خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » فواید عینک آفتابی

دانلود کتاب های امتحان شده

فواید عینک آفتابی

فواید عینک آفتابی

قیمت یا مدل عینک آفتابی که اغلب به هنگام خرید این عینک ، بیش از هر چیز دیگری مورد توجه خریداران است، نمی‌تواند از چشم‌ها در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کند.تحقیقات نشان می‌دهد 40 درصد افراد به هنگام خرید عینک آفتابی، به قابلیت آن در محافظت از چشم چندان توجه نمی‌کنند.با ما همراه باشید.


فواید عینک آفتابی

از اصلی‌ترین فواید عینک آفتابی باید به سلامت چشم‌ها اشاره کرد. روزهای گرم تابستان که از راه می‌رسد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از عینک آفتابی استفاده کنند. اشعه‌هایی که در نور خورشید وجود دارند، ممکن است باعث آسیب رسیدن به چشم شود.

شما در کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت متوجه آسیب‌های نور خورشید خواهید شد. آسیب‌هایی که به چشم وارد می‌شود، منجر به پیدایش بیماری‌های خطرناکی در بدن انسان می‌شود. دو اشعه  UVA و UVB  نام دو اشعه مضر هستند که از دل اشعه فرابنفش خورشید بیرون می‌آیند.

از فواید عینک دودی این است که مانند سپری در برابر حملات اشعه نور خورشید از چشمان شما محافظت می‌کند. در این مقاله شما با ۱۰ فایده‌ استفاده از عینک آفتابی آشنا خواهید شد.

وقتی عینک آفتابی زنانه یا مردانه فقط شیشه‌های تیره و رنگی داشته باشد، نمی‌تواند از رسیدن پرتوهای مضر فرابنفش به چشم جلوگیری کند. این امر سبب می‌شود مردمک چشم زیر نور خورشید تا قطر ۵ تا ۶ میلی‌متری گشاد شود.

مشکلش چیست؟ اینکه گشادی مردمک چشم زیر نور خورشید باید حداکثر نیم میلی‌متر باشد تا بتواند از ورود نور جلوگیری کند. اما وقتی شیشه رنگی است و ضد یو وی نیست، چشم دچار اشتباه می‌شود و مردمک را بیشتر باز می‌کند. در نتیجه همه نور خورشید با همه‌ی اشعه‌های مضرش وارد چشم می‌شود و مشکلاتی همانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، برف‌کوری (آفتاب‌سوختگی قرنیه)، پینگوکولا و آسیب دایمی شبکیه را پدید می‌آورد.

عینک آفتابی از خشکی چشم پیشگیری می‌کند

بعضی افراد، دائماً از خشکی پوست و چشم خود گلایه می‌کنند. افرادی هستند که به سندرم خشکی چشم مبتلا هستند. وجود گردوغبار، آب‌وهوای خشک و وزش باد مشکل این افراد را پیچیده‌تر می‌کند.

یکی از فواید عینک دودی این است که از چشمان در برابر گردوغبار محافظت می‌کند. با کمک عینک آفتابی می‌توان از بروز خشکی چشم و مشکلات وابسته به آن جلوگیری کرد.

استفاده از عینک آفتابی اصل حتی در زمستان هم ضرورت دارد. شاید تصور کنید وقتی آفتاب تیز تابستان نیست دیگر چرا باید عینک دودی بزنیم؟ پاسخمان این است که در روزهای سرد زمستانی نشانه‌های خشکی چشم عود می‌کنند. بنابراین با استفاده از عینک آفتابی می‌توانید از سوزش، قرمزی و خارش چشم‌های خود پیشگیری کنید.

از فواید عینک آفتابی ، رانندگی ایمن‌تر است

گاهی اوقات مجبور می‌شوید در نور شدید آفتاب رانندگی کنید. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که سایه گیر بالای سرتان خراب است و انگار خورشید تصمیم گرفته است مستقیم در چشمان شما بتابد.

تابش نور آفتاب به چشم‌ها موقع رانندگی، باعث کاهش دید راننده می‌شود و خطر تصادف را افزایش می‌دهد. یک فایده عینک دودی این است که با کمک عینک آفتابی می‌توانید راه را واضح‌تر ببینید و بهتر رانندگی کنید.

عینک دودی برای فصول و محیط‌های مختلف مناسب است

ربطی به تابستان و زمستان ندارد؛ از فواید عینک آفتابی این است که آن را در هر فصلی می‌توانید به چشم بزنید.

به‌علاوه می‌توانید عینک آفتابی را در محیط‌هایی مانند کنار دریا، استخر و فضاهای باز استفاده کنید. این نشان می‌دهد که برای استفاده از عینک آفتابی محدودیتی وجود ندارد.

عینک دودی از کشیدگی و کوچک شدن چشم‌ها جلوگیری می‌کند

اگر در یک روز آفتابی به بیرون بروید، مجبور می‌شوید چشم‌های خود را کوچک کنید و آن‌ها را بکشید تا محیط اطرافتان را بهتر ببینید. این کار باعث پیدایش چین‌وچروک در پوست شما خواهد شد.

به‌علاوه کوچک و بزرگ کردن چشم موجب خستگی چشم‌های شما خواهد شد. یکی از فواید عینک آفتابی این است که دیدی واضح برایتان مهیا می‌کند.
عینک آفتابی از خشکی چشم پیشگیری می‌کند.

بعضی افراد، دائماً از خشکی پوست و چشم خود گلایه می‌کنند. افرادی هستند که به سندرم خشکی چشم مبتلا هستند. وجود گردوغبار، آب‌وهوای خشک و وزش باد مشکل این افراد را پیچیده‌تر می‌کند.

یکی از فواید عینک دودی این است که از چشمان در برابر گردوغبار محافظت می‌کند. با کمک عینک آفتابی می‌توان از بروز خشکی چشم و مشکلات وابسته به آن جلوگیری کرد.

استفاده از عینک آفتابی اصل حتی در زمستان هم ضرورت دارد. شاید تصور کنید وقتی آفتاب تیز تابستان نیست دیگر چرا باید عینک دودی بزنیم؟ پاسخمان این است که در روزهای سرد زمستانی نشانه‌های خشکی چشم عود می‌کنند. بنابراین با استفاده از عینک آفتابی می‌توانید از سوزش، قرمزی و خارش چشم‌های خود پیشگیری کنید.1

کاهش عارضه جت لگ (Jet Lag)

کسانی که با هواپیما مسافرت می کنند، ممکن است دچار عارضه Jet Lag شوند.
 
برخی محققان پیشنهاد می کنند زدن عینک آفتابی به چشم ها در طی پرواز با هواپیما، از این عارضه جلوگیری می کند.
 
عینک آفتابی تماس چشم ها با اشعه درخشان ماورای بنفش را در طی سفر کم می کند، لذا به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک کرده و شما روز بعد از سفر،  کمتر دچار عارضه Jet Lag خواهید شد.

محافظت از چشم ها در برابر خار و خاشاک

استفاده از عینک ایمنی در بسیاری از مشاغل ضروری است. به همین ترتیب، عینک آفتابی هم نقش مشابهی دارد، زیرا از چشم ها در برابر خاروخاشاک محیط کار محافظت می کند و همچنین باعث دید مناسب می شود.
 
بسیاری از کارگران ساختمانی موقع کار در فضای آزاد عینک آفتابی ایمنی می زنند و بسیاری از ورزشکاران معتقدند عینک آفتابی نه تنها از چشم های آن ها در برابر نور آفتاب محافظت می کند، بلکه جلوی آسیب ناشی از ضربات را می گیرد.
 

عینک آفتابی حس خوبی به شما می دهد.

در حالیکه این فایده عینک آفتابی ملموس نیست، می تواند مهم ترین عامل برای خرید عینک آفتابی در برخی افراد باشد.
 
عینک آفتابی باعث می شود برخی افراد احساس خوش تیپی کنند. ولی باید گفت این از فواید واقعی عینک آفتابی برای سلامتی نیست، زیرا زیاده روی در این کار باعث می شود فرد از هدف اصلی خود که همان محافظت چشم ها در برابر نور آفتاب و سایر عوامل مضر است، دور شود و عینکی را بخرد که فقط ظاهر خوبی داشته باشد و به عملکرد صحیح آن دقت نکند.
 
پس عینک آفتابی برای خوش تیپی نیست و بایستی آن را از مراکز معتبر فروش تهیه کنید تا قلابی نباشد و از چشم های شما به خوبی محافظت کند.

توصیه‌هایی برای استفاده و خرید عینک آفتابی‌

حتی در روزهای ابری و در فصل زمستان هم برای محافظت از چشم‌ها از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. از آنجا که برف 80 درصد اشعه ماورای بنفش را منعکس می کند و زمین و آب فقط 10 درصد آن را منعکس می‌کنند، می توان دریافت که اهمیت استفاده از عینک آفتابی در زمستان کمتر از فصل تابستان نیست.
 
از عینک‌ آفتابی استفاده کنید که 99 تا 100 اشعه های ماورای بنفش نوع A و B را جذب کند و به میزان 75 تا 90 درصد از شدت نور مرئی بکاهد.

در عدسی عینک‌های آفتابی ارزان قیمت، ماده‌ای به نام (Triace tate) است که فقط 40 درصد ازUV را جذب می‌کند، لذا برای چشم ها بسیار مضر هستند.
عینک آفتابی نباید باعث تغییر ماهیت نور و تصاویر شود.

دقت کنید رنگ هر دو شیشه عینک آفتابی کاملا یکسان بوده و فاقد موج و عیب و نقص باشند.

از عینک‌های آفتابی با شیشه دودی (خاکستری) استفاده کنید، چون بدون این‌ که رنگ اجسام را تغییر دهد، از شدت نور می‌کاهد.
 
عدسی‌های عینک آفتابی، شیشه‌ای یا پلاستیکی هستند. عدسی‌های پلاستیکی سبک‌ترند و بر اثر ضربه خرد نمی‌شوند. اما در مقابل، عدسی‌های شیشه‌ای وضوح بیشتری دارند، کمتر خش می‌افتند و گران‌تر هم هستند.
 
لازم نیست عینک آفتابی آنقدر تیره باشد که چشمان شما از پشت آن دیده نشود. چنین عینک‌هایی دید شما را کم می‌کنند.

میزان محافظت عدسی عینک از چشم ها در مقابل اشعه فرابنفش خورشید با دستگاهی به نام UV متر سنجیده می شود. اگر در خصوص میزان محافظت عدسی عینک شک دارید، راه ساده‌ای برای امتحان کردن این موضوع وجود دارد: یک عینک فتوکرومیک را بردارید و عدسی عینک آفتابی را جلوی آن در مقابل نور خورشید بگیرید. اگر عدسی عینک آفتابی استاندارد باشد، اشعه فرابنفش خورشید را جذب می‌کند و در نتیجه، عینک فتوکرومیک تغییر رنگ نمی‌دهد.
 
عدسی‌های غیراستاندارد معمولا سطح ناهموار و غیر یکنواختی دارند. برای اطمینان از عدم وجود انحراف در عدسی می‌توانید عینک را به چشم بزنید و به یک سطح منظم مثل لبه میز یا خطوط بین کاشی‌ها نگاه کنید و در همین حال سرتان را به بالا و پایین و چپ و راست حرکت دهید. اگر عدسی استاندارد باشد، این خطوط با حرکت چشم شما همچنان صاف باقی می‌مانند و در غیر این صورت، کج و معوج می‌شوند.3

پی نوشت:
1.www.lunato.net
2.www.article.tebyan.net
3.www.beytoote.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها