خانه » همه » مذهبی » عزیز شدن نزد دیگران

دانلود کتاب های امتحان شده

عزیز شدن نزد دیگران


عزیز شدن نزد دیگران

۱۳۹۸/۰۴/۲۱


۱۸۹۴ بازدید

انسانی که میخواهد عزیز بشود،چه عملی باید انجام بدهد

پرسشگر گرامی ، خوشحالیم شما مخاطب ما هستید امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.
الف ) ایمان و عمل صالح
آنچه که انسان را در نزد دیگران عزیز و محبوب میکند می کند، ایمان به خدا و وعمل صالح ( بندگی ) خداست ، چنانچه در قرآن کریم می فرماید : « إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا» [ مریم / 96] همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند.
امام علی (علیه السلام) از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از معنای آیه (سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا) پرسید که چیست؟ ایشان فرمودند: محبت در قلوب مؤمنین و ملائکه مقربین، یا علی خداوند به مؤمنین سه چیز داده است: 1- مقت ( محبت ) 2- حلاوت 3- مهابت در قلوب صالحان [ترجمه المیزان، ج 14، ص: 159] ب ) چرا بندگی خدا موجب عزّت می شود .
1 . همه عزت دست خداست .
یک درصد عزّت دست غیر خدا نیست. چون خدا گفته: تمام عزّت دست من است. «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعا» (نساء/139)
2 . عزّت و ذلّت دست خداست .
« قُلِ اللّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُوتِى الْمُلْکَ مَن تَشاءُ وَ تَنزِ عُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْ ءٍ قَدیرٌ؛ [سوره آل عمران، آیه 26.]بگو: بار الها! اى مالک حکومت ها! به هر کس بخواهى، حکومت مى بخشى و از هر کس بخواهى حکومت را مى گیرى؛ هر کس را بخواهى عزّت مى دهى و هر کس را بخواهى ذلیل مى کنى، خوبى ها به دست توست؛ تو بر هر کارى توانایى.
3 . عزّت را فقط از خدا بجو .
« مَنْ کانَ یُریِدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً» [ فاطر / 10]کسی که خواهان عزت است ]بداند[عزت یکسره از آن خداست.
4 . حضرت على(علیه السلام) نیز فرموده است:« العزیز بغیر الله ذلیل. » [بحارالانوار، بیروت ، مؤسسة الوفاء، ج 75، ص 10]عزیزى که عزتش از غیر خدا باشد، ذلیل است.
5 . امام حسن عسکرى علیه السلام می فرماید : « ما تَرَکَ الْحَقَّ عَزیزٌ إِلاّ ذَلَّ وَ لا أَخَذَ بِهِ ذ لیلٌ إِلاّ عَزَّ » [بحار الأنوار، ج 78، ص 374، ح 24. ]هیچ عزیزی حق را ترک نکرد، مگر این که ذلیل شد و هیچ ذلیلی به حق عمل نکرد مگر این که عزیز شد.
ج ) تو صیه هایی جهت عزیز شدن
1- گناه خواری و ذلت به همراه می آورد. برای عزیز شدن نزد دیگران از معاصی، اجتناب کنید.
2- امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: اگر می خواهی عزیز شوی زبانت را نگهدار.
3- مال و مقام و زیبایی امور موقتی هستند که سبب بزرگی انسان نمی شوند. بزرگی به آن چیزی است که هرگز نتوان از انسان جدا کرد و آن شخصیت فرد است.
4- خدمت و احترام به والدین بسیار تأثیر گذار بوده وانسان را به مقامات والایی در دو دنیا می رساند.
5- تلاش و کوشش در راستای کسب درجات علمی همراه با تقوا باعث بزرگی انسان می شود.
6- داشتن تواضع در برابر دیگران، بر اساس روایات از عواملی است که سبب می شود خداوند انسان را در چشم دیگران بزرگ نماید.
7ـ زیبایى کلام: ما در سخن گفتن با دیگران دو وظیفه داریم؛ اول: سخنان خوب بگوییم و از سخنان زشت و خلاف ادب پرهیز کنیم. دوم: خوب و زیبا سخن گفتن: گاهى انسان سخنان خوبى دارد ولى آن ها را درست بیان نمى کند. چنانچه شاعر گوید: هر سخن جایى و هر نکته مکانى دارد. به همین جهت در روایات بسیار سفارش شده که قبل از سخن گفتن، کاملاً فکر کنید تا نسنجیده سخنى نگویید.
8ـ رعایت شئون اجتماعى مانند: پاکیزگى، وقار، احترام به بزرگترها، نظم و انضباط، وفاى به عهد، رازدارى، مهربانى و گذشت که میزان نفوذ انسان را در دیگران بالا مى برد.
9-پرهیز از شوخی های بیجا: یکى از آداب معاشرت، خنده رو بودن است، به شرطى که به جا باشد. اما در مواردى خنده رو بودن، سبب سوء استفاده افراد مى شود و آنان را در انجام وظایف خود سست مى کند و شخصیت انسان را زیر سؤال می برد.
10- اهل گذشت باشید.
11- رفتار صداقت آمیز داشته باشید.
12- از مشاجرات لفظی و جر و بحث کردن خودداری کنید.
13- ارتباط خود را با خداوند محکم کنید و با نماز و حتى بجاى آوردن نوافل و دعا پایگاه روحى خود را مستحکم تر سازید.
14-اگر گاهى به علت فعالیت هاى اجتماعى، دچار عدم موفقیت شدید و به اصطلاح کم آوردید، به هیچ وجه مأیوس نشوید و بدانید پیروزى های بزرگ در گرو کسب تجربه از این گونه پیشامدها است.
خلاصه کلام اینکه:
انسان باید تلاش کند در نزد خدای سبحان خودش را عزیز کند چرا که به دست آوردن قلوب اسانهایی که خودشان همه فانی هستند و روزی با این دنیا وداع می کنند چندان ارزشی ندارد. اگر کسی خالصانه وبا جدیت در راه اطاعت الهی و دوری از گناهان تلاش کند خداوند او را در نظر مردم بزرگ و عزیزمی نماید ، چراکه تمامی عزت ها به دست خدای رحمان است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها