خانه » همه » مذهبی » قوامیت مردان در قرآن

دانلود کتاب های امتحان شده

قوامیت مردان در قرآن


قوامیت مردان در قرآن

۱۳۹۷/۰۲/۰۸


۴۳۸ بازدید

آیه الرجال قوامون علی النسا، در سوره نسا به چه معناست؟

برتری مرد بر زن برتری معنوی نیست بلکه برتری مدیریتی است که مدیریت خانه با مرد است ولذا بیرون رفتن زن از خانه اگر قبلا شرط نشده باشد باید با اجازه مرد باشد و زن نباید تقاضای مرد را برای تمکین ردّ نماید و … ، در مقابل مسئولیت تامین نفقه (اعم از مسکن مناسب، پوشاک، تغذیه و …) زن و فرزندان بر عهده مرد است .درباره آیه شریفه «الرجال قوامون على النساء» در این رابطه باید ابتدا درک درستى از «قوام» بودن مرد و دایره شمول آن داشت، تا بتوان به دلیل و فلسفه آن راه یافت. بنابراین در اینجا سه نکته باید روشن شود: معنا، گستره و حکمت. الف) در رابطه با معناى کلمه «قوام» آمده است: «القوام من القیام و هو اداره المعاش»؛ یعنى، «قوّام» مشتق شده از «قیام» و آن به معناى اداره امور زندگى است، (تفسیر المیزان، ج 4، ص 215).
ب ) گستره این حکم محدود به روابط خانوادگى است. به عبارت دیگر این آیه، بیانگر برترى مطلق مرد نسبت به زن نیست و تنها مسؤولیت مرد در سرپرستى کانون خانواده را بیان نموده و به دنبال آن، به برخى از توابع این مسؤولیت (مانند لزوم تأمین نیازهاى اقتصادى خانواده) اشاره مى کند.
ج ) فلسفه این حکم آن است که به طور طبیعى مرد، توانایى بهترى براى اداره خانواده و تأمین نیازمندى هاى آن دارد. از طرف دیگر زن نیازمند محیطى امن همراه با آسایش کافى است تا در پرتو آن، بتواند به انجام وظایف دیگرى که در نظام آفرینش بر عهده او قرار داده شده است (مانند حمل، رشد و تربیت فرزند و…) بپردازد. بنابراین ریاست و مسؤولیت مرد و در راستاى آن تلاش براى اداره و تأمین نیازهاى خانواده، نه تنها امرى شرعى؛ بلکه حقیقتى تکوینى و متناسب با نظام خلقت زن و مرد است.
د ) در همین آیه دو فلسفه براى مدیریت و سرپرستى مرد نسبت به زن بیان شده است:
1. بما فضل الله بعضهم على بعض» به دلیل امتیازهایى که خداوند براى برخى از بندگانش قرار داده است.
2. و بما انفقوا» به جهت این که مخارج زندگى زن و نفقه او به عهده مرد است.
هـ ) تجربه نشان داده است که زن با صورت فطرى، جورى آفریده شده که نیازمند تکیه نمودن بر مرد و اتکاء به مدیریت اوست. امروزه حتى زنان غربى از جابجایى مسؤولیت هاى زن و مرد و پذیرش اداره زندگى و شکستن حقوق مرد در روابط خانوادگى و بى اعتنایى به مسؤولیت مرد در سرپرستى و اداره کانون خانواده، به ستوه آمده اند.
اسلام با سپردن مدیریت و سپردن خانواده به مردان، تمامى مناسبات میان مرد و زن و تفاوت در روحیات و آفرینش آنان را رعایت کرده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها