خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چرا انویدیا پردازنده‌های گرافیکی ماینینگ CMP را عرضه کرد

دانلود کتاب های امتحان شده

چرا انویدیا پردازنده‌های گرافیکی ماینینگ CMP را عرضه کرد

طی چند وقت اخیر ارزش ارزهای دیجیتال بیش‌ازپیش بالا رفته و به ‌همین دلیل استخراج رمزارز از طریق کارت گرافیک محبوب‌تر از قبل شده است. به‌عنوان نتیجه‌ی این اتفاق، کارت‌های گرافیک نسل جدید در بازار بسیار کمیاب هستند و هر زمان که شرکت‌ها کارت‌های گرافیک را به ‌فروش می‌گذارند، موجودی در زمانی کوتاه به ‌پایان می‌رسد.

انویدیا در همین راستا راهکاری ارائه داد؛ البته آن‌طور که Wccftech می‌نویسد، اقدام انویدیا بیشتر از اینکه راهکاری برای حل وضعیت بازار باشد، حرکتی تبلیغاتی برای محبوب شدن در بین مشتریان بود. آیا مبارزه با استخراج رمزارز، اولویت انویدیا بوده است؟ پاسخ این سؤال را با اطمینان نمی‌دانیم؛ اما به‌احتمال زیاد تیم سبز چنین اولویتی نداشته است. 

بالا رفتن قیمت رمزارز چگونه روی انویدیا اثر می‌گذارد

پیش از بالا رفتن قیمت رمزارزها در روزهای فعلی، استخراج رمزارز با کارت گرافیک در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی‌ که قیمت بیت کوین به حداکثر ۲۰ هزار دلار رسید، بسیار محبوب شد. در آن زمان تا حد زیادی فهمیدیم که در حین و پس از رشد ناگهانی قیمت رمزارز، بازار کارت‌ گرافیک چه وضعیتی تجربه می‌کند. محصولی که در آن روزها به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت، Nvidia GeForce GTX 1080 Ti با قیمت استاندارد ۸۰۰ دلار بود. افزایش شدید تقاضای ماینرها باعث شد قیمت کارت‌ گرافیک در مواردی دو و حتی سه برابر افزایش پیدا کند. 

انویدیا در آن دوران به‌خوبی وضعیت بازار را نگاه کرد و عملا هیچ اقدامی برای از بین ‌بردن مشکلات انجام نداد؛ اما وقتی قیمت بیت کوین به‌ یک‌باره کاهش یافت، تعداد زیادی کارت گرافیک روی دست انویدیا باقی ماند. انویدیا مشغول برنامه‌ریزی بود تا سری RTX 2000 را عرضه کند؛ اما این کارت‌های گرافیک گران‌قیمت بودند و افزایش قدرت آن‌ها نسبت ‌به نسل قبل، کافی نبود. با درنظرگرفتن معیارهای فراوان، بسیاری از مردم از GTX 1080 Ti به‌عنوان بهترین کارت گرافیک آن روزها یاد می‌کردند. آمار نشان می‌داد عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری RTX 2000 در مقایسه‌ با نسل‌های پیشین، چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. 

جدول وضعیت درآمد فصلی انویدیا

در پایان وضعیت وخیم بازار کارت گرافیک در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، تعداد زیادی از ماینرها شروع ‌به فروش کارت‌ گرافیک خود کردند و در نتیجه تعداد زیادی از مدل‌های دست دوم سری GTX 1000 در دسترس قرار گرفتند. برای هر کسی که به مونتاژ سیستم علاقه داشت، کارت‌های گرافیک سری GTX 1000 بهترین انتخاب ممکن بودند؛ زیرا در بازار دست دوم می‌شد آن‌ها را با قیمت پایین‌تر از حد استاندارد خریداری کرد. عرضه‌ی سری RTX 2000 تحت‌الشعاع بازفروش مدل دست دوم کارت‌های گرافیک GTX 1000 قرار گرفت و آمار فروش درخشانی برای سری RTX 2000 ثبت نشد. در آن روزها مردم به‌شدت از بازفروش کارت‌های GTX 1000 رضایت داشتند. 

سری CMP در پی از بین ‌بردن بازار GPU ست دوم است

همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، بالا رفتن قیمت رمزارز در چند سال پیش باعث شد اکثر مردم بدانند اگر چنین اتفاقی دوباره رخ بدهد، بازار کارت گرافیک چه واکنشی نشان می‌دهد. انویدیا شاهد این موضوع بود. پاسخ تیم سبز در سال جاری میلادی، عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی با محوریت استخراج رمزارز و محدود کردن نرخ هش (Hash Rate) پردازنده‌های گرافیکی عادی بود. در واقع انویدیا از پردازنده‌های سری CMP HX و سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش از طریق VBIOS و نرم‌افزار،‌ به‌عنوان راهکارهای خود پرده برداشت.

شماری از مردم شروع ‌به تحسین اقدامات انویدیا کردند؛ اما انویدیا نباید به ‌خاطر این اقدامات تحسین شود. این شرکت صرفا به ‌دنبال حرکتی تبلیغاتی بود تا هدف اصلی خود را پنهان کند. هدف اصلی انویدیا، کمک به مشتریان برای مبارزه با افزایش تقاضای ماینرها نبود؛ بلکه تیم سبز می‌خواست بازار را به‌گونه‌ای تغییر بدهد تا اتفاقی مشابه آنچه برای سری RTX 2000 رخ داد، باری دیگر تکرار نشود.

پایین آمدن قیمت رمزارز همیشه با عرضه‌ی تعداد زیادی کارت‌ گرافیک دست دوم با قیمت پایین همراه می‌شود و این اتفاق مستقیما روی عرضه‌ی کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا اثر منفی می‌گذارد. انویدیا ‌هنگام عرضه‌ی محصولات جدید نباید با بازاری اشباع‌شده روبه‌رو شود؛ به ‌همین دلیل پردازنده‌های گرافیکی سری CMP متولد شدند.

اگر نگاهی به سیستم‌های محدودکننده‌ی نرخ هش بیندازیم متوجه می‌شویم که عملا بی‌اثر هستند و ترفندی برای راضی ‌نگه ‌داشتن مشتری محسوب می‌شوند. کارشناس Wccftech می‌گوید سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش، بی‌اعتبار و بد است. این سیستم صرفا استخراج اتریوم را متأثر می‌کند و همچنان در تعدادی از رمزارزهای دیگر، سودده ظاهر می‌شود.

یوتیوبر CryptoLeo سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش کارت گرافیک RTX 3060 را بررسی کرده و متوجه شده این سیستم منحصر به اتریوم است و همچنان در بسیاری از مواقع می‌تواند حداکثر ۶٫۵ دلار در هر روز درآمد کسب کند. قطعا توسعه‌ی سیستمی که بتواند الگوریتم تمامی رمزارزها را شناسایی کند، سخت است؛ اما انویدیا حداقل باید در این زمینه تلاش کند. محدودسازی نرخ هش صرفا مشتری که می‌خواهد به‌صورت جزئی رمزارز استخراج کند محدود می‌کند؛ زیرا عملیات استخراج در مقیاس بزرگ می‌تواند از محدودیت اعمال‌شده عبور کند. در کنار این موضوعات و طبق برخی اخبار، ماینرهای چینی موفق شده‌اند سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش را به‌طور کامل دور بزنند.

کارشناس Wccftech به‌شدت از پردازنده‌های گرافیکی سری CMP عصبانی است؛ زیرا هیچ نکته‌ی مثبتی درباره‌ی آن‌ها وجود ندارد. او می‌گوید عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری CMP، رفتاری ضد مشتری از سوی انویدیا محسوب می‌شود. سری CMP قرار است موجودی پردازنده‌های گرافیکی عادی را کاهش بدهد؛ زیرا هر دو از تراشه‌ی بسیار مشابهی استفاده می‌کنند. سیلیکون محدود نیست؛ اما نحوه‌ی ساختش باعث می‌شود تولید آن با نرخ مشابه، سخت‌تر و سخت‌تر شود. 

تعداد زیادی کارت گرافیک RTX 3000 در داخل ریگ استخراج RGB

رشد قیمت رمزارزها سرانجام به پایان می‌رسد و در انتها شاهد عرضه‌ی تعداد زیادی پردازنده‌ی گرافیکی دست دوم در بازار خواهیم بود. در آن شرایط پردازند‌ه‌های گرافیکی CMP کاملا بی‌مصرف خواهند شد. گیمرها و مشتریان عادی از CMP استفاده نمی‌کنند و این یعنی فروش سری CMP به‌شدت پایین خواهد آمد. این اتفاق برای محیط زیست هم بد خواهد بود؛ چون احتمال دارد انویدیا بخواهد پردازنده‌های گرافیکی بی‌مصرف CMP را در جایی دفن کند.

البته در هر صورت وضعیت برای انویدیا خوب خواهد بود. کارت‌های گرافیک قدیمی به‌طور معمول در دسترس کسانی قرار می‌گیرد که بودجه‌ی محدود دارند؛ اما این افراد اکنون به این گزینه دسترسی ندارند. اگر پیش از عرضه‌ی GPU-های جدید، بازار اشباع نشده باشد، محصولی که انویدیا عرضه می‌کند پرفروش‌تر خواهد شد. 

مشخصات فنی پردازنده های سری CMP HX

پردازنده‌های گرافیکی CMP مشخصات فنی ضعیف‌تر از محصولات عادی دارند و همین موضوع باعث می‌شود با خود فکر کنیم که Die-های ضعیف‌تر به پردازنده‌های بیشتری راه پیدا می‌کنند. سری CMP استراتژی اقتصادی انویدیا برای از بین‌ بردن بازار بازفروش کارت‌ گرافیک محسوب می‌شود و مشتریان را به خریدن محصولات جدید ترغیب می‌کند.

وقتی قیمت رمزارز پایین بیاید، پردازنده‌های گرافیکی CMP مستقیما به سطل زباله انداخته می‌شوند و تعداد کمی از کارت‌های دست دوم در بازار وجود خواهد داشت. این اتفاق، برد مهمی برای انویدیا است و هم‌زمان به ضرر محیط زیست و مشتری تمام می‌شود. اما آیا این موضوع اهمیت دارد؟ قطعا خیر. در پایان انویدیا و سهام‌دارانش خوشحال خواهند بود. 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها