خانه » همه » آموزشی » نکات طلایی در گواهی انحصار وراثت و ارث

دانلود کتاب های امتحان شده

نکات طلایی در گواهی انحصار وراثت و ارث

نکات طلایی در گواهی انحصار وراثت و ارث

گرفتن گواهی انحصار ورثه مدت ندارد به عبارت دیگر هر زمان می توان برای آن اقدام کرد. نکته مهم این است که اگر شخص فوت شده بعد از فروردین ۹۵ فوت شده باشد حتی برای تأخیر در پرداخت مالیات بر ارث و اظهارنامه مالیاتی هم جریمه در کار نخواهد بود.
فرزندی که قبل از پدر یا مادر فوت کند ارث نخواهد برد فرض کنید پدری ۴ فرزند داشته باشد و یکی از فرزندان در سال ۹۸ و مادر در سال ۹۹ فوت کرده باشد وراث پدر فقط ۳ فرزند باقی مانده است و نه نوه یعنی فرزندان فوت شده ارثی نخواهد برد. در مثال دیگر فرض کنید پدر در سال ۹۸ فوت کرده و ۴ فرزند داشته و یکی از فرزندان در سال ۹۹ فوت می کند در این صورت نوه قدرالسهم پدر یا مادرش از پدربزرگ ارث می برد.
مالیات بر ارث چقدر است و به چه چیزهای دیگری تعلق می گیرد؟ به طور خلاصه: الف) وراث طبقه اول کسانی که شهید اعلام می شوند مالیات بر ارث ندارند. ب) وسایل منزل متوفی هر چند گران قیمت و نفیس مالیات ندارد. ج) برای دریافت وجوه در بانک متوفی ۳% مالیات است. د) ۲% وسایل نقلیه موتوری مالیات است. هـ) برای اموال غیر منقول (املاک) حدود ۱۵% ماخذ ارزش های مالیاتی املاک – که بسیار کمتر از قیمت معاملاتی در مشاورین املاک و جامعه است – برای طبقه اول و حدود ۳۰% طبقه دوم و حدود ۶۰% طبقه سوم – یک مثال عمومی و کاربردی: وقتی شما آپارتمانی را بخواهید به صورت سند رسمی در دفتر اسناد رسمی انتقال دهید فروشنده بایستی مالیات نقل و انتقال پرداخت کند. این میزان مالیات را ۳ برابر کنید میزان مالیات بر ارث آن آپارتمان به دست می آید.
بر طبق قانون جدید مالیات های مستقیم دیگر لازم نیست که همه ورثه اظهارنامه مالیاتی بدهند و کل مالیات بر ارث پرداخت شود. فرض کنید که بعضی از ورثه همکاری نمی کنند یا مالیات نمی دهند یا خارج از کشور هستند و امثالهم. در حال حاضر هر کدام از ورثه می تواند به قدرالسهم خودش مالیات پرداخت کند و بدیهی است، همان میزان سهم خود هم حق تصرف حقوقی و احیاناً فروش آن را دارد.
انحصار وراثت با تقسیم اموال کاملاً متفاوت است اگرچه در اصطلاحات عامیانه بعضی می گویند یا می پرسند که انحصار وراثت خانه مثلاً چگونه است. در واقع آنها سؤال در تقسیم اموال دارند. عنایت داشته باشید که در شورای حل اختلاف و در دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت، تقسیم اموال انجام نمی شود و اساساً لیست اموال هم در گواهی مذکور ذکر نمی شود. فقط میزان سهم هر یک از ورثه از ماترک (آنچه ارث رسیده) مشخص می شود.
در عمل محدودیتی برای اعتراض و درخواست اصلاح رأی گواهی انحصار وراثت وجود ندارد و هر کس این (ذینفع) که مدعی است اشتباهی رخ داده می تواند اعتراض و درخواست اصلاح کند.
نکته کاربردی که باید بدانیم این است که لزوماً یکی از ورثه نباید درخواست صدور گواهی حصر وراثت کند. قانون حصر وراثت چنین است که اگر شخصی نفعی در گواهی مذکور هم دارد می تواند با اثبات آن دادخواست حصر وراثت متوفی را به شورا تقدیم کند. مثلاً فرض کنید شما چکی از شخصی دارید که فوت شده است بدیهی است که بایستی بر علیه وراث اقامه دعوی کنید و وراث هم به هر دلیل انحصار وراثت نکرده اند و یا شما (طلبکار) به آن دسترسی ندارد. در اینجا صاحب و دارنده چک می تواند تقاضای صدور انصار وراثت متوفی صاحب چک را کند.
ورثه کسی است که زنده باشد. اگرچه که به صورت حمل و در شکم مادر باشد بنابراین اگر فرزندی قبل از والدین فوت کرده باشد نه او نه فرزندانش ارث نمی برند.
خوانده در دادخواست انحصار وراثت وجود ندارد، تعبیر ما حقوقی ها از امور حسبی است و دعوی ترافعی نیست که خوانده داشته باشد.
در خصوص دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت هم به کرات سؤال می شود به صورت خلاصه اینکه هر وقت بخواهید می تواند به شعبه شورای صادر کننده رأی مراجعه کنید و درخواست کپی برابر اصل کنید و محدودیتی نیست. ولی اگر سابقاً انحصار ورثه ای شده باشد که گم شده باشد که را اصلاً نمی دانیم کجا بوده دیگر چاره ای نیست به جز درخواست مجدد گواهی انحصار وراثت.
یکی از تشریفات گرفتن گواهی انحصار وراثت شهادت شهود است. از شرایط استشهادیه این است که ۳ نفر بایستی به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و فرم مربوطه که در آن اسم و مشخصات متوفی و تاریخ فوت ایشان و مشخصات ورثه است را امضاء کنند و سر دفتر اسناد رسمی گواهی امضاء کند. هزینه گواهی امضاء و استشهادیه برای هر شاهد در سال ۱۳۹۹ شصت هزار تومان است.
یکی دیگر از تشریفات صدور گواهی انحصار وراثت نامحدود انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است. دانستن چند نکته ضروری است. الف) کلیه پروسه نشر آگهی توسط خود شورای حل اختلاف انجام می شود. ب) دانستن اینکه در کدام روزنامه چاپ شده و نسخه ای از آن را داشته باشید. نه اهمیت دارد و نه مزیتی. ج) شورای حل اختلاف به جهت نشر آگهی انحصار وراثت مبلغ و هزینه ای دریافت نمی کند.
سخن از انحصار وراثت محدود نامحدود پیش آمد تفاوت. اولاً در این است گواهی انحصار وراثت محدود نیازی به انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار ندارد و ثانیاً در مواردی که متوفی مالی نداشته (کمتر از ۵۰ میلیون تومان) باشد گواهی انحصار وراثت محدود مفید فایده است.
رویه همه شوراهای حل اختلاف در صدور گواهی پیش گفته این است که اگر وراث، طبقه دوم ارث باشند. در این خصوص از اداره ثبت احوال محل استعلام به عمل می آید تا محرز گردد که کسی از طبقه اول باقی نمانده است. همچنین در طبقه اول نیز اگر مدارک همه وراث (شناسنامه ها) کامل نباشد، رویه غالب شوراها چنین است که از اداره ثبت احوال استعلام می کنند.
نکته مهم: با توجه به اینکه پدر و مادر متوفی نیز جزء طبقه اول هستند و ارث میبرند و ممکن است یکی از ایشان قبلاً  فوت کرده باشد. بهتر است مدرکی که دلالت بر فوت پدر یا مادر متوفی داشته باشد همراه داشته باشید. مثل شناسنامه ابطال شده، گواهی فوت یا گواهی انحصار وراثت در غیر اینصورت اگر احتمال زنده ماندن منطقی آنها باشد، توسط شورا در این خصوص نیز (فوت پدر یا مادر و یا هردو) استعلام به عمل می آید.

یکی از معایب دیر تقسیم کردن ارث و در رودربایستی و یا اختلاف گیر کردن این است که یکی از وراث نیز فوت می کند و برای او هم بایستی انحصار وراثت کرده و گواهی اخذ شود تا بتوان اموال را تقسیم کرد. فرض کنید فردی در سال ۹۰ فوت کرده وراث حین الفوت او همسر، پدر و ۲ فرزند است. در سال ۹۲ پدر او فوت می کند و در سال ۹۸ همسرش. اگر فرزندان فرد مذکور انحصار وراثت نکرده و یا تقسیم مال نکرده باشند اکنون نیازمند اخذ گواهی حصر وراثت پدر و همسر متوفی مهم هستند تا بتوان ماترک او را تقسیم کرد.
اگر فرد ایرانی در خارج از کشور فوت شده باشد در ابتدا بایستی فوت او به تأیید سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل فوت برسد. پس از تأیید سفارت ایران در سیستم ثبت احوال ایران نیز فوت او ثبت می شود و می توان گواهی فوت را در ایران اخذ کرد.
نبودن یکی از ورثه در ایران یا همکاری نکردن یکی از ورثه، ناپدید بودن او و … هیچکدام مانعی برای اخذ گواهی نیست و به سهولت هر کدام از ورثه چه تنهایی یا توسط وکیل دادگستری می تواند دادخواست و درخواست انحصار وراثت کند.
همانطور که می دانید هر شخصی می تواند، یک سوم اموال خود را به نفع هر شخص یا اشخاصی وصیت کند. بنابراین اگر متوفی وصیت نامه رسمی دارد – وصیتی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است – بهتر است به شورای حل اختلاف در هنگام صدور گواهی حصر وراثت اعلام شود تا در آن منعکس شود. اما اگر وصیت متوفی بر طبق سند غیر رسمی و عادی است باید پس از صدور گواهی انحصار وراثت از دادگاه تنفیذ آن را درخواست کرد. البته اگر بین وراث بر سر آن اختلاف است.
در مورد طبقه دوم ارث یعنی خواهران و برادران دانستن این نکته ضروری است که اگر کسی فوت کند و ورثه طبقه اول نداشته باشد. در صورتی برادر یا خواهر پدری ارث می برد که برادر و خواهر (ابوینی) از یک پدر مادر و برادر و خواهر ( امی) مادری نداشته باشد. به زبان ساده تر بر طبق قانون و فقه برادر و خواهران ابوینی و امی بر برادران و خواهران ابی اولویت دارند. شاید علت را بپرسید و دلیل این تبعیض را بخواهید؟ نمی دانیم! تقسیم ارث بین مادری ها به صورت مساوی است ولی بین ابوینی ها یا ابی ها به نسبت پسر ۲ سهم و دختر۱ سهم است. علت آن را نمی دانیم!
ممکن است سؤال کسی باشد که شورای حل اختلاف چگونه آخرین اقامتگاه متوفی را شناسایی می کند و خود را صالح رسیدگی میداند. جواب این است که معمولاً به اظهار درخواست کننده و نشانی اعلام شده از متوفی در برگ شهادت شهود (استشهادیه) نگاه می کنند.
اگر ورثه همکاری نکنند چه باید کرد؟ 
احتمالاً منظور از همکاری نکردن ورثه این است که مدارک خود را برای گواهی انحصار وراثت نمی دهند و یا اینکه احتمالاً تمایل به تقسیم ارث و اخذ گواهی حصر وراثت ندارند و یا اینکه به هر دلیل مثل اقامت در خارج از کشور به بعضی از وراث دسترسی نیست. همه موارد گفته شده بسیار شایع هستند و برای همه آنها راهکار قانونی وجود دارد.

با استعلام از اداره ثبت احوال تمام نواقص پرونده را برای شما برطرف خواهد شد.

لیست اموال در انحصار وراثت مشخص می شود؟ 
آنچه در انحصار وراثت محدود و نامحدود ذکر می شود ۳ مطلب است اول نام متوفی، تاریخ فوت و مشخصات او. دوم اسامی کامل وراث زمان فوت. سوم مشخص شدن سهم هر وراث از ماترک. بنابراین مطلقاً لیست اموال متوفی در برگه حصر وراثت مشخص نخواهد شد. اگر وراث یا بعضی از آنها اطلاعی نسبت به بعضی اموال متوفی (مورث خود) ندارند پس از اخذ گواهی مذکور بایستی دادخواست تحریر ترکه تقدیم شورای حل اختلاف کنند تا از مراجع دولتی و غیردولتی مرتبط استعلامات لازم در خصوص اموال متوفی انجام شود.

انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟ 
مدت زمان اخذ گواهی حصر وراثت، نامحدود حدود یک هفته کاری و برای گواهی انحصار وراثت نامحدود با عنایت به الزام نشر آگهی حدود ۴۰ الی ۵۰ روز کاری است.

آیا همه وراث باید اظهارنامه مالیاتی بدهند؟ 
برای اموال بالای پنجاه میلیون تومان پرداخت مالیات بر ارث الزامی است اگر متوفی قبل مورخ اول فروردین ۹۵ فوت شده باشد یکی از مدارک لازم برابر ثبت دادخواست انحصار وراثت داشتن گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است. ولی برای فوت شدگان بعد از تاریخ فوق مثلاً امسال یا پارسال هر زمان که وراث بخواهند تقیسم مال کنند و آنرا به فروش برسانند و یا وجه را از بانک بگیرند ناگزیر باید اظهارنامه مالیات بر ارث بدهند. اقدام یکی از ورثه برای دادن مالیات همه کافی است. حتی این امکان وجود دارد که یک وارث به میزان قدرالسهم خود از ترکه مالیات بدهند.

انحصار وراثت برای اثبات مالکیت ورثه
قبل از اینکه هر یک از وراث برای اموال و دارایی های شخص متوفی ادعایی داشته باشند، باید کلیه مراسم تدفین و خاکسپاری کاملا انجام شده باشد که هر میزان از این مراسم هزینه های را در بردارد که باید از اموال خود شخص متوفی هزینه شده بعد از اتمام این مراسم ورثه فرد متوفی می توانند برای ادعای ارث خود اقدامات لازم را از طریق مراحل قانونی انجام دهند.

انحصار وراثت طبق قانون به این معنا است که ورثه ی شخص متوفی به چند نفر محدود شده که ابتدا باید به دادگاه درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را ارائه دهند تا دادگاه در جریان قرار گیرد و آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد که این پیگیری ها به دلیل این است که شخص متوفی چند همسر و چند فرزند داشته و همچنین مشخصات کامل این افراد را در گواهی به طور کامل و دقیق عنوان کنند.

بهتر است، بدانید که هیچ یک از ورثه این اجازه را ندارند که با در دست داشتن گواهی انحصار وراثت اقدام به تقسیم اموال متوفی داشته باشند، بلکه بعد از اینکه لیست وراث توسط مراجع قضایی در گواهی انحصار وراثت عنوان گردید، بعد ورثه اجازه ی تقسیم اموال متوفی را دارند.

دادگاهی که می تواند حکم گواهی انحصار وراثت را تنظیم کند، باید نزدیکترین دادگاه به آخرین محل سکونت متوفی باشد تا پیگیری ها زودتر صورت بگیرد.

درخواست گواهی انحصار وراثت
افرادی که می توانند از دادگاه تقاضای گواهی انحصار وراثت را داشته باشند، شامل:

1) همسر

 2) فرزندان متوفی

3) هر فردی که به عنوان ورثه شناخته شده باشد،

4) طلبه کاران متوفی و همچنین به جزء این افراد اگر شخص دیگری به نحوی ذینفع باشد، می توانند برای این درخواست اقدام کنند.(ذینفع به این معنا است که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از اموال متوفی سود می برد.

به طور مثال شخصی که یک کودک خردسال را زیر نظر حمایت خود قرار داده است، (قیم) این اجازه را دارد که از طرف این شخص چنین درخواستی را برای اموال متوفی داشته باشد. درخواست باید در دادگاه به این صورت باشد، که:

1) ارائه ی کلیه ی مشخصات فرد

2) نسبت فرد با شخص متوفی

3) آدرس

4) شماره تماس به طور کامل ذکر شود.

شناسنامه ی متوفی باید از سوی اداره ی ثبت و احوال ابطال شده و همچنین گواهی فوت نیاز برای شخص متوفی تنظیم گردد که گواهی فوت با شناسنامه ی شخص متوفی ابطال شده و تقدیم دادگاه مربوطه می شود.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها