خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » فواید کاسنی برای سلامتی

دانلود کتاب های امتحان شده

فواید کاسنی برای سلامتی

فواید کاسنی برای سلامتی

کاسنی یک گیاه علفی است که تا ارتفاع یک متر رشد می کند و کاهش مشکلات قلب، جلوگیری از سرطان، رفع خارش، بهبود کم خونی، دفع انگل و دفع سموم کبدی تنها چند نمونه از خواص کاسنی است.


فواید کاسنی برای سلامتی

گیاه کاسنی علفی است سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید که از جمله آن‌ها می‌توان به ویتامین C، ویتامین E، اسید فولیک، آهن و زینک اشاره کرد. خواص کاسنی به‌قدری زیاد است که از آن به عنوان گیاه جادویی یاد می‌کنند. کمک به کاهش وزن، جلوگیری از بیماری های گوارشی، غلبه بر اضطراب و کاهش خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی از فواید کاسنی هستند. در این مقاله شما را با خواص کاسنی این گیاه درمانی آشنا خواهیم کرد.

کاسنی چیست؟

کاسنی یک گیاه مدیترانه‌ای است که از آن برای تهیه‌ی انواع سالادها و درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. کاسنی در شرایط مختلف به‌خوبی رشد می‌کند و در اروپا معمولا در کنار جاده‌ها می‌روید. با اینکه کاسنی بومی اروپاست، ولی امروزه در بسیاری از نقاط جهان ازجمله آمریکا به‌ وفور یافت می‌شود. برگ‌ها، جوانه‌ها و ریشه‌‌ی کاسنی فواید بسیاری دارند و در بسیاری از فرهنگ‌ها، از برگ‌ کاسنی مانند اسفناج استفاده می‌کنند. می‌توان با پودرکردن ریشه‌ کاسنی از آن به‌عنوان جایگزینی برای قهوه استفاده کرد. صدها سال است که از کاسنی به‌عنوان یک درمان گیاهی برای بیماری‌های مختلف استفاده شده و این کاربردها تا امروز نیز ادامه یافته است.

ارزش غذایی کاسنی

کاسنی منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از جمله‌ی آنها می‌توان به روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن، اسید فولیک و پتاسیم اشاره کرد. همچنین ویتامین‌ A، ویتامین B6، ویتامین سی، ویتامین E و ویتامین K نیز در کاسنی یافت می‌شوند. فواید کاسنی برای بدن از همین مواد مغذی موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

در متن زیر بهترین فواید سلامتی کاسنی آورده شده است که شامل:

کمک به گوارش

یکی از فواید کاسنی کمک به گوارش است. زیرا حاوی «اینولین» بوده که یک پری بیوتیک قوی است. پری بیوتیک‌ها دسته‌ای از باکتری‌های مفید برای بدن هستند. از اینولین برای مبارزه با برخی ناراحتی‌ها و مشکلات روده و گوارش مانند ریفلاکس معده، سوء‌ِهاضمه و سوزش معده استفاده می‌شود. زیرا اینولین میزان اسید را در دستگاه‌های بدن کاهش می‌دهد.

کمک به سلامت قلب

اینولین تنها برای دستگاه گوارش مفید نیست، بلکه براساس تحقیقات، اینولین می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش بدهد. این کلسترول یکی از عوامل اصلی بروز تصلب شرایین و فشار خون بالا است. زیرا با اتصال به سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها، مانع از جریان طبیعی خون می‌شود. این کلسترول خطر بروز سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که مسیر شیمیایی‌ای که اینولین با آن باعث کاهش کلسترول LDL می‌شود، تنها در صورتی فعال می‌شود که فرد کربوهیدرات بسیار زیادی مصرف بکند. بنابراین این خاصیت اینولین دامنه‌ی کاربرد کوچک‌تری دارد. با این حال هنوز هم تحقیقات بیشتری در جریان است تا مشخص بشود کاسنی از چه راه‌های دیگری می‌تواند به سلامت قلب کمک بکند.

کاسنی سرشار از فِنُل‌های گیاهی است که خاصیت ضدلختگی و ضدآریتمی در بدن دارند. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و براساس مطالعات مصرف قهوه‌ و دمنوش کاسنی به‌جای قهوه‌های معمولی می‌تواند به‌طور چشمگیری به تعادل خون و پلاسما در بدن کمک بکند و درنتیجه خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی را کاهش بدهد.

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان یکی دیگر از خواص کاسنی است. مصرف عصاره‌ی کاسنی می‌تواند از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری بکند. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که این امر به‌خاطر وجود فروکتان‌ها در کاسنی است که خاصیت ضدتوموری و آنتی اکسیدانی دارند. پلی فنول ها و فیتوکمیکال‌های (یا همان مواد شیمیایی گیاهی، ترکیبات شیمیایی‌ای هستند که به‌طور طبیعی در گیاهان ساخته می‌شوند و بیشتر اثرات پزشکی دارند تا تغذیه‌ای) موجود در کاسنی تأثیر مثبتی در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند سرطان پستان و سرطان روده‌ بزرگ دارد.

کاهش دردهای ناشی از التهاب مفصل

از کاسنی به‌طور سنتی به‌عنوان درمانی برای التهاب مفاصل استفاده می‌شده است. مطالعات نیز نشان می‌دهند که کاسنی خاصیت ضد التهابی دارد و درنتیجه می‌تواند باعث کاهش درد بیماری‌هایی مانند التهاب مفصل بشود. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت ۷۰٪ مبتلایان به آرتروز در اثر درمان با کاسنی، بهبود قابل توجهی را در شدت دردشان گزارش کردند. از کاسنی می‌توان به‌عنوان یکی از مواد ضد التهاب عمومی برای دردها، درد عضلات و مفاصل استفاده کرد.1

کاسنی برای کمک به کاهش وزن

اولیگوفروفوتوز و اینولین به وفور در کاسنی یافت می شوند.این دو جز در مدیریت وزن بسیار خوب هستند، آن ها گرلین را تنظیم می کنند، یک آمینو اسید که مسئول اشتها است.این کنترل گرها، از خوردن غذا کم کرده و احساس رضایت و سیری را ترویج می کنند.

کاسنی اضطراب را کاهش می دهد

کاسنی، استرس را به خاطر خواص آرامش بخشش تسکین می دهد. ریشه این گیاه می تواند برای ایجاد خواب مورد استفاده قرار گیرد.

یک مسکن طبیعی ایمن تر از مواد شیمیایی است.کاهش استرس و اضطراب به کاهش شانس داشتن مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی، عدم تعادل هورمونی، بی خوابی، پیری زودرس و اختلالات شناختی کمک می کند.

کاسنی درمان التهاب و ورم چشم

برای درمان التهاب و ورم چشم برگ های کاسنی را له می کنند و از آن به عنوان پماد برای چشم استفاده می کنند. اگر می خواهید از فواید کاسنی برای اعصاب، چشم و سیستم عضلانی بهره مند شوید بهتر است آب کاسنی را با هویج، کرفس و جعفری مخلوط نمایید و مصرف کنید.

کاسنی برای رفع خارش

اگر دچار خارش بدن هستید بهتر است آب کاسنی را به محل خارش بمالید تا خارشتان رفع گردد.

. کاسنی سرشار از ویتامین ث

برگ کاسنی حاوی ویتامین c است سبب حفظ جوانی خواهد شد.

کاسنی برای مقابله با یبوست

کاسنی دارای خاصیت طبیعی رونده است و می تواند با یبوست حاد مقابله نماید.

کاسنی برای بهبود کم خونی

مصرف آب کاسنی همراه با کرفس و جعفری برای بهبود کم خونی مفید است و خاصیت تقویت کنندگی دارد.

ریشه کاسنی برای درمان برونشیت

برای درمان برونشیت حاد پودر ریشه خشک کاسنی را همراه با عسل مصرف نمایید.2

کاسنی و خواص معجزه آسا برای پوست

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها “کبد” است. بنابراین باید کبد را تصفیه و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد. وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود.کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.

بهره گیری از عرق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است.روزی 3 لیوان مخلوط عرق و شاهتره (2به1) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

فواید کاسنی در بارداری

یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند ، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است. یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است. عرق کاسنی با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.

وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد.کاسنی و مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

یکی از مواد طبیعی که می تواند در کاهش و کنترل فشار خون بارداری نقش ارزنده ای ایفا نماید ، عرق کاسنی می باشد. عرق کاسنی با تصفیه خون و کبد و پاک سازی بدن از سمومات و نیز به دلیل طبیعت نسبتا سردی که دارد می تواند کمک موثری در کنترل و کاهش فشار خون بارداری باشد.

ایمنی در برابر بیماری های عفونی از خواص عرق کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با تقویت مثانه و کلیه ها و پاک کردن آن ها از سنگ و خارج کردن سموم از بدن و نیز با پاک کردن مجاری ادراری نقش ارزنده ای در جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری دارد.3

پی نوشت:
1.
2.
3.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها