خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » «لیست‌سازان» دست به کار شدند یا دولت؟ / سوت قطار تغییرات در دولت سیزدهم نواخته شد!

دانلود کتاب های امتحان شده

«لیست‌سازان» دست به کار شدند یا دولت؟ / سوت قطار تغییرات در دولت سیزدهم نواخته شد!

تابناک: وقتی سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰، دولت سیزدهم توسط سیدابراهیم رئیسی تشکیل شد، تصور نمی‌شد که زمزمه‌های تغییر و برکناری اعضای دولت، وقتی هنوز دولت به یک سالگی خود نرسیده باشد شنیده شود؛ اما اوضاع و احوال جامعه و عملکرد برخی اعضای دولت، کار را به گونه‌ای پیش برده است که زمزمه‌های فراوانی برای تغییر گسترده در دولت از وزرا تا معاونین و استانداران شنیده می‌شود. البته ناگفته نماند، در این وضعیت، برخی افراد و جریانات هم می خواهند، عدم موفقیت اولیه خود در ورود به دولت را با جریان سازی‌های خبری و سوءاستفاده از گلایه‌ها و انتقادات جامعه جبران کنند.

صندلی های کدام یک از مسئولان لرزان شده است؟

اوضاع اقتصادی جامعه و گلایه از وعده‌های بی عمل برخی افراد و بی تدبیری‌های رخ داده در چند حوزه، موجب شده که مقامات ارشد دولت به دنبال جابجایی یا برکناری برخی از افراد کابینه باشند؛ اما گفته می‌شود این امر هنوز قطعی نشده و فرصت‌هایی برای جبران اوضاع به برخی مسئولان داده شده است.

در همین راستا، برخی رسانه‌ها هم به نقل از منابع آگاه مدعی شده اند، با توجه به تهیه گزارش از سوی برخی نزدیکان رئیس جمهور و با تشخیص و برآورد و تصمیم نهایی سید ابراهیم رئیسی، تغییرات وسیع و گسترده‌ای از اواخر اردیبهشت در دولت شکل خواهد گرفت.

گفته می‌شود، وزارت‌خانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین صنعت و معدن و تجارت در اولویت تغییرات قرار داشته و با تغییر وزیر همراه خواهند بود و احتمالا حمیدرضا حاجی بابایی، جهت تصدی وزارت کار برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی می‌گردد و سورنا ستاری هم جانشین فاطمی امین در وزارت صمت خواهد شد. وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و همچنین ارتباطات و نفت و راه و شهرسازی هم هم وزارتخانه‌هایی هستند که عملکرد آنان مورد انتقاد نمایندگان قرار داشته و احتمال تغییر در آن‌ها دیده می‌شود. البته در وزارت اقتصاد هم شاید تغییراتی رخ دهد و به رغم اقدامات اخیری که در حوزه بانکی و بورس و اعطای تسهیلات رخ داده، شاید تغییراتی در سطح معاونین یا وزیر رخ دهد که از الیاس نادران برای تصدی این وزارتخانه نام برده می‌شود.

در وزارت کشور هم صحبت از حضور سید صولت مرتضوی به میان آمده و شاید احمد وحیدی، وزیر کشور فعلی به شورای عالی امنیت ملی رفته و جانشین علی شمخانی دبیر این شورا شود! یکی از تغییرات مهم دیگر که به احتمال قوی رخ خواهد داد، حضور استاندار جوان تهران در وزارت کشور و در سمت معاون سیاسی خواهد بود و به جای وی مجتبی زارعی، رییس سابق بسیج اساتید کشور به استانداری تهران می‌رود. البته به غیر از تغییر معاونین وزرا در برخی استان‌ها، از جمله استان‌های یزد، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی، البرز و مازندران، شاید تغییرات مدیریتی رخ داده و استانداران جدید برای این مناطق در نظر گرفته شود.

 اگر دولت تعلل کند، مجلس بناچار ورود خواهد کرد

کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت استیضاح وزرای کار و صمت که برای آن‌ها امضا جمع‌آوری شده، اما اعلام وصول نشده است، گفت: من اطلاع ندارم که دولت اکنون در حال ایجاد تغییرات در کابینه است یا خیر، ولی احتمال دارد دولت بعد از اینکه شش ماه از عملکرد کابینه گذشته و عملکرد وزرا و استانداران را بررسی کرده، چنین تصمیمی داشته باشد. قطعا هم استانداران و هم وزرا باید تعدادی جابجا یا تعویض و یا در جای دیگری به کار گرفته شوند، لذا ممکن است دولت خودش دست به تغییراتی بزند؛ این انتظار برای تغییرات وجود دارد و اگر دولت و رئیسی‌جمهور تعلل کنند، مجلس بناچار به این موضوع ورود خواهد کرد.

حسینی، معاون پارلمانی: قرار نیست وزیری جابه‌جا شود / فصل نوینی از تعاملات دولت و مجلس به وجود آمده است

البته به رغم همه شایعات و شنیده‌ها، معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم تاکید می‌کند: ارزیابی عملکرد‌ها در دولت انجام می‌شود؛ اما این به معنای آن نیست که قرار است وزیری جابه‌جا شود، بلکه برای این است که نقاط قوت، تقویت و نقاط ضعف اصلاح شود.

سید محمد حسینی در نشست با اهالی رسانه، با اشاره به عملکرد دولت برای گره‌گشایی از مشکلات مردم و تلاش دولت و مجلس در این راستا گفت: اگر قوا دست به دست هم دهند، مشکلات مردم حل می‌شود؛ بنابراین، در صورتی که چالش و درگیری میان قوا باشد، کشور ضرر می‌کند.

وی با اشاره به تعامل خوب دولت و مجلس به خصوص ارتباط نمایندگان با رئیس‌جمهور اظهار داشت: رئیس‌جمهور تا امروز با ۲۲۹ نماینده دیدار داشته و تاکنون هفت بار به مجلس رفته، که این اقدام به بی‌نظیر بوده است. فردا نیز نشست دولت و مجلس با حضور روسای دو قوه در سالن اجلاس سران به میزبانی دولت برگزار می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: نمایندگان مجلس با مردم حوزه‌های انتخابیه خود در ارتباط هستند و مردم نیز همواره مطالباتی از نمایندگان دارند، ولی متاسفانه به دلیل مسائلی مانند محدود بودن منابع، نمی‌توان همه مطالبات را در یک زمان کوتاه اجرایی کرد.

حسینی با اشاره به حضور مستمر وزرا و معاونین آن‌ها در مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان تصریح کرد: هر نماینده‌ای که با وزیر کاری داشته، توانسته است مباحث خود را مطرح کند و می‌توان گفت از ناحیه دولت در تعامل با مجلس کوتاهی نشده است.

وی با اشاره به تعداد تذکرات و سوالات نمایندگان خاطرنشان کرد: یک دلیل این تذکرات و سوالات، امیدواری به اقدامات دولت است. اگر نمایندگان ناامید بودند، اصلا این سوالات را مطرح نمی‌کردند، از سویی نمایندگان دولت را از آن خود می‌دانند.

به گفته معاون رئیس‌جمهور، ما در تعامل با مجلس، اخلاق و سعه صدر را رعایت می‌کنیم. مردم با گرفتاری‌های معیشتی مواجه هستند و مشکلاتشان را برای نمایندگان خود مطرح و آن‌ها هم تقاضای مردم را به دولت منتقل می‌کنند. شاید بخش دیگری از تعداد زیاد تذکرات به دلیل همین امر باشد.

حسینی از مجلس به دلیل رای اعتماد بالا به وزرا قدردانی کرد و گفت: وزرا در زمانی که رای اعتماد گرفتند، وعده‌هایی دادند ما این وعده‌ها را جمع‌آوری کردیم تا آن‌ها را اجرایی کنند و اینطور نباشد که این وعده‌ها در حد حرف بماند. وزرا نیز برای تحقق برنامه و وعده‌های خود در تلاش هستند.

وی درباره سوالی پیرامون تغییر در کابینه بیان کرد: ممکن است برخی با یک یا دو وزیر مخالف باشند و بخواهند وزرا تغییر کنند، اما تاکنون بحثی در دولت نشده است و وزرا شب و روز کار کرده و برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند. البته ارزیابی عملکرد‌ها در دولت انجام می‌شود، ولی نه به این معنا که قرار است وزیری جابه‌جا شود، بلکه این ارزیابی‌ها برای این است که نقاط قوت، تقویت و نقاط ضعف اصلاح شود.

حسینی با بیان اینکه شش سوال در دستورکار مجلس است، یادآور شد: یک سوال اصلا طرح نشده و نمایندگان از پنج سوال دیگر قانع شده‌اند و بحث استیضاح در مجلس مطرح نیست. در دولت هم بحث تغییر وزیر مطرح نیست.

وی در پایان یادآور شد: معاونت پارلمانی فصل نوینی از تعاملات دولت و مجلس را با هدف تسریع در رسیدگی به طرح‌ها و تصویب لوایح ضروری برای تحقق شعار سال و رفع مشکلات مردم طراحی کرده و آن را با قوت پیگیری خواهد کرد.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها