و منحط غربی، از این‌که فساد و فحشا و اعتیاد و انواع و اقسام بدبختیها و روسیاهیها را به سراسر عالم صادر می‌کنند، خجالت نمی‌کشند؟! این فرهنگ فحشایی که امروز متأسفانه سراسر دنیا و بیش از همه، دنیای فقیر جهان سوم را فرا گرفته، از کجا آمده است؟ این، یکی از صادرات فرهنگ غربی و تمدن استعماری و استکباری است. انواع و اقسام فسادها و انحطاطهایی که امروز بشریت را در فشار گذاشته و اعتیادهای خطرناکی که گریبان جوانها را در بسیاری از کشورهای فقیر و عقب‌افتاده گرفته، از کجاست؟ فرهنگ مصرفی غلط که بر بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی جهان سوم تحمیل شده، از کجاست؟
چرا ما باید از صادر کردن توحید و اخلاق انبیا و روح فداکاری و اخلاص و تزکیه‌ی اخلاقی به کشورهای دیگر خجالت بکشیم؟! چرا باید شرم کنیم از این‌که غیرت و حمیت صحیح و ایستادگی در مقابل قدرتهای باطل را به صورت درس عملی به ملتهای دیگر ارایه و تعلیم بدهیم؟
ملتها باور نمی‌کنند که بشود با عوامل و مزدوران قدرتهای استکباری درافتاد. ما درافتادیم و پیروز هم شدیم. چرا این عمل و تجربه‌ی خودمان را در اختیار افکار عمومی ملتها نگذاریم؟ ما این انقلاب را صادر می‌کنیم. ما از این‌که بتوانیم توحید و مکتب انبیا و روشهای انسانیِ پاکیزه و طیب و طاهر و صبر و مقاومت و ایثار را به کشورهای دیگر صادر کنیم، هیچ ابایی نداریم. رسانه‌های غربی که با پول صهیونیستها و با تدبیر سیاستمداران خبیث و ظالم و فاسد اداره می‌شوند، می‌خواهند جنجال درست کنند و ما را از این حرف و عمل که فرهنگ و مفاهیم انقلاب باید صادر شود، پشیمان کنند.
صدور انقلاب، به معنای صادر کردن ارزشهای انقلابی و افشاگری درباره‌ی مستبدها و ظالمهای عالم، وظیفه و تکلیف الهی ماست. اگر این کار را نکنیم، کوتاهی کرده‌ایم. جمهوری اسلامی و ملت ایران و آن شخصیت عظیم و عالی‌قدری که دنیا را در مقابل عظمت خودش کوچک و خاضع کرد، نشان دادند که همه‌ی قدرتهای عالم برای مقابله با چنین عزم و اراده‌ی معظم و پولادینی – که اسلامی است و متعلق به عموم ملت است – کوچکند.( بیانات در مراسم بیعت اقشار مختلف مردم،68/4/19)
2. جمهوری اسلامی آغازگر تهاجمی بر علیه سایر کشورها نبوده و از خود به دفاع پرداخته است، این دشمنان انقلاب اسلامی بودند که موجودیت آن را بر نتافته و از همان آغاز به رویارویی باآن پرداختند و جنگ هشت ساله را بر کشور ما تحمیل کردند و به تحریک گروهک ها در گوشه و کنار کشور پرداختند و سازمان تروریستی منافقین را مورد حمایت همه جانبه خویش قرار دادند و…
اقدام جمهوری اسلامی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز تهاجم نبوده بلکه برای مقابله با نفوذ و دخالت های این کشور در امور داخلی و تلاش های آن در راستای براندازی از یکسو و در واکنش به پذیرش شاه در آمریکا صورت گرفت. بنابر این یک واکنش دفاعی و در راستای احقاق حقوق خود بود.
تنها جرم جمهوری اسلامی این بود که در برابر نظام سلطه و سلطه جویی و خودکامگی قدرتهای بزرگ تن در نداده و به دنبال کسب استقلال و عزت خویش بوده و از مظلومان و مستضعفان حمایت نموده و می نماید و با رژیم غاصب صهیونیستی دشمن است. آیا باید در برابر زیاده خواهیهایی آمریکا تسلیم بود و نپذیرفتن آن، به معنای ادامه دشمنی است؟ چرا زیاده خواهی قدرتهای سلطه گر را نشانه و عامل ادامه یافتن دشمنی با جمهوری اسلامی شمرده نشود؟گرچه مشکلات و سختیهایی برای ملت ما ایجاد شده است، اما اولاٌ؛بخش عمده این مشکلات ناشی از سوء مدیریت و ضعف برنامه ریزی و کم توجهی به توانمند سازی بنیان های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور است تا میزان آسیب پذیری کشور در برابرفشارهای بیرونی کاهش پیدا نماید.ثانیاٌ؛ همانگونه که اشاره شد اگر کسب استقلال و عزت هزینه دارد، سازش نیز نه تنها بی هزینه نبوده، بلکه هزینه آن به مراتب بیشتر از مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده خواهیهای دشمنان است.
3. جمهوری اسلامی فشاری خارج از توان مردم بر آنان تحمیل نکرده و بخش عمده فشاری که امروز بر کشور وارد شده است، نه نتیجه مقاومت، بلکه پیامد ضعف تدبیر و مدیریت و نگاه به بیرون و اعتماد به دشمنان به جای تکیه بر ظرفیت ها و امکانات درونی و اعتماد به نیروی جوان مستعد و پر انگیزه و اجرا نکردن اقتصاد مقاومتی است. همان عزم جهادی و روحیه انقلابی که این پیشرفت های خیره کننده را در عرصه های مختلف پزشکی، نانو، هوا و فضا، نظامی و هسته ای رقم زده است بی تردید اگر در عرصه اقتصاد به کار گرفته شود، نه تنها قادر است مشکلات موجود را برطرف نماید، بلکه اقتصاد را به رشد و شکوفایی خواهد رساند و یکی از عوامل فشارها و تهدیدها برای جلوگیری از تحقق این مسأله است . کشوری که می تواند چنین توان دفاعی و موشکی عزت بخشی را ایجاد نماید، از تحول در اقتصاد کشور ناتوان نیست، به شرط آنکه نگاههای نادرست و نسخه های منسوخ الگو برداری شده از اقتصاد لیبرال اصلاح شود و مدیریت جوان و شایسته و برخوردار از روحیه انقلابی و عزم و اراده جهادی به جای مدیران پیر و خسته و بی انگیزه جایگزین گردد.
در اینکه برای مقابله با تهدیدها و دشمنیها باید قدرتمند و قوی بود، تردیدی وجود ندارد، توانمندی و قدرت یک نظام بر اساس قدرت علمی و توجه به نیروهای مستعد جوان و توجه به همه بخش ها شکل می گیرد، با چشم بستن بر دشمنی دشمنان و غافل شدن از آنان، از دشمنی آنان با ما کاسته نخواهد شد و نباید تصور نمود که به جمهوری اسلامی اجازه خواهند داد که با همین ماهیت و هویت اسلامی و انقلابی، آزادانه به تقویت خود بپردازد.
در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی وعناد, می توان به این موارد به طور گذرا اشاره نمود:
1.اسلامی بودن نظام جمهوری اسلامی :
یکی از مهمترین عوامل دشمنی استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی,بلکه ریشه اصلی تمامی دشمنی ها , اسلامی بودن انقلاب و شکل گیری انقلاب بر پایه اسلام ناب است . ؛ انقلاب اسلامی که بر پایه فرهنگ غنی اسلام شکل گرفت , فرهنگ غرب و مبانی آن را به چالش کشیده و زیر سوال برد . ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا می گوید : «جهان اسلام در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین میدانهای زور آزمایی سیاست خارجی آمریکاست.» (نیکسون , ریچارد , فرصت را از دست ندهید , ترجمه , حسین وفسی نژاد , تهران : ص 256) هانتینگتون نظریه پرداز مشهور آمریکایی می گوید : «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است . » (نفوذ و استحاله , پیشین , ص 47)
مقام معظم رهبری در این باره فرمودند : «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی به خاطر اسلام است . آن ها با اسلام دشمن هستند که بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می کنند و الله که آمریکا از ملت ایران از هیچ چیز شان به قدر مسلمان بودن و پایبند به اسلام ناب محمدی بودن ناراحت نیست او می خواهد شما از این پایبندی دست بردارید .» (روزنامه جمهوری اسلامی , 13/2/69)
2. زیر سؤال بردن نظام استکباری:
موجودیت نظام جمهوری اسلامی و حرکت با صلابت و مقتدرانه آن , بنیان نظام استکباری را به خطر انداخته است و همین مسأله از دلایل دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با انقلاب اسلامی است . ریچارد مورفی , معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گزارشی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت :« اولویت های آمریکا مبتنی بر حفظ جریان جریان آزاد نفت از خلیج فارس, مهار کردن نفوذ روسیه و جلوگیری از رادیکالیسم اسلامی است . پدیده انقلاب اسلامی ایران دیگر تنها یک مسأله استراتژیک متعارف نیست , مسأله امواجی است که این انقلاب پدید آورده و بنیادهای تمدن معاصر کاپیتالیستی و سوسیالیستی غرب را به لزره انداخته است .» (واعظی , حسن , ایران و آمریکا , پیشین , ص 314, فارین پالیسی به نقل از خطر توطئه , ص 95)
مقام معظم رهبری فرمودند:« موضع انقلاب اسلامی موضع هجومی است , هجوم علیه سیستم ظالمانه و ستمگرانه ای که امروز بر دنیای سیاست در سراسر عالم و بر زندگی واقعی مردم حاکم است , یعنی هجوم بر نظام سلطه… انقلاب اسلامی , فریاد و نهیبی است علیه چنین نظام های ظالمانه ای در دنیا . علت این هم که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در چشم ها و کام های ملت ها شیرین بوده و همچنان هست , همین است . این هم که می بینید در دنیا سیاست های گوناگون با شیوه های مختلف مرتب روی جمهوری اسلامی فشار می آورند تا در قضایای گوناگون مثلاً در قضیه فلسطین موضع نگیرد , بعضی ساده لوح ها خیال می کنند که مشکل فقط این است که جمهوری اسلامی در فلان قضیه موضع تندی دارد , لذا می گویند شما موضع تند نگیرید , در صورتی که مسأله این نیست مسأله این است که مواضع اصولی جمهوری اسلامی , اصل سیاست های سلطه را در دنیا تهدید و ملت ها را امیدوار می کند .» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , بیانات معظم له در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان طرح ولایت ,17/5/81)
3.به مخاطره انداختن منافع ابرقدرتها در منطقه حساس خاورمیانه :
انقلاب اسلامی منافع غرب و به ویژه آمریکا را در منطقه استراتژیک خاورمیانه به خطر انداخته است و این یکی از عوامل دشمنی با آن است . برژنسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی می گوید : «تجدید حیات اسلام بنیادگرا در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران ( امام ) خمینی ( ره) یک مخاطره مستمر برای منافع ما در منطقه ای که حیات جهان غرب کاملاً به آن وابسته است ایجاد کرده است . بنیادگرایی اسلامی پدیده ای است که امروزه آشکار نظم و ثبات موجود را تهدید می کند .» (داودی , محسن , ستیز غرب با آنچه بنیادگرایی اسلامی می نامد , تهران , دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , 68, ص 80)
مقام معظم رهبری فرمودند:« این که ملاحظه می کنید بعد از پیروزی انقلاب تاکنون آمریکاییها از دشمنی با ملت و کشور و نظام جمهوری اسلامی هرگز دست نکشیده اند و یک لحظه از دشمنی باز نایستاده اند علّت همین است این جا پایگاه سیاسی و اقتصادی امن و امان آمریکاییها بود, اما فکر اسلامی و ایمان اسلامی این ملت را بیدار کرد و آنها توانستند به برکت اسلام , دست این سلطه طلبِ زیاده خواهِ زورگوی چپاولگر را کوتاه کنند, در حقیقت اسلام در کشور ما بزرگترین ضربه را به استکبار آمریکایی زده است بنابراین آنها هم بزرگترین کینه را دارند و بی مهار اقداماتی می کنند.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه ی تهران 1381/09/01)
4.انقلاب اسلامی , کانون بیداری و الگوی سایر ملت ها :
تاثیر گذاری و نفوذ انقلاب اسلامی در نهضت های آزادیبخش در سراسر جهان و تبدیل شدن انقلاب اسلامی به عنوان کانون بیداری ملت ها و الگویی برای مبارزه و مقابله با قدرتهای بزرگ و دمیدن روحیه استکبار ستیزی در میان آنان که امروز نمونه های آن را در کشورهای عربی اسلامی شاهد هستیم , از دلایل عمده دشمنی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی است . الکساندر هیک وزیر دفاع اسبق آمریکا می گوید: « به نظر من خطرناک تر و مهم تر از این مشکلات بین المللی عواقب گسترش بنیاد گرایی اسلامی است که در ایران پاگرفته و اکنون عراق و ثبات رژیم های عرب میانه رو را در منطقه تهدید می کند , می باشد . اگر این از کنترل خارج شود منافع ابر قدرت ها را به خطرناک ترین وجه به مخاطره خواهد انداخت . » (روزنامه اطلاعات , 1/12/61) مقام معظم رهبری فرمودند: « آمریکایی ها می دانند که اگر ایران اسلامی و ملت ایران برقله رفیع این فناوری بایستد سخن حق او که دعوت به استقلال و عزت و سرافرازی است در افکار عمومی جهان به ویژه مسلمانان , نفوذ بیشتری خواهد یافت و دشمنان ملت از همین مسأله ناراحت و نگرانند . » (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , بیانات مقام معظم رهبری در جمع دست اندر کاران جهاد دانشگاهی , 1/4/83) همچنین فرمودند:« این موضوع نشأت گرفته از ایستادگی و ثبات ملت ایران و نشانه های خوب پیشرفت در ایران اسلامی است. صورت عزت ملت، سربلندی سیاسی نظام اسلامی، پیشرفتها و نوآوریها در عرصه های مختلف علمی و اقتصادی، و کوتاه نیامدن در مقابل قدرتهای زورگو، تداوم پیدا کرده و اکنون به الگویی برای ملتهای منطقه تبدیل شده است.» (همان , بیانات مقام معظم رهبری دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نظامی و انتظامی در تاریخ 14/1/1390)
5.استقلال طلبی جمهوری اسلامی و حرکت در مسیر پیشرفت :
استقلال طلبی و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و رهایی از وابستگی در عرصه های مختلف به سایر کشورها از جمله قدرتهای بزرگ نیز از جمله دلایل دشمنی قدرتهای بزرگ با نظام جمهوری اسلامی ایران است . مارتین ایندایک معاون خاور میانه ای وقت وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ناهمخوانی سیاست های جمهوری اسلامی با ایالت متحده , گستاخانه تأکید می کند که مجازات و تنبیه انقلاب اسلامی درس عبرتی برای کشورهایی خواهد بود که در مسیر استقلال و رهایی از رهبری آمریکا گام بر می دارند (روزنامه کیهان , 26/1/78) نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی نیز براین باور است که : «جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است چون از استقلال خود چشم پوشی نمی کند . » (روزنامه رسالت , 27/2/80) مقام معظم رهبری در این باره فرمودند : «دشمنی نظام مستکبر آمریکایی و هر مستکبر در دنیا با نظام اسلامی , به خاطر پرچم برافراشته عدالت است , به خاطر این است که می بیند با نام اسلام و با تعالیم والای اسلام کشوری دارد به سمت رشد و توسعه و پیشرفت علمی و عملی حرکت می کند می داند که این , جلوی نفوذ آنها را خواهد گرفت . آنها با هر کشوری که خارج از قلمرو قدرت آنها به توسعه , به سمت رقابت با آنها حرکت کند , مخالفند . آنها در مناطق مختلف عالم – که از لحاظ منابع حیاتی و منابع اقتصادی و زیر زمینی , ثروتمند و غنی است – منافع خودشان را دنبال می کنند و در پی این هستند که ظالمانه و مستکبرانه براین کشورها پنجه بیفکنند وبا قدرت زور و زر و تزویر خودشان بتوانند این منابع را در اختیار بگیرند . دشمنی آمریکا و استکبار با ایران اسلامی به خاطر این حرکت قدرتمندانه مردمی است چون ایمان مردم , علاقه مردم به استقلال , و اطمینان به نفس مردم , به ضرر آنهاست . آنها می خواهند کشور ما را همیشه وابسته نگه دارند . آنها می خواهند از لحاظ فرهنگی , اقتصادی و سیاسی کشورهای این منطقه را وابسته به خودشان نگه دارند . وقتی کشوری مستقل است , وقتی اطمینان به نفس دارد و با اعتماد به خود , در راهی که او را به سمت اهداف والا می رساند , حرکت می کند , طبعا اینها ناراضی می شوند . نارضایتی دشمنان جهانی ما به این خاطر است . آنها وقتی راضی می شوند که ملت ایران اختیار دین ودنیا و فرهنگ و اقتصاد خود را یکسره به آنها بسپارد . ملت ایران امروز بیدار شده است و زیر بار چنین زور گویی ها و قلدری هایی نمی رود. » (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع مردم رفسنجان , 18/2/84)
6. دشمنی با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان :
یکی دیگر از دلایل دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با جمهوری اسلامی , دشمنی با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین ولبنان در دست یابی به حقوق از دست رفته آنان و خط مقاومت در منطقه است. مارتین ایندایک می گوید : « دلیل اصلی ادامه ضدیت آمریکا با ایران نیز بدان جهت است که در سیاست ایران در قبال روند سازش تغییری ایجاد نشده است . » (خلیلی , اسد الله , روابط ایران و آمریکا , بررسی دیدگاه نخبگان آمریکایی , تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر , 1381, ص 466)
مقام معظم رهبری فرمودند: « مسئله‌ فلسطین فقط مسئله‌ جغرافیا نیست مسئله‌ بشریت است مسئله‌ انسانیت است امروز مسئله‌ فلسطین شاخص میان پایبندی به اصول انسانی و ضدیت با اصول انسانی است مسئله این قدر اهمیت دارد آمریکا هم از این معامله زیان خواهد دید بلاشک این چیزهای تاریخی ده سال و بیست سال و سی سال در تحولات تاریخی مثل یک لحظه است به‌زودی خواهد گذشت قطعاً تاریخ آمریکا و آینده‌ی آمریکا مغلوب این حرکتی خواهد شد که در این پنجاه شصت سال اخیر آمریکائی‌ها در رابطه‌ با مسئله‌ی فلسطین انجام دادند مسئله‌ی فلسطین مایه‌ بدنامی آمریکا در طول قرنهای متمادی در آینده خواهد بود …مسئله‌ فلسطین یک مسئله‌ی اسلامی است همه‌ ملتها در مقابل فلسطین مسئولند همه‌ دولتها در مقابل فلسطین مسئول هستند چه دولتهای مسلمان چه دولتهای غیر مسلمان هر دولتی که ادعای طرفداری از انسانیت را دارد مسئول است منتها وظیفه‌ مسلمانها وظیفه‌ سنگین‌تری است دولتهای اسلامی موظفند و باید به این وظیفه عمل بکنند ..ما در جمهوری اسلامی مسئله‌ی فلسطین برایمان یک مسئله‌ تاکتیکی نیست یک استراتژی سیاسی هم نیست مسئله‌ی عقیده است مسئله‌ دل است مسئله‌ ایمان است (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , بیانات در دیدار شرکت کنندگان افتتاحیه همایش غزه , 8/12/1388)
در یک جمله, ریشه اصلی دشمنی و خصومت آمریکا با نظام جمهوری اسلامی را باید در ماهیت استکباری وظالمانه این کشور و ماهیت اسلامی , حق طلبانه و ظلم ستیزانه نظام جمهوری اسلامی جستجو نمود .
بنابر این ، با توجه به ماهیت اسلامی جمهوری اسلامی و رویکرد استقلال طلبانه و ایستادگی در برابر نظام سلطه و حمایت از مظلومان و ماهیت استکباری وسلطه جویانه دولت آمریکا، امکان برقراری رابطه میان دو کشور وجود ندارد
با توجه به زیاده خواهی ها و ماهیت سلطه جویانه دولت آمریکا ، امکان برقراری رابطه با این کشور بر اساس احترام متقابل ، وجود ندارد و پذیرش رابطه در شرایط کنونی به معنای پذیرش سلطه و چشم پوشیدن در برابر سلطه جویی های این کشور است و ملت ما پیرو مکتبی است که زیر بار ذلت و تحقیر رفتن را جایز نمی داند و ندای هیهات منا الذله امام حسین علیه السلام با عمق جان آنها عجین شده است .
مقام معظم رهبری می فرمایند: «خیلى‌ها بودند از همان اوایل انقلاب، می گفتند آقا حالا که انقلاب پیروز شد، دیگر بس است؛ برویم با آمریکایى‌ها مسائل را تمام کنیم! این معنایش این بود که شعار ظلم‌ستیزى انقلاب تخطئه شود. این را تشویق می کردند. در طول زمان، بودند کسانى که دنبال این بودند؛ یعنى برویم با آمریکا همراه شویم؛ آن کسى که دشمن اصلى ماست، برویم زیر بال او؛ به دامن او پناه ببریم. معناى این حرف، فروختن قضیه‌ فلسطین است. معناى این حرف، اغماض کردن از جنایات آمریکا در عراق و افغانستان و امثال اینهاست. معناى این حرف، چشم بستن بر روى این همه ظلمى است که آمریکا در جهان بر ملتها دارد انجام می دهد. معناى این حرف، یعنى به این مسائل اعتراض نکنیم. خب، عادى کردن روابط معنایش این است که دیگر ملت ایران و مسئولین ایران نتوانند صریح اعتراض کنند و حرفشان را بزنند؛ و یک مرحله آن طرف‌تر، تدریجاً مجبور بشوند حرف آنها را قبول کنند. خب، این ثبات و استقامت، پر زحمت بود؛ اما بابرکت بود، رحمت الهى را هم جلب کرد، توجه ملتها را هم جلب کرد.» ( خطبه‌های نماز جمعه تهران ،15/11/89)
در مورد کمک به سایر کشورها، اولاٌ؛ نباید تصور نمود که حمایت از فلسطین و لبنان و عراق و سوریه، صرفاٌ هزینه است، بلکه صرفنظر از مسئولیت انسانی و اسلامی ما در قبال سرنوشت سایر مسلمانان، در راستای تأمین منافع ملی و حفظ امنیت کشور است.تهدید رژیم صهیونیستی در منطقه و گروههای تروریستی داعش، تنها متوجه این کشورها نبوده و امنیت کشور ما را نیز تهدید می کند و هیچ عقل و منطقی اجازه نمی دهد که جمهوری اسلامی نسبت به بحران آفرینی آنها در منطقه بی توجه باشد و صرفاٌ به داخل کشور بپردازد.
بر این اساس منافع ملی و امنیت ملی یک کشور و تامین آنها، فقط در مرزهای جغرافیایی آن محدود نمی شود. دولت ها به میزان هزینه هایی که در کشورهای دیگر مبذول می دارند، از توان و قدرت تصمیم گیری و تأثیرگذاری بیشتری نیز در آینده آن کشور و معادلات منطقه ای برخوردار می باشند. در واقع حفظ موجودیت، استقلال و تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور – که از عناصر کلیدی و حیاتی تشکیل دهنده منافع ملی است – نیازمند صرف چنین هزینه ها و کمک به ملت هایی است که در خط اول مبارزه با دشمنان ما قرار دارند. واقعیت آن است که مردم مظلوم و مبارز فلسطین و مقاومت اسلامی لبنان، از منافع و امنیت ملی ما نیز دفاع می کنند و ما کمترین وظیفه خود (تدارکات و پشتیبانی) را انجام می دهیم.
حمایت مادی و معنوی از هسته های مقاومت و نهضت های آزادی بخش در سراسر جهان اسلام، علاوه بر آنکه به عنوان وظیفه ایدئولوژیکی دولت اسلامی است ؛ نقش بسیار زیادی در تامین منافع و امنیت ملی و گسترش حوزه های نفوذ کشورمان در ابعاد مختلف دارد و به عنوان یکی از مهم ترین اهرم های قدرت برای جمهوری اسلامی است که موجب بازدارندگی ابر قدرت ها از عملی کردن نیات امپریالیستی آنان در قبال منطقه و کشورمان می گردد و کمک به این مردم مبارز، به معنای استحکام بخشیدن به سنگرهای دفاعی خود است. آینده نگری و تأمین منافع بلند مدت، خود بهترین دلیل بر انجام چنین اقداماتی است؛ زیرا آرمان ها و اهداف توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی، به این کشورها محدود نبوده؛ بلکه آنان آرزوی سیطره بر جهان اسلام و به ویژه جمهوری اسلامی ایران را در سر می پروراند.
ثانیاٌ؛کمک به سایر مسلمانان منافاتی با توجه به وضعیت داخلی و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ندارد، توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و اقشار آسیب پذیر از وظایف و مسئولیت های انکار ناپذیر نظام است، اما این به معنای نادیده گرفتن وضعیت سایر مسلمانان نیست. اسلام در مرزهای جغرافیایی محدود نمی شود و این فرمایش پیامبر گرامی اسلام(ص) «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم»( کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 163) و «من سمع رجلاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم؛ هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند مسلمان نیست.»( کلینی، اصول کافی، کتاب الایمان و الکفر، باب الاهتمام بامور المسلمین، ح 5) ناظر به اهمیت سرنوشت مسلمانان برای همگان است. در کمک به سایر کشورها و نیازمندهای داخلی باید به اولویت ها و اهمیت ها توجه داشت.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها