خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » نکاتی درباره قطره آهن و لزوم مصرف آن برای کودکان از دیدگاه داروهلپ

دانلود کتاب های امتحان شده

نکاتی درباره قطره آهن و لزوم مصرف آن برای کودکان از دیدگاه داروهلپ

قطره آهن کودک یکی از مکمل‌های بسیار ضروری برای کودک است که باید در سنین حساس و در ماه‌‌های اولیه رشد او به بدن کودک برسد. توجه کنید که آهن تأثیر بسیار زیادی در رشد و نمو کودکان دارد و روی عملکرد و کارکرد اعضای بدن کودک مؤثر است. به همین دلیل دریافت مقدار آهن کافی توسط نوزادان بسیار مهم است، پس شما باید سعی کنید که به ‌عنوان والدین از قطره سیدرال کودک متناسب با نیاز‌های او استفاده کنید تا بتوانید به رشد و نمو کودک خودتان کمک کنید.

توجه کنید فقر و کمبود آهن در بدن کودک می‌توانند در آینده مشکلات جدی را برای او به‌ همراه داشته باشد. نوزادانی که سر موقع به دنیا می‌آیند معمولا در ماه‌های هفتم هشتم و نهم حاملگی میزان آهن کافی به بدن آن‌‌ها می‌رسد اما نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند نیاز دارند که برای جبران کمبود آهن خودشان از قطره آهن استفاده کنند. البته علاوه‌بر نوزادان نارس، معمولا تمامی نوزادان باید از شش ماهگی تا دو سالگی از قطره آهن استفاده کنند. اما نوزادان نارس نیاز دارند که از آهن بیشتری استفاده کنند. توجه کنید که آهن برای نوزادان یک ماده بسیار ضروری است و باید حتما به آن‌‌ها داده شود.

اهمیت استفاده از قطره آهن کودک

به‌طور طبیعی کودکان معمولا از سه ‌ماهگی تا حدود چهار ماهگی کم‌خونی را تجربه می‌کند و به‌ همین دلیل پزشکان و مراکز بهداشتی که شما برای چکاب ماهانه کودکان‌تان را پیش آن‌ها می‌برید، بعد از شش ماهگی به کودک شما قطره آهن میدهند. قطره‌های آهن برای رشد کودک شما ضروری هستند و به بدن کودک شما کمک می‌کند تا گلبول سفید برای بهتر شدن دفاع بدن، و همچنین هموگلوبین تولید کند.

علاوه‌براین موارد، قطره آهن باعث سفت شدن استخوان‌های کودک و مفاصل بدن می‌شود و به کودک کمک می‌کند تا در آینده استخوان‌‌های محکمی داشته باشد. قطره آهن باید با ویتامین ث و موادی که باعث جذب بهتر آهن می‌شوند، مانند پرتقال استفاده شود. اما این آب پرتقال باید بعد از سن یک‌سالگی به کودک داده شود. علاوه‌بر توجه به این موارد شما باید سعی کنید که قطره آهن را همراه‌با شیر یا چای به کودک ندهید؛ زیرا این موارد تأثیر قطره آهن را پایین می‌آورد. به‌طور کلی آهن برای سیستم خون ‌رسانی کودک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

گلبول‌‌های سفید که وظیفه محافظت از بدن در مقابل میکروب‌ها و ویروس‌‌ها بیرونی را دارند باعث سالم ماندن و مقاوم بودن کودک در مقابل تهدیدات خارجی می‌شوند و هموگلوبین نیز باعث تولید گلبول‌‌های قرمز سالم می‌شوند که وظیفه اکسیژن‌ رسانی به سایر بخش‌‌های بدن کودک را دارند. شما باید توجه کنید که آهن یک ماده معدنی است که بدن کودک به آن نیاز دارد؛ اما شما نباید در استفاده از آهن زیاده‌روی کنید. شما باید با تجویز پزشک آهن را به کودک بدهید. 

کمبود آهن چه عوارضی برای کودک دارد؟

پیش‌تر ما برای شما درباره اهمیت استفاده از قطره آهن برای کمک به سیستم خون‌رسانی بدن کودک صحبت کردیم و به شما گفتیم که قطره آهن چگونه می‌تواند باعث به وجود آمدن گلبول‌های سفید و هموگلوبین شود. در کنار مزایای استفاده از قطره آهن، استفاده نکردن از آن و کمبود قطره آهن علاوه‌بر پایین آمدن کیفیت سیستم خون‌سازی در موارد دیگری نیز تأثیرگذار است. برای مثال کمبود آهن رشد کودک را متوقف می‌کند و باعث ضعیف ماندن کودک می‌شود. یکی دیگر از مواردی که کمبود آهن می‌تواند با خود به‌ همراه داشته باشد مشکلات رفتاری و یادگیری است.

کودکانی که از فقر آهن رنج می‌برند ممکن است نتوانند به ‌صورت منطقی و مانند کودکان عادی رفتار کنند و در یادگیری شان نیز دچار مشکل خواهند شد و معمولا دیرتر از سایر کودکان زندگی کردن در اجتماع را یاد می‌گیرند. یکی دیگر از مواردی که فقر آهن با خود به‌ همراه خواهد داشت مشکلات حرکتی و عضلانی کودک است. تأخیر در مهارت‌‌های حرکتی یعنی کودک برای گرفتن اجسام به دست خود، برداشتن آن‌‌ها یا نگه‌ داشتن گردنش یا راه رفتن دچار مشکل شود و این موارد ضعف عضلانی را با خودشان به ‌همراه خواهند داشت؛ زیرا اگر کودک نتواند از اعضای بدن خود به‌ اندازه استفاده کند به ‌مرور این عضلات ضعیف خواهند شد و ضعف عضلانی را با خود به‌ همراه خواهند داشت. به‌طور کلی آهن یک مکمل بسیار مهم برای کودکان است که بعد از سن شش‌ماهگی تا سن بیست و چهار ماهگی به کودکان داده شود.

داروهلپ

نکات تکمیلی درباره نحوه مصرف قطره آهن و عوارض جانبی آن 

قطره آهن رشد مانند هر مکمل دیگری ممکن است عوارض جانبی را با خود به‌ همراه داشته باشد پس شما باید سعی کنید که با دانستن این عوارض جانبی میزان قطره آهن وارد شده و بدن خودتان را کنترل کنید. شما باید حتما برای استفاده از قطره آهن با پزشک کودک خودتان مشورت کنید تا این عوارض برای کودکتان به وجود نیاید. عوارضی مانند ضعف شدید، احساس مسمومیت بر اثر مصرف بیش ‌از حد قطره آهن، اسهال و استفراغ شدید، یا رنگ‌پریدگی از عوارض جانبی استفاده از قطره آهن کودک هستند که شما باید هنگام استفاده، به این موارد توجه داشته باشید.

شما حتما باید قبل ‌از استفاده از شربت آهن یا قطره آهن بطری دارو را درست مانند هر داروی دیگری به‌ خوبی تکان دهید و سعی کنید که حتما قطره آهن را بین فاصله صبحانه تا ناهار به کودک بدهید. به‌ هیچ ‌عنوان با معده خالی قطره آهن وارد بدن کودک نکنید. بسیاری از کودکان به دلیل طعم بد قطره آهن دوست ندارند که از آن استفاده کند؛ به ‌همین دلیل بهتر است که هم برای جذب بهتر آهن و هم برای تحریک کردن کودک برای مصرف آهن از یک مکمل غذایی خوشمزه دیگر در کنار قطره آهن استفاده کنید‌. برای مثال شما می‌توانید از مرکباتی که ویتامین ث دارند استفاده کنید تا هم کودک را به سمت استفاده از قطره آهن تشویق کنید و هم به جذب آهن در بدن کودک کمک کنید. شما می‌توانید از آب پرتقال یا آب لیمو شیرین استفاده کنید؛ زیرا ویتامین ‌ث دارند.

در زمینه مصرف قطره آهن سعی کنید که از قطره ‌چکان استفاده کنید؛ زیرا استفاده از قطره‌ چکان بسیار راحت‌تر از قاشق است و کودکان راحت‌تر با قطره‌ چکان کنار می‌آیند. توجه کنید که علاوه‌براین موارد سعی کنید قطره آهن به دندان کودک برخورد نکند و روی آن نریزد؛ زیرا این‌ موضوع باعث سیاه شدن دندان کودکان می‌شود و ممکن است روی زیبایی آن‌ها تأثیرگذار باشد، پس سعی کنید که اجازه ندهید قطره آهن روی دندان کودک بریزد، یا اگر این اتفاق افتاد، سریعا دندان‌های او را بشویید.

اهمیت استفاده از قطره آهن در بانوان 

علاوه‌ بر اهمیت استفاده از قطره آهن و مکمل آهن برای کودکان بانوان نیز نیاز دارند که حتما از قطره یا قرص آهن استفاده کنند. بانوان می‌توانند از قرص استفاده کنند، به همین دلیل معمولا برای آن‌‌ها از قطره تجویز نمی‌شود. اما در کودکان ممکن است استفاده از قرص برای آن‌ها سخت باشد به ‌همین دلیل ترجیح داده می‌شود برای کودکان از قطره استفاده شود.

همان‌ طور که همه شما می‌دانید، بانوان هر ماه مقدار خون بسیار زیادی را از دست می‌دهند و همین موضوع می‌تواند باعث کم‌خونی شود و مشکلات عدیده‌ای را برای آن‌‌ها به وجود بیاورد. آهن از دست ‌رفته توسط بانو در دوران قاعدگی قابلیت این را دارد که با استفاده از مکمل‌ها و غذا‌های سالم دوباره به بدن بازگردد اما از آنجایی‌که سبک زندگی امروز این‌ گونه نیست که بشود با مکمل‌های با غذا‌های سالم آهن از دست ‌رفته را به بدن بازگردانیم، ترجیح داده می‌شود آهن از دست ‌رفته توسط قطره آهن یا قرص آهن به بدن بازگردانده شود. به همین دلیل بانوان نیاز دارند که در ماه به ‌صورت مرتب از قرص آهن استفاده کند. تأثیر قطره آهن روی بانوان درست مانند تأثیر آن روی کودکان است.

با رسیدن به دوران قاعدگی در بانوان میزان خون موجود در رگ‌های آن‌ها کم می‌شود و همین موضوع می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تحت تأثیر خودش قرار دهد. آهن در خون باعث ایجاد گلبول‌‌های سفید و هموگلوبین می‌شود پس نداشتن آهن و فقر آهن می‌تواند بدن را ضعیف کند و در نهایت فقر آهن باعث می‌شود بدن به‌ راحتی پذیرای هر نوع ویروس و باکتری شود. پس بانوان برای ‌اینکه اجازه ندهند بدنشان ضعیف شود باید حتما مصرف قطره آهن یا قرص آهن را در دستور کار خودشان قرار دهند و به‌صورت مرتب از این قطره‌ها استفاده کنند.

استفاده از قطره یا قرص آهن نباید به ‌صورت سر خود باشد و حتما باید با دستور و تجویز پزشک استفاده شود اما این حقیقت برای همه ما آشکار است که تمام بانوان سرزمینمان حتی دختران سرزمینمان از زمانی‌ که بدن آن‌ها شروع به خون ‌ریزی می‌کند باید حتما به پزشک مراجعه فرمایند و مصرف قرص و قطره آهن را آغاز کنند.

علائم کمبود آهن در بانوان 

شما می‌توانید به ‌عنوان یک بانو متوجه شوید که چه زمانی دچار کمبود آهن شده‌اید. کمبود آهن در بدن شما علائمی را خواهد داشت که شما می‌توانید با توجه داشتن به این علائم متوجه شوید که آیا دچار کمبود آهن هستید یا خیر. به‌طور کلی مهم‌ترین علائمی که می‌توانند هشدار کمبود آهن را به شما بدهند شامل تنگی نفس بیش ‌از حد، کم شدن اشتها و حس ضعیف شدن بدن، رنگ ‌پریدگی، خستگی بیش ‌از حد، اشکال در راه تنفسی، و ضعف می‌شود.

به‌طور خلاصه اگر شما متوجه شدید که توانایی لازم برای انجام فعالیت‌‌های عادی و ساده روزانه را ندارید و مرتبا دچار سردرد و بدن درد می‌شوید باید حتما به یک پزشک مراجعه فرمایید تا به شروع استفاده از قطره آهن یا قرص آهن بپردازید. توجه کنید که بی ‌اهمیت بودن به این‌ موضوع می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما داشته باشد و می‌تواند بدن شما را بسیار ضعیف کند پس شما به‌ هیچ ‌عنوان نباید این علائم را نادیده بگیرید و حتما باید در صورت بروز هر کدام از آن‌ها حتی در مقدار بسیار کوچک نیز به پزشک مراجعه فرمایید تا بتوانید کمبود آهن خودتان را درمان کنید. 

کمبود آهن می‌تواند شما را از انجام فعالیت‌های روزانه‌تان بازدارد و همین موضوع می‌تواند کیفیت زندگی شما را پایین ‌تر بیاورد. پس اگر داشتن یک زندگی شاد و پرنشاط برای شما مهم است و شما می‌خواهید که قابلیت این را داشته باشید تا بتوانید با تمام انرژی و توان خودتان زندگی کنید و به اهداف خودتان برسید، باید به این نکته کوچک یعنی کمبود آهن خودتان دقت داشته باشید. همچنین برای برطرف کردن کمبود آهن شما می‌توانید با کمترین هزینه‌ها نیز کمبود آهن را در بدن خودتان جبران کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به پزشک مرکز بهداشت نیز متوجه شوید که استفاده از چه نوع قرص آهنی برای شما مناسب است. توجه کنید قرص‌‌های آهن و مکمل‌های آهن نیز دارای قیمت‌‌های بسیار پایینی هستند که هر فردی می‌تواند بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی آن‌ها را خریداری کند و از آن‌ها استفاده کند. به‌طور کلی بی‌اهمیت بودن به فقر آهن در بدن هیچ ‌گونه توجیه منطقی ندارد؛ زیرا شما می‌توانید به‌ راحتی این فقر آهن در بدن خود را جبران کنید.

داروهلپ

قرص‌‌های آهن را چگونه استفاده کنیم؟

قرص‌ها یا قطره‌های آهن نباید به‌‌هیچ‌‌عنوان به‌صورت خودسر و بدون تجویز پزشک استفاده شوند. شما حتما باید قبل‌ از شروع مصرف قرص آهن به پزشک مراجعه فرمایید و علائم خودتان را به او بگویید. بعد از آن ممکن است که از شما آزمایش خون گرفته شود که در این آزمایش خون مشخص می‌شود که شما چقدر کمبود آهن دارید. آزمایش خون به پزشک شما کمک می‌کند تا دید بازی نسبت ‌به کمبود و فقر آهن شما داشته باشد و متوجه شود که باید از چه نوع قرص یا قطره آهن برای بهبود شرایط شما استفاده کند. پس توجه کنید که مصرف قرص یا قطره آهن بدون تشخیص پزشک می‌تواند مسمومیت‌های و مشکلات گوناگونی را برای شما به ‌همراه داشته باشد.

اگر پزشک شما قرص یا قطره آهنی را برای شما تجویز کرد، باید سعی کنید که آن‌‌ها را سر ساعت مقرر استفاده کنید، برای استفاده از قرص‌های آهن به‌ هیچ ‌عنوان آن‌ها را خرد نکنید و آن‌‌ها را نجوید. سعی کنید که آن‌‌ها را با آب یا آب پرتقال قورت دهید. توجه کنید آب پرتقال یا هر آب میوه‌ای که دارای ویتامین ث است تأثیر بسیار زیادی در جذب آهن خون شما دارد، پس سعی کنید که به‌ هیچ ‌عنوان قرص آهن یا قطره آهن را با ماست شیر و سایر لبنیات نخورید؛ زیرا این موارد تمام تأثیر و قرص آهن را از بین می‌برد. علاوه‌بر ماست، شما نباید به‌ هیچ ‌عنوان قرص آهن خودتان را با چای، نوشابه، شکلات، یا قهوه بخورید؛ زیرا این موارد نیز در کم شدن تأثیر قرص آهن روی بدن شما تأثیرگذار است.

همچنین اگر شما از داروی دیگری نیز استفاده می‌کنید سعی کنید که حتما به پزشک معالج خودتان نام این دارو‌ها را بگویید؛ زیرا ممکن است استفاده کردن این دارو‌ها به ‌همراه قرص آهن برای شما ضرر داشته باشد پس شما باید سعی کنید که حتما تمامی موارد و سابقه پزشکی خودتان را برای پزشک خودتان بگویید تا او دستورالعمل‌های لازم را به شما بدهد. مصرف قرص آهن ممکن است یبوست یا اسهال را برای شما در پی داشته باشد.

علاوه‌براین موارد دل ‌درد و حالت تهوع یا دل ‌پیچه نیز ممکن است برای شما به وجود بیاید و این‌ موارد تماما از عوارض قرص آهن باشند. قرص‌های آهن همچنین می‌توانند باعث شوند که مدفوع شما رنگ تیره‌تری داشته باشد که این ‌مورد کاملا طبیعی است. توجه کنید که‌ علاوه‌ بر این موارد شما باید حتما به دوره استفاده از قرص توجه داشته باشید و سر خود استفاده از قرص را قطع نکنید یا آن را دوباره تمدید نکنید. هنگامی‌ که دوره استفاده از قرص شما به پایان رسید دوباره به پزشک مراجعه فرمایید و از او بخواهید که یک برنامه یا یک نسخه‌ای جدید برای استفاده از قرص آهن به شما بدهد.

قطره آهن سیدرال گوچه 

قطره آهن سیدرال گوچه یکی از قطره‌هایی است که مکملی بسیار عالی و منحصر‌به‌‌فردی برای بانوان و کودکانی است که به آهن نیاز دارند. البته این‌ قطره بیشتر در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما بانوان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و هیچ منعی برای آن‌ها درباره استفاده از این قطر وجود ندارد. قطر سیدرال گوچه قطره‌ای بسیار مناسب برای کودکان است و می‌تواند به کمبود آهن آن‌ها کمک کند. قطره سیدرال گوچه مکملی است که به طبع برای جبران کمبود آهن در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطره ساخت کشور ایتالیا است و روی ذهن کودک تأثیر بسیار زیادی دارد و به او کمک خواهد کرد تا مهارت‌‌های شناختی و ذهنی خودش را گسترش دهد.

توجه کنید سیدرال گوچه به‌ هیچ ‌عنوان نباید سرخود استفاده شود و شما حتما باید برای استفاده از آن با پزشک معالج خود یا کودکتان مشورت کنید. همچنین توجه کنید که این‌ قطره طعم خوبی دارد و اگر کودک شما هنگام استفاده از قطره آهن شما را اذیت می‌کند و از طعم قطره آهن خوشش نمی‌آید می‌توانید از این قطره استفاده کنید. علاوه‌براین موارد، این نوع قطره باعث سیاه شدن دندان نوزادان نمی‌شود و این ویژگی یکی از ویژگی‌‌های بسیار مهم از قطره‌ی سیدرال گوچه است. به‌طور کلی قطری سیدرال گوچه یک انتخاب عالی و شگفت‌انگیز برای استفاده به ‌عنوان مکمل قطره آهن است و شما می‌توانید از این‌ قطره با خیال راحت برای کودک خودتان یا خودتان استفاده کنید و بدون هیچ‌ گونه مشکلی آهن موردنیاز کودکتان را به بدنش برسانید. 

داروخانه آنلاین داروهلپ

داروخانه آنلاین داروهلپ یکی از بزرگ‌ترین داروخانه‌های آنلاین است که شما می‌توانید انواع دارو‌های موردنیاز خودتان ازجمله قطره آهن کودک یا قطره‌ای سیدرال گوچه از این داروخانه تهیه کنید. این داروخانه آنلاین خدمات بسیار عالی را برای مشتریانش دارد و دارای بخش پرسش و پاسخ بسیار کاربردی است که شما می‌توانید پرسش ‌و نیاز خودتان را در این باکس‌ها ثبت کنید تا بتوانید دارو‌های موردنیاز خودتان را تحویل بگیرید.

این داروخانه دارو‌هایش را با ارسال رایگان به دست شما می‌رساند و دارای پشتیبانی هفده ساعت است. همچنین این داروخانه دارو‌ها را با ارسال فوری به سراسر کشور ایران ارسال می‌کند و کیفیت ارسال و بسته‌ بندی محصولات آن بسیار عالی است. در این روز‌های کرونا ممکن است که خرید دارو به‌صورت حضوری به یک معضل تبدیل‌ شده باشد؛ پس شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه آنلاین داروهلپ تمام دارو‌های موردنیاز خودتان را در کمترین زمان و بدون نیاز به مراجعه حضوری و با بهترین قیمت خریداری کنید.

داروخانه آنلاین داروهلپ

www.daroohelp.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها