خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » قارچ پوستی در کودکان،علائم و نشانه های آن

دانلود کتاب های امتحان شده

قارچ پوستی در کودکان،علائم و نشانه های آن

قارچ پوستی در کودکان،علائم و نشانه های آن

قارچ پوستی، درماتوفیتوز یا گاهی کرم حلقه‌ای نیز نامیده می‌شود، اما هیچ ربطی به کرم ندارد، بلکه یک عفونت قارچی مسری پوست است. این عارضه می‌تواند همراه با خارش باشد و ظاهر ناخوشایندی داشته باشد، اما دردناک یا خطرناک نیست.


قارچ پوستی در کودکان،علائم و نشانه های آن

عفونت قارچی در نوزاد چیست؟

قارچ ها نوعی انگل هستند که در بدن موجودات زنده دیگر رشد می کنند. انواع خاصی از قارچ ها وجود دارد که تمایل بیشتری برای زندگی بر روی پوست انسان، به ویژه نوزادان از خود نشان داده و باعث بروز عفونت های قارچی بر روی پوست بدن می شوند.

جالب است بدانید که یک نوع از عفونت های قارچی شایع، بروز مشکل کچلی در انسان است. در ادامه این مقاله، به برخی از رایج ترین عفونت های قارچی که بر روی پوست بدن نوزادان دیده می شوند، اشاره شده است، که عبارتند از:
 

• عفونت های قارچی ظاهر شده در ناحیه پوست سر نوزادان

این نوع عفونت قارچی در پوست سر نوزادان دیده می شود. چالب است بدانید که عفونت های ناحیه پوست سر فقط بر روی این منطقه از بدن نوزادان تاثیرگذار هستند.
 

• عفونت های قارچی ظاهر شده در قسمت های مختلف بدن نوزادان

این نوع عفونت های قارچی بر روی پوست بخش های مختلف بدن نوزادان دیده می شوند.
 

• عفونت قارچی ظاهر شده بر روی ناخن های نوزادان

این نوع عفونت های قارچی بیشتر بر روی ناخن-های پای ورزشکاران دیده می شود. اما، به خاطر داشته باشید که عفونت قارچی ناخن در بدن نوزادان هم به صورت بسیار نادری ظاهر می شود.1
 

عوامل ایجاد قارچ پوستی در کودک

احتمال دارد که کودکتان از طریق تماس با یک فرد آلوده یا حیوان خانگی آلوده، به قارچ پوستی مبتلا شده باشد. قارچ همچنین می‌تواند از طریق حوله، برس مو، شانه، کلاه و دیگر لباس‌های آلوده منتقل شود.

همچنین اگر کودکتان دیگر راه افتاده یا راه می‌رود، قارچ ممکن است از طریق راه رفتن با پای برهنه در اتاق رختکن یا استخر آلوده به پایش منتقل شده باشد.

کارشناسان معتقدند که ابتلا به قارچ پوستی تا حدی زمینهٔ ژنتیکی دارد. همچنین به نظر می‌رسد تعریق بیش از حد باعث افزایش احتمال ابتلا به آن می‌شود، زیرا این عارضه در محیط مرطوب بهتر رشد می‌کند.2
 

نشانه های وجود عفونت قارچی بر روی پوست بدن نوزادان

در صورت مبتلا شدن نوزادتان به عفونت قارچی، علائم خاصی بر روی پوست بدن او دیده خواهد شد. البته، بدن نوزادان مختلف ممکن است علائم متفاوتی را در هنگام مبتلا شدن به عفونت قارچی از خود بروز دهند. اما در ادامه این مقاله، به چند نمونه از علائم شایعی که نوزادان در هنگام مبتلا شدن به عفونت های قارچی از خود بروز می دهند، اشاره کرده ایم. این نشانه-ها عبارتند از:

• جدا شدن تکه های مدور از پوست بدن نوزادان به صورت پوسته پوسته، که با ایجاد شدن خطوط قرمز بر روی پوست بدن همراه است

• بروز حالت خارش شدید در پوست بدن نوزادان

• آسیب دیدن پوست های آلوده به عفونت های قارچی که با تراوش عفونت نیز همراه است

• ریزش موی سر نوزادان در یک و یا چند نقطه، به صورت تکه های مجزا از هم و شکسته شدن موهای سر نوزادان مبتلا به عفونت های قارچی

• ایجاد شدن لکه های سیاه بر روی پوست سر نوزادان که در نگاه اول به وضوح دیده می شود

• فلس دار شدن پوست سر نوزادان مبتلا به عفونت های قارچی

• ضعیف شدن پوست بدن و مبتلا شدن به انواع بیماری های پوستی

• ضخیم شدن و تغییر رنگ دادن ناخن های کودکان مبتلا به بیماری عفونت قارچی

• توسعه یافتن مشکل ترک خوردن پوست در قسمت های مختلف بدن کودکان مبتلا به عفونت های قارچی

• بروز زخم در نواحی آلوده به عفونت قارچی.1
 

تشخیص قارچ پوستی در کودک

برای هر راش غیرعادی روی پوست کودکتان، ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. پزشک احتمالاً می تواند با نگاه کردن به پوست بدن یا پوست سر کودک، قارچ پوستی را تشخیص دهد. او همچنین ممکن است زیر یک نور ویژه به ناحیهٔ تحریک شده نگاه کند یا در فرایندی بدون درد، مقداری از پوست کودک را بتراشد تا آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند.3
 

پیشگیری از قارچ پوستی در کودک

جهت پیشگیری از گسترش قارچ پوستی در کودکان رعایت مسائل بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) بهداشت مناسب را به عنوان مهم ترین اقدام پیشگیرانه برای چنین مشکلاتی توصیه می کند.

از این رو، لازم است پوست کودک تان را تمیز و خشک نگه دارید، مرتبا موهای اش را با شامپو بشویید، و از استفاده ی مشترک از وسایل بهداشتی شخصی توسط کودک تان جلوگیری کنید.3
 

عوارض قارچ پوستی در کودک

کودک ممکن است با خراشیدن پوستش یک عفونت باکتریایی بگیرد، بنابراین بهتر است که ناخن‌هایش را کوتاه نگه دارید و کاملاً مراقب بهداشت او باشید.

اگر متوجه شدید که پوستش را خراشیده است، می‌توانید وقتی می‌خوابد به دست‌هایش دستکش‌های کوچک یا جوراب بپوشانید. اگر بعد از گذشت حدود یک هفته از درمان، ظاهر راش خیلی بهتر نشده است، دوباره با پزشک کودکتان صحبت کنید.

در این مورد که آیا باید کودکتان را در خانه نگه دارید و به مهدکودک نفرستید هم بهتر است از مربی و مدیر مهدکودک بپرسید که سیاست آنها در مورد کودکان مبتلا به قارچ پوستی چیست.

هنگامی که کودک شما شروع به درمان کرده است، نباید مشکلی برای رفتن به مهد داشته باشد، اما شاید برای احتیاط تا آن زمان، ممکن است از شما بخواهند که او را در خانه نگه دارید.2
 

روش های درمان عفونت های قارچی ایجاد شده بر روی پوست بدن نوزادان

از آنجایی که عفونت های قارچی بر روی لایه خارجی از پوست بدن نوزاد رشد می کنند، به همین دلیل پزشکان متخصص اطفال می توانند آن ها را به راحتی و با استفاده از یک پماد ضد قارچ درمان کنند.

در ادامه این مقاله، برخی از روش های درمانی موثر که بر اساس منطقه پوستی مبتلا به عفونت قارچی، توسط پزشکان متخصص اطفال و یا پزشکان متخصص پوست و مو ارائه می شود، معرفی شده است. این موارد عبارتند از:
 

1. استفاده از کرم ضد قارچ برای درمان عفونت های قارچی ایجاد شده در قسمت های مختلف بدن نوزادان

معمولا پزشکان متخصص اطفال برای درمان عفونت های قارچی که بر روی پوست بدن و یا چهره کودک شما به وجود آمده است، کرم ضد قارچ را تجویز می کنند. علاوه بر این روش درمانی، پزشکان متخصص اطفال در چنین شرایطی به شما توصیه می کنند که حتما لباس نوزادتان باید گشاد بوده و جنس آن از پنبه خالص باشد.

همچنین، شما باید به عنوان والدین یک نوزاد مبتلا به عفونت های قارچی از خاراندن زیاد منطقه آلوده توسط کودک خود جلوگیری کنید، چون خاراندن بیش از حد ممکن است عفونت را به سایر نقاط پوست بدن فرزندتان هم گسترش دهد.
 

2. روش درمانی برای عفونت های قارچی ایجاد شده بر روی پوست سر نوزادان

به یاد داشته باشید که اگر یک نوع از عفونت های قارچی، پوست سر کودک شما را تحت تاثیر خود قرار داده باشد، دکتر متخصص اطفال ممکن است داروهای ضد قارچ خوراکی را برای درمان مشکل او تجویز کند.

در چنین شرایطی، به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید سر نوزاد خود را با کلاه بپوشانید، بلکه باید سعی کنید تا منطقه آسیب دیده از پوست بدن فرزندتان را به طور مستقیم در هوای آزاد قرار دهید، طوری که همیشه خشک بماند. در صورت امکان هم از خاراندن زیاد پوست سر توسط خود کودک جلوگیری کنید.
 

3. درمان عفونت های قارچی ایجاد شده در نزدیکی مناطق زیر پوشک نوزادان

معمولا، پزشکان متخصص اطفال برای درمان عفونت های قارچی در مناطق زیر پوشک، استفاده از آرد ذرت را به منظور خشک نگه داشتن پوست آسیب دیده توصیه می کنند. در چنین شرایطی، بهتر است مادران پوشک مرطوب کودک خود را زود به زود عوض کنند.

همچنین، یادتان باشد که پاک کردن ادرار و یا مدفوع باقی مانده بر روی پوست این قسمت را باید با کرم های خنک کننده و به کمک پنبه پاک نمود.

البته، در برخی موارد که پوست این ناحیه زیاد کثیف است، برای تمیز کردن مدفوع می توان پوست نوزاد خود را با صابون ملایم و آب گرم شستشو داد.

اما، به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که از شستن بیش از حد منطقه آسیب دیده اجتناب نمایید، چون ممکن است این کار شما التهاب ایجاد شده بر روی پوست بدن فرزندتان را تشدید کرده و وضعیت پوست او را خراب تر از قبل کند.1
 

مراقبت های پس از درمان

کمک به جلوگیری از تعریق بیش از حد (برای مثال لباس بیش از حد لازم را به کودک نپوشانید).

هنگام راه رفتن کودک در فضای رختکن یا محوطه ی استخر صندل پای او کنید.

اجازه ندهید تا دیگران (مانند خواهر و برادر) از حوله، برس های مو، بالش، لباس یا وسایل مشابه کودکبه طور اشتراکی استفاده کنند.

اگر سایر اعضای خانواده علائم ابتلا به عفونت قارچی پوست را نشان دادند، بلافاصله درمان را شروع کنید.

بررسی کنید که مکان های عمومی مانند رختکن در مهد کودک تمیز نگهداشته می شوند.3

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.madarsho.com
3.www.saednews.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها