خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز راجع به سکسکه

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز راجع به سکسکه

همه چیز راجع به سکسکه

سکسکه از انقباضات‌ ناخودآگاه‌ و مکرر عضله‌ دیافراگم به وجود می‌آید‌. سکسکه‌ به خودی خود یک‌ علامت‌ است‌ و نه‌ یک‌ بیماری‌. عضله‌ بزرگ‌ و نازکی‌ که‌ قفسه‌ سینه‌ را از شکم‌ جدا می‌سازد و دیافراگم نام دارد، به همراه عصب‌ فرنیک‌ (عصبی‌ که‌ دیافراگم‌ را به‌ مغز وصل‌ می‌کند) نقش‌ مهمی را در ایجاد سکسکه ایفا می‌کنند. مواردی همچون خوردن بیش از حد سریع و بلعیدن هوا، جویدن آدامس، سیگار کشیدن، خوردن یا نوشیدن بیش از حد، حملا مغزی یا قلبی گاه منجر به بروز این اتفاق می‌شوند.


همه چیز راجع به سکسکه

سکسکه چیست ؟

سکسکه فشردگی ناگهانی و غیر ارادی ماهیچه دیافراگم هستند. هنگامی که ماهیچه به طور مرتب منقبض می شود، باز شدن میان تارهای صوتی به منظور کنترل جریان هوا و ایجاد صدای سکسکه . انقباض اعصاب که از گردن تا سینه کشیده می شود می تواند موجب سکسکه شود.

اگر چه با برخی از بیماری ها مرتبط هستند ( برخی ممکن است جدی باشند مثل ذات الریه و وقتی مواد مضر در خون ایجاد می شود مثالا نارسایی کلیه ) سکسکه ها جدی نیست و دلیل روشنی برای رخ دادن ندارند. حضور آن ها به ندرت موجب مشکلات سلامتی مانند تغییرات گفتاری یا تداخل در خوردن و خوابیدن می شود.1
 

علل متفاوت ایجاد سکسکه کدام‌اند؟

قورت دادن هوا، سیگار کشیدن یا جویدن آدامس می تواند باعث شود فرد هوا را قورت دهد و آغازگر سکسکه باشد؛ همچنین برخی دیگر از مهم‌ترین عوامل را در ادامه ذکر کرده‌ایم:
 

1. تحریک آنی دیافراگم

هر عملی که دیافراگم را تحریک کند مانند خوردن بیش از حد (به ویژه غذاهای چرب) و یا نوشیدن بیش از حد می تواند فرد را مستعد سکسکه کند. در این نمونه‌ها، شکم که در زیر و مجاور دیافراگم قرار گرفته‌است، کشیده می‌شود. برخی مواقع سکسکه در هنگام خوردن و نوشیدن به عنوان واکنشی برای محافظت از بدن فرد در برابر خفگی رخ می‌دهد.
 

2. تومور مغزی یا دیگر اختلالات در بدن

تومور مغزی یا بعضی از اختلالات مزمن پزشکی مثل نارسایی کلیه می‌توانند موجب سکسکه شوند. تومورمغز، مننژیت و انسفالیت نیز ممکن است موجب سکسکه شوند. آسیب به «عصب واگ» و یا عصب گردنی ممکن است باعث شود سکسکه به مدت طولانی ادامه پیدا کند. مشکلات کبدی مانند ورم، عفونت، و یا جرم نیز از عوامل بروز این اتفاق هستند.
 

3. گریه‌ی شدید کودکان زیر یک سال

کودکان در اولین سال زندگی‌شان ممکن است بعد از گریه یا سرفه، سکسکه کنند. در برخی موارد، نوزادان با برگشت اسید معده و بالا آوردن شیر ممکن است بیشتر مستعد سکسکه باشند.
 

4. مصرف برخی از داروها علت سکسه

مصرف برخی از داروها باعث برگشت اسید معده می‌شود و در واقع اثر جانبی آن‌ها به صورت سکسکه‌ی مداوم بروز پیدا می‌کند. بیشتر بنزودیازپین‌ها (داروهای ضد اضطراب) از جمله دیازپام، آلپرازولام و لورازپام می‌توانند موجب سکسکه شوند. همچنین داروهایی نظیر لوودوپا، نیکوتین، مواد افیونی، بی‌حس کننده‌ها و داروهای شیمی درمانی نیز می‌توانند باعث بروز این اتفاق شوند.
 

5. ابتلا به سرطان

سکسکه می‌تواند با برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان معده یا لنف ارتباط داشته باشد. سکسکه‌ای که بیش از ۳۰ روز ادامه داشته باشد و نسبت به درمان مقاوم شود، با سرطان‌های گفته شده مرتبط است. سکسکه‌ی بعد از غذا معمولا خود به خود بهبود می یابد اما اگر زمان آن طولانی شد نیاز به درمان توسط پزشک پیدا می‌کند.
 

6. حمله‌ی قلبی از عوامل بروز سکسکه

سکسکه طولانی مدت که ناگهانی آغاز می‌شود، یکی از نشانه‌های حمله قلبی است، حتی اگر با علائم دیگری مانند عرق کردن، ضعف، درد قفسه سینه و… همراه نباشد. با این حال مانند سرطان، به ندرت می‌‌توان این موضوع را به حمله قلبی و سکته قلبی مربوط دانست.
 

7. استرس زیاد یا استرس ناگهانی

از اصلی‌ترین عوامل بروز سکسکه‌‌های موقت، می‌‌توان به هیجانات عاطفی، تشویش و اضطراب اشاره کرد. افرادی که دچار استرس‌های عصبی هستند، بیشتر از سایرین دچار عارضه سکسکه موقت و کوتاه مدت می‌شوند.2
 

عوامل خطر سکسکه

مردان بسیار بیشتر از زنان در معرض سکسکه طولانی مدت قرار دارند. سایر عواملی که ممکن است خطر ابتلا به این عارضه را افزایش دهد عبارتند از:
 

مسائل ذهنی یا عاطفی

اضطراب، استرس و هیجان با برخی موارد سکسکه کوتاه مدت و طولانی مدت همراه بوده است.
 

عمل جراحی

برخی از افراد بعد از انجام بیهوشی عمومی یا بعد از انجام عمل هایی که شامل اندام های شکمی می شود، سکسکه ایجاد می کنند.3
 

عوارض سکسکه

سکسکه طولانی مدت می تواند منجر به عوارضی زیادی شوند، که برخی عوارض عبارتند از:
 

کاهش وزن و کمبود آب بدن

اگر سکسکه طولانی مدت باشد و در فواصل کوتاه اتفاق بیفتد، ممکن است غذا خوردن برای شما دشوار شود.
 

بی خوابی

سکسکه طولانی مدت در ساعات خواب ادامه داشته باشد، ممکن است باعث اختلال در خواب شود.
 

خستگی

سکسکه طولانی مدت می تواند خسته کننده باشد، به خصوص اگر خوابیدن یا غذا خوردن را سخت کند.
 

مشکلات ارتباطی

صحبت کردن برای فرد دشوار است.
 

افسردگی

سکسکه طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به افسردگی بالینی را افزایش دهد.
 

تأخیر در بهبود زخم

سکسکه مداوم باعث کند شدن روند بهبودی زخم های بعد از عمل می شود و خطر عفونت یا خون ریزی بعد از عمل را افزایش می دهد.

عوارض دیگر شامل ضربان قلب نامنظم و ریفلاکس معده و مری (GERD) است.3
 

تشخیص سکسکه 

تشخیص براساس ارزیابی فیزیکی است. تست آزمایشگاهی به ندرت لازم است مگر اینکه سکسکه ها نشانه یک وضعیت پزشکی مرتبط باشند. تست های تشخیص شرایط پزشکی مربوطه انجام خواهند شد و آزمایش ها مطابق با شرایط مربوطه متفاوت خواهند بود.1
 

سکسکه چه زمانی نگران کننده است؟

سکسکه به ندرت موجب نگرانی می شوند ، اما اگر مکرر، مزمن و پایدار بماند ( بیش از 3 ساعت طول بکشد )، اگر روی الگوی خواب اختلال ایجاد کنند، تداخل غذایی ایجاد می کند که باعث رفلاکس و استفراغ می شود با درد شکمی شدید، تب، تنگی نفس، بالا آوردن خون و یا احساسی درگلو همراه است.1
 

چگونه می‌توان سکسکه را متوقف کرد؟

روش‌های زیر از جمله روش‌های ساده‌ای هستند که می‌توانید آن‌ها را در خانه انجام دهید:
 

1. برای درمان سکسکه نفس خود را حبس کنید

تا حد امکان هوا را داخل ریه‌های خود بکشید، بعد دوباره کمی بیش‌تر نفس بکشید. تا جایی که می‌توانید شکم‌تان را بیرون بدهید و نفس خود را تا حدود ۲۰ ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی نفس‌تان را بیرون بدهید و به صورت معکوس از ۲۰ بشمارید. این کار را سه یا چهار بار تکرار کنید. حبس کردن نفس باعث بند آمدن سکسکه می‌شود.
 

2. با دستان باز نفس بکشید

دست‌‌های خود را به دو طرف تا جایی که می‌توانید باز کنید و صاف بایستید. به آرامی نفس بکشید و در حالی که دستتان را بالای سرتان می‌آورید تا ۲۰ بشمارید. دست‌تان را تا جایی که می‌توانید بالا بکشید و بعد به آرامی نفس‌تان را بیرون بدهید. بعد در حالی که دست‌هایتان را تا کنار بدن‌تان پایین می‌آورید، از بیست برعکس بشمارید. این روند را تا زمانی که سکسکه از بین برود، تکرار کنید.
 

3. دهانتان را حدالامکان باز کنید

دهانتان را تا آنجا که ممکن است باز کنید و آن را دست کم به مدت بیست ثانیه به همین شکل نگه دارید. اگر به بلعیدن آب دهان نیاز دارید، سعی کنید این کار را بدون بستن دهان انجام دهید.

این ترفند بسیار کارآمد است.
 

4. گیاه شوید را به آرامی بجوید

برای توقف سکسکه می‌توانید مقداری بذر شوید را به آرامی بجوید. این روش قدیمی بسیار مؤثر است. رایحه بذر این گیاه با درگیر کردن اعصاب و عضلات ِ وابسته، سکسکه را متوقف می‌کند.
 

5. برای رفع سکسکه داخل کیسه نفس بکشید

درون یک پاکت کاغذی کوچک نفس بکشید. افزایش دی اکسید‌کربن در جریان خون شما می‌تواند به تنظیم مجدد تنفس و جلوگیری از سکسکه کمک کند.2

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.pezeshket.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها