خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چای جینسنگ و خواص بینظیر آن

دانلود کتاب های امتحان شده

چای جینسنگ و خواص بینظیر آن

چای جینسنگ و خواص بینظیر آن

گیاه جینسینگ قرن هاست که به منظور بهبود عملکرد حافظه، کاهش استرس، درمان ناتوانی، سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن استفاده می شود.در این مطلب با خواص چای جنسینگ بیشتر آشنا میشویم.


چای جینسنگ و خواص بینظیر آن

 چای جینسنگ چیست؟

از خواص جینسنگ می توان به توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی، کاهش پیشرفت سرطان، تسکین مشکلات قاعدگی و کاهش چاقی ، اختلالات روانی و مشکلات جنسی اشاره کرد.
 
چای جینسنگ از ریشه گیاه جینسنگ گرفته می شود. از مزایای اصلی این چای، وجود ترکیبات طبیعی بنام جینسنوسید در ریشه آن است. این چای از نوشیدنی های گیاهی محبوب در سراسرجهان است. بر اساس آکادمی پزشکان آمریکا، چای جینسنگ خواص ضد سرطانی دارد.

هند،چین،ژاپن و خیلی از کشورهای آمریکایی به کشت این چای سرشار از خواص معروف اند. شرایط آب و هوایی آمریکا و کانادا برای کشت این گیاه مناسب است و از امریکا به خیلی از کشورهای آسیایی صادر می شود. بر اساس تحقیقات، این چای برای کنترل دیابت نیز مفید است.1
 

پیشینه  تاریخی مصرف جنسینگ

نام جنسینگ از عبارتی چینی به معنی ریشه های مرد گرفته شده است. این نام به احتمال زیاد به خاطر شباهت ریشه های جنسینگ به پاهای انسان گذاشته شده است.

بیش از پنج هزار سال از مصف جنسینگ می گذرد. در این دوران ، این گیاه بیشتر در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون استفاده می شد.

سپس به سرعت تبدیل به یک ماده صادراتی در سراسر جهان. در قرن 17 میلادی ، یک کشیش کانادایی جنسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد که به نام جنسینگ آمریکایی معروف شد و امروزه نیز به صورت گسترده و به ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل دسترسی می باشد.4
 

تهیه چای جینسینگ

برای تهیه چای جینسینگ، مقداری آب را بجوشانید و ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید. مقداری از ریشه خشک شده ی جینسینگ (حدود 1 تا 3 گرم ) را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد.

حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد(این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود).

بهتر است که روزانه، 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید.

ریشه گیاه جینسینگ را می توان به صورت قطعه قطعه استفاده کرد. توجه کنید که ریشه ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند.

دم کردن ریشه کمک می کند تا نرم و قابل استفاده شود. علاوه بر این می توان با قرار دادن تعدادی از ریشه ها در ماکروویو، آنها را نرم و قابل برش کرد.

دقت کنید که ریشه ها هنگام گرم کردن، نسوزند. می توانید آن ها را به تنهایی یا همراه عسل میل کنید.

مصرف 1 تا 2 گرم پودر جینسینگ خالص و مرغوب در روز توصیه شده است. یا این که می توانید قطعه ای از ریشه آن را به اندازه یک سکه، روزانه مورد استفاده قرار دهید.3
 

نحوه مصرف چای جینسینگ

نیم ساعت بعد از شام و یا دو ساعت قبل از خواب در هر روز ، طی دو مرحله از تی بک جنسینگ استفاده نمائید.

مرحله 1 :بعد از ریخت آب جوش به فنجان ، تی بگ را داخل فنجان فرو برده و بعد از یک دقیقه آن را میل کنید.

مرحله 2:همان تی بک را دوباره 15 تا 20 دقیقه در لیوان و یا قوری یا داخل فنجان بگذارید و درپوشی روی آن قرار دهید تا مانند چای دم بکشد. سپس با پشت قاشق ، تی بک را فشار دهید تا تمام خواص آن در آب حل شود ، سپس آن را میل کنید.

به خاطر اینکه در این چای ترکیبی دو نوع مواد ، مواد زود دم و مواد دیر دم وجود دارد و اگر مواد زود دم زیاد در دم بماند تاثیر آن از بین می روند بنابراین باید در دو مرحله از هر تی بک استفاده شود.4
 

خواص چای جینسنگ برای سلامتی

این چای یکی از مغذی ترین مکمل های گیاهی موجود در جهان محسوب می شود. ۳نوع اصلی از این گیاه وجود دارد :آمریکایی، آسیایی و سیبریایی. هر ۳نوع آن برای سلامتی وسرزندگی مفید اند.
 

جلوگیری از سرطان

جینسنگ سرشار از خواص ضد سرطانی است. مطالعات نشان می دهد احتمال گسترش سرطان در افرادی که چای جینسنگ می نوشند، کمتر است. متخصصان پزشکی مصرف دمنوش گیاهی را برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در بدن توصیه می کنند.
 

درمان درد قاعدگی

چای جینسنگ خنک کننده است و مصرف آن برای زنان جوانی که از درد قاعدگی رنج می برند، توصیه می شود. همچنین از درد معده در دوران قاعدگی کم می کند.
 

مبارزه با چاقی

اگر می خواهید از وزن اضافی نجات پیدا کنید،دمنوش جینسنگ قطعا به روند کاهش وزن شما کمک می کند. این دمنوش گیاهی سرکوب کننده طبیعی اشتها است. مصرف آن متابولیسم را ارتقا و سرعت سوزاندن چربی را افزایش می دهد.
 

کاهش فشارخون

چای جینسنگ آسیایی نوشیدنی قوی و موثری برای افراد مبتلا به فشار خون بالاست. این نوشیدنی انرژی زا شما را فعال می کند و با تنظیم فشار خون و افزایش انرژی، شما را سرپا تا پایان روز نگه می دارد.
 

تقویت عملکرد مغز

چای جینسنگ نوشیدنی گیاهی است که سلول های مغز را تحریک می کند. قدرت تمرکز و توانایی ذهنی را بهبود می بخشد. مصرف آن برای تقویت سلول های مغزی دانشجویان بشدت توصیه می شود.
 

درمان اختلالات جنسی

مردانی که از اختلال نعوظ رنج می برند باید چای جینسنگ مصرف کنند تا علایم وابسته به مشکلات جنسی کاهش یابد.1
 

عوارض جانبی چای جنسینگ

اگرچه جینسینگ عموما بی خطر است، اما عوارض جانبی هم دارد. سردرد، بی قراری، مشکلات خواب، بی نظمی‌در ضربان قلب، تحریک پذیری، تنگی نفس، اسهال، استفراغ و خون دماغ از عوارض جانبی آن است.
 

موراد منع مصرف

همان طور که در بالا ذکر شد، این گیاه نقش درمانی ندارد، پس وقتی افراد به برخی بیماری‌ها مبتلا هستند، مخصوصا اگر دارو می‌خورند، باید از مصرف مقدار زیاد یا طولانی مدت جینسینگ پرهیز کنند، مانند:

مبتلایان به فشار خون بالا

بیماران قلبی

مبتلایان به اندومتریوز

افراد مبتلا به شیزوفرنی

افراد مبتلا به دیابت (باید مراقب افت قند خون باشند)

افراد مبتلا به بی خوابی

زنان باردار و شیرده (جینسینگ شبیه هورمون استروژن عمل می‌کند)

کسانی که آسپیرین، وارفارین و داروهای کاهش دهنده فشار خون مصرف می‌کنند، نباید جینسینگ مصرف کنند.

همچنین باید از مصرف سایر مواد محرک مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کولادار همراه با جینسینگ خودداری نمود. 2
 

احتیاط

گرچه چای جینسنگ نوشیدنی گیاهی است اما مصرف آن برای دوره طولانی مدت موجب بی خوابی و بیماری های قلبی می شود. بنابراین قبل از شروع استفاده روزانه از آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

پینوشتها
1.www.rastineh.com
2.www.hidoctor.ir
3.www.shamiim.ir
4.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها