خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » غذای غیر خانگی بر روی کودک چه تأثیری خواهد داشت؟

دانلود کتاب های امتحان شده

غذای غیر خانگی بر روی کودک چه تأثیری خواهد داشت؟

سؤال روز دویست و نود و سوم تولد

غذای غیر خانگی بر روی کودک چه تأثیری خواهد داشت؟

صرف غذا در بیرون از خانه می تواند تأثیرات زیادی بر سلامت کودک برجای بگذارد، اطلاعات بیشتر را در این مقاله بیابید.


غذای غیر خانگی بر روی کودک چه تأثیری خواهد داشت؟

کودکان و خانواده ها به دلایل زیادی جذب رستوران های فست فود می شوند. قیمت غذاهای آنها پایین است و نزدیک به مدارس و محله های پر رفت و آمد واقع شده اند. علاوه بر آن، غذاهای فست فودی در برنامه های تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان به شدت تبلیغ می شوند. تمایل به سفارش غذا از بیرون یا صرف غذا در بیرون از خانه زمانی زیاد می شود که هر دو والدین شاغل بوده و دیروقت، خسته و گرسنه به خانه بازمی گردند.
 
بنابراین زمانی که کودکان و نوجوانان به جای صرف غذای خانگی در بیرون غذا می خورند، چه اتفاقی برای رژیم غذایی آنها رخ می دهد؟ و این نوع رژیم غذایی چه تأثیری بر وزن و سلامت عمومی کودکان خواهد داشت؟ این سؤالات در برنامه ای مطالعاتی مطرح و نتیجه حاصل از آن به قرار زیر است:
 
در این مطالعه مشخص شد که کودکان و نوجوانان به طور مرتب از غذاهای فست فودی و غذاهای رستورانی استفاده می کنند و و این امر یعنی صرف غذا در خارج از خانه موجب بیشتر شدن قند، نمک و کالری دریافتی آنها می شود. در صورتی که کودکان به جای صرف غذای خانگی از غذاهای فست فودی استفاده کنند، کالری بیشتری مصرف می نمایند. صرف غذا در یک رستوران تمام سرویس، میزان کالری اضافی دریافتی کودکان و نوجوانان را به 160 می رساند.
 
صرف غذا در فست فود فروشی ها و رستوران های تمام سرویس منجر به مصرف نوشیدنی های قندی بیشتر و شیر کمتر می شود.
 
مصرف نوشابه با اضافه وزن و چاقی و همچنین افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع 2 در ارتباط است. غذاهایی که در فست فود فروشی ها و رستوران های تمام سرویس خورده می شوند با افزایش قند، سدیم، چربی کل و چربی اشباع شده مرتبط هستند که همگی اینها از جمله عوامل خطر ابتلاء به فشار خون بالا، اضافه وزن و چربی خون که از مؤلفه های سندرم متابولیک هستند به شمار می روند.
 
تنها یافته مثبت در مورد غذاهای غیر خانگی آن است که برای بعضی از کودکان صرف غذا در بیرون از خانه باعث افزایش مصرف پروتئین می شود.
 
قرار دادن غذای خانگی در کیف کودک برای ساعت نهار در مدرسه به جای اعتماد به بوفه مدرسه یا صرف غذا در فست فود فروشی های نزدیک مدرسه یکی از راه هایی است که والدین می توانند اطمینان یابند غذای مصرفی کودک از نمک، چربی و قند کمتری برخوردار خواهد بود.
 
کمی برنامه ریزی قبلی در آخر هفته، خرید هفتگی و پخت برخی وعده های غذایی از قبل، می تواند به خانواده ها کمک کند تا از مصرف مرتب غذا در بیرون از خانه جلوگیری شود. صرفه جویی در هزینه غذا نیز می تواند قابل توجه باشد. در صورتی که قصد داشته خود و فرزندانتان بیرون از خانه غذا  صرف کنید، سعی نمایید رستوران هایی را انتخاب کنید که با ارائه منو اطلاعات تغذیه را نیز در اختیار شما قرار می دهند. شیر را جایگزین آب و نوشابه کنید و مقدار غذای مصرفی را محدود سازید (حتی پیش از شروع به صرف غذا مقداری از آن را در کیسه فریزر بریزید). در صورتی که وعده غذایی خود را با دقت از بین گزینه های موجود در منو انتخاب کنید، می توانید غذا خوردن را به تجربه سالم تری تبدیل کنید و به فرزندان خود بیاموزید که به آنچه سفارش می دهند نیز توجه کنند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها