خانه » همه » آموزشی » نکاتی درباره ی زمان و مکان مطالعه

دانلود کتاب های امتحان شده

نکاتی درباره ی زمان و مکان مطالعه

نکاتی درباره ی زمان و مکان مطالعه

قبل از اینکه به شرایط و امکانات مطلوب برای یک مطالعه دلپذیر و مناسب اشاره کنیم ذکر این نکته را ضروری می دانیم که گاهی فراهم کردن این شرایط برای همگان امکان پذیر نیست . طبیعی است که عدم وجود این شرایط نباید بهانه ای برای عدم موفقیت شما باشد . بسیاری از نوابغ و انسان های تاریخ ساز مشکلات و مزاحمت ها را نادیده گرفتند و توانسته اند با انگیزه ی قوی بر مطالب درسی خود تمرکز کرده و با غلبه بر مشکلات سرآمد روزگار خود باشند . ولی اگر بتوانید شرایط زیر را فراهم کنید به تمرکز حواس و مطالعه موثرتر کمک خواهد شد .

 1- میز مطالعه داشته باشید : روی میز شما باید وسایل و لوازم مرتبط با درس باشد مثل : کتاب های کمک درسی ، خط کش و … .

بنابراین عکس ، نامه ی خصوصی و یا هر چیزی که موجب حواس پرتی شما باشد را نباید روی میز قرار دهید . به خصوص موبایل را در هنگام درس خواندن از خود دور کنید .

 2- داشتن اتاق ، موجب آمادگی ذهنی بیشتر و تمرکز حواس بهتر در حین مطالعه می شود .

 3- هر چقدر اتاقتان به دور از سر و صدا باشد بهتر است .

 4- در اتاق مطالعه باید هوایتازه جریان داشته باشد . بنابراین گاهی پنجره را باز کنید تا هوای اتاقتان عوض شود .

 5- سعی نید اتاقتان نور مناسب داشته باشد . مطالعه در فضایی با نور کم و نامناسب و حتّی نور زیاد و تند موجب خستگی و کاهش تمرکز می شود .

نور مکان مطالعه باید کافی و مناسب باشد تا عمل دیدن به خوبی انجام شود . روشنایی روز بهترین نوع آن است ، نور نباید به صورت مستقیم روی صفحه ی  کتاب بتابد زیرا نور مستقیم باعث خستگی چشم و کاهش میزان دید می شود و درک شما را از مطالب کاهش می دهد . هم چنین نباید در محلّی بنشینید که نور روی کتاب سایه بیندازد .

 6- مطالعه در کنار وسایل صوتی و تصویری روشن و در اتاقی که در و دیوار آن پر از عکس های مختلف است موجبات حواس پرتی را ایجاد م کند بنابراین سعی کنید عادات غلط را از خود دور کنید و بی جهت به خود تلقین نکنید که مثلاً من با صدای موزیک بهتر درس را می فهمم .

 7- نشستن پشت میز مطالعه بهترین حالت برای درس خواندن و لم دادن و دراز کشیدن بدترین حالت است . چرا که موجب خستگی و خواب آلودگی شما می شود و امکان استفاده از دست هایتان برای یادداشت برداری را محدود می کند .

 8- اگر اتاق مشترک دارید سعی کنید میزتان رو به روی هم نباشد .

 9- هر از چند گاهی دکور اتاقتان را تغییر دهید تا انگیزه و نشاط در شما تقویت شود .

 10- به اتاقتان برسید . بی نظمی و شلختگی شما را کلافه می کند و برای پیدا کردن اشیاء و لوازم خود عصبی می شوید و وقت تان گرفته می شود و نهایتاً آمادگی شما برای مطالعه به شدّت کاهش می یابد .

 11- سعی کنید کتاب ها و دفاتر و سایر وسایل نوشتاری تان و هم چنین کتاب های کار و فرهنگ لغات آماده و درد دسترس باشد .

 12- سعی کنید برامه ی زمانی منظّم داشتهباشید و به آن عمل کنید .

 13- بهترین زمان برای یادگیری و مطالعه بستگی به عادات فردی شما دارد . شما زمانی می توانید بهتر یاد بگیرید که آمادگی و احساس بهتری داشته باشید . بنابراین سعی کنید ساعات انرژیک (پرانرژی) خود را شاسایی کنید  و دروس خود را در آن ساعات مطالعه کنید .

 14- بهتر است دروس حفظ کردنی را صبح زود مرور کنید .

 15- از مطالعه ی طولانی و پشت سر هم پرهیز کنید . بهتر است به جای سه ساعت مطالعه مستمر و مداوم آن را به سه بخش 45 دقیقه ای تقسیم کنید و در فواصل زمانی مشخص به خودتان استراحت بدهید .

 16- اگر می خواهید از استرس شدید شب امتحانی و پرخوانی خسته کننده ی مطالب نجات پیدا کنید بهتر است با برنامه ، مستمر و روزانه درس بخوانید و آخر هفته مرور و ارزیابی کنید .

 17- جمعه ها روز استراحت و زمان پرداختن به کارهای ضروری ، دید و بازدید و نظافت است . سعی کنید در طول هفته کارهای تان را انجام دهید تا از روز جمعه ی خود نهایت لذّت را ببرید ولی اگر تکالیف درسی ضروری و یا دروس عقب مانده داشتید صبح انجام دهید و لااقل نیمی از روز را به استراحت بپردازید .

 

 

منبع : مهارت های تحصیلی (اردشیر کیانی)

برچسب‌ها: مهارت مطالعۀ صحیح

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها