خانه » همه » سلامت » قرارگرفتن در معرض آب وهوایی سرد

دانلود کتاب های امتحان شده

قرارگرفتن در معرض آب وهوایی سرد

لرز بدون تب

لرز بدون تب در زمستان معمول است، که می‌تواند به علت مسمومیت غذایی، سنگ‌های صفراوی و شرایط اساسی مانند مشکلات تیروئید و برونشیت حاد باشد. لرز چیزی جز احساس غیرعادی سردی نیست. فرد مبتلا به لرز به احتمال زیاد به شدت تکان می‌خورد. لرز بدون تب، علائم خاصی ندارد به همین دلیل است که فرد مبتلا به تب، ابتدا در مورد لرز شکایت می‌کند. با این حال، مواردی وجود دارد که در آن فرد لرز شدیدی دارد اما دمای بدن او طبیعی می‌باشد.


لرز بدون تب

لرز بدون تب، علائم خاصی ندارد.
 

چکیده
 لرز بدون تب در زمستان معمول است، که می‌تواند به علت مسمومیت غذایی، سنگ‌های صفراوی و شرایط اساسی مانند مشکلات تیروئید و برونشیت حاد باشد. لرز چیزی جز احساس غیرعادی سردی نیست. فرد مبتلا به لرز به احتمال زیاد به شدت تکان می‌خورد. لرز بدون تب، علائم خاصی ندارد به همین دلیل است که فرد مبتلا به تب، ابتدا در مورد لرز شکایت می‌کند. با این حال، مواردی وجود دارد که در آن فرد لرز شدیدی دارد اما دمای بدن او طبیعی می‌باشد.

تعداد کلمات: 2105 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 11 دقیقه

لرز بدون تب

برگرفته از سایت بازل
مترجم: مهناز مزارعی

قرارگرفتن در معرض آب وهوایی سرد

 لرز در بدن پاسخ طبیعی به شرایط آب و هوایی سرد می‌باشد. لرزش بدن در محیط سرد نشان می‌دهد که بدن دیگر قادر به تحمل دمای پایین محیط نیست. اختلاف درجه حرارت بدن و محیط اطراف به شکل لرز و بدون تب آشکار می‌شود. جای تعجب نیست که افرادی که در مکان‌هایی مانند کانادا و آلاسکا زندگی می‌کنند لرز برای آنها چیز جدیدی نیست.

مراقبت: پوشیدن لباس گرم در آب و هوای سرد بدن شما را از سرما محافظت می‌کند، و می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. شروع زمستان به این معنی است که هیچ جایگزینی برای لباس‌های گرم برای حفظ دمای طبیعی بدن شما وجود ندارد.

سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا

هر فردی ممکن است تحت تاثیر عفونت ویروسی و تب و لرز قرار بگیرد. با این حال، هر دو به طور همزمان رخ نمی‌دهد. بنابراین، در حالی که فرد مبتلا به بیماری عفونی می‌شود ممکن است ابتدا دچار لرزشود. هنگامی که ویروس به طور کامل فعال می‌شود، تب نیز شروع شود. ممکن است یک یا دو روز از زمان شروع لرز تا شروع تب طول بکشد.

روش مراقبتی: این عفونت‎های ویروسی معمولا بیش از یک یا دو هفته طول نمی‌کشد. در طول این دوره، استراحت کافی و نوشیدن مقدار زیادی آب برای درمان عفونت می‌تواند مفید باشد.

 برونشیت حاد

 این بیماری یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است، که باعث آسیب مجاری که هوا را به ریه منتقل می‌کند می‌شود. این عفونت که طی چند هفته از بین می‌رود، به طور معمول موجب تورم مجاری عبور هوا می‌شود که باعث سرفه، درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی می‌شود. یک علامت رایج در ارتباط با برونشیت حاد، تب و لرز می‌باشد. درحالی‌که هر دو این علائم ممکن است در برونشیت حاد وجود داشته باشد. بنابراین، تب بدون لرز در افراد مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی رایج است. بنابراین، علاوه بر سرفه، خلط و لرز ناگهانی یکی از علائم اولیه برونشیت حاد است.

درمان: هدف از درمان، کاهش علائم برونشیت حاد است. برای از بین بردن خلطی که در قفسه سینه قرار دارد، باید مقدار زیادی مایعات بنوشید.نوشیدن مایعات باعث از بین بردن خلط می‌شود و سرفه کردن را راحت می‌کند. اجتناب از تحریک کننده‌های ریه و همچنین مصرف داروهایی نظیر ضد سرفه‌ها و مسکن‌های OTC نیز ممکن است برای از بین بردن علائم برونشیت حاد مفید باشد.

از دست دادن آب بدن

لرز یکی از علائم اولیه کم آبی بدن است. یک بدن خشک و مرطوب مستعد ابتلا به لرز ناگهانی است. آب از دست رفته بدن اگرجبران نشود، بدن به سختی دمای خود را حفظ می‌کند در نتیجه، فرد به محیط اطراف بیشتر حساس می‌شود و ممکن است از سرد شدن هوا رنج ببرد. افرادی که در مسابقه ماراتن شرکت می‌کنند، اغلب پس از اتمام مسابقه، دچار لرز می‌شوند. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن به دلیل عدم توقف در طی مدت زمان طولانی، به شدت آب از دست می‌دهد و خشک می‌شود. به غیر از لرز، از دست دادن آب بدن نیز ممکن است باعث سردرد، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و ادرار تیره رنگ شوند.لرز در بدن پاسخ طبیعی به شرایط آب و هوایی سرد می‌باشد. لرزش بدن در محیط سرد نشان می‌دهد که بدن دیگر قادر به تحمل دمای پایین محیط نیست. اختلاف درجه حرارت بدن و محیط اطراف به شکل لرز و بدون تب آشکار می‌شود. جای تعجب نیست که افرادی که در مکان‌هایی مانند کانادا و آلاسکا زندگی می‌کنند لرز برای آنها چیز جدیدی نیست.

درمان: برای بازیابی آب از دست رفته، نیاز به آب دارید. از آنجایی که کمبود آب همچنین می‌تواند باعث عدم تعادل در سطوح الکترولیت شود، لازم است که مایعات حاوی الکترولیت‌ها نیز مصرف شود.

رژیم غذایی

فقدان رژیم غذایی مناسب همچنین می‌تواند این احساس عجیب و غریب سردی را که اغلب همراه با لرز است، ایجاد کند. افراد مبتلا به کمبود ویتامین B، به ویژه ویتامین B12، از لرز رنج می‌برند.

درمان: تغییر رژیم غذایی، کلید غلبه بر کمبود مواد مغذی است. ماهی و تخم‌مرغ منابع عالی ویتامین B12 هستند و وجود آنها در رژیم غذایی می‌تواند از وقوع لرز جلوگیری کند.

مسمومیت غذایی

لرز می‌تواند در صورت مسمومیت غذایی نیز اتفاق بیفتد. مسمومیت غذایی، می‌تواند در صورت مصرف داروها که پس از مصرف مواد غذایی که حاوی پاتوژن‌های مضر هستند اتفاق می‌افتد. مواد غذایی غیر بهداشتی یا آنهایی که به درستی ذخیره نمی‌شوند، حاوی پاتوژن‌هایی هستند که مصرف آنها احتمالا مسمومیت غذایی را ایجاد می‌کند. اگرچه این بیماری که در اثر مواد غذایی ایجاد می‌شود معمولا با تب و لرز مشخص می‌شود، گزارش‌های زیادی وجود دارد که در آن بیماران بدون هیچ گونه تب تحت درمان قرار می‌گیرند. لرز در ارتباط با مسمومیت غذایی می‌تواند خیلی وحشتناک باشد که ممکن است صحبت کردن سخت شود. به غیر از احساس سرماخوردگی، این بیماری ممکن است باعث اسهال، گرفتگی شکم و استفراغ شود.

 درمان: در اغلب موارد، درمان لازم نیست چرا که علائم بیش از یک هفته طول نمی‌کشد. با این حال، اسهال مکرر می‌تواند باعث از دست دادن مایعات بدن و الکترولیت‌ها (پتاسیم، کلرید و سدیم) شود. بنابراین، برای جلوگیری از، از دست دادن آب، باید آب کافی مصرف کنید و علاوه‌بر آن، راه‌حل‌های برای حفظ تعادل سطح الکترولیت داشته باشید.

عفونت‌های مثانه

افراد مبتلا به عفونت‌های مثانه معمولا ادرار دردناکی دارند و بوی ادرار نیز ناخوشایند است. در صورتی که عفونت شدید نباشد، ممکن است لرز به طور متناوب بدون افزایش دمای بدن رخ دهد. عفونت مجاری ادراری (UTI) که به کلیه‌ها گسترش می‌یابد در ابتدا باعث لرز و در نهایت با تب همراه می‌شود.

درمان: عفونت ادراری که باعث عفونت مثانه می‌شود، باکتریایی است. بنابراین، برای درمان آن باید آنتی‌بیوتیک برای مدت زمان مشخصی برای از بین بردن عفونت مصرف شود.
 

بیشتر بخوانید: بدن درد و لرز بدون تب

هیپوگلیسمی

 هیپوگلیسمی، به این معنی است که قند خون پایین‌تر از سطح طبیعی، می‌باشد که با لرز، عرق بیش از حد، سرگیجه، سردرد و ضربان قلب سریع همراه است. افراد مبتلا به دیابت که انسولین تزریق می‌کنند، مستعد ابتلا به هیپوگلیسمی هستند. مصرف دوزهای بالایی از انسولین می‌تواند باعث کاهش سریع قند خون شود و در نهایت باعث ایجاد هیپوگلیسمی شود. دقیقا به دنبال مصرف دارو، اما گاهی اوقات صرف غذا نیز خطر ابتلا به هیپوگلیسمی را در بیماران دیابتی افزایش می‌دهد. علل دیگر هیپوگلیسمی عبارتند از تمرینات طولانی مدت و رژیم غذایی با کربوهیدرات کم می‌باشد.

درمان: خوردن میان وعده‌های حاوی قند بهترین راه سریع برای افزایش قند خون و جلوگیری از بدتر شدن علائم هیپوگلیسمی است. اگر در معرض حملات ناشی از هیپوگلیسمی قرار داشته باشید، هر زمان که از خانه خارج می‌شوید، باخود مواد غذایی شیرین همراه داشته باشید.

 داروهای تجویزی

 اثرات جانبی داروهای تجویزی رایج است، به خصوص اگر دوز دارو نادرست باشد. فرد برای درمان بیماری داروهای خاصی را مصرف می‌کند، ممکن است فرد دچار لرز شود اما به طرز شگفت انگیزی دمای بدن طبیعی است.

 درمان: کاهش دوز دارو تجویزی ممکن است به متوقف کردن این عوارض ناخواسته کمک کند. با این حال، اگر همچنان لرز ادامه داشته باشد، وقت آن است که دارو را تغییر دهید و سایر گزینه‌های درمانی را امتحان کنید.

مشکلات تیروئید

غده تیروئید موجود در گردن کار بسیار مهمی برای تولید هورمون‌ها انجام می‌دهد که میزان متابولیسم طبیعی را کنترل می‌کند. مشکلات تیروئید می‌تواند تولید نرمال هورمون‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. مشاهده شده است که وقتی هورمون تیروئید در مقادیر کافی تولید نمی‌شود (کم کاری تیروئید) باعث ایجاد لرز می‌شود.

داروهای موضعی: داروهایی نظیر لووتیروکسین حاوی هورمون‌های تیروئید می‌باشد که اغلب برای درمان بیماری تیروئید تجویز می‌شود. هیپوتیروئیدی باعث اختلال طول عمر غده تیروئید می‌شود، بنابراین داروهایی باید برای بقیه عمر مصرف شود.

توکسوپلاسموز

یک عفونت انگلی است که به ندرت در انسان‌ها دیده می‌شود. انگل “Toxoplasma gondii” که باعث ایجاد این بیماری می‌شود به افرادی که دارای سیستم ایمنی سالم هستند آسیب نمی‌رساند. با این حال، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطر ابتلا به بیماری‌های شدید برای آنها افزایش می‌یابد.برای کنترل لرز، لباس‌های گرم بپوشید و لباسی استفاده کنید که کل بدن از گردن تا انگشتان پا را بپوشاند. چای و گیاهان گرم (زنجبیل، بابونه)، بنوشید. درصورت امکان سعی کنید تمرینات ایروبیک را برای گرم کردن بدن انجام دهید. یک رژیم غذایی سالم و داشتن خواب مناسب می‌تواند باعث کاهش لرز شود. اگر تب نداشته باشید، حمام با آب داغ نیز ممکن است برای از بین بردن لرزش‌هایی که ناگهان رخ می‌دهند مفید باشد. خوردن گوشت خام، عامل اصلی کمک به انتقال این عفونت به انسان است. علائم این بیماری شامل، درد عضلانی، خستگی و لرز است. بیمار مبتلا به توکسوپلاسموز با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است دچار لرز مکرر شود.

درمان: معمولا نیاز به دارو خاصی ندارد، اما در موارد شدید توکسوپلاسموز (به ویژه در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند نیاز به درمان با پری‌متیامین (داراپیم) دارند که دارویی خوراکی است و برای درمان مالاریا نیز توصیه می‌شود. علاوه براین داروهای ضد مالاریا، بیمار به آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل این عفونت انگلی نیاز دارد.

گزیدگی توسط عنکوبت

گزش توسط عنکبوت به‌طور کلی باعث ایجاد نگرانی نمی‌شود. اما برخی از عنکبوت‌ها مانند بیوه سیاه و سفید یا قهوه‌ای می‌توانند به قربانیان آسیب برسانند. هنگامی که این عنکبوت‌ها نیش می‌زنند، سم آنها به اندازه کافی قادر به ایجاد یک واکنش آلرژیک است که در اطراف ناحیه محدود نمی‌شود. درد ناشی از نیش‌های عنکبوت سمی معمولا بیش از یک روز ادامه می‌یابد. به عبارت دیگر، تمام بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و فرد ممکن است صدمه ببیند و دچار حالت تهوع، استفراغ و لرز بدون تب شود. در چنین مواردی، بلافاصله  باید به پزشک مراجعه کرد تا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری شود.

درمان: استفاده از یخ ممکن است به کاهش درد و التهاب در اطراف ناحیه آسیب دیده کمک کند. با این حال، درمان برای نیش عنکبوت سمی نیاز به تزریق داخل وریدی داروهای ضدویروسی دارد.

بیماری روحی- روانی

بیماری جسمی تنها دلیل این بیماری نیست افرادی که از مشکلات عاطفی مانند اختلالات اضطرابی (حملات هراس) رنج می‌برند نیز دچار لرز ناگهانی می‌شوند. لرزش اغلب به عنوان پاسخ طبیعی بدن به ترس ناشی از افکار مضر در نظر گرفته می‌‌شود. خشکی دهان و کاهش دمای بدن نیز در طول اختلالات اضطرابی اتفاق می‌افتد.

 درمان: تمرین یوگا به شدت به آرامش ذهن کمک می‌کند. به طور منظم این تکنیک‌های آرامش ذهن را انجام دهید تا از اضطراب رهایی یابید.

 سنگ صفرا

سنگ صفرا در اثر تجمع رسوبات سخت شده کلسترول (سنگ صفراوی) در کیسه صفرا ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد لرز بدون تب در کل بدن شود. کیسه صفرا اندام عضلانی کوچک زیر کبد است. کار اصلی آن جمع آوری صفرا از کبد است و سپس آن را به معده و روده منتقل می‌کند. صفرا تولید شده توسط کبد به هضم کمک می‌کند. هنگامی که کلسترول در صفرا وجود دارد، آن را کریستاله و به یک ماده جامد تبدیل می‌کندکه منجر به تشکیل سنگ‌های صفراوی می‌شود. این علائم معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که سنگ صفرا از کیسه صفرا حرکت می‌کند و جایی در کانال (لوله‌ای است که جریان آزاد صفرا را از کیسه صفرا فراهم میکند) در مجاری به تله می‌افتد و باعث ایجاد درد در بدن می‌شود که ممکن است منجر به اختلال در شکم، تهوع، استفراغ و خستگی شود.

درمان: سنگ‌های صفراوی کوچک باعث ایجاد نگرانی نمی‌شوند. اما سنگ‌های صفراوی متوسط و بزرگ که در مجاری صفراوی، وجود دارند درد شدیدی را ایجاد می‌کنند. و باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک ممکن است داروهای خاصی را تجویز کند که باعث تخریب سنگ‌های صفراوی می‌شود. مصرف زیاد مایعات و مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌ها، به ویژه سیب، همچنین می‌تواند به از بین بردن سنگ‌های صفراوی کمک کند.

نارسایی ناشی از کم خونی

 کم خونی حتی در تابستان باعث ایجاد لرزش می‌شود. سطح پایین هموگلوبین در خون یا ترکیبات آهن در گلبول‌های قرمز نقش مهمی را برای انتقال اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن ایفا می‌کنند. بیمارانی که هموگلوبین بدن آنها کم است ممکن است در طول روز دچار لرز شود و دست‌ها و پاهای آن‌ها سرد می‌شود. به غیر از کمبود آهن، افراد مبتلا به کم خونی همولیتیک (وضعیتی که سلولهای قرمز خون در اوایل می‌میرند) نیز ممکن است دچار لرز شوند.

 درمان: مصرف مکمل‌های آهن در دوز مشخص، اولین روش درمان برای این نوع کم خونی است. مکمل‌ها باید همراه با غذا مصرف شوند تا از بروز عوارض جانبی مانند ناراحتی معده جلوگیری شود. به منظور تسهیل جذب آهن، رژیم غذایی با ویتامین C، توصیه می‌شود.

راه‌های کنترل لرز

برای کنترل لرز، لباس‌های گرم بپوشید و لباسی استفاده کنید که کل بدن از گردن تا انگشتان پا را بپوشاند. چای و گیاهان گرم (زنجبیل، بابونه)، بنوشید. درصورت امکان سعی کنید تمرینات ایروبیک را برای گرم کردن بدن انجام دهید. یک رژیم غذایی سالم و داشتن خواب مناسب می‌تواند باعث کاهش لرز شود. اگر تب نداشته باشید، حمام با آب داغ نیز ممکن است برای از بین بردن لرزش‌هایی که ناگهان رخ می‌دهند مفید باشد. لرزهای بدون تب، قطعا نباید نادیده گرفته شود و باید به پزشک برای تشخیص علت اصلی مراجعه کرد. در طی مراجعه به دکتر، او را از تمام نشانه‌هایی که با آن روبرو هستید آگاه کنید. این به نوبه خود به پزشک کمک خواهد کرد تا مشکل را به درستی تشخیص دهد.
 

منبع: راسخون

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها