خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم

دانلود کتاب های امتحان شده

هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم

هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم

ناخنک چشم یک ضایعه گوشتی مثلثی شکلی است که از سفیدی چشم به روی قرنیه کشیده می‌شود. حتی ناخنک می‌تواند با تغییر شکل قرنیه باعث آستیگماتیسم شود و دید افراد را تار کند.


هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم

ناخنک چشم چیست ؟

ناخنک چشم یا پتریژیوم Pterygium نوعی ضایعه گوشتی مثلث شکل است که از سمت بینی به سفیدی چشم وارد می شود و سپس بر روی سیاهی چشم قرار میگیرد. ناخنک چشم ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است.

ناخنک چشم در ابتدا به صورت یک سفیدی ایجاد می شود و به تدریج به سمت قرنیه رشد می کند. در هنگام ایجاد ناخنک، بیمار دچار سوزش، خارش و اشکریزش می شود.

در برخی مواقع ناخنک رشد زیادی می کند به نوعی که تا قرنیه ادامه می یابد و باعث می شود جلوی دید فرد گرفته شود. حتی ناخنک های کوچک هم می توانند باعث ایجاد تغییر در شکل قرنیه شوند و این خود باعث ایجاد آستیگماتیسم می شود و در نهایت دید افراد را تار می کند. 1
 

علت ناخنک چشم

عواملی که احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند، شامل موارد زیر می شوند:

قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (مانند خورشید)

خشکی چشم ها

محرک هایی مثل گرد و غبار و باد

دود

به طور کلی بیرون بودن از منزل برای ساعات طولانی، احتمال قرار گرفتن شما در برابر این محرک ها را افزایش داده و در نتیجه احتمال بروز این بیماری نیز تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اگر در نزدیکی خط استوا زندگی می کنید و بین 20 تا 40 سال سن دارید، احتمال بروز این بیماری تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. برای ابتلا به این بیماری کافی است ساعات طولانی بدون عینک دودی یا محافظ مناسبی برای چشم ها در برابر نور خورشید قرار بگیرید تا چشمان تان خشک شود. البته داشتن پوست و رنگ چشم های روشن نیز از جمله عواملی است که احتمال ابتلا به ناخنک چشم را افزایش خواهد داد.2

هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم

علایم و عوارض ناخنک چشم 

بیماری در ابتدا فاقد علایم چندانی می باشد؛ امّا به تدریج و با بزرگ شدن تدریجی آن، مشکلات شروع می شود:
 

 خارش، سوزش و قرمزی چشم

به خودی خود یا در صورت تحریک چشم، تماس چشم با آب، گرد و غبار و …. این مشکلات اغلب خفیف است؛ امّا گاهی ناخنک ملتهب می شود؛ در این حالت، این علایم تشدید شده؛ اشک ریزش نیز به آنها اضافه می شود.
 

اختلال در بینایی به دلیل

اختلال فیزیکی در انتقال نور از راه مردمک به داخل چشم به علّت رشد ناخنک بر روی قرنیه.
 
ایجاد آستیگماتیسم با تغییر شکل قرنیه بر اثر رشد ناخنک.
 
مزاحمت در استفاده از لنزهای تماسی.
 
مسایل مربوط به زیبایی ظاهری فرد.3
 

تشخیص ناخنک چشم

تشخیص بیماری ناخنک چشم کار ساده ای است. پزشک چشم ممکن است براساس معاینه چشکبا استفاده از slit lamp  این بیماری را تشخیص دهد. این لامپ به پزشک اجازه می دهد. تا با کمک بزرگنمایی و روشنایی روشن چشم را به خوبی معاینه کرده و هر گونه جسم خارجی در داخل آن را تشخیص دهد. اگر پزشک برای تشخیص دقیق تر نیاز به انجام آزمایشات اضافی داشته باشد، ممکن است از آزمایشات زیر استفاده کند:
 

تست دقت بینایی

این تست شامل خواندن حروف روی نمودار چشم می شود.
 

توپوگرافی قرنیه

این روش نقشه برداری پزشکی برای اندازه گیری تغییرات چشمی و میزان انحنای قرنیه فرد مبتلا است.
 

پرونده سازی تصویری

این شیوه شامل تصویر برداری های متعدد از چشم است تا هر گونه پیشرفت و رشد ضایعه داخل چشم، تحت نظارت پزشک بوده و با توجه به میزان رشد آن، اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد.2
 

درمان ناخنک چشم

در درمان ناخنک اگر ناخنک کوچک باشد و همچنین ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد و باعث قرمزی و سوزش چشمها نشود نیاز به درمان خاصی ندارد.

اگر ناخنک ایجاد شده، گهگاه ملتهب شود، سوزش و قرمزی چشم را ایجاد کند با مصرف قطره های اشکی به صورت مکرر ممکن است بتوان باعث تسکین درد شد. 

در مواردی که ناخنک التهاب شدیدی دارد می توان با نظر پزشک متخصص چشم یک دوره درمان با قطره های استروئیدی یا سایر قطره های ضد التهاب از التهاب جلوگیری کرد.

اگر ناخنک بزرگتر باشد و از لحاظ زیبایی و ظاهری اهمیت دارد،  با ایجاد آستیگماتیسم باعث ایجاد تاری دید می شود. می توان با جراحی ناخنک را برداشت. در افراد جوان و افرادی که ناخنک ملتهب دارند، اگر ناخنک ایجاد شده به صورت ساده برداشته شود احتمال عود آن ممکن است.

در مواردی که ناخنک خیلی بزرگ باشد به گونه ای که وسط قرنیه را هم درگیر کند، این امکان وجود دارد که پزشک متخصص علاوه بر اقدامات فوق از پیوند قرنیه لایه ای برای اصلاح شکل قرنیه استفاده کند.1
 

درمان ناخنک به شیوه طبّ سنّتی

روغن بنفشه در چشم بچکانید.

کُندر کوبیده را یک ساعت در آب گرم خیس کرده و صاف کنید، سپس روی ناخنک بمالید.
 
عناب را با هسته بادام کوبیده، بجوشانید تا آبش کم شود، سپس صاف کرده و روزی 3 مرتبه در چشم بچکانید.
 

درمان ناخنک با عرقیات

عرق تمشک و عرق زیره.

هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم
 

درمان خوراکی ناخنک

تمشک.
 

موارد پرهیز

از خوراکی های ترش و سنگین پرهیز کنید.3
 

پیشگیری ناخنک چشم

هر روز هنگام خروج از منزل عینک آفتابی بزنید. برای جلوگیری از بروز این عارضه حتی روزهای ابری و برفی نیز از عینک آفتابی استفاده کنید. بهتر است از عینک های دودی مناسب و محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش A (UVA) و ماوراء بنفش B (UVB) استفاده کنید .

در هنگام وزش باد یا گردو غبار نیز یا از منزل خارج نشده یا چشمان خود را به خوبی بپوشانید. حتی هنگامی که در داخل ماشین نشسته اید نیز بهتر است شیشه ها را بالا کشیده و از تهویه داخل خودرو استفاده کنید. برای محافظت از چشم ها در برابر نور خورشید در هنگام رانندگی با خودروی شخصی خود نیز بهتر است برچسب های محافظ روی قسمت بالایی شیشه خود نصب کنید.

متخصصان چشم پزشک توصیه می کنند که علاوه بر استفاده از عینک های دودی، بهتر است از کلاه های لبه دار محافظ در طول روز استفاده کرده و در صورتی که در مناطق خشک زندگی می کنید، حتماً به طور منظم از قطره های اشک چشم بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.2

پینوشتها
1.www.binaii.com
2.www.pezeshket.com
3.www.beytoote.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها