خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هلی‌کوپتر مریخی ناسا با اتمام پرواز چهارمش عهده‌دار انجام مأموریتی تازه شد

دانلود کتاب های امتحان شده

هلی‌کوپتر مریخی ناسا با اتمام پرواز چهارمش عهده‌دار انجام مأموریتی تازه شد

مهندسان ناسا جمعه‌شب اعلام کردند هلی‌کوپتر اینجنیوتی پس از انجام مجموعه‌ای از پروازهای تاریخی روی مریخ، مأموریت آزمایشی جدید و پیچیده‌تری را برعهده خواهد گرفت. روز گذشته، این هلی‌کوپتر کوچک با پرواز چهارم، توانایی‌اش در پرواز به ارتفاع بالاتر و فاصله‌ی دورتر را ثابت کرد و اکنون آماده خواهد شد تا نشان دهد چگونه می‌تواند در جست‌وجوی مکان‌های جدید و کاوش نواحی دور از دسترس برای ربات‌های چرخ‌دار، به مریخ‌نوردها نظیر پرسویرنس کمک کند.

اینجنیوتی که تقریبا یک‌ونیم هفته پیش به نخستین هلی‌کوپتر به‌پرواز درآمده در جهانی دیگر تبدیل شد، ابتدا قرار بود پس از تکمیل پنج پرواز و پایان این مرحله‌ی آزمایشی، هفته‌ی آینده بازنشست شود؛ اما ازآنجاکه بررسی‌های سلامت پس از فرود پرسویرنس جلوتر از برنامه هستند، تیم آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا دور دیگری از آزمایش‌ها را تصویب کرد. درنتیجه، اینجنیوتی هنوز آماده نیست تا به پره‌های فیبرکربن دوقلو خود استراحت دهد.

هلی‌کوپتر ۱/۸ کیلوگرمی برای مرحله‌ی آزمایشی اول و کنونی، توانایی‌اش در برخاست کنترل‌شده در جوّ رقیق مریخ را ثابت کرد و مسیری تازه را برای اکتشافات فضایی از راه هوا گشود. مرحله‌ی آزمایشی بعدی قدری متفاوت‌تر و اندکی بلندپروازانه‌تر از مرحله‌ی نخست خواهد بود. در این مرحله، اینجنیوتی اهداف علمی خاص در مریخ را نظاره خواهد کرد و مکان‌های جالب‌توجه را برای پرسویرنس جست‌وجو خواهد کرد و به‌دنبال مناطق پرواز بالقوه برای پروازهای آتی خواهد گشت.

هلی‌کوپتر در پرواز سوم مجموعه‌ای از تصاویر را از سایه‌ی خود ثبت کرد

میمی آنگ، مدیر پروژه‌ی هلی‌کوپتر، به‌نقل از ورج گفت: «درس‌های آموخته از این تمرین، برای مأموریت‌های آتی با پلتفرم‌های هوایی بسیار سودمند خواهد بود.» آنگ افزود هلی‌کوپتر با هر پرواز عملکردی پیچیده‌تر را به‌نمایش خواهد گذاشت. مرحله‌ی جدید حاوی یک یا دو پرواز با فاصله‌ی بیشتر از یکدیگر خواهد بود؛ اما مهندسان اشاره کردند بسته به عملکرد هلی‌کوپتر، پروازهای بیشتر نیز ممکن است برنامه‌ریزی شود. پرسویرنس که به‌عنوان فضاپیمای مادر و رابط ارتباطاتی در فاصله دور از اینجینوتی مستقر شده است، همانند مرحله‌ی اول از دوربین‌هایش برای عکس‌برداری از هلی‌کوپتر استفاده نخواهد کرد.

مقاله‌های مرتبط:

اینجنیوتی از زمان استقرار روی سطح مریخ در چهارم آوریل، چهار پرواز آزمایشی انجام و در هر کدام پیچیدگی را افزایش داده است. هلی‌کوپتر در نخستین پرواز، چهل ثانیه در ارتفاع سه‌متری از سطح شناور ماند؛ در پرواز سوم، تا ارتفاع تقریبا پنج‌متری اوج گرفت و سپس با سرعت دو متربرثانیه نزدیک به پنجاه متر در امتداد منطقه‌ی پرواز حرکت کرد؛ و در پرواز چهارم که ۱۱۷ ثانیه طول کشید، به سرعت ۳/۵ متربرثانیه دست یافت و ۲۶۶ متر از سطح مریخ را پیمود.

پرسویرنس اول اسفند سال گذشته به‌همراه اینجنیوتی روی مریخ فرود آمد. مأموریت اصلی مریخ‌نورد جست‌وجوی علائم حیات فسیلی و جمع‌آوری نمونه‌های خاک درون لوله‌هایی کوچک و سپس رهاکردن آن‌ها روی سطح مریخ است. تقریبا یک دهه‌ی آینده، مریخ‌نوردی دیگر آن نمونه‌ها را برداشت و به زمین ارسال خواهد کرد. تصمیم اخیر برای جمع‌آوری این نمونه‌ها از نزدیکی منطقه‌ی پرواز اینجنیوتی به ناسا کمک کرد تا فعالیت هلی‌کوپتر را تداوم دهد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها