خانه » همه » مذهبی » هجرت و مهاجران در تعالیم اسلام چه جایگاهی دارند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

هجرت و مهاجران در تعالیم اسلام چه جایگاهی دارند؟

یکى از مفاهیمی که از نگاه ارزشی در قرآن کریم و آموزه‌‌های دینی به صورت وسیعى انعکاس یافته، موضوع «هجرت» است.
قرآن کریم در 24 مورد از هجرت سخن به میان آورده است، با تعابیر مختلفی؛ مانند «مهاجراً»، «مَنْ یُهاجِرْ»، «من هاجر»، «الذین هاجروا» و… همچنین در احادیث و روایات فراوانی به مسئله هجرت پرداخته شده است؛ مانند این‌که هرکس در حال هجرت برای خدا از دنیا برود، روز رستاخیز با اصحاب بدر محشور خواهد شد. و یا با هجرت خود برای فرزندانتان بزرگی و عظمت به ارث بگذارید.
معناى هجرت این است که هر کس در راه خدا یعنى به جهت کسب خشنودى خدا مهاجرت کند، و به این منظور از خانه و کاشانه‏اش چشم بپوشد که هم از نظر اعتقادى و هم از نظر عملى پاى‌بند به دین خدا باشد، خواهد دید که در زمین، نقاط بسیارى براى زندگى وجود دارد. هر نقطه‏اى را که موانع نمى‏گذارد او در آن نقطه دین خدا را اقامه کند، می‌توان با مهاجرت به نقطه‏اى دیگر این موانع را پشت سر گذاشت.
مقام مهاجران در اسلام مقام فوق العاده پر ارجى است. هم خود پیامبر اسلام(ص) و هم مسلمانان بعد، همگى براى مهاجران احترام خاصى قائل بودند؛ چرا که آنها براى گسترش دعوت اسلام، به تمام زندگى خویش، پشت پا زدند و عده‌ای نیز جان خود را به خطر انداختند. از نظر اسلام، کسانى که در محیط کفر و شرک زندگى مى‏‌کنند ولى در آنها آمادگى ایمان به خدا وجود دارد، در صورتى که نتوانند به وظایف ایمانی خود عمل کنند، باید آن محیط را ترک نمایند، مگر این‌که امکان هجرت وجود نداشته باشد. اگر کسى امکان هجرت داشته باشد و در عین حال در آن محیط زندگى کند معلوم است که ایمان درستى ندارد و نمى‌‏توان بر ایمان چنین شخصى اعتماد کرد. قرآن کریم این‌گونه افراد را ستمگران بر نفس خود مى‌‏داند و به آنها وعده عذاب جهنم مى‌‏دهد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها