خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » ویژگی های مشترک انسان های با هوش

دانلود کتاب های امتحان شده

ویژگی های مشترک انسان های با هوش

ویژگی های مشترک انسان های با هوش

ممکن است ادعا کنید همیشه تعداد افرادی که هوش متوسط دارند بیشتر است؛ در حالی که واقعیت این است که این افراد صرفاً صدای بلندتری دارند. افراد باهوش ذکاوت خودشان را به رخ دیگران نمی‌کشند چرا که هوش زیادشان به نظرشان طبیعی می‌آید و تنها تلاش‌شان این است که بدون جلب توجه آزادانه زندگی کنند.


ویژگی های مشترک انسان های با هوش

شاید شما اسم این را تواضع یا سادگی و اخلاق نیک بگذارید، اما این افراد در حالت عادی کاملاً متوسط و معمولی به نظر می‌آیند تا یک روز ناگهان شما را با جرقه‌ای از هوش‌شان حیرت‌زده می‌کنند. در این مقاله با ۱۰ ویژگی رفتاری آدم‌های باهوش آشنا می‌شوید.

جغد شب‌اند

تحقیقات نشان داده است، افرادی که شب را تا دیروقت بیدار می‌مانند و به کارهایشان می‌رسند و در واقع شب‌ها بیشترین میزان کار مفید را دارند نسبت به افراد سحرخیز دارای آی‌کیوی بالاتری هستند. البته باید گفت که بیدار ماندن تا نیمه‌های شب، فی‌نفسه شما را آدم باهوشی نمی‌کند! این افراد برای‌شان راحت‌تر است که شب‌ها بیدار بمانند و به وبگردی، مطالعه و یادگیری مطالب جدید بپردازند. چون این یادگیری‌ها در پشت صحنه اتفاق می‌افتد، دانش و مهارت‌هایشان معمولاً برای دیگران عجیب است.

ساکت‌اند

همه فکر می‌کنند آدم‌های ساکت درونگرا هستند (درون گرایی) و به لحاظ روابط اجتماعی ضعیف عمل می‌کنند. این همیشه صحیح نیست. نمی‌توان گفت که همه‌ی آدم‌های ساکت باهوش‌اند، بلکه افراد باهوش سعی می‌کنند اگر موقعیتش فراهم باشد گوشه‌ای ساکت بنشینند. این افراد به حرف‌هایی که زده شده گوش می‌دهند، فکر می‌کنند و خود را برای پاسخ آماده می‌کنند و همیشه سکوت را به گفتگوهای بی‌هدف ترجیح می‌دهند.

از مشکلات‌شان فرار نمی‌کنند

یک فرد باهوش اجازه نمی‌دهد مشکلات فراوانی که در زندگی‌اش وجود دارد او را شکست دهد. او پیش از اینکه مشکلاتش از کنترل خارج شوند، آن‌ها را اولویت بندی کرده و با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. اگر شما به‌راحتی با مشکلاتتان مواجه می‌شوید، چالش‌های زندگی را با آغوش باز می‌پذیرید و همیشه روی لبه‌ی حاشیه‌ی امن زندگی حرکت می‌کنید، به نظر می‌آید بسیار آدم باهوشی هستید.1

دارای دوستان خلاق و باهوش هستند

هر دوست و فردی را در اطراف خود داشته باشید شخصیت شما را نشان می‌دهد. کسی که باهوش است دوستان خود را نیز از افراد فرهیخته و خلاق انتخاب می‌کند. درست است این مورد نیز استثنا دارد و قرار نیست همه دوستان شما هم باهوش باشند. ولی تا 80 درصد دوستان شما اگر خلاق و باهوش باشند احتمالا شما هم باهوش هستید.

برای کامل شدن تلاش می‌کنند

نمی‌توان از روی ظاهر و یا صحبت کردن فردی گفت او باهوش است. می‌توان باهوش بودن را از چگونه رفتار کردن با خود سنجید. کسی که باهوش است تمامی دغدغه خود را برای کامل شدن دارد، همین است که هر باری با آنها ملاقات داریم متوجه تغییرات کوچکی در آنها می‌شویم که آنها دارای ذهنیت کمال‌گرا هستند و این ویژگی در هر نقطه زندگی خود را نشان می‌دهد. آنها در ظاهر می‌خواهند به بهترین شکل باشند و برای بیان این موضوع نیز ساعت‌ها تمرین دارند تا بهترین باشند.

از خود انتقاد می‌کنند

در هر جای دنیای افراد خودشیفته وجود دارد. این افراد همیشه در حال تعریف از خود بوده و به افراد دروغ می‌گویند. یعنی اگر فردی را در این حال مشاهده کنیم که مرتبا از خود تعریف و خود را نقد می‌کند نفس راحتی خواهیم کشید. اگر کسی به دنبال تعریف و تحت تاثیر قرار دادن دیگران نباشد و در عوض به دنبال عیب‌های خود باشد هوش او را نشان می‌دهد. انتقاد از خود ویژگی رفتاری افراد باهوش می‌باشد که می‌تواند نواقص افراد را مشخص کند، بنابراین این ویژگی یکی از راه‌های تقویت خودشناسی برای رسیدن به موفقیت نیز به شمار می‌آید.

ویژگی های مشترک انسان های با هوش

علاقه به مطلع شدن دارند

این ویژگی را ممکن است شما هم داشته باشید که دوست دارید از خبرهای تازه در هر زمینه‌ای آگاه باشید و دوست دارید این اطلاعات را روز به روز افزایش دهید. افراد باهوش این ویژگی را دارند و همیشه خبرهای خارجی و یا داخلی را برای اطلاع داشتن از موارد مختلف دنبال می‌کنند. افراد باهوش از این اطلاعات برای حل مشکل و مسائلی که به زندگی‌شان مربوط است استفاده می‌کنند. این افراد همیشه این هدف را دارند که به یادگیری چیزهای مفید بپردازند و به افزایش مهارت‌های خود بپردازند. این افراد هیچ وقت بی کار نبوده و همیشه راهی برای مشغولیت دارند.2

پیوسته مشغول انجام کار‌های مختلف هستند

یک شاخص خوب برای شناختن فرد باهوش این است که همیشه به‌طور همزمان مشغول انجام چند پروژه و فعالیت هستند. به‌دنبال تقویت و یادگیری زبان انگلیسی خود هستند، دستورالعمل تعمیر شیرآب خانه را می‌خوانند، کلاس ورزش می‌روند، دستور پخت غذا‌های جدید را یاد می‌گیرند و یا مشغول گردآوری کتاب‌های مربوط به معماری قرون وسطی هستند. درحالی‌که بسیاری از افراد دوست دارند شغلی داشته باشند، افراد باهوش در پی پر کردن وقت آزادشان با فعالیت‌های مفیدی هستند که آن‌ها را در مسیر پیشرفت و یادگیری قرار دهد.

سؤال‌های بجا می‌پرسند

وقتی با فرد باهوشی صحبت می‌کنید او مدام وسط حرف شما نمی‌پرد و با سروصدای زیاد سعی نمی‌کند مکالمه را به تنهایی به دست گیرد. افراد باهوش معمولاً به آرامی گوش می‌دهند و ممکن است لحظاتی برای فکر کردن به آنچه شما گفته‌اید سکوت کنند، اما در جای صحیح سؤالی می‌پرسند که دقیقاً در جای درست پرسیده شده است. به شما مشاوره‌های مفیدی می‌دهند یا مسیر مکالمه را به سمتی می‌برند که خودتان به نتیجه‌ی مطلوب برسید. اگر دوستان‌تان از هم‌صحبتی با شما لذت می‌برند و به شما گفته‌اند که یک شنونده خوب هستید، شما احتمالاً بهترین و باهوش‌ترین دوست آن‌ها بوده‌اید.

تصور نمی‌کنند که خیلی باهوش‌اند

به دلیل وجود واقعیتی به نام اثر دانینگ-کروگر افرادی که از سطح پایینی از هوش و شایستگی برخوردارند معمولاً در بیان توانایی‌های خود مبالغه می‌کنند، درحالیکه افراد باهوش توانایی‌های خود را دست کم می‌گیرند. دلیل این امر این است که شما هرچقدر باهوش باشید متوجه می‌شوید فاصله‌ی شما با کمال چقدر است و هیچ‌گاه از سطح رشد و پیشرفت خود احساس رضایت نمی‌کنید.

هوش واقعی هیچ‌گاه کاملا از دید دیگران دور نمی‌ماند. اینطور نیست که افراد باهوش مدام در حال معمولی جلوه دادن خود باشند، بلکه آن‌ها فقط هوش خود را به رخ دیگران نمی‌کشند و با آن خودنمایی نمی‌کنند. هرچند این ده نشانه به‌راحتی چهره‌ی واقعی آن‌ها را نشان می‌دهد.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.academy98.com
3.www.iribnews.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها