خانه » همه » مذهبی » نشانه ها و فرهنگ ظهور

دانلود کتاب های امتحان شده

نشانه ها و فرهنگ ظهور

تطبیق مصداقی بین برخی نشانه های ظهور را در اثر کمبود شناخت و پژوهشهای دقیق نمیتوان تعیین نمود .
فرهنگ و کارکرد انتظار از وظایف اصلی و عملیاتی انسان با ایمان است . نشانه ها و علائم ظهور،کارکردها و فواید مختلفی را برای مؤمنان در بر دارد که بر اساس آنها وظایف و مسوولیتهای منتظران مشخص می شود. مهم ترین کارکردهای شناخت این علائم عبارتند از:
1. شناخت حق:
ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ناگهانی است، شناخت این قیام و تمیز دادن آن از واقعه‌های مشابه، امری مهم است؛ زیرا آیندۀ فردی و اجتماعی مؤمنان، با آن گره خورده است. روشن است که اطمینان بخشی به مؤمنان دربارۀ حقیقت قیام و انقلاب مهدوی، به لوازم و مقدماتی نیازمند است. تبیین علائم ظهور و معرفی آن به شیعیان یکی از این مقدمات و لوازم است. ( محمدی ری‌شهری، محمد، دانشنامهٔ امام مهدی ص ۴۱۴ ـ ۴۱۷)
2. شناسایی مدعیان باطل:
در طول تاریخ برای گروهی از افرادی که در پی منافع شخصی و گروهی بوده‌اند، استفاده از مقدسات، امری رایج بوده است. این افراد با سوء نیت و گروهی نیز با نیت اصلاح وضعیت نابسامان موجود در دوره خود، از عنوان قیام و انقلاب امام مهدی علیه السلام سوء استفاده کرده و به ناحق، ادعای مهدویت خویش را مطرح کرده‌اند. بیان علائم ظهور یکی از راه‌هایی است که امکان شناسایی مهدی واقعی را از مدعیان دروغین و غیر اصیل، فراهم می‌کند.

3. امید بخشی و پرفروغ‌تر شدن نور امید در دل‌های منتظران:
انسان به امید زنده است. وقتی امید می‌آید، تلاش و حرکت، جایگزین رخوت و سستی می‌شود، با پدیدار شدن هر یک از نشانه‌ها، نور امید در دل‌های مؤمنان، پرفروغ تر می‌شود و بر اثر آن، مقاومت آنان در برابر سختی‌های دوران غیبت فزونی می‌گیرد. به هر حال، با پیدایش بعضی علائم از یأس و ناامیدی جلوگیری می‌شود .

4. تذکر و هشدار برای معاندان و منحرفان است تا از بدی و تباهی دست بردارند:
یعنی به وسیلۀ این امور، دشمنان آن حضرت را قبل از شروع به جنگ، تهدید و ارعاب می‌ کند.
5.آماده شدن برای ظهور:
اهل ایمان بر اثر پدیدار شدن هر یک از نشانه‌ها می‌بایست خود را از جهت روحی و جسمی ‌و نیز فردی و اجتماعی، برای شرکت در دولت کریمه آماده‌تر کنند.

6.مصون ماندن مؤمنان از گمراهی:
ذکر نشانه‌ها و شناخت آنها، مؤمنان را از گمراهی در زمان آکنده از فتنۀ غیبت مصون می‌دارد؛ به ویژه شناخت فتنه‌هایی که از نشانه‌های ظهور به شمار می‌آیند، سبب می‌شود مؤمنان هنگام رویارویی با آن‌ها بصیرت فزون‌تر داشته، خود را از لغزش و انحراف محافظت کنند. ( ر.ک. محمدی ری‌شهری، محمد، دانشنامهٔ امام مهدی ص ۴۱۴ ـ ۴۱۷؛ آیتی، نصرت الله، تأملی در نشانه‌های حتمی ظهور، ص ۱۹ ـ ۲۲؛ شرایط و علائم حتمی ظهور، ص ۲۹ ـ ۳۰؛ زمانی، سید حسن، نشانه‌های قیام حضرت مهدی، ص ۱۳ ـ ۱۵؛ علی‌پور، مهدی، ظهور، ص ۲۴۰ ـ ۲۴۲؛ شفیعی سروستانی، ابراهیم، پرسش از موعود، ص ۸۵؛ رضایی اصفهانی، محمد علی، مهدویت، ص ۱۰۱ـ ۱۰۹)
از این رو، برخی از فقهاء، یادگیری نشانه های ظهور را از باب جلوگیری از سقوط در وادی هلاکت و ضلالت عصر غیبت و دفع ضرر محتمل، واجب دانسته اند. آیۀ الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر، چنین می فرمایند: هل یجب معرفه علائم الظهور، لیعلم به عند وقوعه، و یعرف المحقّ من المبطل، و یمیز بین الخبیث و الطیّب؟ الظاهر هو وجوبها؛ حذرا عن الوقوع فی الضلاله، و دفعا للضرر المحتمل. صافی گلپایگانی، منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر، ج 3، ص 303

بر این اساس اصلی ترین کارکرد نشانه های ظهور ، ایجاد آمادگی های پیش از ظهور است. ما در هر حال هم باید آماده ظهور باشیم و از آن استقبال کنیم و هم برای برای آن لحظه شماری کنیم و دعا نماییم . فرد منتظر باید زندگی امروز خود را طوری تنظیم کند که گویی الان در محضر آن امام عدل پرور است؛ چرا که حکومت امام زمان اوراحنا فداء؛ حکومت انسانیت و عدل است. مقدمه ی آن نیز تربیت و اصلاح خود و جامعه است.پس وظیفه ما این است که برای برقرای آن کشور خداشناسی و آن جهان عدل خواه، از هم اکنون آماده باشیم و آن را با تصحیح عقاید دینی و تکمیل کردارهای ناشی از آن تحقق بخشیم و به یاد داشته باشیم که وقتی خود در زبان دعا از خدای متعال طلب می کنیم که:«اللهم انا نرغب الیک فى دولة کریمة تعزبها الاسلام و اهله وتذل بها النفاق و اهله و تجعلنافیها من الدعاة الى طاعتک و القادة الى سبیلک» «خداوندا!‌ ما از تو حکومتی والامنش و پردهش می طلبیم که در آن اسلام و اسلامیان را عزت بخشی و دورویی و دورویان را خواری و ما را از دعوت گران به آستانت بداری و از راه نمایان به راه.»پس یکى از وظایف و بایسته هاى مهم منتظران در عصر غیبت، کسب آمادگى هاى فکرى و فرهنگى، اجتماعى و سیاسى ، تکنولوژیکى و ارتباطى براى یارى و نصرت امام غایب است.امام کاظم علیه السلام مى فرماید: «هر کس اسبى را به انتظار امر ما نگاه دارد و به نسبت آن، دشمنان ما را خشمگین سازد، در حالى که منسوب به ما است؛ خداوند روزى اش را فراخ گرداند و به او شرح صدر عطا کند و او را به آرزوهایش رساند و در رسیدن به خواسته هایش، یارى کند».
علامه مجلسى در شرح حدیثی فرموده اند : «بر شیعیان واجب است که خود را بر اطاعت امام بر حق و انتظار فرج او ملتزم سازند و براى یارى نمودنش مهیّا باشند».بر این اساس براى ظهور حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف و یارى آن حضرت، باید در هر لحظه اى آماده بود و خود را مهیّا نگه داشت.
مهم تر از همه آمادگى فکرى، علمى و سیاسى در عصر غیبت است؛ یعنى، باید از هر لحاظ، سطح توانایى هاى خود را بالا ببریم و شیعه لایقى براى امام خود باشیم. اگر از این آمادگی ها به دور باشیم از قافله منتظران جدا شده و جزو زیانکاران خواهیم بود .
فرهنگ انتظار و مهدویت اقیانوس بی‌کرانی است که هر معتقد به امام عصر روحی فداه و عجل الله تعالی فرجه الشریف در حد بینش و دانش و تحقیقی که کرده از آن برداشت می‌کند.
فرهنگ انتظار، حرکت‌آفرین، امیدبخش، تلاش‌آور و نشاط‌آور است و تمام ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی، یأس و نومیدی و خستگی و پوچ‌گرایی را از بین می‌برد؛ فرهنگ حرکت و تلاش در جهت زمینه‌سازی ظهور منجی است؛ فرهنگ رویش و پویش و دریچه‌ای به جهان آینده و راه نجات فردی و اجتماعی از بن‌بست‌ها و گرفتاری‌های جسمی و روحی به شمار می‌آید؛ مولد تلاش و حرکت به سوی آینده روشن و بهتر است. فرهنگ مهدویت زیربنای ایجاد نظم عادلانه جهانی در پرتو انسان کامل و رهبری معصوم به شمار می‌آید و انسان‌ها و جامعه را در برابر تمام بیماری‌های فکری و روحی بیمه می‌کند؛ فرهنگ مهدویت در پیش‌گیری بنیادی از تهاجم فرهنگی نقش اساسی دارد و تمام کمبود‌ها را جبران می‌کند و تمام موانع را برمی‌دارد و سکوی پرواز به جهانی آزاد و بهتر است.فراهم کردن اسباب ظهور , امری بایسته و اثر گذار است .

در روایت نقل شده است که دعای بدون اسباب همانند تیر بدون کمان است. دعا کننده باید اسباب را نیز فراهم نماید. مثلا کسی که آرزو دارد در کنکور قبول شود باید تلاش کرده درس هم بخواند. کسی که منتظر فرج است و دعا می کند باید اسباب ظهور را هم فراهم نماید که اسباب ظهور اکثر آن مربوط به مردم است. چون علت اصلی غیبت عدم وجود انسانهای قدرشناس است.
نتیجه آنکه اصلی ترین وظیفه آمادگی کامل برای ظهور و یاری امام زمان است ؛ آن هم به محض شنیدن ندای آسمانی. خود این ندا حاوی دستورات و پیام های جدی است که باید در هر لحظه منتظر آنها باشیم .

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها