خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز راجع به تربیت جنسی کودک

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز راجع به تربیت جنسی کودک

همه چیز راجع به تربیت جنسی کودک

یکی از چالش‌ ­های والدین در رفتار با کودکان نام‌ گذاری اندام های جنسی است. طیف وسیعی از والدین سؤالات بی‌ شماری در مورد نامیدن اعضای بدن کودکان دارند؛ سؤالاتی از قبیل اینکه «کودکان بیشتر در چه سنی علاقه به نام­ اندام های جنسی و عملکردهای بدنی نواحی تناسلی خود دارند؟»، «بهترین واژگان برای نامیدن نواحی تناسلی کودکان چیست؟» «آیا اصطلاحات عامیانه و مصطلح میان بزرگسالان به کودک گفته شود؟»


همه چیز راجع به تربیت جنسی کودک

تربیت جنسی چیست؟

در باور عموم با شنیدن این عبارت بخاطر وجود کلمه «جنسی» ممکن است بار منفی ایجاد شود و تصور کنید که منظور از تربیت جنسی فقط آموزش مسایل مربوط به روابط جنسی است. در حالی‌که با تربیت جنسی در اصل، شناخت اعضای بدن، اندام‌های جنسی، حریم خصوصی و مراقبت از بدن را به کودکان‌ ما یاد می‌دهیم.
 

از کدام سن تربیت جنسی را شروع کنیم؟

چه بپذیریم و چه نپذیریم دنیای کودکی ما با دنیای کودکی فرزندان‌ ما تفاوت زیادی دارد، زمانه‌ای که فرزند ما در آن رشد می‌کند عصر اطلاعات، تکنالوژی و سرعت و بچه‌ها متاسفانه خیلی زود وارد این دنیای پر رمز و راز و حتی احتمالا آلوده (در صورت نداشتن آگاهی) می‌شوند.

بنابراین تربیت جنسی باید از همان ابتدای کودکی، متناسب با سن کودک آغاز شود و آموزش‌ها و اطلاعات لازم در اختیار آن‌ها گذاشته شود. سپس این آموزش‌ها تا سنین بلوغ و نوجوانی ادامه پیدا کند. لازم است تبدیل کردن پوشک نوزاد در مکانی خصوصی و نه در جمع خانواده و دوستان انجام شود.

در واقع با این کار از همان ابتدا مفهوم اندام خصوصی را به کودک و دوستان و آشنایان نشان می‌دهیم. همان اندازه که نسبت به حریم خصوصی افراد بزرگ‌سال، حساسیت وجود دارد باید نسبت به حریم خصوسی کودکان نیز حساس باشیم.1

همه چیز راجع به تربیت جنسی کودک

اصول مهم در آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

 

با صراحت صحبت کنید

متخصصان معتقدند که بهتر است شما از همان آغاز آموزش اندام‌های خصوصی به فرزندتان، از اسامی واقعی و مناسب آن‌ها استفاده کنید. اگرچه ممکن است این کار برای شما عجیب بوده یا باعث خجالت شما شود اما صراحت شما باعث می‌شود که فرزندتان بتواند بدن خود را بهتر درک کند.

شما همچنین می‌توانید توضیح دهید که بدن آن‌ها، با بزرگ‌تر شدن تغییر خواهد کرد. به میزانی که با صراحت و اعتماد بیشتری با فرزندتان صحبت کنید این احساس را در وی ایجاد خواهید کرد که هنگام پیش آمدن سؤالات بیشتر، می‌تواند از شما کمک بگیرد.
 

هنگام آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان از صحبت‌های منفی بپرهیزید

همه ما دوست داریم که فرزندانمان به شیوه‌ای تربیت شوند که نسبت به بدن خود احساس خوبی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف لازم است که شما در صحبت‌ها و رفتارهایتان این مفهوم را به فرزند خود منتقل نمایید.

به همین خاطر بدون توجه به‌اندازه یا زیبایی اعضای بدن فرزندتان به‌خوبی راجع به آن‌ها صحبت کنید و در مورد نحوه کارکردشان به فرزندتان توضیح دهید. به خاطر داشته باشید که شما از اولین افرادی هستید که راجع به بدن کودک اظهارنظر می‌کند و مثبت یا منفی بودن نظرات شما در این زمینه تأثیر بسیاری در ذهنیت فرد راجع به خودش در طول زندگی خواهد گذاشت.
 

به حد کافی معلومات داشته باشید

کنجکاوی یکی از مهم‌ترین خصایص کودکان می‌باشد. هنگامی که شما آموزش راجع به اندام‌های خصوصی را برای آن‌ها شروع می‌کنید احتمالاً با انواع پرسش‌ها مواجه می‌شوید.

مهم‌ترین مسئله این است که شما بتوانید به تمام پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهید. برای رسیدن به چنین هدفی شما می‌بایست به حد کافی در این زمینه‌ها اطلاعات داشته باشید.

این مسئله باعث می‌شود که ارتباط فرزندان با شما در طول سال‌های آینده نیز حفظ‌ شده و در زمان‌هایی که احتیاج به دریافت اطلاعات دارند به‌راحتی بتوانند با شما صحبت کنند.
 

ساده کردن مسائل هنگام آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

در توضیح تمامی مسائل و به‌ویژه صحبت از اندام تناسلی به سطح رشد و درک ذهنی فرزندتان توجه داشته باشید‌. آن‌ها قادر به درک تمامی اطلاعات نیستند و حتی اگر توان درک کردن آن را داشته باشند، دلیلی ندارد زودتر از آنچه باید با برخی مسائل آشنا شوند.2
 

اهمیت آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

 

جلوگیری از دریافت اطلاعات غلط

هنگامی‌که شما به کنجکاوی‌های فرزندتان پاسخ ندهید او سؤالاتش را از دیگران و به‌ویژه هم سن و سال‌هایش می‌پرسد. در این شرایط احتمال دریافت پاسخ‌های غلط بالا می‌رود. درنتیجه بهتر است که فرزندتان این اطلاعات را از شما دریافت کند تا بتوانید با توجه به سن وی، میزان و شیوه مناسبی از پاسخگویی را در نظر داشته باشید.
 

امنیت کودک

هنگامی‌که کودکان نسبت به اندام‌های خصوصی خود آگاه بوده و بداند که چه کسانی اجازه دارند اندام خصوصی آن‌ها را ببینند تا حد زیادی از خطر سوءاستفاده جنسی در امان خواهند بود.2

همه چیز راجع به تربیت جنسی کودک

آموزش اندام های خصوصی

شما باید در حدود ۳ سالگی کودک در مورد اعضای بدن او با وی صحبت کنید و به کودک بیاموزید که اندام های خصوصی او کدام ها هستند و نام آن ها چیست. بهتر است نام اندام های خصوصی را به طور صحیح به آن ها یاد بدهید و از به کار بردن اسامی عجیب و غریب برای این اندام ها خودداری کنید. هم چنین قوانین مربوط به اندام های خصوصی را به این شکل برای آن ها توضیح دهید که:

۱. این ها اندام های خصوصی تو هستند و هیچ کس به جز بابا و مامان و دکتر در هنگام معاینه حق ندارد این اندام ها را ببیند یا لمس کند.

۲. تو هم اجازه نداری اندام های خصوصی دیگران را نگاه یا لمس کنی.

پس از این که قوانین اندام های خصوصی را آموزش دادید باید به کودک آموزش دهید که اگر روزی کسی بدون اجازه خواست اندام خصوصی آن ها را ببیند یا لمس کند آن ها باید خیلی جدی بگویند: نه! این اندام خصوصی من است و شما حق ندارید این کار را انجام دهید و اگر هم روزی کسی این قانون را شکست فقط باید هرچه سریع تر موضوع را به مامان و بابا اطلاع دهی و مطمئن باشی ما کمکت می کنیم.

کودکان معمولا وقتی چنین اتفاقی برایشان رخ می دهد بسیار می ترسند و اگر به درستی آموزش ندیده باشند خودشان را مقصر می دانند. این وظیفه والدین است که اولا کودک را تا حد امکان با افراد غریبه یا غیرقابل اعتماد تنها نگذارند و دوما رابطه خوبی با کودک داشته باشند تا در صورت بروز چنین اتفاقی کودک به آن ها اعتماد کرده و مساله را مطرح سازد.
 
والدین برای این که آموزش اندام های خصوصی به خوبی تثبیت شود باید نکات زیر را رعایت کنند:

۱. والدین باید خودشان به عنوان الگوی کودک اصول اندام های خصوصی را رعایت کنند و در خانه پوشش مناسبی داشته باشند به نحوی که اندام های خصوصی آنها کاملا پوشیده باشد.

۲. هنگامی که کودک را به حمام می برند حتما باید والدین لباس زیر خود را به تن داشته باشند و بعد از بیرون بردن کودک از حمام، خودشان استحمام کنند.هم چنین استحمام کودک از ۳ سالگی حتما باید توسط والد هم جنس کودک انجام شود.

۳. به کودک بیاموزید که هنگام تعویض لباس دیگران باید اتاق را ترک کند و خودش هم نباید در برابر دیگران برهنه شود و لباسش را عوض کند.3

پینوشتها
1.www.koodaknews.af
2.www.honarehzendegi.com
3.www.mashverak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها