خانه » عربی » قبه الصخره یا مکان معراج پیامبر(ص)

دانلود کتاب های امتحان شده

قبه الصخره یا مکان معراج پیامبر(ص)

جواب اجمالی :
گرچه احترام این مسجد پیوندی وثیق با بنی‌اسرائیل و ادیانی چون صابئیت، یهودیت و مسیحیت دارد، اما در سال‌‌های نخست ظهور اسلام، محل معراج پیامبر(ص) و مورد احترام مسلمانان است.
جایگاه شروع معراج پیامبر در قبه الصخره ( سنگ صخره و بزرگ ) در مسجد الاقصی در قدس شریف در کشور فلسطین است .
است در باره سوراخ یا حفره‌ی آن نمی توان قضاوت کرد و در این خصوص که معراج از کدام نقطه شروع شده چیزی در منابع معتبر مطرح نشده .
توضیح بیشتر :
17 رمضان سالگرد معراج پیامبر اکرم(ص) است. یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اعظم(ص) که به تصریح قرآن کریم در سایه عبودیت آن حضرت رخ داده، «معراج» است. عروجی که در آن محمد (ع) خاک را در نوردید و فاتح افلاک شد.
بحث معراج پیامبر از مکه به مسجد الاقصی و از آنجا به آسمان ( آسمان هفتم ) از مسلمات قرآنی و تفسیری و روایی و تاریخی مسلمانان است .
اما در باره کیفیت و کمیت و چگونگی آن در منابع اختلاف وجود دارد .
آیات سُبْحَانَ الَّذِی« أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى» الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا سوره اسرا 1
پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست.
و آیات عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى، ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى، وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى، ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى، فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى، مَا کذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى، أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یرَى، وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى، عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى، عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى، إِذْ یغْشَى السِّدْرَةَ مَا یغْشَى، مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى، لَقَدْ رَأَى مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْکبْرَى در سوره نجم
او را (جبرئیل) همان (فرشته) بسیار توانا (به وحى خدا) علم آموخته است. همان ملک مقتدرى که به خلقت کامل (و صورت ملکوتى بر رسول) جلوه کرد.و آن رسول در افق اعلا (ى کمال و مشرق انسانیت) بود.آن گاه نزدیک آمد و بر او (به وحى حق) نازل گردید.(بدان نزدیکى که) با او به قدر دو کمان یا نزدیکتر از آن شد. پس (خدا) به بنده خود وحى فرمود آنچه که هیچ کس درک آن نتواند کرد.آنچه (در غیب عالم) دید دلش هم به حقیقت یافت و کذب و خیال نپنداشت.آیا (شما کافران) با رسول بر آنچه (در شب معراج) به چشم مشاهده کرد ستیزه مى‌کنید؟ و یک بار دیگر هم او را (یعنى جبرئیل را) رسول مشاهده کرد. (در نزد (مقام) سدرة المنتهى (که آن درختى است در سمت راست عرش که منتهاى سیر عقلى فرشتگان و ارواح مؤمنان تا آنجاست و بر مقام بالاتر آگاه نیستند).بهشتى که مسکن متقیان است در همان جایگاه سدره است. چون سدره را مى‌پوشاند (از نور عظمت حق) آنچه که احدى از آن آگه نیست.چشم (محمّد صلى اللَّه علیه و آله و سلم از حقایق آن عالم) آنچه را باید بنگرد بى‌هیچ کم و بیش مشاهده کرد.آنجا از بزرگتر آیات حیرت ‌انگیز پروردگارش را به حقیقت دید . به بحث معراج اشاره دارد .
معراج در مسجد الاقصی و از قبه الصخره آغاز شد . سنگ ( قبه الصخره ) در مسجد الاقصی و بیت المقدس قرار دارد .
در واقع قبه الصخره مکانی است که پیامبر شریف اسلام، در شب معراج از فلسطین، پای خویش را بر سنگی به نام قبه الصخره نهاد و از آنجا به معراج روحانی و جسمانی رفت. این سنگ بعد از آن زمان در هوا معلّق باقی ماند، اما در زمان اشغال فلسطین، یهودیان متجاوز و اشغالگر، زیر آن سنگ معلّق خاک و کلوخ ریخته و در واقع آن را روی زمین قرار دادند.
در بالاترین قسمت «کوه موریا»، صخره‌ای وجود دارد که بر روی آن ساختمانی بنا شده است. این صخره بالاترین نقطه کوه است که منابع تاریخی می‌گویند پیامبر از روی این صخره به معراج رفت. در کنار این صخره گودالی چند متری نیز وجود دارد که در دوران‌های مختلف کاربردهای مختلفی برای آن ذکر شده است و حتی امروزه نیز این گودال موجود است.
یافتن مکان قبه الصخره از روی نشانی‌های ارائه شده از دیرباز تا کنون امری رایج در میان طوایف بشری است.
بعلاوه اسامی اماکن و شهرها به ندرت تغییر می‌کند امروزه ما نیز برای دیدن آثار باستانی و حتی نوشته‌ای کوچک که بر روی سنگی حک شده و نشان از واقعه‌ای در عصرهای پیشین می‌باشد، تنها با شنیدن نشانی آن‌ به مکان مورد نظر مراجعه و اثر خواص یا نوشته حک شده بر روی سنگی را پیدا و آن را مشاهده می‌نماییم!
آیا در همان قبه صخره به اصطلاح مقدس معراج صورت گرفته یا مثلا 500 متر آنطرف تر که باز هم شامل شهر بیت المقدس میشود
محل معراج پیامبر در شهر بیت المقدس و در مسجدی از این شهر به نام «مسجد صخره» بوده است. در این مسجد نیز مکان دقیق معراج مشخص شده، که به آن نقطه مشخص اصطلاحا «صخره» می‌گفتند. صخره مقدس همان جایی است که حضرت ابراهیم فرزندش را بنا به نقل تورات برای قربانی به آن‌جا برد و خداوند در شب معراج پیامبر را به این مکان مقدس سیر داد و آن حضرت از روی این صخره به معراج رفت. طول این صخره از شمال به جنوب هفده و نیم متر و عرض آن از مشرق به مغرب 13 متر و ارتفاع آن دو متر می‌باشد.
برای مطالعه بیشتر :
– مقدمه ابن خلدون
– مرتضی عاملی، سید جعفر، سیرت جاودانه، ترجمة دکتر محمد سپهری، ج1، صص291ـ293.
– سبحانی، جعفر، فروغ ابدیت، ج1، ص384.
– مجلسی، بحارالانوار، ج18، ص382، به نقل از: سیمای معراج پیامبر، ص22.
– آیت الله زاده نایینی، مهدی، معراج به روایت فیض کاشانی، صص 10 و 50

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها