خانه » همه » آموزشی » مقاومت در برابر اعمال فشار دیگران

دانلود کتاب های امتحان شده

مقاومت در برابر اعمال فشار دیگران

مقاومت در برابر اعمال فشار دیگران

 

همه ی افراد به سادگی از خواسته ی خود دست برنمی دارند . از این رو به شكل ها و شیوه های مختلف و با استفاده از تاکتیک های گوناگون شما را تحت فشار قرار می دهند تا با خواسته ی آنها موافقت کنید . چند نمونه از این تاکتیکهای تأثیرگذاری عبارتند از : القای احساس گناه ، « تو راضی می شوی من در این درس بیفتم » ، « اگر من مشروط شدم ، مقصر تویی » ، تهدید ، « اگر این کار را نکنی ، دوستی مان تمام می شود » . دست انداختن و تحقیر ، « بچه ننه ای » ، « دهنت بوی شیر می دهد » ، « نترس مامانت نمی بیند » . به این نوع رفتارها ، تاکتیک های نفوذ گفته می شود . یعنی روش هایی که افراد با استفاده از آنها ما را تحت تأثیر قرار داده و مجبورمان می کنند تا تسلیم خواسته های شان شویم . در این نوع موقعیت با استفاده از گام هایی که در ادامه ی این مبحث آورده می شود ، در مقابل فشار دیگران مقاومت کنید .

 

 

تمرین : در گروه های دوتایی با استفاده از گام های معرفی شده در جدول به ایفای نقش موقعیت های زیر بپردازید .

 الف ) یکی از دوستان تان از شما می خواهد که امروز به مدرسه نروید و برای نوشیدن مشروبات الکلی و خوش گذرانی با وی به یکی از شهرهای اطراف فرار کنید . او به شما می گوید که تعدادی از دوستانش هم در آن جا هستند . او از شما می پرسد : « میترسید ، این طور نیست ؟ » شما یک بار در ماه گذشته در مدرسه با مشکلی مواجه شده بودید و دیگر نمی خواهید به دردسر بیفتید . تصمیم می گیرید که به او بگویید : « نمی خواهید با وی بیایید . »

 ب ) یکی از دوستان خانوادگی تان از شما می خواهد که بعد از مدرسه به خانه ی او بروید . شما احساس خوبی درباره ی این فرد ندارید و درباره ی این وضعیت احساس ناراحتی می کنید . لذا تصمیم می گیرید که به شیوه ی جرأت مندانه رفتار کرده و از پذیرش درخواست دوستتان امتناع ورزید .

 

گام های ارائه ی پاسخ جرأت مندانه به افرادی که می خواهند شما را تحت تأثیر قرار دهند .

 

 

 

منبع : کتاب مهارت جرأت مندی (ویژه ی دانش آموزان) ـ شهرام محمدخانی

برچسب‌ها: مهارت جرأت مندی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها