خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز راجع به بیماری گال و راه های درمان آن

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز راجع به بیماری گال و راه های درمان آن

همه چیز راجع به بیماری گال و راه های درمان آن

انگل گال (سارکوپتس) ماده، زیر پوست بیمار را سوراخ کرده و در آن تونل‌هایی برای تخم‌گذاری خود ایجاد می‌کند. هنگامی که تخم‌ها باز می‌شوند، لاروهای (نوزاد حشره) گال به سطح پوست می‌آیند تا در آنجا بالغ شده و به نقاط دیگر پوست بیمار، یا به پوست سایر افراد در ارتباط با بیمار منتقل شوند.خارش پوست شما در این بیماری، به دلیل عکس‌العمل بدنتان به انگل‌ها، تخم‌ها و ضایعات آن‌ها است.


همه چیز راجع به بیماری گال و راه های درمان آن

بیماری گال یا جرب چیست؟

گال (Scabies) یک نوع بیماری است که در اثر نفوذ انگلی به نام سارکوپتس در پوست ایجاد شده و باعث ایجاد دانه‌های قرمز و خارش شدید در ناحیه مورد نظر می‌گردد. میزان خارش پوست در این بیماری می‌تواند در شب‌ها بسیار آزاردهنده و شدید شود. 

بیماری گال شدیدا مسری بوده و می‌تواند سریعا از طریق ارتباطات نزدیک در جاهایی از جمله خانواده، پرستاران کودک، کلاس‌های درسی، پرستاران خانگی یا زندان‌ها منتقل گردد. به دلیل واگیردار بودن و انتقال سریع این بیماری، پزشکان معمولا روش‌های درمانی را برای تمامی افرادی که با شما ارتباط نزدیک دارند (مانند خانواده یا جمع‌هایی که در آن‌ها قرار دارید) تجویز می‌کند.

خبر خوبی که در مورد بیماری گال وجود دارد این است که به راحتی قابل درمان است. در صورت اعمال داروهای مناسب روی پوستتان، انگل‌هایی که باعث ایجاد این بیماری شده‌اند به همراه تخم‌هایشان نابود خواهند شد؛ البته ممکن است خارش پوست شما تا چند هفته پس از درمان نیز باقی بماند.

همه چیز راجع به بیماری گال و راه های درمان آن

علائم و نشانه‌های بیماری گال

علائم و نشانه‌های بیماری گال عبارت‌اند از:

** خارش، که معمولا به صورت شدید بوده و در شب‌ها افزایش می‌یابد.
** سوراخ و شیارهای باریک روی پوست که از دانه‌ها یا برجستگی‌های کوچک ایجاد شده‌اند.

ناهمواری‌ها یا سوراخ‌ها، معمولا در قسمت چین‌های پوست ایجاد می‌‎شوند. اگرچه تقریبا تمام قسمت‌های بدن می‌توانند درگیر این عارضه شوند، اما در بزرگسالان و کودکان در سنین بالاتر، این بیماری بیشتر در قسمت‌های زیر دیده می‌شود:

* میان انگشتان
* زیر بغل
* دور کمر
* قسمت داخلی مچ دست
* قسمت داخلی آرنج
* کف پا
* دور سینه
* اطراف ناحیه تناسلی مردان
* روی باسن
* روی زانوها

در نوزادان و کودکان در سنین پایین، قسمت‌های رایج بدن برای ظهور این بیماری عبارت‌اند از:

* پوست سر
* کف دست
* کف پا

در صورتی که در گذشته، سابقه ابتلا به این عارضه را داشته باشید، پس از قرار گرفتن در معرض آن، علائم و نشانه‌ها در طول چند روز در بدن شما آشکار خواهند شد؛ اما اگر تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌ باشید، در صورتی قرار گرفتن در معرض آن، ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا علائم بیماری در بدن شما ظهور پیدا کند. دقت داشته باشید که حتی در صورتی که علائم هنوز در بدن شما پدیدار نشده باشد، همچنان می‌توانید این بیماری را به شخص دیگری منتقل کنید.

همه چیز راجع به بیماری گال و راه های درمان آن

چه زمان برای بیماری گال به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که نشانه‌های بیماری گال را در بدن خود مشاهده کردید، در نخستین مرحله حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید. عارضه‌های پوستی زیادی از جمله درماتیت و اگزما می‌توانند با خارش پوست و دانه‌های کوچک همراه باشند؛ بنابراین پزشک شما می‌تواند علت اصلی ظهور این علائم را تشخیص داده و روش درمانی صحیح را برای آن تجویز کند. شستشو و استفاده از داروهای بدون نسخه ممکن است خارش پوست شما را کاهش دهد، اما قادر به از بین بردن بیماری نخواهند بود. 
 

علل ابتلا به بیماری گال

انگل هشت پایی که باعث ایجاد بیماری گال در انسان می‌شود، بسیار کوچک و ذره بینی است.

انگل گال (سارکوپتس) ماده، زیر پوست بیمار را سوراخ کرده و در آن تونل‌هایی برای تخم‌گذاری خود ایجاد می‌کند. هنگامی که تخم‌ها باز می‌شوند، لاروهای (نوزاد حشره) گال به سطح پوست می‌آیند تا در آنجا بالغ شده و به نقاط دیگر پوست بیمار، یا به پوست سایر افراد در ارتباط با بیمار منتقل شوند.

خارش پوست شما در این بیماری، به دلیل عکس‌العمل بدنتان به انگل‌ها، تخم‌ها و ضایعات آن‌ها است. دقت داشته باشید که هرگونه ارتباط فیزیکی یا استفاده از لباس‌ها یا لوازم خواب شخص مبتلا به گال، باعث انتقال انگل‌ها به پوست شما و مبتلا شدنتان به این بیماری خواهد شد.

انسان‌ها و حیوانات، هر کدام از دو گونه مختلف گال به این بیماری مبتلا خواهند شد. هرکدام از گونه‌های انگل گال، میزبان مخصوص به خود –حیوان یا انسان- را داشته و جدا از میزبان مربوطه نمی‌تواند مدت زمان زیادی زنده بماند. این احتمال وجود دارد که پوست انسان‌ها با قرار گرفتن در معرض حیوانات مبتلا به گال، عکس‌العمل‌هایی را از خود نشان دهد، اما به طور کلی، یک انسان نمی‌تواند این بیماری را به طور کامل و به شدت زمانی که از یک انسان دیگر به او منتقل می‌شود، از یک حیوان دریافت کند. 
 

سگ و گربه می‌توانند ناقل گال باشند؟

حیوانات هم می‌توانند به گال دچار بشوند، اما ازآنجاکه انگل حیوانی با انسانی متفاوت است، سگ و گربه و… نمی‌توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند. گال یا جَرَب در سگ‌ها هم دیده می‌شود. وقتی انگل از سگ و گربه‌ها به پوست انسان منتقل می‌شود، فقط اندکی خارش به‌وجود می‌آید و گال به انسان سرایت نمی‌کند. گال در حیوانات مانند انسان‌ها نیست و آن‌قدر ادامه پیدا نمی‌کند تا نیاز به درمان به‌وجود بیاید.
 

عوارض بیماری گال

خاراندن شدید پوست می‌تواند باعث خراشیده شدن آن شود که در نتیجه می‌تواند منجر به ایجاد عفونت‌های باکتریایی پوستی، مانند زردزخم گردد. زردزخم یک عفونت سطحی در پوست بوده که معمولا توسط باکتری استاف (استافیلوکوک) یا در بعضی موارد باکتری استرپ (استرپتوکوک) به وجود می‌آید.

نوع وخیمی از بیماری گال، با نام گال پوسته ‌دار وجود دارد که برای افراد زیر بسیار خطرناک است:

* افرادی که به شرایط یا بیماری خاصی مانند ایدز یا سرطان خون مبتلا هستند که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
* افرادی با بیماری‌های شدید، مانند افرادی که در بیمارستان یا تحت نظر پرستار هستند.

همه چیز راجع به بیماری گال و راه های درمان آن

افراد مسن در خانه سالمندان

گال پوسته‌ دار که با نام گال نروژی نیز شناخته می‌شود، بدن بیمار را پوسته پوسته و فلس مانند کرده و مناطق گسترده‌ای از پوست را درگیر می‌کند؛ این بیماری به شدت مسری بوده و به سختی درمان خواهد شد.

در حالت عادی، پوست شخصی که به بیماری گال مبتلا می‌شود دارای 10 تا 15 انگل است؛ این در حالتی است که در بدن افراد مبتلا به گال پوسته دار، میلیون‌ها انگل وجود دارد.
 

راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری گال چیست؟

 برای پیشگیری از آلوده شدن به این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به سایر افراد، از روش‌های زیر استفاده کنید:

تمیز کردن تمامی لباس‌ها و پارچه‌ها: در ابتدا با استفاده از آب گرم و صابون، تمامی لباس‌ها، حوله‌ها و لوازم خواب (ملحفه، روبالشتی و..) خود را که در طول سه روز پیش از شروع درمان استفاده کرده‌اید را بشویید. 

گرسنه نگه داشتن انگل‌ها: یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای از بین بردن انگل‌ها انجام دهید، این است که وسایلی که قادر به شستن آن‌ها نیستید را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را گره بزنید به طوری که هیچ راه نفوذی به داخل آن نباشد. پس از قرار دادن وسایل در کیسه پلاستیکی، آن را به مدت چند هفته در محلی دور از رفت و آمد (مانند پارکینگ خانه) قرار دهید. پس از گذشت چند روز، انگل‌های موجود در وسایلتان، به دلیل نداشتن غذا و گرسنگی از بین خواهند رفت.
 

روش تشخیص بیماری گال چیست؟

برای تشخیص اینکه آیا به بیماری گال مبتلا هستید یا خیر، پزشک شما پوستتان را معاینه کرده و با استفاده از روش های مختلفی مانند بررسی مشخصات سوراخ‌های روی پوست، به دنبال نشانه‌هایی از حضور انگل می‌گردد. پس از اینکه پزشک، سوراخ مربوط به انگل را روی پوست پیدا کرد، از آن ناحیه نمونه برداری می‌کند تا زیر میکروسکوپ آن را بررسی نماید. پزشک با بررسی نمونه پوست زیر میکروسکوپ، حضور انگل یا تخم‌های آن را در پوست شما تشخیص خواهد داد. 

گال همراه با حساسیت های پوستی و خارش‌های شدید و بی‌وقفه به‌ویژه در طول شب است. برای تشخیص این بیماری، پزشکان با آزمایش‌هایی به وجود انگل روی پوست پی می‌برند. با پوشاندن پوست با لایه‌ای از روغن‌ها معدنی و برداشتن لایه‌ای نازک از روی پوست، امکان معاینه‌ی پوست ازنظر وجود انگل‌ها، تخم انگل‌ها و سایر ذرات ریز بیماری‌زا وجود خواهد داشت. این فرایند معاینه دشوار است و کشف تونل‌هایی که انگل‌ها روی پوست ایجاد می‌کنند و تمییز دادن آنها از خراشیدگی‌ها کمی سخت است. بنابراین، گاهی‌اوقات، معاینه تعداد ۱۵ تونل یا حتی بیشتر فقط منجر به کشف یکی دو انگل یا تخم انگل می‌شود.

اغلب برای تشخیص گال نیازی به آزمایش برداشتن لایه‌ای از پوست، مشابه آنچه گفته شد، نیست. این موضوع برای زمانی صادق است که نشانه‌های جسمانی گال به‌وضوح دیده بشود. در مواردی هم که تشخیص سخت و دشوار است، از آزمایش‌هایی نظیر واکنش زنجیرهٔ پلیمراز (PCR) استفاده می‌شود. استفاده از این آزمایش چندان رایج نیست. این تکنیک ابزاری آسان برای تکثیر یک قطعه خاص از DNA است و برای اهدافی همچون تشخیص و نظارت بر بیماری‌ها و مطالعه‌ی عملکرد بخشی خاص از DNA استفاده می‌شود.

روش دیگر شناسایی و تشخیص بیماری گال هم نمونه‌برداری از پوست است. این کار زمانی انجام می‌گیرد که پزشک به سایر مشکلات پوستی مشکوک باشد.
 

روش‌های درمان بیماری گال

 درمان بیماری گال، از طریق از بین بردن آلودگی‌های بیماری با مصرف دارو صورت می‌گیرد. پس از مراجعه به پزشک برای درمان، احتمالا پزشک از شما می‌خواهد که داروی تجویز شده را از گردن به پایین، به کل بدنتان بمالید و اجازه دهید حداقل به مدت هشت تا ده ساعت روی بدنتان بماند. در بعضی از روش‌های درمانی ممکن است به دوبار اعمال دارو روی بدنتان نیاز داشته باشید؛ همچنین در صورتی که دانه‌ها و راش‌های پوستی جدیدی در بدنتان ظاهر شوند، باید روش درمانی را مجددا انجام دهید.

به دلیل اینکه بیماری گال به سرعت به شخصی دیگر منتقل می‌شود، پزشک انجام روش درمانی را برای تمامی اعضای خانواده و افرادی که ارتباط نزدیک با شما دارند تجویز می‌کند، حتی اگر علائمی از گال در بدن آن‌ها وجود نداشته باشد. 

داروهایی که معمولا برای از بین بردن گال تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:
کرم پرمترین: پرمترین، یک کرم موضعی شامل مواد شیمیایی لازم برای از بین بردن انگل گال و تخم‌های آن است. این کرم، محصولی ایمن برای استفاده توسط بزرگسالان، زنان باردار و نوزادان از دو ماهگی به بعد در نظر گرفته شده است. 

ایورمکتین (استرومکتول): ایورمکتین، داروی خوراکی است که پزشکان برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، افراد مبتلا به گال پوسته‌دار یا افرادی که کرم و لوسیون‌های تجویز شده برای درمان آنان جوب نمی‌دهد تجویز می‌کنند. مصرف ایورمکتین برای زنان باردار یا شیرده و کودکانی که وزن آن‌ها کمتر از 15 کیلوگرم است توصیه نمی‌شود. 

کروتامیتون: این دارو به صورت کرم و لوسیون در دسترس بوده و مصرف آن روزی یک بار به مدت دو روز است. ایمن بودن مصرف این دارو برای کودکان، افراد دارای 65 سال یا بیشتر و زنان باردار یا شیرده مشخص نشده است؛ همچنین تاکنون گزارش‌های مکرری در مورد شکست این دارو در درمان گال نیز وجود داشته است. 

اگرچه استفاده از داروهای ذکر شده باعث از بین رفتن انگل‌های گال می‌شوند، اما ممکن است خارش پوست شما فورا از بین نرفته و تا چند هفته نیز ادامه پیدا کند. برای بیمارانی که روش‌های درمانی فوق برای آنان پاسخگو نیست یا افرادی که قادر به استفاده از داروهای نام برده شده نیستند، پزشکان ممکن است استفاده از پماد موضعی که از ترکیب سولفور (گوگرد) و وازلین ساخته می‌شود را تجویز کند. 

همه چیز راجع به بیماری گال و راه های درمان آن

تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی برای بیماری گال

همانطور که اشاره شد، پس از اعمال داروهایی که موجب کشته شدن انگل‌های گال می‌شوند ممکن است خارش پوست شما تا مدتی ادامه پیدا کند. شما می‌توانید برای تسکین خارش پوستتان از روش‌های زیر استفاده کنید:

پوست خود را مرطوب و خنک نگه دارید: قرار گرفتن پوست در آب خنک، حمام کردن با جو دوسر یا قرار دادن پارچه خنک و مرطوب روی محل تحریک شده پوست، می‌تواند به کاهش میزان خارش کمک کند. 

استفاده از لوسیون تسکین دهنده: لوسیون کالامین، که می‌توانید آن را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید، می‌تواند درد و خارش ایجاد شده توسط تحریک‌های خفیف پوستی را تسکین دهد. 

استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها: با مشورت و تایید پزشک، شما می‌توانید از آنتی‌هیستامین‌ها نیز برای تسکین واکنش‌های پوستی ناشی از گال استفاده نمایید.
 

چگونه می‌توان از گال جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ابتلا به گال باید از برقراری تماس با افرادی که دچار این بیماری هستند کاملا خودداری کنید. برقراری تماس پوستی نزدیک یا ارتباط جنسی با افراد مبتلا و کسانی که با آنها در ارتباط هستند، امکان ابتلا را افزایش می‌دهد. بیماری گال قابل‌درمان است. برای بهبود یافتن باید داروهای مخصوصی را مصرف کرد. در موارد نادری، افراد نسبت به داروها، واکنش منفی نشان می‌دهند. کسانی هم که به گال نروژی مبتلا هستند، باید از ترکیبی از داروها استفاده کنند.
 

مراجعه به پزشک

در صورت ظهور علائم و نشانه‌های بیماری گال در شما یا فرزندتان، برای انجام معاینات به پزشک خانوادگی خود یا متخصص اطفال مراجعه نمایید. در ادامه، اطلاعاتی که پیش از مراجعه به پزشک نیاز دارید را به شما خواهیم گفت:

* لیست علائمی که شما یا فرزندتان دارید و مدت زمانی که در بدن شما ظاهر شده‌اند.
* لیست ناقلان احتمالی بیماری، که شامل افرادی از اعضای خانواده‌تان است که به راش‌های پوستی مبتلا شده‌اند.
* اطلاعات پزشکی بیمار، که شامل سایر ناراحتی‌هایی که به آن مبتلا هستید و نام داروهایی است که در حال حاضر مصرف می‌کنید.
* سوالاتتان از پزشک، برای مطمئن شدن از شرایط پزشکی خود.

‌ در ادامه، به چند سوال ساده که می‌توانید در مورد بیماری گال از پزشک خود بپرسید اشاره شده است:

– علت علائم و نشانه‌های موجود چه چیزی می‌تواند باشد؟
– شما چه رویکرد درمانی را پیشنهاد می‌کنید؟
– پس از شروع درمان، چه زمان علائم و نشانه‌ها شروع به بهبود یافتن می‌کنند؟
– چه زمان برای معاینه مجدد و مطمئن شدن از جوابگویی روش درمان به شما مراجعه کنم؟
– آیا روش درمان یا مراقبت خانگی وجود دارد که با رعایت آن‌ها، به روند بهبود بیماری سرعت بدهم؟
– آیا ناقل بیماری هستم؟ تا چه زمان بیماری توسط من به سایر افراد منتقل می‌شود؟
– چه کارهایی باید انجام بدهم تا خطر انتقال بیماری به سایر افراد کمتر شود؟

هنگام معاینه، پزشک شما برای سنجیدن شرایط، سوالاتی از شما خواهد پرسید. در صورتی که برای پاسخگویی به این سوالات آماده باشید، می‌توانید از زمان معاینه خود برای دریافت اطلاعات بیشتر از پزشک استفاده کرده و تمامی شبهات خود در مورد بیماری را برطرف نمایید؛ به همین منظور، در ادامه به چندین مورد از سوالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد اشاره کرده‌ایم:

– چه علائمی در بدن شما ظاهر شده است؟
– چه زمان برای نخستین بار متوجه این علائم شدید؟
– آیا علائم با گذشت زمان شدید‌تر شد؟
– در صورت ابتلا به راش‌های پوستی، در چه مناطقی از پوست بدنتان اتفاق افتاده است؟
– از افرادی که با آن‌ها ارتباط نزدیک و مداوم دارید، آیا کسی هست که در طول چند هفته اخیر، به راش پوستی یا خارش پوست مبتلا شده باشد؟
– آیا در حال حاضر باردار یا شیرده هستید؟
– آیا اخیرا یا هم‌اکنون، تحت درمان برای شرایط پزشکی یا بیماری دیگری هستید؟
– هم‌اکنون در حال مصرف چه داروهایی هستید؟ (داروهای با نسخه، بدون نسخه، ویتامین و مکمل‌های در حال مصرف ذکر شوند)
 

تا زمان مراجعه به پزشک چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

انتخاب روش درمانی و پیش‌بردن آن، باید تحت نظر پزشک انجام شود، اما تا زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی یا داروهای بدون نسخه مربوطه، خارش پوست خود را تسکین دهید؛ آب خنک، آنتی‌هیستامین‌ها و لوسیون کالامین می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. در صورتی که کودک شما به گال مبتلا شده است، از پزشک خود در مورد روش‌ها و داروهای مجاز برای تسکین خارش در کودکان مشورت بگیرید.
 

روش های درمان گیاهی و خانگی گال

1. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای ترکیبات خاص ترپنین 4 ال می باشد که به از بین رفتن حشره گال کمک کرده و خواص ضدالتهابی، گندزا، ضدعفونی کننده، ضدانگلی، ضد قارچی و ضد باکتریایی این روغن برای درمان زخم اثر بخش است.

روغن درخت چای خارش ناشی از گال را کاهش می دهد اما در از بین بردن تخم حشره در سطوح عمیق پوست اثری ندارد.

روش اول: 1 قاشق غذاخوری روغن درخت چای را با 1 قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کرده و با استفاده از توپ پنبه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
برای تسریع درمان گل به مدت یک تا دو هفته و دو بار در روز از این درمان استفاده کنید.

روش دوم: 10 قطره روغن درخت چای خالص را با مقداری آب گرم در وان حمام مخلوط کرده و در وان دراز بکشید. دو بار در روز و به مدت چند هفته این درمان را انجام دهید.

هشدار: مادران شیرده و زنان باردار از روغن درخت چای نباید استفاده کنند، افرادی که پوست حساس دارند قبل از استفاده، آن را روی بخش کوچکی از پوست تست کنند.
 

2. آلوئه ورا

آلوئه ورا به خاطر خاصیت آرام بخشی برای تسکین آفتاب سوختگی و سایر بیماری های پوستی مفید است و به جز در موارد نادر عوارض جانبی خاصی از آن گزارش نشده است.

اثر ضدمیکروبی آلوئه ورا و سایر خواص آن به تسریع روند درمان گال و بسیاری از بیماری های پوستی کمک کرده و ژل آلوئه ورا برای درمان زخم، نیش حشرات و اختلالات پوستی همچون آکنه مفید است.

مطالعات نشان می دهد اثر آلوئه ورا مشابه داروی بنزیل بنزوات است که از درمان های دارویی گال محسوب می شود.

روش اول: مقداری ژل آلوئه ورا تازه را به طور مستقیم روی نواحی آسیب دیده مالیده و بعد از 30 دقیقه با آب گرم بشویید.
به مدت چند هفته دو یا سه بار در روز از این روش استفاده کنید.

روش دوم: 1 مشت گلبرگ گل همیشه بهار و 1 مشت پودر زردچوبه را داخل مخلوط کن بریزید تا خوب ترکیب شوند. سپس 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا به آن اضافه کنید. خمیر حاصل را روی نواحی مورد نظر مالیده و بگذارید خشک شود.

برای نتیجه بهتر لازم است دوبار در روز و به مدت چند هفته از این روش استفاده کنید.
 

3. روغن چریش

روغن چریش دارای خواص ضد درد، ضد باکتری و ضدالتهابی می باشد و دارای رایحه ای است که از رشد و تولید حشرات گال جلوگیری کرده و طول دوره درمان را تا حد زیادی کاهش می دهد.

روش اول: مقداری روغن چریش را به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده مالیده و به آرامی ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوست شود و بگذارید چند دقیقه بماند. در پایان حمام کرده یا ناحیه را با آب بشویید.

یک بار در روز و به مدت چند هفته از این روش استفاده کنید.

روش دوم: مقدار مساوی روغن چریش و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و پماد ضدعفونی کننده حاصل را دو یا سه بار در روز روی محل زخم بمالید. این کار باعث تسکین خارش و تسریع دوره بهبودی می شود.

طی آزمایشی که در سال 1992 بر روی 814 نفر از مبتلایان گال انجام شد، استفاده از ترکیب زردچوبه و روغن چریش حدود 97 درصد بیماران را در مدت 3 تا 15 روز درمان کرد.
 

4. فلفل هندی

کپسایسین موجود در فلفل هندی برای کاهش درد و خارش مفید است، فلفل هندی به همان اندازه که تند و تیز است برای کشتن حشره گال و درمان علائم گال موثر می باشد.

1 فنجان پودر فلفل هندی را به آب داغ وان اضافه کرده و در وان دراز بکشید تا زمانی که آب سرد شود، دقت کنید که آب فلفل به چشم ها وارد نشود. در پایان بدن خود را با آب سرد بشویید.

تا زمان بهبود بیماری، هر روز یک بار از این درمان استفاده کنید.

هشدار: اگر پوست حساس دارید از این روش اجتناب کنید.
 

5. زردچوبه

زردچوبه گیاهی معجزه آسا با خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده است که به کاهش علائم بیماری گال کمک زیادی می کند.

هر روز 1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با چند قطره آب لیمو و مقداری آب مخلوط کرده، خمیر غلیظ حاصل را به طور مستقیم به نواحی آسیب دیده بمالید. یک ساعت بعد با آب گرم بشویید.
 

6. زینک (روی)

فلز روی به طور مستقیم گال را درمان نمی کند بلکه برای درمان عفونت های قارچی و باکتریایی ثانویه که در اثر خارش و باز شدن زخم گال ایجاد می شود، موثر است.

استفاده از پماد حاوی روی در نواحی عفونی پوست باعث درمان آن در 24 ساعت می شود.

2 تا 3 عدد قرص روی را خرد کرده و پودر حاصل را با اندکی آب و در صورت تمایل 1 یا 2 قاشق غذاخوری زردچوبه مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید.

خمیر حاصل را روی پوست مالیده و بعد از 30 دقیقه با آب گرم بشویید. برای درمان عفونت ناشی از گال هر روز یک بار از این روش استفاده کنید.

همچنین توصیه می شود مواد غذایی سرشار از روی مانند تخم آفتابگردان، سبوس گندم، دانه ها و سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. (در صورت عدم حساسیت به این مواد غذایی)
 

7. رزماری

ترکیبات آلفا پینن و سینئول موجود در رزماری دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی هستند که از بروز عفونت های ثانویه در بیماری گال پیشگیری می کنند.

رزماری همچنین به کاهش درد و خارش کمک کرده و به علت محتوای کافور موجود در آن به عنوان قابض شناخته شده است که نواحی آسیب دیده را برای رشد و نمو حشرات و انگل ها سخت می کند.

مطالعات نشان می دهد روغن رزماری و روغن گل میخک چه به تنهایی یا در ترکیب با هم، به دلیل خواص ضدمیکروبی قوی برای درمان گال مفید هستند.

مقداری رزماری را به آب اضافه کرده و بگذارید بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و بعد از خنک شدن به آرامی در نواحی آسیب دیده اعمال کنید. چند دقیقه بعد آن را بشویید.
 

8. گردو

گردو به دلیل ترکیبات ورمیفوژن و سایر مواد ضدقارچی موجود در آن به درمان عفونت های پوستی از جمله بیماری گال، عفونت قارچی کاندیدا، پای ورزشکاران و کرم حلقوی کمک می کند.

نواحی مورد نظر را در آب گردو قرار داده تا به سرعت بهبود پیدا کند. همچنین می توانید تعدادی گردو را به 2 فنجان آب اضافه کرده و بگذارید بجوشد تا مقدار آب به 1 فنجان برسد. بعد از خنک شدن آن را بنوشید.
 

9. روغن خردل

روغن خردل حشره گال را از بین برده و به درمان عفونت و بیماری گال کمک می کند.

کافیست به طور مرتب مقداری روغن خردل روی پوست بمالید. این روش برای درمان ترک خوردگی پوست و جوش ها نیز مفید است.
 

10. ترکیب روغن زیتون و روغن نارگیل

برای درمان گال، نصف فنجان روغن نارگیل و نصف فنجان روغن زیتون را با هم مخلوط کرده سپس 8 یا 9 قطره روغن درخت چای، 7 قطره روغن اسطوخودوس و 3 قطره روغن نعناع را به آن افزوده و هم بزنید.

روغن حاصل را روی پوست بمالید.
 

11. روغن لاوندر (اسطوخودوس)

روغن اسطوخودوس اصل می تواند به بازسازی سلول های پوستی کمک کرده و حشرات گال را از بین ببرد.

روش اول: 5 قطره روغن اسطوخودوس خالص را داخل وان حمام آب گرم اضافه کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه داخل وان دراز بکشید. این کار باعث تسکین پوست شده و خارش گال را کاهش می دهد.

برای تاثیر بهتر لازم است هر روز و به مدت چند هفته از این روش استفاده کنید.

روش دوم: مقداری روغن اسطوخودوس و الکل را با نسبت برابر با هم مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. به آرامی ماساژ دهید تا روغن به داخل پوست نفوذ کند. این درمان به از بین رفتن جشره گال و تخم های آن کمک می کند.

برای تسریع روند بهبود دو بار در روز از این روش استفاده کنید.
 

12. سرکه سفید

سرکه سفید دارای خاصیت اسیدی است که سطح PH پوست را تغییر داده و این تغییر می تواند باعث از بین رفتن حشره گال شود.

مقدار مساوی سرکه سفید و آب را با هم مخلوط کرده و با استفاده از توپ پنبه روی نواحی آسیب دیده بمالید. بعد از چند دقیقه با آب گرم بشویید.

سه بار در روز و به مدت 10 تا 15 روز از این روش استفاده کنید.
 

13. برگ چریش

برگ چریش دارای خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری است و به کاهش خارش و درمان سریع گال کمک می کند.

روش اول: هر روز یک مشت برگ چریش را داخل مخلوط کن ریخته و خمیر حاصل را روی پوست بمالید. بعد از خشک شدن آن را بشویید.

روش دوم: تعدادی برگ چریش را به 1 فنجان آب افزوده و بگذارید بجوشد. بعد از خنک شدن، 3 یا 4 بار در روز 1 قاشق غذاخوری از این دمنوش بنوشید.

این درمان را یک تا دو هفته ادامه دهید تا حشرات گال کاملا از بین بروند.
 

14. سیر

ماده آلیسین موجود در سیر دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتری و ضد انگلی قوی بوده و باعث از بین رفتن حشره گال می شود و از ابتلای مجدد پیشگیری می کند.

آب چند حبه سیر را گرفته و به طور مستقیم روی نواحی مورد نظر بمالید. همچنین می توانید روزی 3 یا 4 حبه سیر بخورید.

توجه داشته باشید سه روز پس از اعمال موضعی آب سیر، درمان را دو روز متوقف کرده و مجددا از سر بگیرید.
 

15. پیاز

ترکیبات گوگرد موجود در پیاز به بهبود گال و از بین بردن حشره گال کمک کرده و از گسترش عفونت به نواحی دیگر پوست جلوگیری می کند.

هر روز 1 عدد پیاز متوسط را داخل مخلوط کن بریزید، آب حاصل را به ناحیه آسیب دیده اعمال کرده و بگذارید چند ساعت بماند.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت کوکا
سایت چطور

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها