خانه » همه » مذهبی » مراحل تزکیه نفس

دانلود کتاب های امتحان شده

مراحل تزکیه نفس


مراحل تزکیه نفس

۱۳۹۸/۰۳/۰۹


۱۱۴۳ بازدید

سلام.تهذیب و تزکیه نفس چیست؟ چطور میتوانم کاملا پاک شوم ؟ مراحل طهارت (رسیدن به طهارت کامل) چیست؟ و…

دوست گرامی. مبارزه با نفس و خودسازی سه مرحله دارد. ریشه ای ترین مرحله مبارزه با خودپرستی است که ضد خداپرستی و توحید است و ریشه تمام بدی ها است. مرحله بعد مبارزه با صفات ریشه ای است. صفاتی که خودشان ریشه بسیاری از اعمال و گناهان هستند. مانند حسد و کبر و عجب و غرور. مرحله بعد که روبنایی تر هست مبارزه با خود گناه است مانند غیبت کردن. ما برای خودسازی باید در هر سه جبهه فعالیت کنیم و جهاد اکبر شامل تمامی این مراحل می شود.
خیلی وقت ها تصمیم می گیریم که کارهای خوب و شایسته به صورت مداوم انجام دهیم ولی متاسفانه بعضی اوقات یا دچار گناه می شویم یا از انجام اعمال غافل می شویم راه چاره چیست؟
علت عدم موفقیت در دین داری این است که تزکیه نفس کاملی نداریم لذا هواهای نفسانی باعث می شود که انسان نتواند در بندگی خدا موفق عمل کند.
یکی از مراحل مهم خودسازی و بندگی خدا، خودگریزی و جهاد با نفس اماره است، زیرا ریشه بسیاری از گرفتاری ها و گناه های انسان در خودپرستی و هوای نفس است.
خودپرستی، شرک بسیار ظریفی است که در اغلب انسان ها وجود دارد و به صورت نامحسوس در وجود او ریشه می دواند و زمینه ساز اغلب رزایل نفسانی می شود.
بندگی خدا با خودپرستی کاملا در تضاد است و تا انسان از نفس خود تبعیت می کند امکان تبعیت از فرمان الهی برایش نیست و در زمینه بندگی و خودسازی حتما با شکست مواجه می شود.
کلمه توحید که در – لا اله الا الله – ظهور دارد، با نفی هر گونه آلهه و کسب آزادی معنوی از بردگی غیر خدا شروع می شود، به این معنا که تا کسی به خودگریزی و آزادی نرسد و خود را از غیر خدا تخلیه نکند، در خداپرستی و بندگی خدای متعال، موفق نخواهد بود.
رسیدن به فلاح اُخروی از بالاترین اهداف مؤمنان است که قرآن راه دستیابی به این هدف را از مبارزه با هواهای نفسانی و تزکیه ذکر کرده است – قد افلح من تزکى – به تحقیق کسی که تزکیه کرد رستگار شد.(اعلی،14 و نیز شمس ،9)
بنابراین لازم است ابتدا خود را از هواهای نفسانی و خودپرستی و دنیاپرستی که احیانا در شما ریشه دوانیده است خلاص و آزاد سازید و به آزادی معنوی دست یابید و بعد شاهد موفقیت خود در دین داری و رشد معنوی و انجام بندگی باشید. لا اله الا الله در حقیقت به همین سیستم نفی و اثبات اشاره می کند که اساس دین ما است.
مراحل تزکیه نفس:
1- تزکیه افکار از فکر های باطل و موهوم و یا خرافات تا زمینه رسیدن به حقیقت باشد چون انسان با حقیقت ساخته می شود و باطل تخریب کننده شخصیت انسان است. بیشترین اسارت های انسان فکری است و تا فکر ونیت آزاد نشود هیچ آزادی ای محقق نمی شود.
چون ریشه شرک و بدی ها در افکار و اندیشه و سپس در نیت و قصد انسان نهفته است، خودسازی ابتدا از اصلاح افکار و اخلاص در نیت و پاکسازی قصد از شرک آغاز می شود و سپس با تهذیب اخلاق و عمل از شرک ادامه می یابد.
2- تزکیه نیت از غیر خدا. این مورد خیلی مهم است. خالی کردن نفس از آرزوها و اهداف و نیت های فاسد مادی و دنیوی و داشتن نیت واحد در عبادت و بندگی خدای متعال.
3-تزکیه عمل از رفتار های شرک آمیز و گناه آلود.
4- تزکیه اخلاق از صفاتی که ریشه در خودپرستی و دنیاپرستی و شرک دارد. رزایل اخلاقی
در این صورت است که شما نفسی کاملا مستعد و آماده برای بندگی خدا و رشد معنوی خواهید داشت مانند زمینی که کاملا از موانع و گیاهان زاید و علف های هرز پاکسازی شده و آماده کشت زعفران شده باشد مثلا.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها