خانه » همه » آموزشی » مدل چهار مرحله ای رفتار جرأت مندانه

دانلود کتاب های امتحان شده

مدل چهار مرحله ای رفتار جرأت مندانه

مدل چهار مرحله ای رفتار جرأت مندانه

 

در این قسمت می خواهیم شما را با چهار مرحله ی مهم رفتار جرات مندانه آشنا سازیم . دوباره تأکید می نماییم که این طبقه بندی و تفکیک گذاری برای تسهیل یادگیری رفتار جرأت مندانه است ، در واقع ما در موقعیت های بین فردی کمتر به این شکل رفتار می کنیم . از این رو این مهارت ها در چارچوب روابط اجتماعی معنا پیدا می کند . همه ما وقتی فردی رفتار نامناسبی در حق ما انجام می دهد ، مثلا درخواست نامعقولی از ما می کند ، ناراحت می شویم ، ولی بسیاری از افراد نمی توانند این احساس ناراحتی خود را بیان کنند و از فرد مقابل بخواهند که رفتارش را تغییر دهد . به عبارت دیگر منفعلانه عمل می کنند . همان طور که در قسمت های قبلی اشاره شد ، این نوع رفتار منفعلانه موجب احساس بد در ما شده و اعتماد به نفس مان را کاهش می دهد . از طرف دیگر چون فرد مقابل بازخوردی از جانب ما دریافت نمی کند ، چه بسا به رفتارهای منفی خود ادامه بدهد . از این رو لازم است وقتی از رفتار شخصی ناراحت هستیم ، احساس خود را مطرح کنیم و به این ترتیب بازخورد مناسب برای فرد فراهم سازیم . همچنین به شیوه ی جرأت مندانه از او بخواهیم تا رفتارش را تغییر دهد . برای این منظور سعی کنید براساس چهار گام زیر عمل نمایید .

 

 

گام ۱- بیان رفتار : رفتار یا عملی که منجر به تعارض یا ناراحتی شما شده است ، بیان کنید . در بیان رفتار مورد نظر به جای استفاده از ضمیر شما ، از ضمیر من استفاده کنید . مثال :

« وقتی می بینم در حضور دیگران مرتب از من ایراد می گیرید … » ، « من می شنوم که پشت سر من حرف میزنی … » ، « وقتی از شما می خواهم در انجام کارهای خانه به من کمک کنید و شما توجهی نشان نمی دهید … » ، « وقتی می گویم … فلان کار را نکن ، ولی تو همچنان این رفتار را تکرار می کنی … » ، « در هنگام انتقاد از رفتار منفی دیگران ، اصول زیر را رعایت کنید :

 از کلی گویی و برچسب زدن به افراد بپرهیزید . مثلا نگویید : « تو آدم بی توجهی هستی » ، بلکه از رفتار خاصِّ فرد انتقاد کنید .

 از مطلق جلوه دادن امور با استفاده از کلماتی مانند هرگز ، همیشه و … پرهیز کنید : « تو همیشه این طور رفتار می کنی » ، « تو هرگز عوض نمیشوی » و … .

 مِن مِن نکنید و صریح سخن بگویید .

 با استفاده از ضمیر من ، حرف های خود را شروع کنید .

 

 

گام ۲- بیان احساس خود : به شخص مقابل بگویید که رفتار خاصِّ ایشان چه احساسی در شما ایجاد کرده است . احساس خود را با ضمیر من بیان کنید و از به کار بردن ضمیر شما بپرهیزید . مثلا « من احساس خشم ، ناامیدی ، ناراحتی ، رنجش و … می کنم » به جای « تو مرا عصبانی می کنی » ، « تو مرا نا امید می کنی » . وقتی ما احساسات خود را با استفاده از ضمیر من بیان می کنیم ، به معنای آن است که مسئولیت احساس خود را می پذیریم .

 

 

گام ۳- ارائه ی راه حل جانشین : در این مرحله باید راه حلِّ بدیل و مطلوب خود را به شخص مقابل ارائه دهید . به عبارت دیگر انتظار و خواسته ی خود را به فرد مقابل بگویید . یعنی اگر طرز رفتار فعلی او را نمی پسندید ، دوست دارید چگونه با شما رفتار کند ؟ ارائه ی راه حل جانشین ، انتقاد سازنده را از انتقاد تخریب گرانه که صرفا با هدف تخریب فرد مقابل و خالی کردن خشم خود انجام می شود ، جدا می کند . هدف انتقاد سازنده ، بهبود وضع موجود است . به همین دلیل در کنار ایرادی که بر دیگران وارد می کنیم ، باید راه حل خود را مطرح نماییم . مثلا در مورد مثال هایی که قبلا مطرح شده می توانید بگویید که « من دوست دارم اگر انتقادی از من دارید ، مستقیماً با خودم در میان بگذارید » ، « من دلم می خواهد وقتی کاری ازت میخواهم بدون بهانه آوردن انجام دهی … » ، « من می خواهم به جای این که پشت سر من حرف بزنید مستقیم با خودم صحبت کنید … »

 

 

گام ۴- ذکر پیامدهای مثبت رفتار : در این مرحله باید پیامدهای مثبتی که در صورت عمل کردن به پیشنهاد شما به وجود خواهد آمد ، گوشزد کنید . یعنی به فرد بگویید که عمل کردن او به پیشنهاد شما چه پیامدهایی برای برقراری رابطه ی شما در پی خواهد داشت . به عنوان مثال می توانید بگویید : « اگر این کار را بکنید ، ما می توانیم رابطه ی خوبی با هم داشته باشیم » ، « اگر این کار را بکنید ، ارادت من به شما بیشتر خواهد شد » ، « ما می توانیم به همکاری خودمان ادامه بدهیم » و … .

برای این که بر مهارت های جرأت مندی تسلط یابید ، با کمک دوستان خود موقعیت های خاصی که اخیراً در زندگیتان پیش آمده ، مشخص کنید و مهارت های نام برده شده را از طریق ایفای نقش تمرین نمایید . سپس نقش های خود را عوض کرده و به تمرین ادامه دهید .

 

 

منبع : کتاب مهارت جرأت مندی (ویژه ی دانش آموزان) ـ شهرام محمدخانی

برچسب‌ها: مهارت جرأت مندی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها