خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هرآنچه که باید راجع به سندرم افتادگی دریچه میترال بدانیم

دانلود کتاب های امتحان شده

هرآنچه که باید راجع به سندرم افتادگی دریچه میترال بدانیم

هرآنچه که باید راجع به سندرم افتادگی دریچه میترال بدانیم

پرولاپس دریچه میترال، همان سندرم افتادگی دریچه میترال به طرف دهلیز چپ طی انقباض قلب است. در این حالت یک یا هر دو دریچه ممکن است خوب بسته نشوند که این روند باعث بازگشت خون می شود. این بازگشت خون باعث صدای غیر طبیعی در قلب مربوط به جریان خون غیر طبیعی می شود.


هرآنچه که باید راجع به سندرم افتادگی دریچه میترال بدانیم

افتادگی دریچه میترال چیست؟

افتادگی دریچه میترال (همچنین به عنوان سندرم سوفل کلیک و سندرم بارلو شناخته می شود) شایع ترین ناهنجاری دریچه قلب است. این وضعیت در زنان کمی بیشتر از مردان رخ می دهد. دریچه میترال یکی از چهار دریچه قلب است.

دریچه میترال طبیعی شامل دو بخش نازک است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب قرار دارد. بخش های دریچه میترال، به شکل چترهایی، به وسیله رشته ای به نام “وترها” به دیواره داخلی بطن چپ متصل می شوند. وقتی بطن ها منقبض می شوند، آنها به خوبی بسته می شوند و از برگشت خون از بطن چپ به دهلیز چپ پیشگیری می کنند. وقتی بطن ها شل می شوند، دریچه ها باز شده تا خون اکسیژنه از ریه ها فراهم شود .

در این بیماری، دستگاه میترال (برگچه های دریچه و وترها) تحت تأثیر فرایندی به نام تحلیل رفتن میکسوماتوز قرار می گیرد. در دژنراسیون میکسوماتوز، پروتئین ساختاری کلاژن به طور غیر طبیعی تشکیل می شود و باعث ضخیم شدن، بزرگ شدن و ازدیاد برگچه ها و وترها می شود.

خون به طور معمول از دریچه میترال از محفظه بالایی سمت چپ (دهلیز چپ) به محفظه تحتانی سمت چپ (بطن چپ) قلب جریان می یابد. هنگامی که بطن ها منقبض می شوند، برگچه های زائد به دهلیز چپ سقوط می کنند (به عقب میفتند)، گاهی اوقات اجازه می دهد تا نشت خون از طریق دریچه دریچه (نارسایی میترال) به دهلیز چپ برگردد.

نارسایی میترال در موارد شدید می تواند منجر به نارسایی قلبی و ریتم غیر طبیعی قلب شود. اکثر مردم از افتادگی دریچه میترال بی اطلاع هستند. با این حال، برخی از مبتلایان به آن ممکن است تعدادی از علائم را تجربه کنند.1

هرآنچه که باید راجع به سندرم افتادگی دریچه میترال بدانیم

علت افتادگی دریچه میترال چیست؟

زمانی که قلب کاملا سالم است و به‌درستی کار می‌کند، دریچه‌ی میترال به هنگام انقباض بطن چپ، کاملا بسته می‌شود و از بازگشت خون به سمت دهلیز جلوگیری می‌کند، اما این فرایند در کسانی که دچار افتادگی دریچه میترال هستند کمی متفاوت است، زیرا یک یا هر دو لَت (لنگه) دریچه‌ی میترال، افتادگی یا تحدب بیشتری نسبت به‌حالت عادی دارند و در هنگام انقباض قلب به سمت دهلیز چپ متمایل می‌شوند.

این افتادگی و تحدب می‌تواند مانع از بسته شدن کامل دریچه‌ی میترال شود و با بازگرداندن خون به سمت قلب، موجب پس‌زنی شود. درصورتی‌ که میزان خون بازگشتی به قلب زیاد نباشد، مشکلی رخ نخواهد داد. اما اگر مشکل شدید باشد علائمی چون سرگیجه، خستگی و تنگی نفس به‌وجود می‌آید.

نام دیگر افتادگی دریچه میترال، سندروم کلیک مِرمِر (click-murmur) است. زیرا وقتی پزشک به کمک گوشی طبی خود به صدای قلب فرد بیمار گوش می‌کند، صدایی مانند کلیک کردن یا ضربه‌ای خفیف می‌شنود. این صدا ناشی از بسته شدن لت‌های دریچه‌ی میترال است که باعث بازگردانده شدن خون به سمت عقب و دهلیز قلبی می‌شود. اسامی دیگری هم برای افتادگی دریچه میترال وجود دارد:

سندروم بارلو (Barlow)؛

سندرم شل‌شدن دریچه‌ میترال؛

سندروم بیلوئینگ میترال (Billowing)؛

بیماری میکسوماتوز میترال (Myxomatous).2
 

علائم پرولاپسوس دریچه میترال کدامند؟

گاهی اوقات سردردهای میگرنی با افتادگی دریچه میترال ارتباط دارند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری هیچ علائمی ندارند، با این حال، کسانی که معمولاً از علائم شکایت دارند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:
 

خستگی

خستگی، شایعترین علامت افتادگی دریچه میترال است، اگرچه دلیل خستگی مشخص نیست. افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ممکن است عدم تعادل در سیستم عصبی خودمختار داشته باشند، که ضربان قلب و تنفس را تنظیم می کند. این عدم تعادل می تواند عدم اکسیژن رسانی مناسب به عضلات در حال کار در حین ورزش و در نتیجه  خستگی شود.
 

تپش قلب

تپش قلب احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم هستند. در بیشتر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال، تپش قلب بی خطر است. بندرت، ناهنجاری های  جدی ریتم قلب ممکن است زمینه ساز تپش قلب باشند و نیاز به ارزیابی و درمان بیشتر داشته باشند.
 

درد شدید قفسه سینه

درد شدید قفسه سینه، که می تواند طولانی شود. برخلاف آنژین، درد قفسه سینه در  افتادگی دریچه میترال در حین یا بعد از ورزش اتفاق میفتد و ممکن است به نیتروگلیسیرین پاسخ ندهد.
 

اضطراب، حملات هراس، و افسردگی

این بیماری ها ممکن است با این بیماری همراه باشد. به نظر می رسد که مانند خستگی، این علائم مربوط به عدم تعادل سیستم عصبی خودمختار است.
 

میگرن

سردرد گاهی با این بیماری در ارتباط است. میگرن احتمالا به کنترل غیر طبیعی سیستم عصبی از تنش در رگ های خونی در مغز ارتباط دارد.
 

ادم ریوی

ورم ریوی معمولاً هنگامی اتفاق میفتد که مایعات داخل رگ های خونی ریه ها در خارج از رگ نشت می کند، که باعث تورم بافت های اطراف می شود.

اغلب شدت علائم در افراد مبتلا به این بیماری با میزان ناهنجاری رابطه معکوس دارد. بسیاری افراد با علائم شدید، افتادگی ضعیفی دارند. ولی افراد با افتادگی دریچه میترال شدید، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند.1
 

عوارض افتادگی دریچه میترال

اگر چه اغلب افراد مبتلا به شلی دریچه میترال هیچ مشکلی ندارند اما ممکن است عوارض شلی دریچه میترال در گروهی مشاهده شود. این عوارض عبارتند از:
 

– نارسایی دریچه میترال

شایعترین عارضه آنست که خون به داخل دهلیز چپ رانده شود(MR  یا نارسایی میترال ).

مردان و یا افراد دارای فشارخون بالا بیشتر در معرض ریسک نارسایی میترال هستند. اگر نارسایی میترال شدید باشد ممکن است بیمار نیازمند جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال باشد تا از بروز عوارض نارسایی میترال از قبیل سکته مغزی جلوگیری شود.
 

– اختلال ریتم قلب (آرتیمی)

ریتم قلب غیر طبیعی در برخی بیماران دچار پرولاپس میترال مشاهده می شود. اغلب این آرتیمی ها در حفره های دهلیزی ایجاد می شوند و ممکن است باعث آزار بیمار گردد و اغلب تهدید کننده حیات نیستند. در بیماران دچار نارسائی شدید میترال و یا تغییر شدید شکل دریچه ها اغلب مستعد اشکال در ریتم قلب هستنند.
 

– عفونت دریچه (اندوکاردیت)

داخل قلب ۴ حفره و ۴ دریچه وجود دارد که توسط لایه ی نازک بنام اندوکارد پوشیده شده اند. عفونت این پرده  اصطلاحا اندوکاردیت نامیده می شود. در دریچه میترال غیر طبیعی شانس ابتلا به اندوکاردیت ناشی از باکتری که باعث تخریب این دریچه می شود زیاد است. این ریسک در مردان بیشتر از زنان است.

پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال یا نارسایی میترال قبل از کشیدن دندان و یا برخی اعمال جراحی به منظور جلوگیری از اندوکاردیت دریچه آنتی بیوتیک مصرف نمایند.3

هرآنچه که باید راجع به سندرم افتادگی دریچه میترال بدانیم

درمان افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال برای بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی کند ، بنابراین معمولاً نیازی به درمان نیست.

افرادی که به دلیل ااین عارضه دچار نارسایی شدید دریچه میترال می شوند ، می توانند از عمل جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال آسیب دیده بهره مند شوند. برای مبتلایان به علائم نارسایی قلب ناشی از افتادگی دریچه میترال یا نارسایی میترال ، جراحی معمولاً بهترین روش درمانی است.

بهترین درمان برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد ، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

ورزش

مسکن ها

تکنیک های آرامش و کاهش استرس

اجتناب از کافئین و سایر محرک ها

استفاده از داروهایی در صورت داشتن ضربان سریع قلب.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.chetor.com
3.www.drhsnajafi.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها