خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

دانلود کتاب های امتحان شده

شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

همچنین انتخاب نوع آرایش شما بر اساس نوع پوست شما اهمیت زیادی دارد. کسانی که پوست چربی دارند باید از مواد ارایشی با مواد پایه ای سنگین و پر چربی استفاده نکنند، در حالی که افرادی که از نوع خشک هستند ممکن است نیاز به مواد ارایشی مرطوب کننده و اب رسان داشته باشند.


شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

پوست عضو مهم بدن انسان می باشد. حفظ یک چهره روشن همیشه کار ساده ای نیست، به ویژه اگر شما دارای آکنه هم باشد.برای مراقبت از پوست باید همه روش ها، شرایط و شیوه زندگی را جهت متعادل سازی عادت های مختلف هماهنگ کنید و اطمینان از اینکه عادت های موجود در زندگی با پوست شما سازگار می باشد یا نه بسیار امر مهمی است.

مراقبت کامل فقط در مورد درمان مناسب آکنه نیست، اگرچه بخش مهمی از حفظ چهره شما جهت تازگی و طراوت به این مقوله تا حدودی مرتبط است، اما دیگر فاکتور های مهم اعم از ورزش، نوع تغذیه و رژیم غذایی ، خواب کافی، آرایش و مواد آرایشی که استفاده می کنید بسیار  بر روند روشنی و لطافت صورت شما تاثیر گذار هستند.

از این مقاله – راهنما می توانید نکات مهم و خوبی را  برای پاکیزگی و لطافت پوست خود مورد استفاده قرار دهید تا چهره شما رنگ و لعاب خود را حفظ کند یا اگر در طول زمان دچار اسیب دیدگی هایی نظیر اکنه یا اسکار حاصل از اکنه و دیگر اسیب دیدگی ها شده است به روند بهبودی ان کمک کند.
 

چه عواملی نوع پوست شما را مشخص می‌کنند؟

ژنتیک: شما نوع پوست‌تان را از پدر و مادر خود به ارث می‌برید. پس، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین نوع پوست خشک، چرب و حساس، ژن‌های شماست. ممکن است نوع پوست شما به پدر یا مادرتان رفته باشد.

آب‌وهوا: تغییر شهر سکونت و وارد شدن به یک محیط جدید می‌تواند باعث تغییر نوع پوست شما و حتی بهتر شدن آن شود.

هورمون‌ها: نوسان‌های هورمونی در مراحل و زمان‌های مختلف زندگی، مانند دوران حاملگی، می‌تواند بر نوع پوست شما تأثیرگذار باشد.

داروها: داروهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند عوارضی چون خشکی یا حساس شدن پوست‌تان را در پی داشته باشند.

رژیم غذایی/ آلرژی: مواد غذایی که طی روز میل می‌کنید به‌طور قطع بر بهتر یا بدتر شدن پوست شما تأثیرگذار است. اگر فکر می‌کنید آلرژی غذایی ممکن است منبع ناراحتی‌های پوستی شما باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

مراقبت‌های پوستی: همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، استفاده از محصول نامناسب می‌تواند تعادل پوستی شما را مختل کند.

شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

اولین گام برای مراقبت موثر از پوست، شناخت انواع پوست و ویژگی‌های آن‌هاست. با یک آزمایش ساده می‌توانید نوع پوست‌تان را تشخیص دهید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.

قدم اول: ابتدا پوست‌تان را با پاک‌کننده‌های ملایم کاملا تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.

قدم دوم: پوست‌تان را با حوله‌ای نرم (به‌طوری که آن را به‌آرامی روی پوست خود بگذارید و بردارید) خشک کنید. از مصرف هرگونه مرطوب‌ کننده یا سرم اجتناب کنید. اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعیِ خود برگردد.

قدم سوم: یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید (در برابر هرگونه وسوسه مقاومت کنید). بعد از یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.
 

نوع پوست شما چیست؟

قبل از اینکه بتوانید یک رژیم مراقبت از پوست  برای خود ایجاد کنید، باید بدانید که چه نوع پوستی دارید. پنج نوع کلی پوست وجود دارد: نرمال، چرب، خشک، ترکیبی، حساس
 

نرمال:

افرادی که دارای انواع پوست معمولی هستند، معمولا دارای ضایعات پوستی کمتری می باشند که به سختی قابل مشاهده هستند و به طور کلی بافت پوستی صافی دارند.

علل معمولی بودن پوست:
ژن‌ها یکی از علت‌های اصلی داشتن پوست معمولی هستند و البته اینکه شما آدم خوش‌شانسی هستید.

مراقبت از پوست نرمال
آقایان و خانم‌هایی که نوع پوست‌شان معمولی است، باید از انواعی از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنند که پوست‌شان را زیاد چرب نکند و همچنین از محصولاتی که پوست‌شان را خشک می‌کند به شدت دوری کنند. اگر شما به خوبی از پوست خوب مراقبت کنید، یعنی همیشه به صورت روزمره پوست خود را با استفاده از محصولات پاک کننده صورت تمیز کنید، از نرم کننده و آبرسان مناسب و البته کرم ضد آفتاب استفاده کنید، لزومی ندارد که نگران مشکلات پوستی باشید.
 

چرب:

افرادی که دارای پوست های چربی هستند، کمی پوست براقی دارند و اغلب در حال مبارزه با اکنه های ریزو درشت هستند. این چربی ها گاهی در منافذ پوست جمع می شوند به همراه ارایش پوست در جایی از صورت شما جوش چرکینی را ایجاد می کنند.

شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

علل چرب بودن پوست:
وقتی غدد چربی پوست شما به خاطر عوامل ژنتیکی، چربی بیشتری تولید می‌کنند، پوست‌تان چرب خواهد بود. از علل دیگر می‌توان به تغییرات هورمونی، آب‌وهوای مرطوب یا خشک کردن بیش از حد پوست اشاره کرد. خشک کردن بیش از اندازه پوست باعث می‌شود پوست شما مجبور به تولید بیشتر چربی شود.

مراقبت از پوست چرب
محصولات زیادی برای پوست چرب تولید می‌شود که تضمین می‌کنند چربی پوست را از بین ببرند؛ مانند داروهای درمان آکنه که ترکیبات بسیار قوی دارند. اما استفاده از این محصولات می‌تواند تاثیر بدتری داشته باشد. موادی که پوست چرب را خشک می‌کنند در واقع فقط آن را تحریک به تولید و ترشح چربی بیشتر روی سطح پوست می‌کنند.

مهم است که پوست چرب به طور کنترل شده و ملایم لایه‌برداری شود چرا که تولید بیشتر چربی می‌تواند به دلیل پوست‌های مرده باشد. اصلا به سراغ شوینده صورت و پاک کننده آرایش قوی یا لیف‌های قوی نروید! برعکس باید از محصولاتی که لایه بردار ملایم هستند مانند ماسک‌های لایه بردار ملایم یا لیف صورت نرم استفاده کنید. استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان را کنار نگذارید، انواع پوست‌‌ها به نرم کننده و آبرسان احتیاج دارند. اما شما باید از کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید و برای پاک کردن پوست چرب نیز به جای استفاده از شیر پاک کنن و روغن پاک کننده، از آب پاک کننده و تونر استفاده کنید. تا چربی صورت را متعادل کنید. تمیز کردن پوست صورت در رفع چربی پوست و کاهش جوش صورت می‌تواند بسیار موثر باشد.
 

 خشک:

کسانی که پوست خشک دارند، منافذ کوچک و نامرئی دارند. پوست خشک می تواند منجر به تحریک و انقباض پوست شود، و ممکن است تکه های خشک را در سراسر صورت مشاهده کنید.

شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

علل خشک بودن پوست:
موارد زیر می‌تواند از جمله علت‌های خشکی پوست شما باشد:

۱٫پوست شما از نظر ژنتیکی مستعد تولید چربی یا سبوم کمتری است،
۲٫ فقدان توازن هورمونی،
۳٫ آب‌وهوای خشک،
۴٫ استفاده از وسایل گرمایشی با دمای بالا در فصل‌های سرد،
۵٫ حمام و دوش آب گرم،
۶٫ مصرف دارو،
۷٫ بالا رفتن سن (با بالا رفتن سن تغییرات متابولیکی باعث می‌شود که پوست خشک‌تر و نازک‌تر شود).

اهمیت نرم کننده و آبرسان برای پوست خشک
کرم نرم کننده‌ای برای پوست خشک انتخاب کنید که طراوت و شادابی پوست را به آن بازگرداند. کرم نرم کننده مخصوص پوست خشک باید دارای مواد مغذی و آبرسان باشد تا رطوبت از دست رفته پوست را جبران کند. به طور مرتب صبح و شب کرم خود را بر روی پوست تمیز استفاده کنید تا میزان رطوبت پوست را کنترل کنید. بسیار مهم است که عادت روزمره مراقبت از پوست ثابت داشته باشید و آن را حفظ کنید.

از محصولات آرایشی و بهداشتی ملایم برای پاک کردن پوست استفاده کنید. از محصولات دارای الکل و عطر و اسانس دوری کنید چرا که پوست را به شدت خشک و تحریک می‌کنند. محصولات دارای صابون می‌توانند پوست شما را به شدت خشک کنند. سعی کنید شامپو بدن و پن غیرصابونی را جایگزین مایع صابون، شامپو بدن و صابون حمام کنید. سعی کنید هنگام کار با مواد تمیز کننده حتما از دستکش استفاده کیند. کرم، روغن و پماد عملکرد بهتری در پوست خشک نسبت به لوسیون‌ها دارند. اگر آب و هوای محل زندگی شما گرم و خشک یا سرد و خشک است از دستگاه بخار و رطوبت ساز خانگی در تمام فصول استفاده کنید.

ترکیبی:

پوست ترکیبی حضور دو یا چند نوع پوست را ذکر می کند. بخش های از صورت  اغلب در منطقه های پر نفوذ چربی معمولا اطراف بینی جمع می شوند، در حالی که قسمت های دیگر صورت ممکن است بیش از حد خشک باشند.

علل مختلط بودن پوست:
ژن‌ها یا تولید بیش از حد چربی در منطقه T صورت، از عوامل مختلط بودن پوست شماست. ممکن است محصولات مورد استفاده شما یکی از علت‌های فقدان تعادل پوست‌تان باشد. هنگامی‌که در حال درمان بخش‌های چرب پوست خود هستید باید مراقب قسمت‌های خشک صورت هم باشید و برعکس.

شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

سراغ ترکیبات طبیعی بروید
کسانی که پوست ترکیبی دارند معمولا محصولات بهداشتی دارای مواد شیمیایی را بیش از اندازه قوی می‌دانند. مانند محصولاتی که دارای بنزوئیل پروکساید (داروی درمان جوش) هستند، که می‌توانند پوست را به شدت خشک‌ کنند و فعالیت غدد چربی نواحی چرب پوست را هم بیشتر کنند. در عوض محصولات دارای آبرسان با عصاره‌ طبیعی مثل خیار، چای سبز و بابونه می‌توانند رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کنند، در عین حال که پوست را تحریک نمی‌کنند و آرامش‌بخش هستند.

افراد با پوست ترکیبی نیز مانند افرادی که پوست خشک دارند بهتر است سراغ محصولات آرایشی و بهداشتی که که عطر و رایحه دارند نروند؛ چرا که هر دو این مواد رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برند. به جای آن از محصولاتی که دارای عصاره‌های طبیعی و بدون الکل (no-Alcohol) هستند بیشتر استفاده کنید.
پاکسازی پوست و اهمیت مرطوب کننده را فراموش نکنید!

مانند پوست‌ چرب و پوست خشک پاکسازی پوست ترکیبی نیز ضروری است. با پاکسازی و اسکراب ملایم پوست به طور مرتب می‌توانید مطمئن شوید سلول‌های مرده پوست را از منافذ پوست جدا کنید تا چربی و آلودگی داخل منافذ پوست حبس نشوند.

مرطوب کننده پوست اهمیت دارد اما پیدا کردن یک مرطوب کننده که هم برای پوست خشک و هم برای پوست چرب مناسب باشد کار سختی است؛ به همین دلیل ما پیشنهاد می‌‌کنیم که در طول روز از ۲ نوع مرطوب کننده متفاوت استفاده کنید، یک مرطوب کننده برای نواحی خشک که آبرسان قوی و دارای ترکیبات مغذی باشد و یک مرطوب کننده آبرسان بدون چربی (oil-free) برای نواحی چرب صورت.
 

حساس:

کسانی که دارای پوست حساس هستند ممکن است هر کدام از انواع پوست فوق را تجربه کنند. اما با حساسیت بیشتر این موارد را تجربه می کنند. آنها ممکن است آسیب پذیرتر نسبت به محصولات ارایشی، مواد شیمیایی و عطرهای تحریک کننده باشند.

علل حساس بودن پوست:
متأسفانه موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند حساسیت پوست را بیشتر کند و نام بردن از یک علت مشخص کار دشواری است. البته ژنتیک و نوسان‌های هورمونی به عنوان دلایل اصلی برای پوست‌های حساس در نظر گرفته می‌شوند.

آب‌و هوای گرم یا سرد، شرایط هوایی خشک و آب سخت می‌توانند تأثیر بالایی روی پوست داشته باشند.

همچنین محصولاتی که استفاده می‌کنید مانند لوازم آرایشی، لوسیون، صابون و مواد شوینده می‌تواند حاوی مواد عطری یا مواد شیمیایی ناملایم باشند و سبب تشدید حساسیت و آلرژی‌های پوستی شوند.

مراقبت از پوست حساس
برای این نوع پوست به این دلیل که به راحتی تحریک می‌شود، بسیار مهم است که از مواد طبیعی بدون اسانس شیمیایی و بدون الکل استفاده کنید. عصاره‌های طبیعی آلوورا و بابونه آرامبخش‌های طبیعی برای پوست حساس هستند و می‌توانید از محصولاتی که دارای این نوع عصاره‌ها هستند استفاده کنید. ماسک‌های خانگی می‌توانند در رفع حساسیت پوست موثر باشند. اگر می‌خواهید از محصولات آماده و معروف هم استفاده کنید، دقت کنید که حتما محصولات مخصوص پوست حساس باشند.

هنگام شستن پوست دقت کنید که به آرامی این کار را انجام دهید و اصلا از لیف و برس‌ صورت زبر استفاده نکنید. پاک کننده‌های روغنی می‌توانند برای پوست شما مناسب باشند. برای پاک کردن آرایش و شست‌و‌شوی صورت باید از محصولات بسیار ملایم بدون رنگ، اسانس و الکل استفاده کنید. شستن بیش از حد پوست باعث خشکی بیش از حد و همچنین حساس شدن بیش از حد پوست می‌شود.
 

روال آرایش

در حالی که آرایش لزوما باعث آکنه نمی شود، قطعا می تواند در سلامتی و ظاهرچهره شما نقش داشته باشد. بسیاری از افرادی که دارای آکنه هستند،آرایش صورت شان را معمولا تیره انتخاب می کنند تا علائم آکنه و اسکار حاصل از اکنه دیده نشود.  اما آیا این عمل می تواند وضعیت آکنه شما را بدتر کند؟ لزوما نه، اما با احتیاط اطمینان حاصل کنید که روال ارایش زیبایی شما بر سلامت پوست تاثیر نمی گذارد.

با توجه به مطالعات متعدد، آرایش می تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آکنه را بدون تشدید پوست بهبود بخشد، تا زمانی که به درستی اعمال شود.
 

 انتخاب محصولات مناسب زیبایی

بحث های زیادی در مورد اثر لوازم آرایشی غیرمتعارف  بر روی صورت  و زیبایی ان وجود دارد.اما برخی از متخصصین  به بیماران خود توصیه می کنند که اگر در معرض آکنه متوسط ​​تا شدید هستند باید مراقبت های لازم و ضروری را همیشه انجام دهند.

همچنین انتخاب نوع آرایش شما بر اساس  نوع پوست شما اهمیت زیادی دارد. کسانی که پوست چربی دارند باید از مواد ارایشی با مواد پایه ای  سنگین و پر چربی استفاده نکنند، در حالی که افرادی که از نوع خشک هستند ممکن است نیاز به مواد ارایشی  مرطوب کننده و اب رسان داشته باشند.

شناخت انواع پوست و ویژگیها و مراقبت از آن را بشناسیم

لایه های سبک و سنگین آرایش

این مورد در ارتباط با انواع محصولات ارایشی و غیر ارایشی بر روی پوست شما می باشد. این بدان معنا است که باید از ترکیب کردن مقادیر سنگین ارایش  اجتناب کنید. در حالی که شاید ارایش منافذ  را مسدود نکند اما به مرور در منافذ و لایه های پوست می نشیند و سپس پاکسازی ان را در اخر کار مشکل می کند.
 

 توجه به برس ها و پد ها

اگر آرایش خود را با برس یا پد انجام می دهید یا پاک می کنید.آخرین بار که آنها را شسته اید را در نظر بگیرید. برس های آرایشی به همراه میکروب ها و باکتری های الاینده با سلول های مرده ترکیب می شوند و بر روی  هم باقی می مانند و باعث تخریب سلول های پوستی می شوند و این عمل می تواند باعث پیری زودرس و اکنه ها و تیرگی پوست شود. همچنین وجود باکتری ها می تواند عامل عفونت های پوستی و حساسیت شود. در شرایط حادتر نوع مواد ارایشی که بر روی برس قرار دارد باعث سایندگی و التهاب پوست می شود و بافت نرم پوست را از بین می برد و ان را تحریک پذیر می کند.
 

حذف آرایش و مواد آرایشی

اگر شما عادت دارید که بیشتر مواقع آرایش کنید باید خود را موظف کنید که در برخی از شرایط ضروری آرایش را به طور جدی کنار بگذارید و آن را پاک کنید  یکی از این شرایط به هنگام خواب است به خصوص خواب شبانه، رفتن به باشگاه و استخر نباید آرایشی روی پوست داشته باشید، که پوست را به شدت اسیب می زند. به هنگام شب پوست نیاز به تنفس دارد و به هنگام ورزش پوست دچار تعریق می شود و عرق بدن با مواد ارایشی واکنش انجام می دهد و نتیجه حاصل آکنه می شود.
 

تنظیم رژیم غذایی

بر خلاف آنچه که شما تصور می کنید، یک رژیم غذایی ضعیف و ناچیز لزوما باعث بروز آکنه نمی شود. با این حال، شواهد قابل توجهی در مورد این واقعیت وجود دارد که برخی از غذاها می توانند شرایط آکنه را بدتر کنند.غذاهایی وجود دارد که ممکن است شرایط پوستی را تشدید کند.

در حالی که ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه شما ثابت نشده است، بسیاری از متخصصین به بیماران خود توصیه می کنند که از غذاهای خاصی که دارای شاخص های گلایسمی(چربی بالا)هستند دوری کنند، زیرا می تواند منجر به افزایش سطح قند خون در بدن شود. پزشکان هنوز هم این موضوع را بررسی می کنند که آیا شکلات و مواد قندی باعث آکنه می شود، شکلات ممکن است باعث تولید انسولین شود که به دنبال ان منجر به تولید چربی شود. همانطور که می دانیم، افزایش چربی به این معنی است که منافذ شما ممکن است به راحتی مسدود شود.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت لافارر
سایت آنا

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها